Airbag ja vyönkiristimet onnettomuustilanteen jälkeen?
Airbag ja vyönkiristimet onnettomuustilanteen jälkeen?
Firmassa on meneillään ensiapukurssi, ja kouluttajan kanssa tuli puheeksi, miten tulisi menetellä laukeamattomien turvavarusteiden suhteen.
Olisiko kukaan löytänyt aiheeseen sopivaa nettisivua?
Esim. onko väliä, mistä kohtaa turvavyön katkaisee? Vyönkiristimiä kun saattaa olla joko b-pilarissa, istuimessa tai molemmissa. Kiristimen lauetessa katkaistu vyö voi aiheuttaa vammoja.
Pelastuslaitoksilla on käytettävissään pussi, joka kiristetään ratin päälle mutta mitäpä sitä itse voisi tehdä? (Muuta kuin akkukaapeli poikki/irti?)
Olisiko kukaan löytänyt aiheeseen sopivaa nettisivua?
Esim. onko väliä, mistä kohtaa turvavyön katkaisee? Vyönkiristimiä kun saattaa olla joko b-pilarissa, istuimessa tai molemmissa. Kiristimen lauetessa katkaistu vyö voi aiheuttaa vammoja.
Pelastuslaitoksilla on käytettävissään pussi, joka kiristetään ratin päälle mutta mitäpä sitä itse voisi tehdä? (Muuta kuin akkukaapeli poikki/irti?)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Turvavyö on parasta katkaista, kohta voi olla mikä tahansa, kunhan vain saa vyön poikki. Sen jälkeen on sama laukeaako vyönkiristäjä vai ei.
Akkukaapelit irti/poikki ja sen jälkeen yhteen (oikosulku järjestelmään), virrrankatkaisu myös virta-avaimesta on suositeltavaa. Autoissa voi olla useita akkuja ja akut voivat olla missä vaan, kuten takakontissa, apukuskin jalkatilassa/penkin alla yms.
Pitää muistaa että laukeamattomat turvavarusteet on varustettu kondensaattoreilla, eli virrankatkaisun jälkeen ne ovat edelleen toimintakuntoisia muutamasta sekunnista, useisiin kymmeniin minuutteihin.
Airbackin voima kun se laukeaa on n.1500kg. Eli missään nimessä ei saa mennä potilaan ja ratin väliin sama pelkääjän puolella.
Pelastuslaitoksilla on käytössä pusseja ja "lentäviä lautasia" rattiin asennettaviksi.
On myös tapauksia joissa autossa on ollut pelkästään kuljettaja. Kuljettajan turvatyyny on lauennut, mutta pelkääjänpuolen ei, kun menee kikkailemaan siihen pelkääjänpuolelle ja esim. polvella painaa penkkiä tupsahtaa turvatyyny pelkääjänkin puolelta.
Jos autossa on turvatyynyt pitää aina käyttää turvavyötä. Autossa jossa on turvatyynyt on myös turvavyönkiristäjät, jotka kiristävät vyön ennen kuin turvatyyny laukeaa.
Akkukaapelit irti/poikki ja sen jälkeen yhteen (oikosulku järjestelmään), virrrankatkaisu myös virta-avaimesta on suositeltavaa. Autoissa voi olla useita akkuja ja akut voivat olla missä vaan, kuten takakontissa, apukuskin jalkatilassa/penkin alla yms.
Pitää muistaa että laukeamattomat turvavarusteet on varustettu kondensaattoreilla, eli virrankatkaisun jälkeen ne ovat edelleen toimintakuntoisia muutamasta sekunnista, useisiin kymmeniin minuutteihin.
Airbackin voima kun se laukeaa on n.1500kg. Eli missään nimessä ei saa mennä potilaan ja ratin väliin sama pelkääjän puolella.
Pelastuslaitoksilla on käytössä pusseja ja "lentäviä lautasia" rattiin asennettaviksi.
On myös tapauksia joissa autossa on ollut pelkästään kuljettaja. Kuljettajan turvatyyny on lauennut, mutta pelkääjänpuolen ei, kun menee kikkailemaan siihen pelkääjänpuolelle ja esim. polvella painaa penkkiä tupsahtaa turvatyyny pelkääjänkin puolelta.
Jos autossa on turvatyynyt pitää aina käyttää turvavyötä. Autossa jossa on turvatyynyt on myös turvavyönkiristäjät, jotka kiristävät vyön ennen kuin turvatyyny laukeaa.
Tuota en ole tullut ajatelleeksikaan. Kaapeleiden irroitus on sinällään selvä juttu, mutta tuota yhdistämistä en ole vielä kuullut. Pidetään mielessäjani03 kirjoitti:Akkukaapelit irti/poikki ja sen jälkeen yhteen (oikosulku järjestelmään).

Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Juuri tuosta vyön katkaisukohdasta oli puhetta. Ainakin EA-kouluttaja oli sitä mieltä, että b-pilarissa oleva laukeamaton kiristäjä saattaa lauetessaan nykäistä vyön pätkän potilaan kaulan sivusta kovalla voimalla ja aiheuttaa vammoja päähän tai kaulaan. Ei tiennyt onko tälläistä tapahtunut vai onko vain teoriaa. Sitä vaan ei aina päälle näe, missä se kiristinpanos on.jani03 kirjoitti:Turvavyö on parasta katkaista, kohta voi olla mikä tahansa, kunhan vain saa vyön poikki. Sen jälkeen on sama laukeaako vyönkiristäjä vai ei.
<snip>
Jos autossa on turvatyynyt pitää aina käyttää turvavyötä. Autossa jossa on turvatyynyt on myös turvavyönkiristäjät, jotka kiristävät vyön ennen kuin turvatyyny laukeaa.
Vaikka vanhemmassa autossa olisi kuljettajan airbag, siinä ei välttämättä ole vyönkiristimiä. Kiristimet tulivat käytännössä pakollisiksi vasta -98. (Tyyppihyväksyntävaatimus)
Kiristimien olemassaoloa ei näe helposti ja niiden laukeamista ei aina ole helppoa havaita, eli kannattaa kyllä auttamaan mennessä olettaa, että ne ovat olemassa airbagin lisäksi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Voihan sen vyön leikata kerralla useammasta paikasta...aloittaa vaikka siitä yläkulmasta...tällöinhän loput vyöstä putoaa tod. näk B-pilarin verhoilun sisään. Toinen pää tulee vetämällä lukkokappaleen silmukasta läpi ja homma voipi olla siinä.
Pitääkin seuraavan kerran autoja pilkottaessa tuota kokeilla miten se käytännössä menee puolin ja toisin
Pitääkin seuraavan kerran autoja pilkottaessa tuota kokeilla miten se käytännössä menee puolin ja toisin

Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Tässä kannattaa olla varovainen ettei mene turvatyynyn sektorille irroittamaan turvavyötä lukosta, voi lähteä henki, kuten USA:ssa on käynyt. Eli katkaiseminen on yksi turvallisimmista menetelmistä, ainakin mitä meillekurssilla kerrottiin.Mimmi kirjoitti:Lukko ei välttämättä toimi törmäyksen jälkeen (varsinkin, jos vyöhön/lukkoon kohdistuu voimia).
Tietysti jos pystyy esim. takaoven kautta menemään autoon ja aukaisemaan turvavyön lukosta, kannattanee näin tehdä.
Tämä voisi olla paras vaihtoehto. Lukkoon vaikuttava kiristin lauetessaankin nykäisee vyön "vaarattomaan" suuntaan.Muksu kirjoitti:Voihan sen vyön leikata kerralla useammasta paikasta...aloittaa vaikka siitä yläkulmasta...tällöinhän loput vyöstä putoaa tod. näk B-pilarin verhoilun sisään. Toinen pää tulee vetämällä lukkokappaleen silmukasta läpi ja homma voipi olla siinä.
Vyö kuulemma kannattaa aina katkaista senkin takia, että silloin käytetty ja venynyt vyö ei päädy romuttamon kautta uudelleen käyttöön. (Taas teoriaa

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Kertakäyttökamaahan se on ja juuri tuolla tapaa sen pitäs toimiakin. Laukeamaton vyönkiristin pitää romuttaa erillisellä laitteella Saabin tapauksessa, toista kertaa sitä ei saa asentaa.Mimmi kirjoitti:Ainakin minulla toiminut kiristin esti samalla vyön kelautumisen takaisin rullalle. Siitä vyöstä ei enää ollut turvavyöksi mihinkään autoon.
Ps. Tyynyn sisällä olevaa jauhoa oli sitten jokapaikassa.
BMW 320dA Coupe LCI
Löytyihän sitä ohjeitakin. Tosin hieman vanhoja, mutta ei kai nuo perusteet ole mihinkään muuttuneet.
http://www.textfiles.com/fun/airbag.txt
http://www.textfiles.com/fun/airbag.txt
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21