Moottori- ja vaihteistotekniikka tonnaria uudemmissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Moottori- ja vaihteistotekniikka tonnaria uudemmissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Geneven messuilla mainostettiini uutta turbomoottoria jossa päällepäin olennaisena muutoksena näkyi mm. turbon sijoittaminen hyvin hankalan näköiseen paikkaan moottorin taakse.

Onko niin että nelisylinterisistä moottoreista vasta tämä on ensimmäinen "täysin uusi" 80-luvun jälkeen ? Onko 9-3 ja 9-5 malleissa ollut samat H-moottoreihin perustuvat B204, B234 moottorit kuin tonnareissa ? Entä vaihdelaatikot ?

Taas "monimalliulotteinen" aihe jota tämä foorumirakenne ei "tue". En laittanut mallikohtaisille sivuille, niihin laitan vain linkit tähän.

t Vesku
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Niin siis vasta uudessa 9-3 Sport Sedan -mallissa kahden litran moottorit (myös 1,8t) ovat uutta sukupolvea alumiinilohkoineen ja perustuvat GM:n peruslohkoon, mutta "kaikki liikkuvat osat" ovat Saabille ainutlaatuisia ja moottorit valmistetaan edelleen Ruotsissa.

Sen sijaan 9-3 SS:n 1,8i -moottori on suoraan sama kuin 1,8-litraisessa Vectrassa.

Mutta siis 9-5:n nelisylinterisen bensakoneet perustuvat edelleenkin pohjimmiltaan vanhan kunnon H-moottorin perusrakenteeseen.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Ai niin, topicissa kysyttiin myös vaihdelaatikoista.

Automaattejahan Saab ei ole koskaan tehnyt itse, mutta nehän ovat ihan eri planeetalta nykyisin kuin esim. og900:n kolmevaihteinen aikanaan... Jo tonnariinhan ZF teki aikanaan varta vasten uuden automaattilaatikon, joka kesti siihen aikaan ainutlaatuisia TurboSaabin tehoja (siis etuvetoiseksi automaatiksi ainutlaatuisia omana aikanaan).

Manuaalilaatikoitahan Saab valmistaa itse Göteborgissa ja nykyisin toimittaa niitä myös muille GM-perheen jäsenille. Muistelen (tarkistakaa, jos joku TIETÄÄ!), että esim. Opelin kuusivaihteiset lootat tehtäisiin Saabin vaihteistotehtaalla.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jooh tarkistin asian eräästä pressistä, 6-loviset tehdään Gothenburg:ssa.
(eikä japanissa kuten joku oli dealeriltään kuullut, huoh... :roll: )

GM investoi tehtaaseen 1998 ja tavoite oli silloin että kahden vuoden sisällä ainakin 50% manuaali lootista menee GM:lle.

Nykyisiä tuotantomääriä en tiedä koska GM-europe ei ole päivittänyt tietojaan sitten vuoden 2001.

Ja heh tiesittekös muuten tätä:

http://www.gm.com/automotive/gmpowertra ... s/5l40.htm
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

9-5T kirjoitti:
Totta, paras Opeli taitaa olla Vectra tai Signum 2.0T 6-vaihteisella laatikolla :lol:
Joo, olin melkoisen pettynyt Hesariin, kun eilen (20.3.) heillä oli Vectra Wagon 2,0 Turbo koeajossaan ja en ainakaan nopealla lukaisulla löytänyt mitään mainintaa siitä, että kone on omaa sukua Saab. Koneen ominaisuuksia kyllä muistettiin kehua!

Muut autolehdet ovat minusta aika kiitettävästi muistaneet mainita Saabin osuudesta Opelin kaksilitraisen turbokoneen takana!
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

Tossa Laakkosen kokenut huoltoreiska totesi että ei se GM:n 93SS ole parempi kuin vanha kunnon 9-3 2.0T. Turbon vasteaika ja teho heikompi. Valitteli kauheasti kun hyvä moottori mentiin vaihtamaan huonompaan... :-D
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Vastaa Viestiin