Talviautoilusta: kylmäkäynnistykset ja lohkolämmittimestä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
jstar
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 17:30

Talviautoilusta: kylmäkäynnistykset ja lohkolämmittimestä

Viesti Kirjoittaja jstar »

Työpaikalla ei ole (tietenkään) perusduunareille tarjolla sähkötolppia vaan johtajat pitää niissä mersuja ja volvojaan, mutta iltavuorossa töissä ollessa olisi mahdollisuus siirtää oma auto näihin kun johtajat ovat lähteneet.

Oma mielipiteeni on kuitenkin aina ollut se, että auton kylmäkäynnistys rasittaa autoa eniten, eli kun käynnistän autoni pakkasella, ajan n. 3min etupihalle ja kytken sen lohkolämmittimeen, jossa se pörisee esim. 2h jonka jälkeen lähden kotiin.

Tällä hetkellä en ole siis autoani siirtänyt vaan olen käynnistänyt kylmänä käyntiin ja sen jälkeen ajanut suoraan kotiin, jolloin autokin on tietenkin lämmennyt. (Matka kestää 30min).

Miten on, olenko väärässä? Onko asiasta jostain enemmän tietoa? Eli mielestäni aina jos auto laitetaan pakkasella käyntiin, pitäisi ajaa kone lämpimäksi asti. Vai pitäisikö vaan siirtää etupihalle ja nauttia lämpimämmästä ajomatkasta heti alussa?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minä olen ainakin kanssasi samaa mieltä, ei ole järkeä tehdä kylmäkäynnistystä jotta auton saisi siirrettyä lämmitystolppaan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Melkein pahinta mitä moottorille voi tehdä, on käynnistää se kylmänä, käyttää muutama minuutti ja jättää se kylmäksi. Imuilman sisältämä vesi reagoi palamisessa muodostaen erilaisia happoja, jotka kylmäkäynnissä tiivistyvät metallipinnoille, ja ohipuhalluksen kautta moottoriöljyyn. Siksi olisi tärkeää käyttää moottori käyttölämpötilaan, että muodostuneella lauhdevesi/happo-liemellä olisi mahdollisuus haihtua öljystä huohotusjärjestelmän kautta.

Jos tapahtuu jatkuvasti pätkittäistä kylmänä ajoa, niin mm. öljyn hapettumisen estävät lisäaineet "loppuvat kesken", ja muodostuu huohotusongelmien kanssa taisteleville tuttua lietettä.
jstar
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja jstar »

Kiitos nopeista ja asiantuntevista vastauksista.

Vielä yksi kysymys hieman tähän liittyen, joka niin ikään jakaa mielipiteitä. Jos ulkona on esim. -10C pakkasta, ja auto ei ole ollut lohkolämmittimessä, onko parempi

a) laittaa auto käyntiin, antaa olla tyhjäkäynnillä, skrapata, puhdistaa auto jne ja sitten lähteä matkaan, vai...
b) putsata auto, skrapata yms ja kun auton käynnistää, lähtee heti matkaan

Jossain oli tästä juttua, jos en väärin muista ja b-vaihtoehtoa pidettiin parempana.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jstar kirjoitti:.... Jos ulkona on esim. -10C pakkasta, ja auto ei ole ollut lohkolämmittimessä, onko parempi

a) laittaa auto käyntiin, antaa olla tyhjäkäynnillä, skrapata, puhdistaa auto jne ja sitten lähteä matkaan, vai...
b) putsata auto, skrapata yms ja kun auton käynnistää, lähtee heti matkaan

Jossain oli tästä juttua, jos en väärin muista ja b-vaihtoehtoa pidettiin parempana.
Auton moottori lämpiää nopeammin normaalilämpöiseksi ajamalla kuin tyhjäkäynnillä, siksipä tuo b vaihtoehto saanee suosiota, kun siinä kone käy kylmänä lyhyemmän aikaa. Kun muistaa ajaa kylmällä koneella rauhallisesti, niin ei edes riko paikkoja. Mukavahan se on toisaalta mennä edes osittain lämmenneeseen autoon, kun on ensin vartin hakannut teräsjäätä irti ikkunoista...Aikalailla kyllä pilkunviilausta, kumpi on "parempi".
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tuota b-vaihtoehtoa tosiaan nykyään yleisesti tyrkytetään, taitaa olla osansa ilmansaaste-propagandalla, eli vähemmän tyhjäkäyntiä yleisesti. Itse ainakin käynnistän ensin ja skrapaan, putsaan, ja loitsuan sekä noidun talvea :D

Mielestäni on hyvä antaa moottori- sekä vaihteistoöljyille (itsellä tomaatti) mahdollisuus hieman lämmetä ja notkistua ennenkuin konetta alkaa kuormittamaan. Lämpeneehän ne tietenkin ajossa nopeammin, mutta ehkä tyhjäkäynnillä ei niin raa´alla tavalla.
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Voisiko nuo autot työntää porukalla tolppapaikalle, niin ei tulisi kylmäkäynnistystä ollenkaan? :wink:

