Ääntä "autoon"
Ääntä "autoon"
Vaimokkeen vääränmerkkiseen autoon pitäis saada hiukka parempaa äänentoistoa. Edessä on paikat 6 1/2" ämyreille (max asennussyvyys ~60mm) ja takana 4x6". Ajattelin jättää takakaiuttimet alkuperäisiksi (tai mahdollisesti irrottaa koko kytkennän) ja laittaa eteen erillissarjan niin, että diskantit tulee A-pilarin juureen tai niille tienoille. Radioksi meinasin Sonyn CDX-GT300 ja kajareiksi Infinity Kappa 65.7cs.
Ja asiaan:
Voisiko joku ehdottaa samassa hintaluokassa (200-250€) jotain muita kaiuttimia ja perustella miksi ostaisin juuri ne. Tai kertokaa Infinityn sarjan hyviä/huonoja puolia.
Kiitokset kommenteista.
Ja asiaan:
Voisiko joku ehdottaa samassa hintaluokassa (200-250€) jotain muita kaiuttimia ja perustella miksi ostaisin juuri ne. Tai kertokaa Infinityn sarjan hyviä/huonoja puolia.
Kiitokset kommenteista.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
Esimerkkejä:
Peerless Definition D.6. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kovasti on kehuttu. Jossain Autosound-lehden numerossa oli testissäkin. Hintakin vain 159eur.
Focal Polyglass 165V2. Focal on aina Focal. Hintakaan ei paha 240eur.
Sitten löytyy tietenkin jo "klassikko" Rainbow SLX265 (Deluxe). Hinta/laatu-suhteeltaan erinomainen testivoittaja. Hinta 99eur (129eur).
Noiden asennussyvyyksistä en valitettavasti osaa suoraan sanoa, mutta kyllä ne varmaan netistä löytyypi.
Ja sitten Infinityistä.. Ei kai niissä sinänsä mitään vikaa ole. Valmistaja sattuu vain olemaan massatuotteita valmistava iso firma, jolle ei ehkä äänenlaatu (tuossa hintaluokassa) ole pääasia. Harman Consumer omistaa nykyään myös JBL:n, jonka tuotteet ovat tänä päivänä aivan samalta tehtaalta lähtöisin kuin Infinitykin. Ja se firmahan on tietenkin joku kiinalainen valmistaja, joka tekee laitteita kymmenelle muullekin merkille..
Peerless Definition D.6. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kovasti on kehuttu. Jossain Autosound-lehden numerossa oli testissäkin. Hintakin vain 159eur.
Focal Polyglass 165V2. Focal on aina Focal. Hintakaan ei paha 240eur.
Sitten löytyy tietenkin jo "klassikko" Rainbow SLX265 (Deluxe). Hinta/laatu-suhteeltaan erinomainen testivoittaja. Hinta 99eur (129eur).
Noiden asennussyvyyksistä en valitettavasti osaa suoraan sanoa, mutta kyllä ne varmaan netistä löytyypi.
Ja sitten Infinityistä.. Ei kai niissä sinänsä mitään vikaa ole. Valmistaja sattuu vain olemaan massatuotteita valmistava iso firma, jolle ei ehkä äänenlaatu (tuossa hintaluokassa) ole pääasia. Harman Consumer omistaa nykyään myös JBL:n, jonka tuotteet ovat tänä päivänä aivan samalta tehtaalta lähtöisin kuin Infinitykin. Ja se firmahan on tietenkin joku kiinalainen valmistaja, joka tekee laitteita kymmenelle muullekin merkille..
Kotihifin puolella Mark Levinsonkin käy hyvin kaupaksi, vaikka kiinanpojat sitä kasaavatkin9000CS... kirjoitti:Tuolla ei ole mitään tekemistä kaiuttimen äänenlaadun kanssa.Bazz kirjoitti:...Ja se firmahan on tietenkin joku kiinalainen valmistaja, joka tekee laitteita kymmenelle muullekin merkille..
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
BMW 320dA Coupe LCI
No juu, melkein kaikkihan ne nykyään tehdään tuolla aasian maissa..
Onhan siinä tietenkin se hyvä puoli, että joskus voi saada jopa hyvää ja halvalla. Se on taas lähinnä tuurista kiinni.
Pointtini oli lähinnä se, että "valmistajan" panostuksesta tuotteeseen ei enää voida puhua siinä vaiheessa, kun omalla merkillä myytävät härvelit valitaan jonkun kolmannen valmistajan valmiista katalookista ja lyödään sitten oman firman logo tuotteeseen.
Off topic menee.. joten takaisin aiheeseen.
Kaiuttimia ja yleensäkin muita laitteita ostaessa kannattaa seurata alan lehtiä ja niiden testejä. Niistä on monesti hyvä apu. Ei se sitä tarkoita, että joku testivoittaja on se ainoa ja oikea, lähinnä kannattaa tutkia sitä mikä vaihtoehto olisi itselle paras ratkaisu.
Autohifin puolella ASTM on (vissiin?) ainoa alan suomalainen julkaisu, joten lehden vanhempiakin numeroita selaamalla saattaa löytyä mielenkiintoisia, itseä kiinnostavia tuotteita..
Onhan siinä tietenkin se hyvä puoli, että joskus voi saada jopa hyvää ja halvalla. Se on taas lähinnä tuurista kiinni.
Pointtini oli lähinnä se, että "valmistajan" panostuksesta tuotteeseen ei enää voida puhua siinä vaiheessa, kun omalla merkillä myytävät härvelit valitaan jonkun kolmannen valmistajan valmiista katalookista ja lyödään sitten oman firman logo tuotteeseen.
Off topic menee.. joten takaisin aiheeseen.
Kaiuttimia ja yleensäkin muita laitteita ostaessa kannattaa seurata alan lehtiä ja niiden testejä. Niistä on monesti hyvä apu. Ei se sitä tarkoita, että joku testivoittaja on se ainoa ja oikea, lähinnä kannattaa tutkia sitä mikä vaihtoehto olisi itselle paras ratkaisu.
Autohifin puolella ASTM on (vissiin?) ainoa alan suomalainen julkaisu, joten lehden vanhempiakin numeroita selaamalla saattaa löytyä mielenkiintoisia, itseä kiinnostavia tuotteita..
vaihtoehtoja
Noniin,
olen tehnyt nettikatsauksen ja Infinityn vaihtoehdot minun budjetillani ovat:
- Peerless D6
- Focal 165 V2Slim
- DLS RS6A
- Hertz HSK 165
- Rainbow SLX265 (deluxe)
- Rainbow SLC265
Tarkoitus on siis ainakin alkuvaiheessa ajaa kaiuttimia pelkästään soittimella ilman vahvistinta, myöhemmin mahdollisesti tarpeen mukaan vahvistin mukaan. Subbaria ei tule ollenkaan eli odotan myös kohtuullista alapään toistoa kaiuttimilta.
- Peerlessissä on kuulemma hieman vaisuhkot bassot.
- Kaiutinkiinnikkeen muovitaustaa muokkaamalla saa kuulemma 15mm lisätilaa, mutta Focal on asennussyvyydeltään silti aivan rajoilla ettei osu jo ikkunaan.
- DLS:ssä on kuulemma hieman "räikeät" diskantit.
- Hertzistä en tiedä mitään.
- Rainbowta on kehuttu, kumpiko noista olisi järkevämpi valinta.
Osaisiko joku asiantuntevampi vielä näitä kommentoida (hyvät/huonot puolet)? Loppupelissä menee tietysti mielipidekysymyksiksi, mutta senkin uhalla neuvoja kyselen.
olen tehnyt nettikatsauksen ja Infinityn vaihtoehdot minun budjetillani ovat:
- Peerless D6
- Focal 165 V2Slim
- DLS RS6A
- Hertz HSK 165
- Rainbow SLX265 (deluxe)
- Rainbow SLC265
Tarkoitus on siis ainakin alkuvaiheessa ajaa kaiuttimia pelkästään soittimella ilman vahvistinta, myöhemmin mahdollisesti tarpeen mukaan vahvistin mukaan. Subbaria ei tule ollenkaan eli odotan myös kohtuullista alapään toistoa kaiuttimilta.
- Peerlessissä on kuulemma hieman vaisuhkot bassot.
- Kaiutinkiinnikkeen muovitaustaa muokkaamalla saa kuulemma 15mm lisätilaa, mutta Focal on asennussyvyydeltään silti aivan rajoilla ettei osu jo ikkunaan.
- DLS:ssä on kuulemma hieman "räikeät" diskantit.
- Hertzistä en tiedä mitään.
- Rainbowta on kehuttu, kumpiko noista olisi järkevämpi valinta.
Osaisiko joku asiantuntevampi vielä näitä kommentoida (hyvät/huonot puolet)? Loppupelissä menee tietysti mielipidekysymyksiksi, mutta senkin uhalla neuvoja kyselen.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
Itse suosittelen Rainbow SLX265 -mallia. Tämä vain siitä syystä, että kokemusta ko. mallista löytyy viiden vuoden ajalta, kolmessa eri autossa. Oli auto sitten mikä tahansa, niin noilla kajareilla soundit sai aina kohdalleen. Nuo kajarit olisi mulla varmaan vieläkin, jos ei varkaat olisi vieneet..
SLX on ehkä halvin ja ulkoisesti mitäänsanomattoman näköinen, mutta eipä sillä ole äänenlaadun kanssa mitään tekemistä.
Ainoa asia joka SLX:ssä "häiritsi" oli diskantin liian korkea taso, mutta itselläni oli käytössä joka autossa vaimennuspiiri diskantille (about -5dB). Tuo diskantin tason alentaminen onnistuu kohtalaisesti jopa radion omalla äänensävysäädöllä, mutta paras tulos tulee erillisellä vaimennuspiirillä.
Jep, mutta muuta meikä ei osaa sanoa tai suositella.. jokainen tekee valintansa itse.
