Talviautoilusta: kylmäkäynnistykset ja lohkolämmittimestä
Talviautoilusta: kylmäkäynnistykset ja lohkolämmittimestä
Työpaikalla ei ole (tietenkään) perusduunareille tarjolla sähkötolppia vaan johtajat pitää niissä mersuja ja volvojaan, mutta iltavuorossa töissä ollessa olisi mahdollisuus siirtää oma auto näihin kun johtajat ovat lähteneet.
Oma mielipiteeni on kuitenkin aina ollut se, että auton kylmäkäynnistys rasittaa autoa eniten, eli kun käynnistän autoni pakkasella, ajan n. 3min etupihalle ja kytken sen lohkolämmittimeen, jossa se pörisee esim. 2h jonka jälkeen lähden kotiin.
Tällä hetkellä en ole siis autoani siirtänyt vaan olen käynnistänyt kylmänä käyntiin ja sen jälkeen ajanut suoraan kotiin, jolloin autokin on tietenkin lämmennyt. (Matka kestää 30min).
Miten on, olenko väärässä? Onko asiasta jostain enemmän tietoa? Eli mielestäni aina jos auto laitetaan pakkasella käyntiin, pitäisi ajaa kone lämpimäksi asti. Vai pitäisikö vaan siirtää etupihalle ja nauttia lämpimämmästä ajomatkasta heti alussa?
Oma mielipiteeni on kuitenkin aina ollut se, että auton kylmäkäynnistys rasittaa autoa eniten, eli kun käynnistän autoni pakkasella, ajan n. 3min etupihalle ja kytken sen lohkolämmittimeen, jossa se pörisee esim. 2h jonka jälkeen lähden kotiin.
Tällä hetkellä en ole siis autoani siirtänyt vaan olen käynnistänyt kylmänä käyntiin ja sen jälkeen ajanut suoraan kotiin, jolloin autokin on tietenkin lämmennyt. (Matka kestää 30min).
Miten on, olenko väärässä? Onko asiasta jostain enemmän tietoa? Eli mielestäni aina jos auto laitetaan pakkasella käyntiin, pitäisi ajaa kone lämpimäksi asti. Vai pitäisikö vaan siirtää etupihalle ja nauttia lämpimämmästä ajomatkasta heti alussa?
Melkein pahinta mitä moottorille voi tehdä, on käynnistää se kylmänä, käyttää muutama minuutti ja jättää se kylmäksi. Imuilman sisältämä vesi reagoi palamisessa muodostaen erilaisia happoja, jotka kylmäkäynnissä tiivistyvät metallipinnoille, ja ohipuhalluksen kautta moottoriöljyyn. Siksi olisi tärkeää käyttää moottori käyttölämpötilaan, että muodostuneella lauhdevesi/happo-liemellä olisi mahdollisuus haihtua öljystä huohotusjärjestelmän kautta.
Jos tapahtuu jatkuvasti pätkittäistä kylmänä ajoa, niin mm. öljyn hapettumisen estävät lisäaineet "loppuvat kesken", ja muodostuu huohotusongelmien kanssa taisteleville tuttua lietettä.
Jos tapahtuu jatkuvasti pätkittäistä kylmänä ajoa, niin mm. öljyn hapettumisen estävät lisäaineet "loppuvat kesken", ja muodostuu huohotusongelmien kanssa taisteleville tuttua lietettä.
Kiitos nopeista ja asiantuntevista vastauksista.
Vielä yksi kysymys hieman tähän liittyen, joka niin ikään jakaa mielipiteitä. Jos ulkona on esim. -10C pakkasta, ja auto ei ole ollut lohkolämmittimessä, onko parempi
a) laittaa auto käyntiin, antaa olla tyhjäkäynnillä, skrapata, puhdistaa auto jne ja sitten lähteä matkaan, vai...
b) putsata auto, skrapata yms ja kun auton käynnistää, lähtee heti matkaan
Jossain oli tästä juttua, jos en väärin muista ja b-vaihtoehtoa pidettiin parempana.
Vielä yksi kysymys hieman tähän liittyen, joka niin ikään jakaa mielipiteitä. Jos ulkona on esim. -10C pakkasta, ja auto ei ole ollut lohkolämmittimessä, onko parempi
a) laittaa auto käyntiin, antaa olla tyhjäkäynnillä, skrapata, puhdistaa auto jne ja sitten lähteä matkaan, vai...
b) putsata auto, skrapata yms ja kun auton käynnistää, lähtee heti matkaan
Jossain oli tästä juttua, jos en väärin muista ja b-vaihtoehtoa pidettiin parempana.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Auton moottori lämpiää nopeammin normaalilämpöiseksi ajamalla kuin tyhjäkäynnillä, siksipä tuo b vaihtoehto saanee suosiota, kun siinä kone käy kylmänä lyhyemmän aikaa. Kun muistaa ajaa kylmällä koneella rauhallisesti, niin ei edes riko paikkoja. Mukavahan se on toisaalta mennä edes osittain lämmenneeseen autoon, kun on ensin vartin hakannut teräsjäätä irti ikkunoista...Aikalailla kyllä pilkunviilausta, kumpi on "parempi".jstar kirjoitti:.... Jos ulkona on esim. -10C pakkasta, ja auto ei ole ollut lohkolämmittimessä, onko parempi
a) laittaa auto käyntiin, antaa olla tyhjäkäynnillä, skrapata, puhdistaa auto jne ja sitten lähteä matkaan, vai...
b) putsata auto, skrapata yms ja kun auton käynnistää, lähtee heti matkaan
Jossain oli tästä juttua, jos en väärin muista ja b-vaihtoehtoa pidettiin parempana.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tuota b-vaihtoehtoa tosiaan nykyään yleisesti tyrkytetään, taitaa olla osansa ilmansaaste-propagandalla, eli vähemmän tyhjäkäyntiä yleisesti. Itse ainakin käynnistän ensin ja skrapaan, putsaan, ja loitsuan sekä noidun talvea
Mielestäni on hyvä antaa moottori- sekä vaihteistoöljyille (itsellä tomaatti) mahdollisuus hieman lämmetä ja notkistua ennenkuin konetta alkaa kuormittamaan. Lämpeneehän ne tietenkin ajossa nopeammin, mutta ehkä tyhjäkäynnillä ei niin raa´alla tavalla.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mielestäni on hyvä antaa moottori- sekä vaihteistoöljyille (itsellä tomaatti) mahdollisuus hieman lämmetä ja notkistua ennenkuin konetta alkaa kuormittamaan. Lämpeneehän ne tietenkin ajossa nopeammin, mutta ehkä tyhjäkäynnillä ei niin raa´alla tavalla.
Kotona ei tartte raaputella kun lähtee piuhasta, mutta yleensä teen lumi/jäätyöt ensin ja vasta sitten käyntiin....suurin syy siihen on se, että yritän näin talvella vältellä turhaa käsijarrun käyttöäMontoya kirjoitti: Tuosta käynnistämisestä kannatan b-vaihtoehtoa. Itseä ei ainakaan huvita haistella pakokaasuja samalla kun kiertää autoa skrapan ja lumiharjan kanssa.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Auto hörisee päällä tasan niin pitkään, että kaikki ikkunat on raavittu auki ja lumet luotu auton päältä. Ehkä moottori ei joutokäynnillä lämpene niin nopeasti kuin suuremmilla kierroksilla, mutta eipä ole ainakaan ajoviimaa tekemässä lisäviileää.
Itsekään en käynnistäisi autoa, jotta saisin sen ajettua tolpan viereen. Miksi ei hankkisi esim. 10m. johtoa, jonka sitten näppärästi kävisi viemässä lähimpään "johtajapostiin"? Yrittää vain löytää paikan mahd. lähellä lämmitystolppaa![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Itsekään en käynnistäisi autoa, jotta saisin sen ajettua tolpan viereen. Miksi ei hankkisi esim. 10m. johtoa, jonka sitten näppärästi kävisi viemässä lähimpään "johtajapostiin"? Yrittää vain löytää paikan mahd. lähellä lämmitystolppaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Mitä kuivempi ilma, sitä pitempi tyhjäkäyttö, vaikka olis ollu roikassaki.
-40 pakkasta ja vartti tyhjäkäyntiä, ei tarvi kynsiä ikkunoita, penkit lämpiää ja ohjaus/vaihteistot jne pellaa paremmin. Ympäristöinkvisiittoreila vain saattais olla sanottavaa...
