Saabin/Valmetin V8
Saabin/Valmetin V8
Kävin tuossa SisuDieselin tehtaalla Nokialla ja törmäsin paikan moottorimuseossa saabin V8 moottoriin
Seuraavat tekniset tiedot taisi lukea lapussa:
Iskutilavuus: 4ltr
Teho: 300hv
Valmistusvuosi: -89
Sylintereitä: 8
PROTOTYYPPI
Saabin logoa en missään nahnyt, pelkkää Valmettia vain. Moottori oli kuitenkin selvästi rakennettu kahta H-moottorin kantta käyttäen.
Kuulemma ihan toimivaksi testattu ja käyntiinkin lähtisi pienen hoivauksen jälkeen. Protolta kuitenkin näytti melko, koska viimeistely oli esimerkiksi lämpösuojien osalta melko karkeaa ja johdotukset meni herran teitä.
Onko tuo Sisudiesel (ent. Valmet ent. Kone ent. Patria ent. Valtion lentokonetehdas) valmistanut joskus Saabiin moottoreita? Varmaan jonkun sortin yhteistyötä ovat ainakin tehneet ainakin Valmetin aikana..
Ihme kun ei tuo moottori tuotantoon tullut, olisi ollut varmaankin kysyntää Atlantin takana. Mihin autoon tuota on yritetty sovittaa? Veikkaisin tonnaria..
Ihan käymisen arvoinen paikka muutenkin, tehtaan paloaseman parkkipaikalla oli pystykeulainen 900 aero. Harmi kun eivät päästäneet Patrian tuotantoa ihmettelemään kiven kallion sisälle
Seuraavat tekniset tiedot taisi lukea lapussa:
Iskutilavuus: 4ltr
Teho: 300hv
Valmistusvuosi: -89
Sylintereitä: 8
PROTOTYYPPI
Saabin logoa en missään nahnyt, pelkkää Valmettia vain. Moottori oli kuitenkin selvästi rakennettu kahta H-moottorin kantta käyttäen.
Kuulemma ihan toimivaksi testattu ja käyntiinkin lähtisi pienen hoivauksen jälkeen. Protolta kuitenkin näytti melko, koska viimeistely oli esimerkiksi lämpösuojien osalta melko karkeaa ja johdotukset meni herran teitä.
Onko tuo Sisudiesel (ent. Valmet ent. Kone ent. Patria ent. Valtion lentokonetehdas) valmistanut joskus Saabiin moottoreita? Varmaan jonkun sortin yhteistyötä ovat ainakin tehneet ainakin Valmetin aikana..
Ihme kun ei tuo moottori tuotantoon tullut, olisi ollut varmaankin kysyntää Atlantin takana. Mihin autoon tuota on yritetty sovittaa? Veikkaisin tonnaria..
Ihan käymisen arvoinen paikka muutenkin, tehtaan paloaseman parkkipaikalla oli pystykeulainen 900 aero. Harmi kun eivät päästäneet Patrian tuotantoa ihmettelemään kiven kallion sisälle
Saab 900S Combicoupe
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Uudenkaupungin automuseossa on ihan toimiva V8-tonnari. Saab siirtyi sopivasti GM:n omistukseen, joten tuo V8 sai väistyä valmiiden GM:n (käytännössä Opelin) veekutosten tieltä...
Sinänsä itse en noita veekaseja tavallisessa katuautossa tarvitse, kun ahdetulla puolimoottorillakin ehtii ihan mukavasti
Eski
Sinänsä itse en noita veekaseja tavallisessa katuautossa tarvitse, kun ahdetulla puolimoottorillakin ehtii ihan mukavasti
Eski
Uudenkaupungin automuseossa on 1.6l kone. 8-venttiilisesta koneesta tehty. Samaisesta paikasta löytyy V8 ja myös musta tonnari jossa on asennettunu tuo V8. Jossain autoohjelmassa taannoin ne ajelikin V8 tonnarilla. Speksit 8 koneelle on 230hp/330nm.Eikös tuolla samaisessa paikassa kehitelty 1.6L konetta Saab 2.0 koneesta.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Eiköhän tuo ole nimen omaan Uudenkaupungin autotehtaan (Valmet automotive) tekele, olisiko Linnavuori vähän auttanut jossain valuteknisessä tms. asiassa? Koneessahan on kaksi vakio 16V kantta jossa toisessa ovat imu- ja pakokanavat vaihtaneet tehtäviä Imusarja on myös putkista hitsattu, melko omatekoisen näköinen. Vaikea kuvitella että olisi 300hv vaparina, joku 240 voisi ehkä uskoakin.
EDIT: Joku ehti ensin tuon teholukeman kanssa.
EDIT: Joku ehti ensin tuon teholukeman kanssa.
Viimeksi muokannut Hessu, Pe Loka 20, 2006 16:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
elikkäs
eli siis tonarin saa V8:lla jee ja kyllähän ahdetulla v8:lla pääsee myös
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
En kyllä usko, että Uudenkaupungin autotehdäs on alkanut räpeltämään protomoottorin kanssa, koska moottoriosaaminen oli valmiina "saman katon alla" Linnavuoressa tuolloin.Hessu kirjoitti:Eiköhän tuo ole nimen omaan Uudenkaupungin autotehtaan (Valmet automotive) tekele, olisiko Linnavuori vähän auttanut jossain valuteknisessä tms. asiassa? Koneessahan on kaksi vakio 16V kantta jossa toisessa ovat imu- ja pakokanavat vaihtaneet tehtäviä Imusarja on myös putkista hitsattu, melko omatekoisen näköinen. Vaikea kuvitella että olisi 300hv vaparina, joku 240 voisi ehkä uskoakin.
EDIT: Joku ehti ensin tuon teholukeman kanssa.
32 tappinen toi Linnavuoren proto oli ja lapussa tosiaan luki se 300hv. En kyllä epäile tuota lukemaa koska moottori oli vuodelta 89...
Saab 900S Combicoupe
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
lisää linkkiä
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
ai jai
siihen vielä kylkeen turbot avot sanon mä tahi remmi ahdin
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Eski kirjoitti: Sinänsä itse en noita veekaseja tavallisessa katuautossa tarvitse, kun ahdetulla puolimoottorillakin ehtii ihan mukavasti
Eski
Kyllä kutosen ja kasinkin pitää olla ahdettu.
OT:
Ajelin tänään Cumminsin 5.9 TD 160 hv koneisella matkailuautolla ja kieltämättä voimaa kaipasin lisää, vaikka mukavasti muun liikenteen vauhdissa pysyikin. Pumppua ruuvaamalla ja välijäähyllä siitäkin saanee monta sataa hevosvoimaa ja toista tuhatta Nm vääntöä
Nähtäväksi jää, vaihtuuko AeroWagon siihen?