PS. Rainbow SLX:n (vanhempi malli) asennusesimerkki löytyy Hifi-lehdestä 10/2000.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
SLX on ehkä halvin ja ulkoisesti mitäänsanomattoman näköinen, mutta eipä sillä ole äänenlaadun kanssa mitään tekemistä.
Ainoa asia joka SLX:ssä "häiritsi" oli diskantin liian korkea taso, mutta itselläni oli käytössä joka autossa vaimennuspiiri diskantille (about -5dB). Tuo diskantin tason alentaminen onnistuu kohtalaisesti jopa radion omalla äänensävysäädöllä, mutta paras tulos tulee erillisellä vaimennuspiirillä.
Jep, mutta muuta meikä ei osaa sanoa tai suositella.. jokainen tekee valintansa itse.
PS. Rainbow SLX:n (vanhempi malli) asennusesimerkki löytyy Hifi-lehdestä 10/2000.
En jaksanut etsiä eri vaihtoehtoja, tämä liike sattui ensimmäisenä netistä vastaan kun etsiskelin:
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=183.
Ei välttämättä halvin, mutta ei varmaan myöskään kallein. Näyttäis löytyvän samasta liikkeestä jotain muutakin autohifiä. Ensin katselin mitä Powerset tarjoaa, mutta siellä ei ollu tota merkkiä valikoimissa.
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=183.
Ei välttämättä halvin, mutta ei varmaan myöskään kallein. Näyttäis löytyvän samasta liikkeestä jotain muutakin autohifiä. Ensin katselin mitä Powerset tarjoaa, mutta siellä ei ollu tota merkkiä valikoimissa.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
Mitä vikaa SPL Dynamicsin 2 tie sarjoissa on? Kun ei niitä kukkaan ole ehdottanut.
Multa löytyy sellaset edestä ja äänentoisto on vähintäänkin kirkas ja särötön.
Mitä suosittelisitte taakse?
Ja autohan oli 91" tonnari.
Multa löytyy sellaset edestä ja äänentoisto on vähintäänkin kirkas ja särötön.
Mitä suosittelisitte taakse?
Ja autohan oli 91" tonnari.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Taakse suositellaan supparia...
Teoriassa parhaan ja taajuusvasteeltaan tasaisimman toiston saa yhdellä koko taajuusalueen toistavalla laadukkalla kaiuttimella. Stereokuvahan siitä kärsii joten yleensä käytetään kahta.
Koska bassot eli alemmat taajuudet pidempiaaltoisina kulkevat sujuvasti pienten esteiden ohi ei bassokaiuttim(i)en sijoituspaikalla ole niin paljon väliä, mutta diskantit pyritään yleensä suuntaamaan kuulijaa kohti - erillissarjallahan pyritään juuri tähän. Yleensä myös erillissarjan mid-bassoelementti sijoitetaan auton etuosaan kuuluvuuden selkeyttämiseksi ja parantamiseksi ja toistetaan sitten mihin tahansa sijoitetulla supparilla loput taajuudet esim 80Hz alapuolelta.
Teoriassa parhaan ja taajuusvasteeltaan tasaisimman toiston saa yhdellä koko taajuusalueen toistavalla laadukkalla kaiuttimella. Stereokuvahan siitä kärsii joten yleensä käytetään kahta.
Koska bassot eli alemmat taajuudet pidempiaaltoisina kulkevat sujuvasti pienten esteiden ohi ei bassokaiuttim(i)en sijoituspaikalla ole niin paljon väliä, mutta diskantit pyritään yleensä suuntaamaan kuulijaa kohti - erillissarjallahan pyritään juuri tähän. Yleensä myös erillissarjan mid-bassoelementti sijoitetaan auton etuosaan kuuluvuuden selkeyttämiseksi ja parantamiseksi ja toistetaan sitten mihin tahansa sijoitetulla supparilla loput taajuudet esim 80Hz alapuolelta.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
Uusi radio ja kaiuttimet ovat punottaneet hyllyssä jo viikkoja, törmäsin ongelmaan:
miten saan vanhan Clarion -merkkisen rojun pois kojelaudasta kun ei ole mitään irrotusrautoja? Tietysti hankalimman kautta purkamalla takaapäin niin paljon, että saan kiinnitysraudat taivutettua suoriksi, mutta löytyykö mitään edes kohtuullisen helppoa keinoa? Radiossa ei edes näytä olevan mitään paikkoja irrotusraudoille eikä sivussa millekään liuskoille. Vetämällä lähtee kyllä sitten kohtuullinen pala koko konsolia eli se ei ole vaihtoehto.
miten saan vanhan Clarion -merkkisen rojun pois kojelaudasta kun ei ole mitään irrotusrautoja? Tietysti hankalimman kautta purkamalla takaapäin niin paljon, että saan kiinnitysraudat taivutettua suoriksi, mutta löytyykö mitään edes kohtuullisen helppoa keinoa? Radiossa ei edes näytä olevan mitään paikkoja irrotusraudoille eikä sivussa millekään liuskoille. Vetämällä lähtee kyllä sitten kohtuullinen pala koko konsolia eli se ei ole vaihtoehto.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856