Suuri moottoriöljy keskustelu
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Nuo SAPS-rajat ovat kyllä tiedossa. Öljynvalmistajat kutsuvat ja käyttävät C3-luokituksen täyttävästä öljystä termiä vähätuhkainen, ja vain sillä on merkitystä. Se että C4-luokitus on vielä vähempituhkainen kuin C3-luokituksen öljy, ei tarkoita sitä ettei C3-luokituksen öljystä voida käyttää termiä vähätuhkainen. Kuten huomaamme öljynvalmistajat puhuvat vähätuhkaisuudesta, kun öljy täyttää C3-luokitusen tason tuhkan määrästä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Sillä juuri ei ole mitään merkitystä, mitä joku mielipiteenään sanoo mikä on vähätuhkainen.Pakari kirjoitti: ↑La Maalis 20, 2021 23:08Nuo SAPS-rajat ovat kyllä tiedossa. Öljynvalmistajat kutsuvat ja käyttävät C3-luokituksen täyttävästä öljystä termiä vähätuhkainen, ja vain sillä on merkitystä. Se että C4-luokitus on vielä vähempituhkainen kuin C3-luokituksen öljy, ei tarkoita sitä ettei C3-luokituksen öljystä voida käyttää termiä vähätuhkainen. Kuten huomaamme öljynvalmistajat puhuvat vähätuhkaisuudesta, kun öljy täyttää C3-luokitusen tason tuhkan määrästä.
Sillä on merkitystä, mitkä ovat todelliset luvut.
Öljynvalmistajien käyttämät termit menevät markkinointiosaston kautta.
Ja se näyttää uppoavan.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Mulla on semmonen fiilis, että aiemmin C3 olisi ollut low saps ja C4 luokkaa extra low saps. Nää nimityksethän on siitä vähän ankeita, että ajan vähän edetessä meillä on kohta C8 joka on very extra hyper low saps tms, joten käy hyvin järkeen että high/mid/low -asteikkoa hissataan aikain saatossa. Tämä tietenkin muuttaa vähätuhkaisuuden määritelmää ja sit päästään kiistelemään. Vähän samaan tapaan kuin 99 Turbo oli tehokas ja 900 Aero oli nopein koskaan valmistettu Saab-auto - markkinoille saapuessaan.
Speksin raja-arvot eivät saa muuttua, niiden pitää olla pysyviä. Markkinointinimiin sen sijaan ei kannata kauheesti nojata.
Aidan toiselta puolen hyvä esimerkki epäloogisista markkinanimistä, joita ei ole vyörrytetty: USB:n nopeusluokat ovat Low Speed, Full Speed, High Speed, SuperSpeed, SuperSpeed+. Näistä siis Full Speed on toisiksi hitain...
Speksin raja-arvot eivät saa muuttua, niiden pitää olla pysyviä. Markkinointinimiin sen sijaan ei kannata kauheesti nojata.
Aidan toiselta puolen hyvä esimerkki epäloogisista markkinanimistä, joita ei ole vyörrytetty: USB:n nopeusluokat ovat Low Speed, Full Speed, High Speed, SuperSpeed, SuperSpeed+. Näistä siis Full Speed on toisiksi hitain...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
No hemmetti.petrisa kirjoitti: ↑La Maalis 20, 2021 22:56Palatakseni tuonne aiempaan, jossa oli Tokmannin Valvoline öljyä.
Siinä on GM LongLife luokitus, mutta mielestäni ei ole mitään luokkaa tästä C-luokituksesta, jolla ilmenisi tämä kiivasta keskustelua herättävä "VÄHÄ-TUHKAISUUDEN" määritelmä. Siten mielestäni se ei sovellu DPF-varustettuun autoon. Tai en ainakaan itse sitä sinne laittaisi.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Juuri tätä samaa olen koko ajan yrittänyt selittää.Pakari kirjoitti: ↑La Maalis 20, 2021 23:08Nuo SAPS-rajat ovat kyllä tiedossa. Öljynvalmistajat kutsuvat ja käyttävät C3-luokituksen täyttävästä öljystä termiä vähätuhkainen, ja vain sillä on merkitystä. Se että C4-luokitus on vielä vähempituhkainen kuin C3-luokituksen öljy, ei tarkoita sitä ettei C3-luokituksen öljystä voida käyttää termiä vähätuhkainen. Kuten huomaamme öljynvalmistajat puhuvat vähätuhkaisuudesta, kun öljy täyttää C3-luokitusen tason tuhkan määrästä.
