Geneven messuilla mainostettiini uutta turbomoottoria jossa päällepäin olennaisena muutoksena näkyi mm. turbon sijoittaminen hyvin hankalan näköiseen paikkaan moottorin taakse.
Onko niin että nelisylinterisistä moottoreista vasta tämä on ensimmäinen "täysin uusi" 80-luvun jälkeen ? Onko 9-3 ja 9-5 malleissa ollut samat H-moottoreihin perustuvat B204, B234 moottorit kuin tonnareissa ? Entä vaihdelaatikot ?
Taas "monimalliulotteinen" aihe jota tämä foorumirakenne ei "tue". En laittanut mallikohtaisille sivuille, niihin laitan vain linkit tähän.
t Vesku
Moottori- ja vaihteistotekniikka tonnaria uudemmissa
Niin siis vasta uudessa 9-3 Sport Sedan -mallissa kahden litran moottorit (myös 1,8t) ovat uutta sukupolvea alumiinilohkoineen ja perustuvat GM:n peruslohkoon, mutta "kaikki liikkuvat osat" ovat Saabille ainutlaatuisia ja moottorit valmistetaan edelleen Ruotsissa.
Sen sijaan 9-3 SS:n 1,8i -moottori on suoraan sama kuin 1,8-litraisessa Vectrassa.
Mutta siis 9-5:n nelisylinterisen bensakoneet perustuvat edelleenkin pohjimmiltaan vanhan kunnon H-moottorin perusrakenteeseen.
Sen sijaan 9-3 SS:n 1,8i -moottori on suoraan sama kuin 1,8-litraisessa Vectrassa.
Mutta siis 9-5:n nelisylinterisen bensakoneet perustuvat edelleenkin pohjimmiltaan vanhan kunnon H-moottorin perusrakenteeseen.
Ai niin, topicissa kysyttiin myös vaihdelaatikoista.
Automaattejahan Saab ei ole koskaan tehnyt itse, mutta nehän ovat ihan eri planeetalta nykyisin kuin esim. og900:n kolmevaihteinen aikanaan... Jo tonnariinhan ZF teki aikanaan varta vasten uuden automaattilaatikon, joka kesti siihen aikaan ainutlaatuisia TurboSaabin tehoja (siis etuvetoiseksi automaatiksi ainutlaatuisia omana aikanaan).
Manuaalilaatikoitahan Saab valmistaa itse Göteborgissa ja nykyisin toimittaa niitä myös muille GM-perheen jäsenille. Muistelen (tarkistakaa, jos joku TIETÄÄ!), että esim. Opelin kuusivaihteiset lootat tehtäisiin Saabin vaihteistotehtaalla.
Automaattejahan Saab ei ole koskaan tehnyt itse, mutta nehän ovat ihan eri planeetalta nykyisin kuin esim. og900:n kolmevaihteinen aikanaan... Jo tonnariinhan ZF teki aikanaan varta vasten uuden automaattilaatikon, joka kesti siihen aikaan ainutlaatuisia TurboSaabin tehoja (siis etuvetoiseksi automaatiksi ainutlaatuisia omana aikanaan).
Manuaalilaatikoitahan Saab valmistaa itse Göteborgissa ja nykyisin toimittaa niitä myös muille GM-perheen jäsenille. Muistelen (tarkistakaa, jos joku TIETÄÄ!), että esim. Opelin kuusivaihteiset lootat tehtäisiin Saabin vaihteistotehtaalla.
Jooh tarkistin asian eräästä pressistä, 6-loviset tehdään Gothenburg:ssa.
(eikä japanissa kuten joku oli dealeriltään kuullut, huoh... )
GM investoi tehtaaseen 1998 ja tavoite oli silloin että kahden vuoden sisällä ainakin 50% manuaali lootista menee GM:lle.
Nykyisiä tuotantomääriä en tiedä koska GM-europe ei ole päivittänyt tietojaan sitten vuoden 2001.
Ja heh tiesittekös muuten tätä:
http://www.gm.com/automotive/gmpowertra ... s/5l40.htm
(eikä japanissa kuten joku oli dealeriltään kuullut, huoh... )
GM investoi tehtaaseen 1998 ja tavoite oli silloin että kahden vuoden sisällä ainakin 50% manuaali lootista menee GM:lle.
Nykyisiä tuotantomääriä en tiedä koska GM-europe ei ole päivittänyt tietojaan sitten vuoden 2001.
Ja heh tiesittekös muuten tätä:
http://www.gm.com/automotive/gmpowertra ... s/5l40.htm
Joo, olin melkoisen pettynyt Hesariin, kun eilen (20.3.) heillä oli Vectra Wagon 2,0 Turbo koeajossaan ja en ainakaan nopealla lukaisulla löytänyt mitään mainintaa siitä, että kone on omaa sukua Saab. Koneen ominaisuuksia kyllä muistettiin kehua!9-5T kirjoitti:
Totta, paras Opeli taitaa olla Vectra tai Signum 2.0T 6-vaihteisella laatikolla
Muut autolehdet ovat minusta aika kiitettävästi muistaneet mainita Saabin osuudesta Opelin kaksilitraisen turbokoneen takana!