Suuri moottoriöljy keskustelu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mitä vain laadukasta täyssynteettistä Tonnariin 10000 välein, 5w40.

Aika mahdotonta ainakin itselle vertailla öljyjä mutu-tuntumalla, enkä labraakaan omista...
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Tonnariin meni talven varalta Nesteen City Standard 5W-40 synteettistä, kun oli suht edullista.
Ysikolkissa olen käyttänyt Mobilin Synt S 5W-40 täyssynteettistä. Tosin nyt sisällä Mobilin Rally Formula 5W-50 ja vaihto suodattimen kanssa 10tkm välein.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Kahdessa Saab-yksilössä; ensin 5W40-täyssynteettistä, sen jälkeen paksumpaa kun nuo alkoivat tulla liian lujaa ulos. :lol:
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9000:ssa on aina ollut mobil 5w/50 ja 10tkm tai 1v välein.

9-5:ssä tähän asti joka kerta eri öljyt, viimeksi oli Neste 5w/30, muuten aina Mobilia, tällä hetkellä 5w/40. Vaihtoväli 6-10tkm, 2krt/vuosi.
9000CS 2,3
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ysifemmassa Valvoline 0W-40 LL kympin tai kolmen kuukauden välein, filtteri joka toinen öljynvaihto (olen avannut filtterit vaihdon jälkeen eikä mönjää ole kertynyt).

Tonnarissa vähäisillä (n.20 km/vuosi) ajoilla kerran vuodessa valvolinen 10W-50. Eikä venttiilit rallata kymmentä sekuntia pitempään vaikka olisi parikin kuukautta käyttämättä.
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

aikaisemmin -80 luvun tonnareissa mobil1 5w-50 20tkm välein. Ei ongelmia vaikka kilsat lähestyy 400tkm.

Nykyään 9-5:ssa mobil1 0w-40 20tkm välein, eikä ainakaan venakopassa jälkeäkään öljylietteestä.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Missä vaiheessa tuo venttiilienpainimien rallatus alkaa oleen huolestuttavaa? 9-5:ssa 270tkm ajetussa parin tunnin seisonnna jälkeen rallattaa muutaman sekunnin käynnistyksessä.

5W-30 puolisynteettinen vähensi hiukan tuota rallatusta verrattuna synteettiseen 5W-40.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mobil 0W-40 ja vaihtoväli 10 000-15 000 kulkupelinä 9-3 TS MY01
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itselläni hieman nakuttaa pitemmän ajon jälkeen moottori, jonka kuulee erityisesti tyhjäkäynnillä tuulettimen ollessa päältä pois. Pitäisikö kokeilla vähän sakiampaa tavallista Rally Formulaa 5W-50? ...saattaa ehkä Protection olla hieman liian litkua. :?

Muuten auto käyttäytyy hyvin ja OBDII-testerin mukaan tehoja tuli sen verran enemmän kuin epäilinkin verrattuna tämän hetken viileitä ilmoja noin 20 asteen helteeseen kesällä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Nostetaan tämä ikivanha ketju ylöspäin ja kysellään...

1. Olen käyttänyt monissa OG900:ssa öljyä GM-Longlife 5W-30 öljyä, jota saa
edullisesti esim.Puuilosta.
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4285
Olen ajellut n.10 000 km useampaan otteeseen, usealla autolla ja hyvin öljy pitää viskositeettinsa.

2. Nyt löysin seuraavan öljyn, jota mm.Maxi-Makasiini-ketju täällä korvessa myy eli
https://www.toknet.fi/eurol-super-lite- ... 9001269/dp
Onko kellään kokemusta tästä ja mitä sen soveltuudesta ollaan mieltä?

3. Monet AD-huollot täällä Kainuussa käyttävät Nesteen öljyjä?
Millaisia litkuja kotimainen yhtiömme valmistaa ajatellen soveltuutta Saabbeihin?
900S 2.3 Talladega 1997
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse käytän myös GM:n 5W-30-öljyä ja myös Mobilin 5W-30 ESPiä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja core2 »

Meikän pirssiin laittavat aina 10000 välein tätä Mobil Super 3000 X1 5W-40
ja ihan on ollut hyvää huile'a.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja haffu »

Molemmissa kulkineissa, niin saabissa kuin bemarissakin, on sisällä tällä hetkellä Castrol Magnatec 5W-40 öljyt. Ja varmaan samanlaiset tulee jatkossakin laitettua. Aiemmin käyttänyt Teboil Diamond 5W-40.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Käytetty on Championia (New energy) 5w-40, kyseistä Eurolia ja nyt GM:ää. Kahdessa ensimmäisessä on tuoreempi SN-luokitus kuin viimeinen on SM. Kaikilla on toiminut moitteetta, mitäpä noista perstuntumalla voi analysoida. Jatkossakin käytän ko. halpoja (ja hyviä) litkuja mitä 5l purkeissa saa ja vaihdan 8tkm välein.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Monet käyttävät mobilin 5w-50 öljyä tyytyväisenä. Sitten on tämä toinen joukko, joka sanoo että ei missään nimessä ko. öljyä turboautoon, koska öljyn käytyä kuumana lisäaineistus pettää. (Laajan viskositeetin takia reilu lisäaineistus). Nyt kysymys kuuluukin, minkälaista ajoa autolta vaaditaan että öljy menee niin kuumaksi? Olettaen kyseessä olevan alle 300hp t5/t7 mootorit. Rata-ajon voi normaalikäyttäjältä unohtaa. Riittääkö yksi 200kmh veto siihen että öljystä tulee lirua? Vähän faktaa olisi kiva saada pöytään eikä mitään mutu-tuntumaa.
T7 vm. 2001 9-3
Vastaa Viestiin