Peräkärry

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Peräkärry

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kun porukassa on katsastusmiehiä ja muuten lakipykäliä tuntevaa porukkaa niin minkälaiset mahtavat olla lain vaatimukset omatekoista peräkärryä rekisteröidessä.

Suunnitelmissa on tehdä jarruton peräkärry ja kantavuuttakaan ei tarvitse olla kahta sataa kiloa enempää. Ainakin joskus akselina on saanut käyttää auton akselia. Mikä on tilanne nykypäivänä? Entä tarvitseeko runko minkäänsortin piirustuksia tai lujuuslaskelmia vai riittääkö, että teen tarpeeksi tukevan rungon? Entä jousitus, onko tuommoinen värkki ihan mahdoton vetää perässä jos jousitusta ei ole ollenkaan?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja tevisu »

suorsa kirjoitti:Kun porukassa on katsastusmiehiä ja muuten lakipykäliä tuntevaa porukkaa niin minkälaiset mahtavat olla lain vaatimukset omatekoista peräkärryä rekisteröidessä.

Suunnitelmissa on tehdä jarruton peräkärry ja kantavuuttakaan ei tarvitse olla kahta sataa kiloa enempää. Ainakin joskus akselina on saanut käyttää auton akselia. Mikä on tilanne nykypäivänä? Entä tarvitseeko runko minkäänsortin piirustuksia tai lujuuslaskelmia vai riittääkö, että teen tarpeeksi tukevan rungon? Entä jousitus, onko tuommoinen värkki ihan mahdoton vetää perässä jos jousitusta ei ole ollenkaan?
Jos teet oman kärryn, helpoimmalla pääset kun "kopioit" rakenteen kaupallisesta tuotteesta. Tiedän tapauksen, jossa kärry oli valmistajan mielestä tukeva, mutta katsastusmies vaati lisää vahvistuksia. Lopputuloksena kärry, jonka kantavuus jäi mitättömäksi; kärryä pystyi vetämään ilman kuormaa... :)
Itse ostaisin jonkun halvan rekisteröidyn jos pelkkää linkoa pitäisi kuskata. Noitahan saa parilla satasella. Jos taas tarvitsee oikeaa kärryä, asia on toinen.

EDIT: Tuolla on jotain: http://www.pvtarvike.fi
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja suorsa »

tevisu kirjoitti:Itse ostaisin jonkun halvan rekisteröidyn jos pelkkää linkoa pitäisi kuskata. Noitahan saa parilla satasella. Jos taas tarvitsee oikeaa kärryä, asia on toinen.
Tuohan se on ollut alkuperäinen suunnitelma. Tuppaa vaan nuo parin sadan kärryt olemaan kortilla tai jos jostakin moinen löytyy niin ainut ehjä osa on rekisteriote ja runkonumero. Tosin nuo jo riittävätkin pitkälle...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Katsastusasemilla on myynnissä kirjanen, jossa on selvitetty yhtä ja toista omavalmisteisista perävaunuista. Itse harkitsin myös oman kärryn tekoa tuossa kuukausi sitten mutta ostin kuitenkin wanhan käytetyn. Nimikkokärry eli Hessu, tottakai :D
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Laki on muuttumassa vissiin ensi vuoden puolella.
Aisa pitää olla ostoaisa tai muu hyväksytty.

Töissä hirmu kuhina, kun pojat vääntää kärrejä tehdä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kauhavalta hain JT-trailerin kesällä. 3 metriä pitkä lava, leveys oli muistaakseni 130senttiä, yksiakselinen ja lehtijousilla. 590€ ja rekisteröinti Kauhavan katsastusasemalla 40€. Tuohon hintaan ei paljoa kannata itseä vaivata, että tekee.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin