renkaiden vaihtoon liittyvää infontynkää

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

renkaiden vaihtoon liittyvää infontynkää

Viesti Kirjoittaja stara »

vaihdan vanteilla valmiina olevat renkaat mm. siksi itse, jotta samalla vilkasen kumipalkeiden, nivelien ja jarrupalojen/- levyjen kunnon ja tulee katsottua rengaspinnan mahdollinen epätasainen kuluminenkin. En myöskään moisen pikkujutun takia viitsi tilailla aikoja ja kurvailla eessuntaas.

Vaikka pyörimissuuntaa ei olisikaan merkitty kumiin , niin silti nastarenkaan nastan pinnasta voi päätellä edellisen pyörimissuunnan. Minä ainakin laitan pyörimään samaan suuntaan, koska nasta on siten asettunut ja pysynee siten paremmin paikoillaan.

Noi originaalit muoviset pölykapselit ovat aika nihkeitä laittaa paikoilleen, jos muutamat reunaklipsut ovat joskus nyrjähtäneet nurin niskoin.

Ny hokasin , jotta kun asentaa silleen viistosti ja avittaa niitä paria viimeistä klipsua jollain leveällä meisselikärjellä niin saa estettyä sen nurin niskoin pyrkimyksen. Suoraan pläjäyttämällä ainakaan noi mun muoviset ei taatusti mene paikoilleen.
Noin 10 kpm kiristys ruuveille on siis 40 kiloa 25 cm varrella, eli aika paljon, lyhyt putkenpätkä helppaa kummasti helläsormisia. Jos kierteet ovat kuivahkoja panen aina pikkasen vaseliinia ihan siihen kierteen alkuosaan, kierivät paljon kepeämmin kiinni ja ei mene niin helposti väärille kierteille. Pultit/ mutterit otan johonkin kuppiin tms, mutta maahan en niitä laita hiekkaantumaan. Näissä hommissa hiekka ei ole eduksi kuin hiekkapuhalluksessa!!
Jos pulttikoneella pistelen menemään, niin aina kierrän kuitenkin pari kierrettä käsin, jotta varmana ohjautuu oikein.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Minä olen sipaissut pultteihin kuparitahnaa. Keväällä lähtee pultit kevyesti ilman voiman ponnisteluita.

Usein tulee metalliharjalla putsattua jarrulevyistä irtoava ruoste samalla poistettua. Ei jää vanteetkaan jumiin :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

sekä

Viesti Kirjoittaja mestari »

hakattua jarrulevyn ulkokehältä se ruostelepere pois joka syö jarrupalaa
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Minä myös harjoitan aina renkaidenvaihdon yhteydessä em. toimenpiteet, kiinnityspintojen puhdistus sekä kuparitahnat kierteisiin, mutta silti nuo Saabin aluvanteet ja orkkispultit jotenkin ajavat itsensä niin kireälle, että ilman väh. metristä jatkoa ja sen päälle hyppäämistä ei aukea, ja silloinkin kun aukeaa niin armottoman kajauksen kanssa. Tienpäällä aivan turha edes kuvitella vaihtavansa rengasta :?
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Myöskin pyörännavan puhdistus ja voitelu/suoja-aineistus ei ole pahasta, niin ei jää keväällä vanteen keskireiästä jumiin, kun pitäisi taasen renkaita vaihtaa. Ainakin joissakin vanhemmissa muun merkkisissä kieseissä aika tiukassa välillä ollut rautavanteet.
Jotain rost-offia tai rasvaa täytyisi muistaa keväällä laittaa omien tarvike alujen muovisoviterenkaiden takia, kun ainakin edessä joutuu puljaamaan ihan hermostuksiin saakka :?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itse monien edellämainittujen juttujen lisäksi rasvaan
jarrusatuloiden liukutapit vaihtaessani talvirenkaita nykyisin. On se vaan vittumaista sitten jos sieltä alkaa kanittamaan, kun sen vielä niin pienellä vaivalla olis saanu estettyä.
Vaan Saabissa nuo eivät ole koskaan kyllä jääneetkään jumiin, mutta Ducatossa oli yks vuosi ruostunut tappi niin kiinni läpeensä, että piti porauttaa auki ja ostaa uudet tapit, joita ei tietenkään saanut kuin Delta-autosta, 140euron sarjahintaan.. Tuon jälkeen olen joka autosta ne tapit rasvannut kerran vuoteen, myös Saabista.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Minä taas putsaan ne jousilautaset paineilmalla, kun tahtovat kerätä ajanmyötä moskaan. Myöskin takapään iskareiden se "hyllyosa" on hyvä puhistella. Vaseliiniä buureihin ja menoksi.
VW transporter 2.5tdi vm.99
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kaikkiin näkyvillä oleviin pultteihin joita joutuu joskus mahdollisesti aukomaan, crc:tä tai öljyä (pallonivelet, iskarit, ilmausruuvit...)

vetoakselin tunnelien puhdistus ja rasvaus.

mahd. jarrujen puhdistus (palat pois jne.) jos ei ole yli vuoteen tehty. vähintään jarrupalojen pinnan tarkastus.

kosteutta keräävät aikapommit eli ruostekuprut hakataan auki puhtaaksi ja öljytään (näin meillä, missä ei lämmintä tallia jne)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Hyviä vinkkejä!

