Järkeä talviautoiluun

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Järkeä talviautoiluun

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Taas kun lunta on tupruttanut taivaan täydeltä koko päivän, niin muistin kaikki syyt vihata talviautoilua ja suurinta osaa kanssa-autoilijoista. Mikä tekee sen auton harjaamisen niin vaikeaksi, en voi käsittää. Itse harjaan koko auton puskureita myöden, mutta liian monelle se tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Taas sai katsella, kun autojen katoilta lensivät lumet suurina levyinä alas. Ja turvaväli aivan liian pieni, minkä sille voi jos edessä ajava ei aja rajoitusten mukaisesti, ei siitä läpikään voi mennä, niin sitten takanatulevat roikkuvat aivan puskurissa kiinni. Eikä tossa katon harjaamatta jättämisessä ihmiset varmaankaan ajattele sitä, että ennenpitkää se jo osittain hieman jäätynyt levy voi paiskautua takanatulevan tuulilasiin. Mitäs jos itse olisit se takanatulija? Ja sekin vielä, että ei niillä kitkoilla pääse peilijäiseltä puuterilumen peittämältä tienpinnalta lähtemään niin helposti, kun sutii paikoillaan varsinkin ylämäissä. Ei silti tarvitse tööttäillä ja heristää nyrkkiä. Ottakaa hyvät kanssa-autoilijat rauhallisesti liikenteessä ja harjatkaa autonne. Ja jalankulkijoiksi joutuessanne muistakaa se heijastin. Kiitos. Tulikin sitten vuodatettua ihan olan takaa. Ei voi mitään, rakastan talvea, mutta vihaan silloin liikennettä.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

Ihan totta. Noita kuskeja, jotka ovat tehneet "silmänreiät" tuulilasiin, näkyy liikaa. Näkyvyys sivuille ja taakse on nolla. Tai sitten vain pyyhkäistään pyyhkimillä etulasi puhtaaksi ja käytetään sähköllä sivuikkunat alhaalla ja menox. On näitä poliisikin joskus (muinoin, kun poliisiautot oli Saabeja) pysäytellyt ja käskenyt putsaamaan lasit.

Itseäni suorastaan hävettää ajella lumisella autolla.
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla ei niinkään putsaamattomat lasit vaivaa mutta sais niitä takavaloja ja vilkkuja puhdistaa niin näkis jarruttaako vai ei ja kääntyykö mihin suuntaan.

Itte olen ruukannut reissun päällä putsata valoja aina, kun pysähtyy johonkin. Joskus on ollut niin huonoa keliä, että pyryttää valot heti umpeen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Tuosta listasta minkä saapasjalkakissa kirjoitit unohdit mainita nämä aina niin mukavat suolanlevittäjät mitkä heittelevät sitä p....aa, ainakin minusta ihan turhaan, laittaisivat niihin paikkoihin missä sitä tosissaan tarvitsee ei suoralle tielle..... :evil:
Niinku työkaverini sanoo noista "pitäis singolla ampuu kaikki ....tana"
ihmettelen hänen kommenttia suolanlevittäjistä hänellähän on tojota eihän muovi ruostu.... 8O :wink:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

patu kirjoitti:Tuosta listasta minkä saapasjalkakissa kirjoitit unohdit mainita nämä aina niin mukavat suolanlevittäjät mitkä heittelevät sitä p....aa, ainakin minusta ihan turhaan, laittaisivat niihin paikkoihin missä sitä tosissaan tarvitsee ei suoralle tielle..... :evil:
Niinku työkaverini sanoo noista "pitäis singolla ampuu kaikki ....tana"
ihmettelen hänen kommenttia suolanlevittäjistä hänellähän on tojota eihän muovi ruostu.... 8O :wink:
Sitä paitsi paljon mukavempaa ajella lumisella tiellä kuin mustalla asfaltilla. Sitten kun ilmat vähänkin lämpenee nollan lähelle, niin saa alkaa pelkäämään suolauksen aiheuttamia rapakkokelejä ja sitten taas pitää viedä auto pesuun. Pitäs oikein huvikseen testata, että lopetettaisiin sulaus kokonaan ja katsotaan miten se vaikuttaa onnettomuuksien määrään.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Sekin kyllä..... Mukavampaahan se on lumisella tiellä ajo, mutta taas toisaalta jos ei ole kun vettä/räntää satanut tielle ja sit päättää yöksi jäätyä onhan se pirun liukasta kun asfaltin pinta peilijäänä vähän taas ongelma sekin jos ei vielä satu olemaan nastoja alla...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Syynä lumen poistamatta jättämiseen konepelliltä ja katolta on juuri se, että takana ajavat pikkuhiljaa oppivat pitämään piempää väliä autooni.
Toisaalta pelteihin ei tule naarmuja harjatessa.
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Joo tosiaan ne suolat vois jättää kyllä pois... Turhaan autot likaantuu ja alkaa ruostua. Ja kyllähän autoilijat pärjäävät lumisilla sivuteilläkin, niin miksi ihmeessä päätiet pitäisi suolata..? Ja tohon ansiksen kommenttiin voisin sanoa, että Kyllä ne lumet sieltä katolta suurina lauttoina liikkeelle lähtiessään kovemmissa nopeuksissa aika kauas lentävät ja sitten saa väistellä. Vaikkapa jos motarille mennessä auto on lämmennyt sopivasti ja jäälaatta sulaa pohjastaan juuri senverran, että päättää lähteä liikkeelle. Kyllä se siitä satasen nopeudesta lentää monen sadan metrin päähän...
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Joskus on hauskan näköistä näillä nollakeleillä, kun lumipatja katollaan ajeleva autoilija pysähtyy risteykseen...se useiden kilojen patja valuu tuolloin suoraa tuulilasille :wink: ...oppiipahan
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

patu kirjoitti: ...nämä aina niin mukavat suolanlevittäjät mitkä heittelevät sitä p....aa, ainakin minusta ihan turhaan, laittaisivat niihin paikkoihin missä sitä tosissaan tarvitsee ei suoralle tielle..... :evil:
Niinku työkaverini sanoo noista "pitäis singolla ampuu kaikki ....tana"
Tähänkin varmaan sopii tämä vanha mutta hyvä pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=dqItY1AF7fQ
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

kristian kirjoitti:Tähänkin varmaan sopii tämä vanha mutta hyvä pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=dqItY1AF7fQ
Ihan saatanan hyvä pätkä! Samaa mieltä tämän "avautujan" kanssa ! :D :D
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

Munkin mielestä suolaus on aivan perseestä. MUTTA kun siirryin raskaan auton puikkoihin niin muuttui suolaus-autot Jumaliksi.
Suolaa suolaa, lisää suolaa.

Nim. tänäänkin liukastellut
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

marg3 kirjoitti:Munkin mielestä suolaus on aivan perseestä. MUTTA kun siirryin raskaan auton puikkoihin niin muuttui suolaus-autot Jumaliksi.
Suolaa suolaa, lisää suolaa.

Nim. tänäänkin liukastellut
Juuri itsekin mietin, että miten raskas liikenne pärjäisi ilman suolaa..
Muukkonen

Bmw 523 Touring
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

kristian kirjoitti:
patu kirjoitti: ...nämä aina niin mukavat suolanlevittäjät mitkä heittelevät sitä p....aa, ainakin minusta ihan turhaan, laittaisivat niihin paikkoihin missä sitä tosissaan tarvitsee ei suoralle tielle..... :evil:
Niinku työkaverini sanoo noista "pitäis singolla ampuu kaikki ....tana"
Tähänkin varmaan sopii tämä vanha mutta hyvä pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=dqItY1AF7fQ
Aivan todella loistava pätkä. Kuulosti tulevan oikein sydämmestä nuo jutut...:D:D
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

ja teitä vaan suolataan, mutta ei aurata. mikään ei kamalampaa ja vaarallisempaa ajaan, kun siinä lumessa, minkä suola sulattanut loskaksi. Paljon helpompaa ja turvallisempaa se on ajaa siinä lumessa, kun loskassa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin