Yleinen avautuminen automerkeistä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

Yleinen avautuminen automerkeistä

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mä en ole oikeen tajunnut yhtä asiaa miksi aina mollataan toista automerkkiä. Otetaan vaikka Opel (rohkeesti kirjotin ton nimen) joka on omien kokemusten perusteella todella luotettava auto. Faijani ajoi pelkästään Opelilla (Kadett, Ascona, Vectra, Omega) 25 vuotta ilman mitään kummempaa ongelmaa. Autot huollettiin kuten piti ja sitten niillä ajettiin todella paljon. Kertaakaan ei tielle jättänyt, mitään ei hajonnut siten ettei autoa voisi käyttää. Normaaleja kuluvia osia vaihdettiin ja se oli siinä. Itselläkin oli Astra alla 2 vuotta ilman ainuttakaa ongelmaa. Tän Saabin kanssa on ollut kaikkea pientä elektroniikka vikaa, ei toimi pixeli näytöt tai takaluukku reistailee, Cruise sekoilee, AC näyttö sekoilee...

Aikani olen seurannut näitä keskusteluita ja aina mollataan toisia merkkejä ja se kummastuttaa mua. Aina kuulee kaikenlaista legendaa siitä ja tästä autosta. Mutta jos otamme lusikan käteen niin jokaisessa automerkissä on jotain ongelmia pieniä tai suuria. Kovasti hehkutetaan omaa autoa, mutta todellisuudessa peitellään niitä vikoja, onko näin?

Nyt helpotti AAAAHHHH tämä avautuminen :D :D

EDIT: pari hymiöö perään
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Sakkeus Suuri
"Kaasari"

Re: Yleinen avautuminen automerkeistä

Viesti Kirjoittaja Sakkeus Suuri »

potkuhousu kirjoitti:Kovasti hehkutetaan omaa autoa, mutta todellisuudessa peitellään niitä vikoja, onko näin?
Näin on. Pakkohan se on pitää omiensa puolia 8)

Ja mitä noihin Opeleihin tulee niin tänä talvena tienposkessa olleista autoista(siis mitä olen ite nähnyt) n. 80% on ollut Ooppeleita. En tiedä lieneekö vain ihan sattumaa... tuskin vain :roll:
iku
"Aero"

Viesti Kirjoittaja iku »

Täytyy kyllä myöntää, että olen pitkälti samaa mieltä potkiksen kanssa. Tosin itselläni on kokemusta vain saabeista ja toyotasta. Kummassakin on omia vikojaan, mutta myös omat hyvät puolensa. Yleensähän ihmiset arvostavat omaa autoaan yli kaiken, eikä niitä pikkuvikoja kerrota muille (ei välttämättä isompiakaan).

Kaipa se auto on suomalaiselle niin tärkeä kapistus, ettei kehtaa sanoa, että omassa autossa on vikoja, kun kerran kukaan mukaan ei sellaisista valita. Monelle suomalaiselle menee helposti myös herne nenään, jos joku alkaa arvostelemaan toisen autoa tai edes merkkiä. Esim autokauppiailla on joskus hieman huono asenne vaihdokkeja arvioitaessa. Jos haukkuu asiakkaan vahdokin ihan luhaksi ja koittaa näin saada hyvitystä pienemmäksi, niin moni ottaa tästä nokkiinsa ja lähtee seuraavaan putiikkiin. Mielestäni olisi parempi keino kehua auton hyviä puolia, mutta antaa silti se sama (huono) tarjous, jolloin asiakkaalle tulee hyvä mieli, kun joku kehuu hänen menopeliään.