Tuosta käynnistämisestä kannatan b-vaihtoehtoa. Itseä ei ainakaan huvita haistella pakokaasuja samalla kun kiertää autoa skrapan ja lumiharjan kanssa.
9-5 2,3t -03
#2514
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Montoya kirjoitti: Tuosta käynnistämisestä kannatan b-vaihtoehtoa. Itseä ei ainakaan huvita haistella pakokaasuja samalla kun kiertää autoa skrapan ja lumiharjan kanssa.
Kotona ei tartte raaputella kun lähtee piuhasta, mutta yleensä teen lumi/jäätyöt ensin ja vasta sitten käyntiin....suurin syy siihen on se, että yritän näin talvella vältellä turhaa käsijarrun käyttöä :lol:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Auto hörisee päällä tasan niin pitkään, että kaikki ikkunat on raavittu auki ja lumet luotu auton päältä. Ehkä moottori ei joutokäynnillä lämpene niin nopeasti kuin suuremmilla kierroksilla, mutta eipä ole ainakaan ajoviimaa tekemässä lisäviileää.

Itsekään en käynnistäisi autoa, jotta saisin sen ajettua tolpan viereen. Miksi ei hankkisi esim. 10m. johtoa, jonka sitten näppärästi kävisi viemässä lähimpään "johtajapostiin"? Yrittää vain löytää paikan mahd. lähellä lämmitystolppaa :)
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Ainahan nuo tulee ensin käyntiin laitettua ja vasta sitten puhdistettua.

Tänään ostin myös satkuun sisätilanlämmittimen joten katsotaan jos sähkö tekis noi ikkunan puhdistamiset nyt molempiin. :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Sama mulla, ensin käyntiin, sitten ikkunat.. saa nähdä kuin töpseli vaikuttaa tulevana talvena
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mitä kuivempi ilma, sitä pitempi tyhjäkäyttö, vaikka olis ollu roikassaki.
-40 pakkasta ja vartti tyhjäkäyntiä, ei tarvi kynsiä ikkunoita, penkit lämpiää ja ohjaus/vaihteistot jne pellaa paremmin. Ympäristöinkvisiittoreila vain saattais olla sanottavaa...
Tietenki joku Webasto tms olis aivan ehoton kapistus, lyhyelläki poltolla saa mosan melkein normaaliin käyntilämpöön varsinki bensaversioilla. Dieselilämmittimiä joutuu huuattaan pitempään mutta tunti riittää niissäki tai sitten ei kannata lähteä ollenkaan ajeleen. Ovat vain uutena aika kalliita, ja pirullisia vehkeitä huoltaa/korjata jos ei ole jotain "ulkoista" vikaa, tyyliin kiertovesi/polttoainepumppu paskana. Firman V***osta jolla työkseni ajelen hajosi viime talvena ilma-Eberistä puhaltimen moottori. Hinta vajaat 700 ecua :evil: . Ainoa liikkuva osa koko vehkeessä :roll:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Tuossa mun sabantin manuaalissa kans suositeltiin, että kylmäkäynnistyksen jälkeen lähde heti ajamaan, koska moottori lämpenee hitaammin tyhjäkäynnillä.
Katoksessa auto, joten harvoin rapaamaan joutuu.
Jos joutuu rapaamaan, niin laitan ensin käyntiin.
Jos en rapaa niin annan "tasaantua" 30sek -> pari min.
En tiiä mut jotenki tuntuu luontevammalta, vähä ees männänpäällinen lämpee ja öljy ehtii jokapaikkaan :lol:
taassaapi
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 11:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja taassaapi »

Tämän nykyisen kanssa olen tottunut jo jäähdyttelemään (=tasaannuttamaan)lämpöä ja voitelemaan tuota turboa ajon jälkeen. Samalla lailla tuntuu mielekkäämmältä vähän aikaa kayttää tyhjällä ennenkuin lähteen ajoon. Tunne asia siis. Kun olis jotain kiistatonta näyttöä vois sitten hymyillä leveästi. :?
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nykyöljyt taitaa olla sen verta juoksevaa tavaraa kylmässäkin, että noita käyttämisiä ennen ajoa ei juuri tarvi. Itse en ole normaalikäytössä käyttänyt mitenkään ihmeellisen pitkiä aikoja, kun ensimmäisimpiä asioita aina ennen ajoon lähtöä on auton starttaus. Sen jälkeen otan roikat pois ja pyyhin lumet tai raappaan ikkunat.

Pidemmän tai kovemman ajon jälkeen annan käydä pidempään. Tai jos on jäänyt roikka pois. Silloin kans annan käydä pidempään jos kuuluu jostain nostajasta startin jälkeen naputusta mutta sitäkin kuuluu vaan kovemmilla pakkasilla.

Käyttöohjeessa oli muuten maininta vaan siitä, että Turboa pitää hieman käyttää siksi koska ahtimen pyörintä pitää tasoittua. Aikana taisi minuutti. Ja tieten oli maininta tuosta kovan/pitkän ajon jälkeisestä tyhjäkäynnistä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin