900,9000, 9-5 vai 9-3

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

900,9000, 9-5 vai 9-3

Viesti Kirjoittaja walderama »

Nyt olisi tarvetta kakkos autolle, jotta koko perhe pääsisi liikkumaan toisista riipumatta. Valinta nyt kohdistuu suabbiin..

Asiaan, f-19 ja jope on jo antoisasti hieman valoittanut saabi maailmaa, mutta vielä ei tarkkaa selvyyttä mallista ole kehkeytynyt.
Kriteerit on seuraavat, hintal max 10K€, ahdettu, manuaali, ajettu mielellään alle 250tkm ja kutakuinkin alle 10v vanha. Kelpuutan toki raskaamminkin koulutetun auton, kunhan olen todennut ohivirtaukset koneesta. En ole ennakkoluuloinen ajokilometreistä, mutta kun auto tulee saamaan päivitystä osakseen, eikä ole käyttöautolle aikaa tehdä koneremonttia, niin moottorin pitäsi olla kohtuu kunnossa.
Auto kuitenkin päivitetään heti ympärivuotiselle käyttöauto teholle, niin mitä sitä ohipuhaltavaa rankaisemaan :wink: .
Hinnasta sen vertaa, että mitä edukkaampi, sen enempi siihen on varaa laittaa paranteluun. Vertaa esim 10K€ 9-5 - 5K€ 900.

Haut on nyt käyty läpi ja ensimmäisenä pisti silmään tuo 9-5 ja 9-3 moottori ongelmat, 9000 ovien ruostumiset ja tasapainoakseli. Ne ei nyt sinänsä ole ongelmia, kun ne osaa heti katsoa, mutta mitä muita typical ominaisuuksia saabeissa on ?

Oma näkemys olisi nyt 9-5 korimallin ja nykyaikaisuuden takia takia, mutta tonnarikin menisi varsinkin sillä sedan versiona, cd ?
Mitään mallia en kuitenkaan sulje pois, vaan lähinnä nyt ratkaisee rahalle saatu vastine auton yleiskunnon, varusteiden ja ajokilometrien perusteella. Eli jos jostain löytyy vaikka helmi 900 sopivalla kunnolla sopivaan hintaa, niin kyllä se menee.

Okei, eli budjetti rajallinen ja auton pitäisi olla manuaali sekä ahdettu, nyt tulee se vaikein kysymys, mitä käyttökokemuksia teillä on, kun olette ajaneet eri malleja ? Entäs tiedossa olevia ominaisuuksia ? Hyviä ja huonoja puolia ?
Tämän kaiken voisi tiivistää yhteen kysymykseen, mikä olisi sinun valintasi ja miksi?.
Kerrotaan sen vertaa, etten ole ikinä saabbia ajanut, niin kokemukset ihan nolla..
Sana vapaa ja kommentit " ajettuani tonnaria, en 900:sta huolisi" kelpaa, kunhan perustelet :wink: .
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Oma kokemukseni rajoittuu 99-900-9000-malleihin.

Voitaneen sanoa että 900 on aika vanhanaikainen auto, vaikkakaan se ei tee siitä mitenkään huonoa.. Tonnari taas hieman modernimpi, mutta ei sekään enää mikään tuore tapaus ole.

900:lla on mukava ajella mutkatietä, mutta ajomelu kuuluu melkoisen kovaa sisälle ja stailaus (sisä & ulko) on 70-80-luvun taitteesta.

9000 taas on sekin aikamoinen kasarimobiili, mutta mukavuudessa, hiljaisuudessa ja ergonomiassa aika paljon satkua edellä.

Satkun päällekkäiset kolmiotukivarret ja suht symmetrinen veto kylläkin voittavat tonnarin mcphersonit ja epäsymmetriset vetoakselit, satku vetelee vähemmän kiihdytyksissä.

Itse kallistun enemmän tonnariin, mutta kyllähän noita satkujakin aina tulee vähintään yksi laivueessa olemaan, on ne niin hauskoja. :-)

9000:seen mahtuu perhe tosi hyvin ja myös kavereilla on takapenkillä mukavaa, jos sattuu tekemään äijäporukalla reissuja. Satku on selvästi ahtaampi sisätiloiltaan. Kombisatkun tavaratilalle ei tosin mikään tonnari mahda.

Ysitonniset ovat pääpiirteittäin paremmin varusteltuja, kuin satkut, eli jos tykkää luksuriteeteista (automaatti-ilmastointia, cruisea jne), lienee valinta sen puolesta aika selvä.. Toki sen cruisen ja manuaali-ilmastoinnin saa satkuunkin, mutta pääosin suomessa myytävät satkut ovat kuitenkin niitä karvalakkeja.

Kertokaas joku miinusmerkkisiin perehtynyt, miksi sellainen kannattaisi ostaa mielummin, kuin tonnari. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Ok, eli Jope vote tonnari ja perustelut pistetty korvan taakse :wink:
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Yeah ja mä puhuin nimenomaan ysisatkuna tuosta OG:sta.. Sinä taisit olla enemmän kiinnostunut NG:stä.

GM-satkusta kokemuksina lähinnä, että siinäkin on todella ahtaat sisätilat. Takapenkillä ei ole mukavaa jos kaltaiseni lyhyt 184cm mies on säätänyt kuskin pukin itselleen sopivaksi.. Kojelauta + muu stailaus on ysäri ja äänieristys on varmasti ihan ajan tasalla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jope kirjoitti:Yeah ja mä puhuin nimenomaan ysisatkuna tuosta OG:sta.. Sinä taisit olla enemmän kiinnostunut NG:stä.

GM-satkusta kokemuksina lähinnä, että siinäkin on todella ahtaat sisätilat. Takapenkillä ei ole mukavaa jos kaltaiseni lyhyt 184cm mies on säätänyt kuskin pukin itselleen sopivaksi.. Kojelauta + muu stailaus on ysäri ja äänieristys on varmasti ihan ajan tasalla.
Henkilökohtaisesti sanoisin, että kunhan ogsatkusta pysyy erossa niin kaikki käy. Tuo ngsakujen/og9-3:n takatila on harvoin aikuisten käytössä ja silloin kun on nii kyllä sinne mahtuu isommatkin jos ei ole pakko olla polvet yhdessä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tonnarista on kokemusta (ja OG-satkuista, mutta unohdetaan ne nyt), joten siitä jauhan. Tonnarissa on ison auton meininki, hiljainen ja maantiellä vakaa ajettava, ja pirun tilava. CS ja uudemmat CD-koriset vastustavat ruostetta ihan eri malliin, kuin vanhemmat korimallit. Suht. pienellä rahalla saa turvallisuutta ja hyvää käytännön suorituskykyä (turbo = ohituskiihtyvyys), ja viripotentiaalia on riittävästi.

Kokemattoman tonnarin ostajan kannattaa olla erittäin tarkkana. Halvimman pään "pommit", joiden historiasta ei ole tietoa, tai myyjä ei siitä ole halukas puhumaan, kannattaa kiertää kaukaa, jos vähälaittoista käyttöautoa on etsimässä. Jos tasapaino- & jakopään helyjen, kytkimen, turbon ja kannen kunnosta on pitävät todisteet eikä kone kalise kuin viimeistä päivää ja vaihdelaatikko pykältyy helposti, ei tiedossa pitäisi oleman mitään kovin kallista remontin tarvetta.

TCS:nkin kanssa kuulemma pärjää, mutta itse kyllä välttäisin kyseistä värkkiä. Viimeistään ensimmäisten sitkeiden oikkujen ilmaantuessa poistaisin järjestelmän käytöstä.

Ilmastoiduissa (ACC on kyllä ehdoton) "aineet vaan karannu, muuten toimii" kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa. Yli 10v. järjestelmä on huoltamattomana pirun kallis palauttaa toimintakuntoon. Piste.

Jo maailmaa nähneet sähköhimmelit oikuttelevat ennemmin tai myöhemmin. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään salatiede, vaan normaali tee-se-itse mies pärjää esim. netistä löytyvillä ohjeilla hyvin. DI-kasetti on DI-kasetti. Se joko hajoaa tai sitten ei. Itselläni (taitaa olla kassussa "leima" vuodelta 1996) ei ole 100 000km aikana hajonnut.

10k€:n budjetilla, jos on tarkoitus vielä viriäkin laittaa, sijoittaisin kyllä hyvin huollettuun tonnariin, se kuitenkin perhekäytössä on NG-satkua tilavampi. 9-5:n verrattuna jää vielä remppa & virirahaakin tuolla sijoituksella.
Viimeksi muokannut V.J.S, Ma Marras 13, 2006 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Jos itse ostaisin auton, joka olisi korkeintaan 10v vanha, se olisi ehdottomasti tonnari.

NG900 ja 9-3 ovat takapenkeiltään pikkuruisen turhan ahtaita.

OG900 on takatiloiltaan pikkuruisen mukavampi, mutta nuohan ovat "ikivanhoja" 10v ikähaitarilla.

9-5:stä ei ole minkään valtakunnan kokemusta, mutta hintaa ainakin löytyy tarpeeksi, jos auton on pakko olla kallis..;)

Tässä oli tukevat perustelut, miksi pääni kääntyisi kohti 9000.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

TCS:nkin kanssa kuulemma pärjää, mutta itse kyllä välttäisin kyseistä värkkiä. Viimeistään ensimmäisten sitkeiden oikkujen ilmaantuessa poistaisin järjestelmän käytöstä.


Minkälainen operaatio tuo on?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Fred Scuttle kirjoitti:
Minkälainen operaatio tuo on?
TCS:n poisto? Hane81 nimimerkki tainnut tuon tehdäkin, mutta eipä siinä muuta kuin läppäkotelo ja moottorinohjausboksi vaihtoon ei-TCS mallista.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

joo tämä tcs pois rojekti on ollut käynnissä jonkin aikaa...informoin kyllä kuhan kaikki on ok ;)
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Kyllä kymppitonnilla saa jo ysivitosiakin. Onhan se jokatapauksessa modernimpi ja tyylikkäämpi ja paras ajettavuus noista vaihtoehdoista. 9000 on tilavampi.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Petter kirjoitti:Kyllä kymppitonnilla saa jo ysivitosiakin. Onhan se jokatapauksessa modernimpi ja tyylikkäämpi ja paras ajettavuus noista vaihtoehdoista. 9000 on tilavampi.
Niin saa ysivitosia kymppitonnilla, mutta eipä paljoa jää kirstunpohjalle viri- & remppavaraa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Minäkin laitan ääneni tonnarin puolesta. Jämäkämpää autoa tuossa koko/ikä/hinta -luokassa saa etsiä. Ehkä äänieristys ei ole ihan uusien autojen veroinen mutta muuten tosi onnistunut kokonaisuus.

Esim kun tonnari tuli, se oli suurin tuontiauto sisätiloiltaan rolls roycein jälkeen jenkeissä. 8)

Ainoat miinukset mihin olen itse törmännyt, ovat moottorin tukikumit sekä ala, että yläpuoliset, jotka useimmiten viimeistään 200tkm jälkeen ovat vaihtokelpoisia, tasapainoketjuhässäkkä sekä mahdollisesti ruoste.

Kannattaa ehdottomasti etsiä tuontiautoa esim. saksasta jos tonnaria haluaa, niissä on harvoin ruostetta missään.

Ng satkua en minä ainakaan mielelläni ottaisi. erittäin ahdas sisältä ja surkeat ajo-ominaisuudet pilaavat muuten suht mielyttävän auton.
Alustasarja ja isommat vanteet ehkä edesauttavat menoa kun tie kääntyy :roll:

Itse ajaisin kuitenkin og 900 vaikka budjetti olisikin 10t, mutta aika harva täällä on varmaan yhtä hullu. :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Herännyt keskustelua, hyvä niin.
Niin tarkennettakoon, ettei tässä ihan ensimmäistä autoa olla etsimässä, mutta lähinnä kiinnostaa juuri nuo "ominaisuudet/viat" miten niitä nyt kukin kuvailee :lol:.
Auto tosiaan tulee perheen toiseksi autoksi ja miehiseen käyttöön,eli voimaa ja kokoa pitää olla enemmän kuin micrassa tai corollassa, joka taasen tuonee ajettavuutta automaattisesti.
Vireistä sen vertaa, että tarkoitus on ajaa ympärivuoden ja kun kesälelu odottaa valmistumistaan, niin kaivetaan vaan ne kelluvat hevoset ihan lastu,sarja,putkisto menetelmällä..

No tuossa tuli tuo tonnari aika hyvin läpi selostettua, pitänee käydä ajamassa se ja vertailuksi muutkin vastaavat sabamallit, niin saa vähän käsitystä.
Saabin hinnoissa ei näytä paljoa olevan eroa mallejen väleillä, niin pitänee tosiaan testata kaikki :lol:.
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

vjbremer kirjoitti:
Itse ajaisin kuitenkin og 900 vaikka budjetti olisikin 10t, mutta aika harva täällä on varmaan yhtä hullu. :wink:
Niin, eihän se budjetti tarkoita sitä, että pitää saada kaikki menemään. Mulla on muitakin rahareikiä ihan tarpeeksi, joten siinä mielessä pitäisi ajaa kyllä ladalla tai jollain muulla puoli-ilmaisella merkillä :lol:
Vastaa Viestiin