Miksi ei ikkunat jäädy?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Miksi ei ikkunat jäädy?

Viesti Kirjoittaja JaHu »

On pitkään askarruttanut eräs asia, miksi auton ikkunat ei jäädy kun auto on katoksessa?

Itsellä on tuollainen avokatos jossa yksi sivu on täysin auki ja toinen on reilusti puolet katettu.

Kellään tietoa mistä moinen ilmiö johtuu?

Myös jos auto on esim. yhden tai kahden ison (paketti- tai kuorma-auton) välissä niin sen puolen sivu ikkunat ei jäädy.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Miksi ei ikkunat jäädy?

Viesti Kirjoittaja Poy »

JaHu kirjoitti:On pitkään askarruttanut eräs asia, miksi auton ikkunat ei jäädy kun auto on katoksessa?
Ilmiö johtuu siitä, että taivasalla auton ikkunat ovat jonkin verran lämpimämmät kuin ylhäällä oleva ilma. Tällöin kylmä ilma tiivistyy suoraan alaspäinmennessä auton ikkunaan (lämpimämpi pinta) nesteeksi ja samalla jäätyy. Samaa ilmiötä ei pääse tapahtumaan autokatoksessa, koska ylhäällä oleva kostea ilma ei pääse katon läpi. Kesäaamunakin tuon huomaa, kun ikkunat ovat taivasalla kosteina, mutta eivät ole katoksessa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Miten sitten kun auto on isojen autojen välissä, ei ole kattoa päällä?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onko samaa sukua se ilmiö, että takalasi ei jäädy/huurru juurikaan paljon jos on takalasinritilän alla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Ei siinä lasissa välttämättä jäätä ole.
Voi olla myös öljyä, lipeää, suolaliuosta, pleksiä tai ajoratamaalauksia.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44327

:wink:
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hämärän muistikuvan mukaan lyhyt selostus ilmiöstä:
Ikkunan emissiivisyys on pienempi mitä muun auton jolloin ilman autokatosta tai muuta peittävää kohdetta suurin osa vähäisestäkin aurinkon lämpösäteilystä heijastuu takaisin avaruuteen. Tästä johtuen ikkuna on kylmempi kuin ympäristö ja kosteus jäätyy kiinni.
Katoksen tai muun peittävän kohteen alla säteilyä ei pääse tapahtuun ja ikkunat pysyy sulana.

Koskahan sitä sais omat katospaikat raivattua tyhjäksi että sais käyttikset suojaan... :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saabonly
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 19:34

Viesti Kirjoittaja Saabonly »

Suunnilleen noin minäkin muistan, vaikka termit ei tunnu tutuilta.

Lisäksi katoksessa käy niin, että lasista lähtevä "lämpö" heijastuu katoksesta takaisin lasiin eikä muodostu ympäristöä kylmempää kohtaa.

Sama käy autojen välissä.

Muistinkohan sinnepäinkään kun oppi on 15 vuoden takaa...
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

autokatoksessa on "ulossäteily" heikompaa, siksi ei muodostu jäätäkään.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kun auton yllä on vain tähtikirkas taivas, auto säteilee lämpöään avaruuteen, mutta ei saa sieltä mitään takaisin, sillä avaruuden lämpötila on 270 astetta pakkasen puolella. Siksi auton pinta pääsee jäähtymään niin paljon, että ilmassa oleva kosteus tiivistyy siihen huurteeksi tai pisaroiksi. Katos ei estä autoa säteilemästä, mutta juju onkin siinä, että katoksesta heijastuu katoksen omaa lämpösäteilyä auton pintaan. Silloin auto pysyy sen verran lämpimänä, ettei kosteus tiivistykään
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

ois aika paska homma mennä Saabiinsa, joka olis -270 C "lämmin".
taitais penkkikin murentua alla. :lol:

Kannattaa siis pitää tallissa, tai autokatoksessa. :idea:
Viimeksi muokannut Firges9000, Pe Marras 03, 2006 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Mutta kyllä katoksessakin ikkunat alkaa jäätyä kun auto seisoo useamman päivän.

Viime talvena huomasin, kun auto seisoi muutaman päivän katoksessa ja ulkona oli yli -20 kokoajan.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Lyhyt yhteenvetoni kommenteista:

-katoksessa auton ikkunat ovat joko lämpimämmät tai kylmemmät, kuin ympäristö, lämmön heijastumistakin tapahtuu, mutta mikä tärkeintä ikkunat pysyvät jokatapauksessa sulina - ainakin muutamia päiviä :)

-> pakko saada katos...
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Katos on kaiken pahan alku ja juuri, varsinkin tuollainen "tallimainen" kuten minulla, tulee kesällä jätettyä katokseen kaikkea törkyä, sitten kun lumet tupsahtaa maahan niin huomaa ettei tonnari sovikkaan sinne, siinähän sitten pakkasessa ja tuiskussa siivoillaan. :)

Nojoo, noita miinuksia lukuunottamatta on se oikeasti kätevä, ei tartte aamuisin suotta skrapailla laseja ja harjailla lumia, säästyy lasit, maalipinta sekä hermot. :)

Ollut mielessä usein josko tuon katoksen rakentaisi lämpimäksi talliksi, mutta työmäärän huomioonottaen en taida muutamaan vuoteen vielä moiseen ryhtyä. Jos hyvän meinaisi tehdä, niin pitäisi purkaa ulkoverhous ja pellit katolta, että saisi aluskatteen ja tuulensuojalevyt kunnolla seiniin/kattoon.

Kuva

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin