Pakoputken paikkaus, onnistuuko?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pakoputken paikkaus, onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Tonnarissa vuotaa pakoputki keskipöntön vierestä, tässä kuva, reiät näkyvät selvästi.

Voisikohan tuon korjata tilapäisesti esim. pakoputken korjausnauhalla? Kestää sen ei tarvitsisi kuin kuukauden-pari. Onko kokemuksia moisista patenteista?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sen verran mukavassa paikassa nuo reiät ja kuvasta päätellen koko putken ympäri hapantunut, että saattaapi katketa tuo putki aika herkästi. Etenkin sen jälkeen kun/jos käyt sitä sorkkimassa paikkausnauhan asennuksen aikana. Saattaa kestää paikkauksella sen kuukauden/pari, hitsaamalla vähän pidempään, mutta putki on siihen hommaan irroitettava...mieluummin kyllä vaihtaisin tuon putken ASAP, tulee aika rallipörinät, kun ei ole yhtään änkkäriä pelissä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Itse hitsasin aikoinaan juuri samanlaisen kohdan. Puhdistin ympäriltä ja laitoin lattarautalapun päälle ja reunoilta kiinni. Kesti ainakin pari vuotta, lopusta en tiedä kun auton möin.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Pakoputken paikkaus, onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ässä kirjoitti:Tonnarissa vuotaa pakoputki keskipöntön vierestä, tässä kuva, reiät näkyvät selvästi.

Voisikohan tuon korjata tilapäisesti esim. pakoputken korjausnauhalla? Kestää sen ei tarvitsisi kuin kuukauden-pari. Onko kokemuksia moisista patenteista?
Saattaa olla aika näkkileipää hitsattavaksi. Saa sen tiiviiksi korjausnauhalla muutamaksi viikoksi, mutta mihinkään kauemmas ei sillä virityksellä kannata lähteä.

Kunnolla hitsaaminen vaatii melkeinpä putken irrottamisen autosta, joten samalla vaivalla sinne laittaa uuden tilalle.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Minulla ei ole hitsausmahdollisuutta. Taidan huomenna ostaa/tilata uuden putken, ja jos toimitus kestää, niin laitan Bilteman paikkanauhaa (2.50€) siksi aikaa.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Asensin muutama päivä sitten uuden 3" putken tonnariin ja nyt huomasin että tehtaan hitsisauma vuotaa hiukan dp:n yläpäästä turbon liitoksen läheltä ja tietenkin alapuolelta. Paikoillaan sitä ei pääse hitsaamaan ja poiskaan en viitsisi ottaa sitä kun putki on yhtäpuuta taka-akselille asti.

Joten mitä mieltä olette paikkauskitistä, kestääkö?
Onko suositella jotakin merkkiä tai muita konsteja...
9-5 2,3t -98
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

No perkele..
Ei varmaan auta kun ottaa putki taas alas vetäistä hitsiknööli.. Kauhia homma jo pelkästään dp:n ujuttaminen pois! :evil:
9-5 2,3t -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Omalta kohdalta en suosittele hitsausta vanhaan putkeen. Pieni vuoto oli Turbossa ja eipä aikaakaan, kun meni samasta kohtaa kokonaan poikki :lol: Ja ihan vaan risteyksessä kääntyessä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

pakoputki

Viesti Kirjoittaja repa »

Pakoputken korjaus hitsaamalla tms. systeemeillä on sellaista toimintaa ettei sillä pääse palkoille, remontti ei yleensä onnistu putken ollessa paikallaan ja siitä ne murheet yleensä alkavat. Eikä hitsaaminenkaan ole ilmaista, yleensä.
Ja sitten se ei kestä kuin vähän aikaa, kun taas jostain vuotaa.
Jaa, mistäkö tiedän tämän, on tullut kokeiltua.

Repa
#2260
96V4 projekti
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Uutta vain tilalle. Tein tuon tyyppiselle tapauksella tahnapaikkauksen. Mukavasti meni melkein vuoden verran, mutta sitten olisi voinut jo tiellekkin tippua. Olisihan tuon voinut jo aikaisemminkin vaihtaa.

Itseasiassa tuo sun tapaus on jo pahemmassa jamassa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Seon kuitenkin vähän miten sen näkee tuo paikkaaminen.

Itsellä oli edellinen auto Omega, josta oli pönttö revennyt juurikin samasta kohtaa kuin tuo kuvassa oleva pönttö, mutta muuten putkisto vaikutti ehjältä, kuten tuokin ainakin kuvasta päätellen.

Vein Tiittasella, joka hitsasi takaisin kasaan 10e:lla, ja kesti sen jälkeen vielä 50tkm +, ainakin ehjä seoli kun myin eteenpäin.

Lähinnä se on kai sitten siitä mieltymyksestä kiinni että mikä on kestävä.
Eihän siitä uusi tule, mutta varmasti toimiva ratkaisu jos kyseessä on käyttöauto johon ei viitsi uhrata suuria summia rahaa.

edit : ja pikkasen ihmettelen näitä kommentteja että hitsaussauma ei tule kestämään, koska paikka on sitä tai tätä tai että paikka on kuuma.

Onhan siinä alkuperäisessäkin putkistossa saumoja vaikka kuinka paljon, mitenkäs ne sitten kestää?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Mutta sehän on vain niin mukavaa laittaa uutta, kuin käydä räityttämässä sieltätäältä aina välillä.

Eikai sellainen tarvikeputkikaan hirviästi maksa..?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Tuon ensimmäisen viestin putken paikkasin Motonetistä ostamallani korjausnauhalla. Siinä oli alumiinifoliota pohjalle, se peitettiin bitumi (tms.) -levyillä, ja lopuksi paketti sidottiin tiiviiksi rautalangalla.

Paikka säilyi ehjänä siihen saakka, kunnes sain uuden putken, eli pari viikkoa. Tuskin siitä pysyväksi korjaukseksi olisi kuitenkaan ollut.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Pitää vissiin opetella katsomaan ensimmäisen viestin ajankohtaan tästälähin. Noh virheitä sattuu. :oops: Saitpahan vähän lisävastauksia.. :D
VW transporter 2.5tdi vm.99
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

tollaset pienet ja muutenkin ei niin paljoa kannattelet paikat putkeen voi hoitaa ihan hyvin myös kemiallisella metallilla(jos ei hitsaus luonnista/ole mahdollista)! ;) purkki maksaa 10-20e!
Vastaa Viestiin