Itse ihmettelin tuossa renkaita vaihtaessa pulttien järkyttävää kireyttä. Keväällä laitoin samaan tiukkuuteen kuin ennenkin (käsituntumalla tosin) ja laitoin CRC:n kuparipastaa kierteisiin sekä navan ja vanteen kosketuspintaan. Kesällä renkaiden paikkaa vaihtaessa sama juttu ja nyt sai toden teolla talvirenkaita vaihtaessa availla noita pultteja. Eturenkaat olivat huomattavasti kireämmässä kuin takarenkaat 8O

En sitten enää uskaltanut laittaa kuparipastaa kierteisiin, täytyy nyt katsoa keväällä miltä näyttää.

Piti myös ostaa tollanen momenttivarsi, kun akkukäyttöinen pulttipyssy on jo, niin helpottais kummasti vaihtoa ja tulis oikeeseen kireyteen, oli kuitenkin tilaustavaraa ja maksoikin ~40e/kpl tai ~85e/neljän eri momentin sarja.
BMW 320dA Coupe LCI
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Momenttiavaimella 110Nm eikä mitään rasvoja/voiteluita. Aina on lähtenyt nikottelematta auki.

Niin, ja jälkikiristys 50-100km jälkeen... :wink:
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kuinka moni ottaa huomioon sen että renkaan ilmanpaine pienenee 0,1 kg per 10astetta pakkasta. Eli huoneen lämpöiseen +20astetta renkaaseen laitettu paine on -20asteessa jo 0,4 kg pienempi.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

900i kirjoitti:Kuinka moni ottaa huomioon sen että renkaan ilmanpaine pienenee 0,1 kg per 10astetta pakkasta. Eli huoneen lämpöiseen +20astetta renkaaseen laitettu paine on -20asteessa jo 0,4 kg pienempi.
mä oon kyllä luullu, jotta paineen muutos on suoraan verrannollinen absoluuttiseen lämpötilaan -273 C° eli sen luulon mukaan noin 27 asteen muutos vastaa 10% paineen muutosta ( termodynamiikan varmaan oleellisin yhtälö) PV/T on vakio. tilavuus on tässä vakio.
ja luulen edelleenkin.
saman luulon mukaan kone saa vastaavasti 10 % enempi happea 27 astetta kylmemmässä kiitäessään, eli pystyy polttamaan 10% enempi bensaa, eli tehoa on 10% enempi. sillä paineen ja tiheyden muutos on liki sama juttu.
tiheämpi ilma tosin tekee lisää ilmanvastusta, joten konit eivät välttämättä kiidä juurikaan kovempaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

stara kirjoitti:
900i kirjoitti:Kuinka moni ottaa huomioon sen että renkaan ilmanpaine pienenee 0,1 kg per 10astetta pakkasta. Eli huoneen lämpöiseen +20astetta renkaaseen laitettu paine on -20asteessa jo 0,4 kg pienempi.
mä oon kyllä luullu, jotta paineen muutos on suoraan verrannollinen absoluuttiseen lämpötilaan -273 C° eli sen luulon mukaan noin 27 asteen muutos vastaa 10% paineen muutosta ( termodynamiikan varmaan oleellisin yhtälö) PV/T on vakio. tilavuus on tässä vakio.
ja luulen edelleenkin.
saman luulon mukaan kone saa vastaavasti 10 % enempi happea 27 astetta kylmemmässä kiitäessään, eli pystyy polttamaan 10% enempi bensaa, eli tehoa on 10% enempi. sillä paineen ja tiheyden muutos on liki sama juttu.
tiheämpi ilma tosin tekee lisää ilmanvastusta, joten konit eivät välttämättä kiidä juurikaan kovempaa.
Ääääh..kertaus on opintojen äitimuori :D

Pv=Nrt -> ilman määrä ei renkaassa muutu, joten supistetaan N(ainemäärä), V(talavuus), R(kaasuvakio) pois(vakioita)

Ensimmäisessä tilanteessa ollaan esimerkiksi +20(=293K) ja paine esim. 3bar

Talvella ollaan -20(=253K) ja paine saadaan kaavasta P(1)/t(1)=P(2)/t(2)

Esim:

Kesä:
Lämpötila +20
painetta renkaasas 2bar

Talvella:
Lämpötila -20
Painetta renkaassa t(2)

Talvella painetta: 2/293=t(2)/253 ---> t(2)=1,7269...

Ihan ulkomuistista vedin, mutta luulen että noi laskut pitävät paikkansa.
Saab 900S Combicoupe
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Paineen muutos on verrannollinen lämpötilan muutokseen jos tilavuus ei muutu.

tasapeli :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Voihan sitä käytännössä kokeilla, kun laittaa renkaaseen sisällä tasan 2 barin paineen ja mittaa sitten ulkona 20 asteen pakkasessa uudelleen..

Vaan eipä moisella luulisi olevan mitään merkitystä, sillä rengashan lämpenee melkoisesti 20 asteen pakkasessakin ajaessa. Jos paine lämmetessä kasvaa sen mukaan, mitä edellisissä viesteissä on kuvattu, -20 asteen pakkasessa laitettu 2 barin paine kasvaa renkaan lämmetessä vaikkapa +20 asteeseen ~2,4 bariin.

Ja eikös sillä paineella ole suurempi merkitys ajaessa kuin auton paikallaan seisoessa.
Vastaa Viestiin