Vaikka tulee uusi öljy, joka on vielä vähemmän tuhkaava, ei se minunkaan mielestä poista sitä, etteikö tuo entinen olisi edelleen vähätuhkainen. Varsinkin, kun nuo ilmoitetut rajat ovat oikeasti lähellä toisiaan, joten mitään todella mullistavaa eroa ei noilla kahdella ole.
Olisiko parempi käytää esimerkiksi termejä: C3, "vähätuhkainen" ja C4, "erittäin vähätuhkainen".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Jatkan vielä ja siten tämä saa tältä osin minun osalta riittää.
Kun tämä C3 on luokiteltu nyt kuuluvaksi luokkaan "mid", niin ei kai suomen kielessä olisi kovin sujuvaa käyttää tälle nimitystä "keskituhkaava"
Nythän on ollut koko ajan kyse siitä, että käytämme suomen kielen termiä "vähätuhkaava", jota myös linkittämäni Neste omilla sivuillaan käyttää.
Mikäli otetaan käyttöön sana "tuhkaava" ja sille nuo neljä eri tasoa, niin voidaan käyttää seuraavasti
- erittäin tuhkaava
- tuhkaava
- vähän tuhkaava
- erittäin vähän tuhkaava
Joten silloin noista kahdesta vähiten tuhkaavasta on täysin oikeutetua käyttää sanontaa "vähätuhkaava" tai "vähätuhkainen", koska molemmissa esiintyy sana "vähän".
Nimimerkille @Mono siis tiedoksi, että emme me niitä rajoja itse keksikään, vaan ne on jo keksitty ja silloin tuossa vähätuhkaisen raja on tuo 0,8 tai sen alle. Joten C3:lle on oikeutettua käytää sitä nimitystä.
Kun tämä C3 on luokiteltu nyt kuuluvaksi luokkaan "mid", niin ei kai suomen kielessä olisi kovin sujuvaa käyttää tälle nimitystä "keskituhkaava"
Nythän on ollut koko ajan kyse siitä, että käytämme suomen kielen termiä "vähätuhkaava", jota myös linkittämäni Neste omilla sivuillaan käyttää.
Mikäli otetaan käyttöön sana "tuhkaava" ja sille nuo neljä eri tasoa, niin voidaan käyttää seuraavasti
- erittäin tuhkaava
- tuhkaava
- vähän tuhkaava
- erittäin vähän tuhkaava
Joten silloin noista kahdesta vähiten tuhkaavasta on täysin oikeutetua käyttää sanontaa "vähätuhkaava" tai "vähätuhkainen", koska molemmissa esiintyy sana "vähän".
Nimimerkille @Mono siis tiedoksi, että emme me niitä rajoja itse keksikään, vaan ne on jo keksitty ja silloin tuossa vähätuhkaisen raja on tuo 0,8 tai sen alle. Joten C3:lle on oikeutettua käytää sitä nimitystä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Juuri näin, kuten Petrisa kirjoitti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Kai tuolla kumminki kymppitonnin uskaltaa päästellä...Saabatti kirjoitti: ↑Su Maalis 21, 2021 09:03No hemmetti.petrisa kirjoitti: ↑La Maalis 20, 2021 22:56Palatakseni tuonne aiempaan, jossa oli Tokmannin Valvoline öljyä.
Siinä on GM LongLife luokitus, mutta mielestäni ei ole mitään luokkaa tästä C-luokituksesta, jolla ilmenisi tämä kiivasta keskustelua herättävä "VÄHÄ-TUHKAISUUDEN" määritelmä. Siten mielestäni se ei sovellu DPF-varustettuun autoon. Tai en ainakaan itse sitä sinne laittaisi.
Pistää vaikka välil tankkii jotain cleanerii.
Edit. Esim. https://www.tokmanni.fi/hiukkassuodatti ... 0144850885
Tokmannissa taitaa löytyy ainakin mobilin 1 esp 5w30 mikä kai kävisi jatkossa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Eihän se öljy siellä pala, jos sitä ei katoa. Toista esim Vaggilaisissa, jossa sitä palaa litra tonnilla. Silloin sillä on enemmän merkitystä.tetammi kirjoitti: ↑Su Maalis 21, 2021 16:34Kai tuolla kumminki kymppitonnin uskaltaa päästellä...Saabatti kirjoitti: ↑Su Maalis 21, 2021 09:03No hemmetti.petrisa kirjoitti: ↑La Maalis 20, 2021 22:56Palatakseni tuonne aiempaan, jossa oli Tokmannin Valvoline öljyä.
Siinä on GM LongLife luokitus, mutta mielestäni ei ole mitään luokkaa tästä C-luokituksesta, jolla ilmenisi tämä kiivasta keskustelua herättävä "VÄHÄ-TUHKAISUUDEN" määritelmä. Siten mielestäni se ei sovellu DPF-varustettuun autoon. Tai en ainakaan itse sitä sinne laittaisi.
Pistää vaikka välil tankkii jotain cleanerii.
Edit. Esim. https://www.tokmanni.fi/hiukkassuodatti ... 0144850885
Tokmannissa taitaa löytyy ainakin mobilin 1 esp 5w30 mikä kai kävisi jatkossa.
Ja noista poltoista sen verran, että sielä dpffässä palaa noki ja tuhka jää sinne ikuisiksi ajoiksi, joten ei kannata dollareita laittaa näihin puhdistusaineisiin tuhkapitoisuuksien takia. Muuten voi, jo se on noesta tukossa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Taas VAGinoiden haukkujille tiedoksi, että ei mulla ole kyllä kolmesta VAGista ja kuudesta GM:n tekeleestä tainnut syödä öljyä kuin 2.2 DTI Vectra (sikäli kun nyt T5/T7 GM:ksi lasketaan.)
Niin, eli edellisen kirjoittajan näkemyskö oli, että jos ei kone syö eli polta sitä öljyä, ei sillä vähätuhkaisuudellakaan ole merkitystä? Tosin ainakin tuon aiemman Opelin moottoriöljyjä käsittelevä osuus ohjekirjassa taisi alkaa sanoilla "Kaikki moottorit kuluttavat öljyä", liekö pätee myös Z19DT:hen.
Tämä Saabeissa käyttämäni öljy muuten näyttäis olevan ACEA C3 myös. Ehkäpä sitten Opelkin saa seuraavalla kertaa sitä, jos ei ehdi sitä ennen kosahtaa tai joutua myydyksi:
https://www.tokmanni.fi/eurol-fluence-d ... 2569012401
Noita Mobileita ei ole vielä viitsinyt ostella, kun ovat liian pienessä purkissa. Volkkariin taas on mennyt Teboil Diamond Dieseliä.
Niin, eli edellisen kirjoittajan näkemyskö oli, että jos ei kone syö eli polta sitä öljyä, ei sillä vähätuhkaisuudellakaan ole merkitystä? Tosin ainakin tuon aiemman Opelin moottoriöljyjä käsittelevä osuus ohjekirjassa taisi alkaa sanoilla "Kaikki moottorit kuluttavat öljyä", liekö pätee myös Z19DT:hen.
Tämä Saabeissa käyttämäni öljy muuten näyttäis olevan ACEA C3 myös. Ehkäpä sitten Opelkin saa seuraavalla kertaa sitä, jos ei ehdi sitä ennen kosahtaa tai joutua myydyksi:
https://www.tokmanni.fi/eurol-fluence-d ... 2569012401
Noita Mobileita ei ole vielä viitsinyt ostella, kun ovat liian pienessä purkissa. Volkkariin taas on mennyt Teboil Diamond Dieseliä.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Toivottavasti et tahallaan ymmärrä väärin, koska sellaisten kanssa on typerää käydä keskustelua.
Kysyjälle vastasin, ettei se 10tonnin vaihtoväli ole merkityksellinen koneessa, joka ei syö öljyä. Merkkiliikkeetkin laittavat usein Ttid koneisiin Mobilin FS öljyä, joka muistaakseni ei ole vähätuhkainen. Toiseksi itse käytin dpffän kanssa vähätuhkaista öljyä, kuten Dexos 2 joka täyttää GMmän kaikki vaatimukset.(joten mielestäni vähätuhkaisuudella on väliä, mutta en puhunut tästä) Näissä on yleensä Acea C luokitukset myös. Ja mitkä ihmeen Vaggilaisten haukkujat? Jos yleinen kokemus on Vaggilaisita on öljyn syönti, niin miksi sitä ei voisi humoristisesti käyttää? Itselläni on ollut Vaggilaisisa, jotka eivät ole syöneet öljyä, mutta ne valkattiinkin moottorityypeistä, jossa tätä harvemmin esiintyy.
Kysyjälle vastasin, ettei se 10tonnin vaihtoväli ole merkityksellinen koneessa, joka ei syö öljyä. Merkkiliikkeetkin laittavat usein Ttid koneisiin Mobilin FS öljyä, joka muistaakseni ei ole vähätuhkainen. Toiseksi itse käytin dpffän kanssa vähätuhkaista öljyä, kuten Dexos 2 joka täyttää GMmän kaikki vaatimukset.(joten mielestäni vähätuhkaisuudella on väliä, mutta en puhunut tästä) Näissä on yleensä Acea C luokitukset myös. Ja mitkä ihmeen Vaggilaisten haukkujat? Jos yleinen kokemus on Vaggilaisita on öljyn syönti, niin miksi sitä ei voisi humoristisesti käyttää? Itselläni on ollut Vaggilaisisa, jotka eivät ole syöneet öljyä, mutta ne valkattiinkin moottorityypeistä, jossa tätä harvemmin esiintyy.
Viimeksi muokannut keskinen84@gmail.com, Ma Maalis 22, 2021 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
VAG öljynkulutusongelmat liittyvät tiettyihin moottoriperheisiin. On aika turhaa muutamien moottorityyppien vuoksi yleistää, että kaikki VAG autot syövät öljyä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
keskinen84@gmail.com kirjoitti: ↑Ma Maalis 22, 2021 16:44Toivottavasti et tahallaan ymmärrä väärin, koska sellaisten kanssa on typerää käydä keskustelua.
Oliko tää mulle suunnattu? En ymmärtänyt tahallani väärin ja nyt tän luettuani rupesin miettimään, että minkä kohdan noista nyt sitten oikein ymmärsinkään väärin?
Noh. Ajetaan nyt se kymppi tuolla Valvolinen öljyllä ja laitetaan ens kerralla joku Dexos 2 -kelpoinen. Toivottavasti ei ehdi särkyä.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
No ainakin dieselit 1.6TDi ja 2.0TDi tuppasivat syömään öljyä, kun niitä oli työsuhdeautoina.
Myyjä jopa antoi joka kerta uuden auton hakiessa öljypurnukan mukaan. Kerran siitä oli jopa hyötyä, kun oli "keskellä-ei-mitään" ja öljyvalo alkoi palaa.
Kun tässä on kuitenkin tahkonnut menemään Sitikan, VAGin (Škoda), Volvon ja BMW:n dieseleillä työsuhdeautoissa, niin ei nuo eissa käytetyt "Hiivatin" valmistamat dieselmoottorit olekaan mitenkään huonoja. Ääni voi olla hieman karkeampi kuin esimerkiksi tuossa Bemarissa oli, mutta erittäin luotettavia ja öljyäkään eivät syö kuten tuon Sitikka ja Škoda. Ja Volvoihin ja Bemariin nähden kulutuskin on jiirissä. Bemari oli tosin nelikko, joka lisäsi kulutusta jonkin verran.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Kyllä sitä öljyä vähän palaa kaikissa moottoreissa. Öljyn sekaan kertyy mm. polttoainetta, joten öljyn määrä tikussa pysyy ennallaan tai jopa lisääntyy. Erityisesti monissa dpf-koneissa tuota löpöä kertyy öljyn sekaan dpf-puhdistuspoltoissa. Tästähän seuraa pahimmillaan koneen täystuho, kun polttoainetta on kertynyt liikaa ja se räjähtää huohotuksen kautta palamaan. Myös viinavehkeessä on helppo havaita tämä etanolin kertyminen öljyyn, kun 10k vaihtovälillä öljy muuttuu kirkkaan punaiseksi...
Eski
Eski