Saabin/Valmetin V8

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Saabin/Valmetin V8

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Kävin tuossa SisuDieselin tehtaalla Nokialla ja törmäsin paikan moottorimuseossa saabin V8 moottoriin 8O

Seuraavat tekniset tiedot taisi lukea lapussa:

Iskutilavuus: 4ltr
Teho: 300hv
Valmistusvuosi: -89
Sylintereitä: 8
PROTOTYYPPI

Saabin logoa en missään nahnyt, pelkkää Valmettia vain. Moottori oli kuitenkin selvästi rakennettu kahta H-moottorin kantta käyttäen.
Kuulemma ihan toimivaksi testattu ja käyntiinkin lähtisi pienen hoivauksen jälkeen. Protolta kuitenkin näytti melko, koska viimeistely oli esimerkiksi lämpösuojien osalta melko karkeaa ja johdotukset meni herran teitä.

Onko tuo Sisudiesel (ent. Valmet ent. Kone ent. Patria ent. Valtion lentokonetehdas) valmistanut joskus Saabiin moottoreita? Varmaan jonkun sortin yhteistyötä ovat ainakin tehneet ainakin Valmetin aikana..

Ihme kun ei tuo moottori tuotantoon tullut, olisi ollut varmaankin kysyntää Atlantin takana. Mihin autoon tuota on yritetty sovittaa? Veikkaisin tonnaria..
:roll:

Ihan käymisen arvoinen paikka muutenkin, tehtaan paloaseman parkkipaikalla oli pystykeulainen 900 aero. Harmi kun eivät päästäneet Patrian tuotantoa ihmettelemään kiven kallion sisälle :D
Saab 900S Combicoupe
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24046
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tonnarissa oli ja oli autoohjelmassakin esitelty.... jenkeille ei kelvannut. harmi....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Eikös tuolla samaisessa paikassa kehitelty 1.6L konetta Saab 2.0 koneesta. :?:

Vai olenko ihan hakoteillä...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6493
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Uudenkaupungin automuseossa on ihan toimiva V8-tonnari. Saab siirtyi sopivasti GM:n omistukseen, joten tuo V8 sai väistyä valmiiden GM:n (käytännössä Opelin) veekutosten tieltä...

Sinänsä itse en noita veekaseja tavallisessa katuautossa tarvitse, kun ahdetulla puolimoottorillakin ehtii ihan mukavasti :D

Eski
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Eikös tuolla samaisessa paikassa kehitelty 1.6L konetta Saab 2.0 koneesta.
Uudenkaupungin automuseossa on 1.6l kone. 8-venttiilisesta koneesta tehty. Samaisesta paikasta löytyy V8 ja myös musta tonnari jossa on asennettunu tuo V8. Jossain autoohjelmassa taannoin ne ajelikin V8 tonnarilla. Speksit 8 koneelle on 230hp/330nm.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Eiköhän tuo ole nimen omaan Uudenkaupungin autotehtaan (Valmet automotive) tekele, olisiko Linnavuori vähän auttanut jossain valuteknisessä tms. asiassa? Koneessahan on kaksi vakio 16V kantta jossa toisessa ovat imu- ja pakokanavat vaihtaneet tehtäviä :) Imusarja on myös putkista hitsattu, melko omatekoisen näköinen. Vaikea kuvitella että olisi 300hv vaparina, joku 240 voisi ehkä uskoakin.

EDIT: Joku ehti ensin tuon teholukeman kanssa.
Viimeksi muokannut Hessu, Pe Loka 20, 2006 16:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

elikkäs

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

eli siis tonarin saa V8:lla jee ja kyllähän ahdetulla v8:lla pääsee myös :wink:
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Hessu kirjoitti:Eiköhän tuo ole nimen omaan Uudenkaupungin autotehtaan (Valmet automotive) tekele, olisiko Linnavuori vähän auttanut jossain valuteknisessä tms. asiassa? Koneessahan on kaksi vakio 16V kantta jossa toisessa ovat imu- ja pakokanavat vaihtaneet tehtäviä :) Imusarja on myös putkista hitsattu, melko omatekoisen näköinen. Vaikea kuvitella että olisi 300hv vaparina, joku 240 voisi ehkä uskoakin.

EDIT: Joku ehti ensin tuon teholukeman kanssa.
En kyllä usko, että Uudenkaupungin autotehdäs on alkanut räpeltämään protomoottorin kanssa, koska moottoriosaaminen oli valmiina "saman katon alla" Linnavuoressa tuolloin.
32 tappinen toi Linnavuoren proto oli ja lapussa tosiaan luki se 300hv. En kyllä epäile tuota lukemaa koska moottori oli vuodelta 89... :roll:
Saab 900S Combicoupe
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6493
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuosta löytyy kuva koneesta:
http://www.saunalahti.fi/~rjh/saabv8.htm

Eski
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

lisää linkkiä

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

ai jai

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

siihen vielä kylkeen turbot avot sanon mä tahi remmi ahdin
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kuulostaa hivenen epäuskottavalta että noin huonon ominaisväännön omaavassa koneessa olisi 75hv/l vaparina. Esimerkiksi jos ajattelee 2L konetta jossa on 150Nm maksimivääntö, niin kyseessä on joku 60-70 -luvun kaksiventtiilinen kaasarikone jossa on tehoja 80-100 hv.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Todella surkea vääntölukema, taisi olla ihan silkka kierroskone? No kovin valmiiltahan tuo ei kyllä näytäkään, taisi olla aika nopeasti kasaan hutkittu "työnäyte" jossa ei varmaan pahemmin perehdytty mihinkään virtauksiin tms.
Kyllä 4-litraisen vääntölukema pitäisi alkaa nelosella.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Mistä toi 300nm mahtaa olla peräisin? Tuolla Linnavuoren museossa ei ollut mitään merkintää väännöstä. :roll:

Monta nm se uudenkaupungin kone lupaa?
Saab 900S Combicoupe
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Eski kirjoitti: Sinänsä itse en noita veekaseja tavallisessa katuautossa tarvitse, kun ahdetulla puolimoottorillakin ehtii ihan mukavasti :D

Eski

Kyllä kutosen ja kasinkin pitää olla ahdettu.

OT:

Ajelin tänään Cumminsin 5.9 TD 160 hv koneisella matkailuautolla ja kieltämättä voimaa kaipasin lisää, vaikka mukavasti muun liikenteen vauhdissa pysyikin. Pumppua ruuvaamalla ja välijäähyllä siitäkin saanee monta sataa hevosvoimaa ja toista tuhatta Nm vääntöä :twisted:

Nähtäväksi jää, vaihtuuko AeroWagon siihen?
Vastaa Viestiin