Miksi ei ikkunat jäädy?
Miksi ei ikkunat jäädy?
On pitkään askarruttanut eräs asia, miksi auton ikkunat ei jäädy kun auto on katoksessa?
Itsellä on tuollainen avokatos jossa yksi sivu on täysin auki ja toinen on reilusti puolet katettu.
Kellään tietoa mistä moinen ilmiö johtuu?
Myös jos auto on esim. yhden tai kahden ison (paketti- tai kuorma-auton) välissä niin sen puolen sivu ikkunat ei jäädy.
Itsellä on tuollainen avokatos jossa yksi sivu on täysin auki ja toinen on reilusti puolet katettu.
Kellään tietoa mistä moinen ilmiö johtuu?
Myös jos auto on esim. yhden tai kahden ison (paketti- tai kuorma-auton) välissä niin sen puolen sivu ikkunat ei jäädy.
Re: Miksi ei ikkunat jäädy?
Ilmiö johtuu siitä, että taivasalla auton ikkunat ovat jonkin verran lämpimämmät kuin ylhäällä oleva ilma. Tällöin kylmä ilma tiivistyy suoraan alaspäinmennessä auton ikkunaan (lämpimämpi pinta) nesteeksi ja samalla jäätyy. Samaa ilmiötä ei pääse tapahtumaan autokatoksessa, koska ylhäällä oleva kostea ilma ei pääse katon läpi. Kesäaamunakin tuon huomaa, kun ikkunat ovat taivasalla kosteina, mutta eivät ole katoksessa.JaHu kirjoitti:On pitkään askarruttanut eräs asia, miksi auton ikkunat ei jäädy kun auto on katoksessa?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Ei siinä lasissa välttämättä jäätä ole.
Voi olla myös öljyä, lipeää, suolaliuosta, pleksiä tai ajoratamaalauksia.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44327

Voi olla myös öljyä, lipeää, suolaliuosta, pleksiä tai ajoratamaalauksia.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44327

Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Hämärän muistikuvan mukaan lyhyt selostus ilmiöstä:
Ikkunan emissiivisyys on pienempi mitä muun auton jolloin ilman autokatosta tai muuta peittävää kohdetta suurin osa vähäisestäkin aurinkon lämpösäteilystä heijastuu takaisin avaruuteen. Tästä johtuen ikkuna on kylmempi kuin ympäristö ja kosteus jäätyy kiinni.
Katoksen tai muun peittävän kohteen alla säteilyä ei pääse tapahtuun ja ikkunat pysyy sulana.
Koskahan sitä sais omat katospaikat raivattua tyhjäksi että sais käyttikset suojaan...
Ikkunan emissiivisyys on pienempi mitä muun auton jolloin ilman autokatosta tai muuta peittävää kohdetta suurin osa vähäisestäkin aurinkon lämpösäteilystä heijastuu takaisin avaruuteen. Tästä johtuen ikkuna on kylmempi kuin ympäristö ja kosteus jäätyy kiinni.
Katoksen tai muun peittävän kohteen alla säteilyä ei pääse tapahtuun ja ikkunat pysyy sulana.
Koskahan sitä sais omat katospaikat raivattua tyhjäksi että sais käyttikset suojaan...

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Kun auton yllä on vain tähtikirkas taivas, auto säteilee lämpöään avaruuteen, mutta ei saa sieltä mitään takaisin, sillä avaruuden lämpötila on 270 astetta pakkasen puolella. Siksi auton pinta pääsee jäähtymään niin paljon, että ilmassa oleva kosteus tiivistyy siihen huurteeksi tai pisaroiksi. Katos ei estä autoa säteilemästä, mutta juju onkin siinä, että katoksesta heijastuu katoksen omaa lämpösäteilyä auton pintaan. Silloin auto pysyy sen verran lämpimänä, ettei kosteus tiivistykään
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
ois aika paska homma mennä Saabiinsa, joka olis -270 C "lämmin".
taitais penkkikin murentua alla.
Kannattaa siis pitää tallissa, tai autokatoksessa.
taitais penkkikin murentua alla.

Kannattaa siis pitää tallissa, tai autokatoksessa.

Viimeksi muokannut Firges9000, Pe Marras 03, 2006 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Katos on kaiken pahan alku ja juuri, varsinkin tuollainen "tallimainen" kuten minulla, tulee kesällä jätettyä katokseen kaikkea törkyä, sitten kun lumet tupsahtaa maahan niin huomaa ettei tonnari sovikkaan sinne, siinähän sitten pakkasessa ja tuiskussa siivoillaan. :)
Nojoo, noita miinuksia lukuunottamatta on se oikeasti kätevä, ei tartte aamuisin suotta skrapailla laseja ja harjailla lumia, säästyy lasit, maalipinta sekä hermot. :)
Ollut mielessä usein josko tuon katoksen rakentaisi lämpimäksi talliksi, mutta työmäärän huomioonottaen en taida muutamaan vuoteen vielä moiseen ryhtyä. Jos hyvän meinaisi tehdä, niin pitäisi purkaa ulkoverhous ja pellit katolta, että saisi aluskatteen ja tuulensuojalevyt kunnolla seiniin/kattoon.

-Sami
Nojoo, noita miinuksia lukuunottamatta on se oikeasti kätevä, ei tartte aamuisin suotta skrapailla laseja ja harjailla lumia, säästyy lasit, maalipinta sekä hermot. :)
Ollut mielessä usein josko tuon katoksen rakentaisi lämpimäksi talliksi, mutta työmäärän huomioonottaen en taida muutamaan vuoteen vielä moiseen ryhtyä. Jos hyvän meinaisi tehdä, niin pitäisi purkaa ulkoverhous ja pellit katolta, että saisi aluskatteen ja tuulensuojalevyt kunnolla seiniin/kattoon.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83