Ehkäpä toisten merkkien mollaamisella ihmiset yrittävät "pönkittää" uskoa oman auton hyvyyteen. Vaikka itsekin välillä kiroilen, kuinka huono auto Toyota on, niin pakko on silti totuuden nimissä sanoa, että tiettyyn tarkoitukseen se on huomattavasti parempi auto kuin Saab. Eli siis kaupunkiajossa. Kulutus on pysyy talvellakin sekalaisesa ajossa alle 8l/100km. Ja ketterä kuin mikä. Myös kone on yllättävän kestävä ja tehokas pienestä koostaan huolimatta. Huonoja puolia taas Saabin verrattuna ovat "matalalento" pikatienopeuksissa sekä todella surkeat pellit. Enkä oikein uskaltaisi sillä ottaa "nokka-pokkaa" hirven kanssa. Saattaahan Saabin kanssakin käydä huonosti, jos kovaa törmää johonkin, mutta todennäköisyydet selviämiseen ovat kuitenkin huomattavasti paremmat.

Mutta kyllä se Oopp*leiden haukkuminen silti on kivaa... :wink:
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Toby
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Toby »

iku kirjoitti:
Mutta kyllä se Oopp*leiden haukkuminen silti on kivaa... :wink:
Tuosta tulee mieleen yhden tutun Capri-harrastajan lausahdus, kun kerroin vaimoni sukulaisesta, joka on ikänsä ajanut pelkillä Fordeilla ja sanoi: "Ei ole Voortti auto eikä neekeri ihminen!" :P

(huom. ei minkäänlaista intohimoa lietsoa rasismia missään muodossa! :oops: )

Tuon kuultuaan tämä Capri-mies totesi lakonisesti: "Onhan meillä Ford-miehillä kuitenkin aina se lohtu, että maailmassa on sentään myös ooppeleita" 8)

Joten kivaa se vaan on vakkei siinä järkeä olekaan! :lol:
pertti666
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Auto on varmasti henkilökohtaisin asia miehelle mitä voi olla...frendit saa haukkua jopa omaa muijaasi rumaksi, ilman että annat sille turpiin, mutta anna olla jos menet haukkumaan autoa....auto on sinänsä turvallinen keskustelunaihe vieraankin miehen kanssa, mutta varovainen pitää olla ...monikun perustaa mielipiteensä 99% pelkkään mutuun, eli vain tunteella..

Voin kyllä täällä tunnustaa että faijan uusi almera on pidemmän päälle taloudellisempi vehe kuin mun saabi, ja viattomampikin varmaan, mutta mutta...no joo ei nyt haukuta sitten tässä puheenvuorossa.. todetaan vaan että kyllähän kaikilla pääsee pisteestä a pisteeseen b (toisilla vaan koukataan välillä korjaamoon pisteessä Z :P ) (ja toisten ratissa kokee orgastisia kokemuksia pöksyt jaloissa, ja toisissa sama tunne vaatii naisen vierelle, pöksyt kinttuihin eikä välttämättä edes ilman maksua irtoa...)
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
jkairt
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Puhutaan naisista ja autoista, niin ei tule riitaa...

On se huimaa hommaa tuo jatkeen henkilöityminen merkkien perusteella. Toisaalta kiva, mutta...

Saabismi on sairautta, Fiat on susi jo syntyessään ja Ford (fix or repair daily) ja niiiiiiiiin edelleen.

Erilaisuus on rikkaus. Vi är alla olika, men jag är annorlunda.
JK
jari
"Aero"

merkkiä

Viesti Kirjoittaja jari »

mä aina vastaan ku mua/saabistia nälvitään ..mää vaan ajan saabilla..tosin yhdelle nissan kuskilla uhkasin että ostan vielä japanilaisen auton...(himottaa 323 4wd 1,6 turbo)
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Niin.. ainahan se oma merkki on se paras, mutta vuosien saatossa vaan ei ole tarvinnut hinausapua soitella.. toisin kuin mutsi, anoppi, appiukko ja eukko.. kaikki opeleilla. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
jehhe
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja jehhe »

potkuhousu on enemmän kuin oikeassa. En käsitä sitä vimmaa haukkua opelia saabistien parissa. Ihmiset ovat kaiketi muutosvastarintaisia kuten aina. Kuitenkin Saabin historia on täynnä ihan alkumetreiltä saakka toisten automerkkien osia. Jokainen joka lukee kirjan Saab 40 vuotta (on myyty klubikaupassa) pitäisi tuntea piston sydämessä mollatessaan muita automerkkejä. Saabin ainoa elinehto on ollut kautta aikojen saada kehittää autojansa muiden merkkien osista. On paljon helpompaa kehittää ja parantaa tuotetta, ennen kuin keksiä pyörää monta kertaa uudelleen. Tämä on ollut Saabin valttikortti. Meidän pitäisi olla kiitollisia siitä että Saab merkkiä arvostetaan GM:llä ja aina mukana on myös Saabien insinöörejä kehittämässä Saabia.

Vaihdoin äskettäin ng900 V6:sen 9-5 2.3t:hen. NG900:sen V6 on kehitetty GM:n V6:sta. Mielestäni ng900 oli kuitenkin "enemmän" Saab kuin tämä 9-5. Sen äänessä oli jotain samaa kuin 96:sen V4:ssä. Sillä kiihdytettäessä kuului mielettömän hieno murina ja epätasainen ääni kuin V4:ssä. Jopa työkaverini olivat hieman pettyneitä nykyisestä autosta kun kysyivät että "onko tämä rivikone?" Edellisessä kun oli kuitenkin sielukas ääni verrattuna tähän nykyiseen. (kaikki heistäkin muistavat 96 V4:n äänen)

Huh huh.. tulipahan vuodatettua :D
Toby
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Toby »

jehhe kirjoitti: Mielestäni ng900 oli kuitenkin "enemmän" Saab kuin tämä 9-5. Sen äänessä oli jotain samaa kuin 96:sen V4:ssä.
:D
Mitään muuta kohtaa en kyllä allekirjoittaisi tuosta, minusta ng900:n muuttumisessa 9-3:ksi oli nimenomaan hyvän aihion jalostamisesta Saabimmaksi...

Mutta olette tietenkin ihan oikeassa siinä, että oikeasti Opel on ihan asiallinen auto ja ovathan Saabit ja Opelit nykyään joka tapauksessa sukulaisia keskenään!

Mutta ei silti tartte olle tiukkapipoinenkaan, kyllä meitä Saabistejakin haukutaan muissa piireissä ja minun puolestani siitä vaan!!!
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mulla tää juttu on syvemmällä. Ja mollaamiseen en ryhdy, ainakaan selvin päin. Mutta joku merkkihän se on aina mainittava esimerkkinä, kun vertailukohtaa haetaan.

Mutta siitä syvemmällä olosta. Kun tämä tauti on purrut, niin enää ei puhuta kustannuksista ja vioista. Ne menee harrastustoiminnan piikkiin. Ja kun ei muuten ymmärrettävästi osaa muille näitä tunteita purkaa, niin sitten alennutaan vertaamaan johonkin huonompaan. Joka on huonompi vain maineeltaan. Omasta mielestämme.

Ei sillä, hyvillä autoilla olen ajanut ennenkin, mutta jotenkin nämä Saabit ovat vain pureutuneet luihin ja ytimiin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Laitetaan vielä vettä myllyyn, kun viime kesänä kruisailin jossain koivukylässä tai missä lie (no, nyt menee jo asian sivuun, sitäpaitsi ihme sattuma että samalla reissulla poimin rähjäisen emsin kyytiin liian hyvänäköisen liftarin :oops: ) niin tien poskessa oli kuin olikin paloauto, savunsininen saab 90 konepelti auki ja musta läiskä konepellissä, oli vissiin kärvähtänyt joku johtosarja :) Siinä taas moni sai ajattelemisen aihetta että tollasia ne saabit on :roll:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Karjay
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Köröttelin tossa viime viikolla Motonettiin hakemaan Saabiini vähän autotarvikkeita. Kehä 3:n varrella näin ojassa Saab 90:n. Mielessä kävi että taas joku nuorisorikollinen on luvatta käyttöönottanut siitä ajoneuvon, ja menettänyt sitten tämän "ohjuksen" hallinnan päätyen lopulta penkkaan.

Samaisella reissulla jatkoin matkaani Lahden motarille. Vähän matkaa Chicagon suuntaan ajeltuani huomasin taas auton ojassa. OG ysisatanenhan se siellä lekotteli, puhtaasti ulos ajettuna. Kyllä siinä loppumatka tuli aika varovasti ajeltua, kolme Saabia 20 km:n säteellä kinoksissa olisi jo ollut pikkasen liikaa...
GM 900 se 2.0t -97 RE85
ajn
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ajn »

Ei pitäisi sotkeutua tämmösiin, mutta mutta mutta.... :twisted:

Jossain porukassa kun tulee juttua autoista, mikä Saabistien ynnä muiden merkkiuskollisten ( :D ) harrastajien keskustelua lukuunottamatta, on maailman turhin ja tylsin kekustelun aihe, niin mä saan sen keskustelun loppumaan pelkästään sillä, että mä sanon omistaneeni aikoinaan Ladan... Äärimmäisen harvoin keskustelu jatkuu sen pidemmälle, ja jos jatkuu, niin seuravaksi mä kerron, että on mulla ollut Fiatkin 2.5 litran koneella... silloin viimeistään aletaan puhua ilmoista.

Eikä mulla ole pahaa sanottavaa Ooppelista, B ja C-mallin kadetit oli ihan hyviä autoja, sinne mahtui 14 ihmistä ihan kevyesti kyytiin. Ja Record 2.3 diesel automaatilla oli "rento" auto, hyvin rento...

Ihan sama mulle millä itsekukin ajaa, ja hyvä jos vielä on tyytyväinen autoonsa.
Classic 900
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

No joo. Ainahan sitä mollataan muita merkkejä. Meikäläinen perustaa kommentit faktoihin ja omiin kokemuksiin, sen takia aina välillä kaikki stanan Toyotan mollaajat ottavat koppaan. Onpi niitä pellejä tälläkin foorumilla. Kaikki tiedetään vaikkei koskaan ole metriäkään ajettu kyseisellä merkillä.

Saabisti olen ollut vuodesta 1979 ja tulen aina olemaan. Silti, en väitä, että Saab olisi paras millään muotoa, onpa vaan "sielukkain" ja minulle se rakkain kaikista merkeistä. Jossain muodossa pitää Saab olla aina alla, vaikka se sitten sotisi kaikkia järkeviä syitä vastaan.

Fiat 127(77)-Toyota Corolla(76)-Saab 900(84)-Saab 96(78 )-Lada 2107(84)-Opel Rekord(84)-Mazda 626(87)-Nissan Sunny(90)-Saab 900(89)-Fiat Punto(94)-Hyundai Pony(92)-Saab 900(88 )-Saab 900(92)-Saab 900(89)-Opel Kadett(91)-Toyota Corolla(95)-Saab 900(89)-Volvo 850(94). Siinä meikäläisen autoiluhistoria.

Paras ajettava on ollut Opel Rekord, joka oli todellinen nautinto maantiellä. Alkoi vain oireilla sähkövikaa ja luovuin. Viattomimmat autot ovat olleet Mazda 626 ja viimeisin Toyota Corolla. Eivät parhaita ajaa, mutta äärettömän varmoja pelejä. Ominaisuus, jota myyntitilastojenkin perusteella taidetaan arvostaa. Onnettomin pelleiltään ylivoimaisesti Opel Kadett. Rakkaimmat ovat tietenkin Saabeja, vikoja on riittänyt kotitarpeiksi ja käyttökulut ovat olleet vähintään riittävät, mutta silti...

Oman ja lähipiirin kokemuksen perusteella voisin kiteyttää seuraavaa:

Jos haluan auton, joka ei järjestä yllätyksiä muttei toisaalta suurempaa omistamisen iloa saati ajonautintoa, suuntaan TOYOTA kauppaan. Huoletonta,edullista ja helppoa autoilua.

Jos haluan viettää aikaa pajalla auton kanssa, ostan Opelin tai Fordin. Ei mitään legendaa vaan totista totta. Itselläni ei ole Fordia ollut eikä luultavasti tulekaan. Riittää kun lähipiiri kaivaa kuvettaan vähän väliä.

Jos haen autolta luonnetta ja turvallisuutta, ostan Saabin. Lompakon on tosin oltava kunnossa 8)
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Vastaa Viestiin