Tietenki joku Webasto tms olis aivan ehoton kapistus, lyhyelläki poltolla saa mosan melkein normaaliin käyntilämpöön varsinki bensaversioilla. Dieselilämmittimiä joutuu huuattaan pitempään mutta tunti riittää niissäki tai sitten ei kannata lähteä ollenkaan ajeleen. Ovat vain uutena aika kalliita, ja pirullisia vehkeitä huoltaa/korjata jos ei ole jotain "ulkoista" vikaa, tyyliin kiertovesi/polttoainepumppu paskana. Firman V***osta jolla työkseni ajelen hajosi viime talvena ilma-Eberistä puhaltimen moottori. Hinta vajaat 700 ecua
. Ainoa liikkuva osa koko vehkeessä ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-40 pakkasta ja vartti tyhjäkäyntiä, ei tarvi kynsiä ikkunoita, penkit lämpiää ja ohjaus/vaihteistot jne pellaa paremmin. Ympäristöinkvisiittoreila vain saattais olla sanottavaa...
Tietenki joku Webasto tms olis aivan ehoton kapistus, lyhyelläki poltolla saa mosan melkein normaaliin käyntilämpöön varsinki bensaversioilla. Dieselilämmittimiä joutuu huuattaan pitempään mutta tunti riittää niissäki tai sitten ei kannata lähteä ollenkaan ajeleen. Ovat vain uutena aika kalliita, ja pirullisia vehkeitä huoltaa/korjata jos ei ole jotain "ulkoista" vikaa, tyyliin kiertovesi/polttoainepumppu paskana. Firman V***osta jolla työkseni ajelen hajosi viime talvena ilma-Eberistä puhaltimen moottori. Hinta vajaat 700 ecua
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Tuossa mun sabantin manuaalissa kans suositeltiin, että kylmäkäynnistyksen jälkeen lähde heti ajamaan, koska moottori lämpenee hitaammin tyhjäkäynnillä.
Katoksessa auto, joten harvoin rapaamaan joutuu.
Jos joutuu rapaamaan, niin laitan ensin käyntiin.
Jos en rapaa niin annan "tasaantua" 30sek -> pari min.
En tiiä mut jotenki tuntuu luontevammalta, vähä ees männänpäällinen lämpee ja öljy ehtii jokapaikkaan![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Katoksessa auto, joten harvoin rapaamaan joutuu.
Jos joutuu rapaamaan, niin laitan ensin käyntiin.
Jos en rapaa niin annan "tasaantua" 30sek -> pari min.
En tiiä mut jotenki tuntuu luontevammalta, vähä ees männänpäällinen lämpee ja öljy ehtii jokapaikkaan
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tämän nykyisen kanssa olen tottunut jo jäähdyttelemään (=tasaannuttamaan)lämpöä ja voitelemaan tuota turboa ajon jälkeen. Samalla lailla tuntuu mielekkäämmältä vähän aikaa kayttää tyhjällä ennenkuin lähteen ajoon. Tunne asia siis. Kun olis jotain kiistatonta näyttöä vois sitten hymyillä leveästi. ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
Nykyöljyt taitaa olla sen verta juoksevaa tavaraa kylmässäkin, että noita käyttämisiä ennen ajoa ei juuri tarvi. Itse en ole normaalikäytössä käyttänyt mitenkään ihmeellisen pitkiä aikoja, kun ensimmäisimpiä asioita aina ennen ajoon lähtöä on auton starttaus. Sen jälkeen otan roikat pois ja pyyhin lumet tai raappaan ikkunat.
Pidemmän tai kovemman ajon jälkeen annan käydä pidempään. Tai jos on jäänyt roikka pois. Silloin kans annan käydä pidempään jos kuuluu jostain nostajasta startin jälkeen naputusta mutta sitäkin kuuluu vaan kovemmilla pakkasilla.
Käyttöohjeessa oli muuten maininta vaan siitä, että Turboa pitää hieman käyttää siksi koska ahtimen pyörintä pitää tasoittua. Aikana taisi minuutti. Ja tieten oli maininta tuosta kovan/pitkän ajon jälkeisestä tyhjäkäynnistä.
Pidemmän tai kovemman ajon jälkeen annan käydä pidempään. Tai jos on jäänyt roikka pois. Silloin kans annan käydä pidempään jos kuuluu jostain nostajasta startin jälkeen naputusta mutta sitäkin kuuluu vaan kovemmilla pakkasilla.
Käyttöohjeessa oli muuten maininta vaan siitä, että Turboa pitää hieman käyttää siksi koska ahtimen pyörintä pitää tasoittua. Aikana taisi minuutti. Ja tieten oli maininta tuosta kovan/pitkän ajon jälkeisestä tyhjäkäynnistä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001