Silmät ja yöllä ajaminen.
Silmät ja yöllä ajaminen.
Enpäs olisi vielä pari vuotta sitten uskonut, miten äkkiä ikä alkaa vaikuttaa pimeällä näkemiseen. Nyt kuitenkin ns. "aikuisnäkönä" (myöskin ikänäkönä) tunnettu ilmiö on alkanut tulla esiin ja yllättäen esim. vastaantulijoiden valot ovat alkaneet häikäistä. Viime talven pimeillä ei vastaavaa ongelmaa vielä ollut.
Samoin pimeällä katseen tarkentaminen mittaristoon kestää selvästi pidempään kuin viime talvena. Ei kivaa.
Tuulilasi on uudehko ja valot kunnossa, eli tällä kertaa vika on kuskin silmissä.
No vanhuus ei tule yksin. Täytynee piipahtaa optikon juttusilla.
Jos mies parhaassa iässä, vähän yli nelikymppisenä, jo miettii tälläisiä, mitä mahtaakaan olla tilanne kymmenen vuoden päästä
Onkos muilla vastaavia kokemuksia?
Samoin pimeällä katseen tarkentaminen mittaristoon kestää selvästi pidempään kuin viime talvena. Ei kivaa.
Tuulilasi on uudehko ja valot kunnossa, eli tällä kertaa vika on kuskin silmissä.
No vanhuus ei tule yksin. Täytynee piipahtaa optikon juttusilla.
Jos mies parhaassa iässä, vähän yli nelikymppisenä, jo miettii tälläisiä, mitä mahtaakaan olla tilanne kymmenen vuoden päästä
Onkos muilla vastaavia kokemuksia?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Silmät ja yöllä ajaminen.
Ei henkilökohtaista kokemusta, kun ikää vasta 32 vuotta ja haukankatse on punavihervärisokeudesta huolimatta yhä terävä.Svc kirjoitti:Jos mies parhaassa iässä, vähän yli nelikymppisenä, jo miettii tälläisiä, mitä mahtaakaan olla tilanne kymmenen vuoden päästä
Mutta: Useilla tuntemillani ihmisillä tuo ikänäkö on tullut yksittäisenä hyppäyksenä 40 - 45 vuoden iässä. Näkökyky siis heikkenee verrattain lyhyessä ajassa ja sitten jää tuolle uudelle tasolleen - ehkä jopa vuosikymmeniksi. Ei siis kannata pelätä, että näkökyky tästä eteenpäin vain laskisi laskemistaan.
Olen varma, että olosi paranee optikolla käynnin, lasien hankkimisen, tilanteen vakiintumisen ja uuteen tilanteeseen tottumisen myötä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Ainakin mulla on vuosia käytössä ollut mustikka tabletti toiminut hienosti. Ei häikäse niin pahasti ja silmän reagointi muutokseenkin tuntuu ainakin nopeammalta. Mutta nämä siis hek. koht. tuntemuksia. (noin. v.87 asti käyttäneenä) sen takia noita oon käyttänyt kun silmät on palaneet liian monta kertaa hitsatessa ovat varsin arat tätä nykyään.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kerrotko lisää tuosta mustikkatabletista? Itsellä tapahtui kolmenkympin taitteessa joku muutos silmissä, pitkästä aikaa kun kävin ampumassa niin zoomaillessa kiväärin avotähtäimien, ja maalin välillä silmät ovat havaittavasti hitaammat. Myös pimeällä vastaantulijan valot häikäisevät tänä talvena pahemmin kuin ennen.V-M kirjoitti:Ainakin mulla on vuosia käytössä ollut mustikka tabletti toiminut hienosti. Ei häikäse niin pahasti ja silmän reagointi muutokseenkin tuntuu ainakin nopeammalta. Mutta nämä siis hek. koht. tuntemuksia. (noin. v.87 asti käyttäneenä) sen takia noita oon käyttänyt kun silmät on palaneet liian monta kertaa hitsatessa ovat varsin arat tätä nykyään.
V-M
Re: Silmät ja yöllä ajaminen.
Onpa taas ihmettelyä. Ei siihen todella auta tuulilasit ja vitamiinit kun näkökyky heikkenee. Rohkeasti vaan rillit päähän, vaikka olisitte tosi miehekkäässä iässäkiin
Hyvä tuulilasi ja katse siihen oikeaan reunaviivaan, tai pientareen ja tien rajaan vastaantulijaa kohdattaessa. Eipä siihen paljon muita neuvoja ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä huomannu itsekin tuon että nykyään häikäisee vastaantulevien valot aiempaa pahemmin, mutta siinä taitaa olla valojen uudistumisella suurin vaikutus. Matka-ajossa olen kyllä minimoinut autossa mittareista tulevan valonmäärän todella alhaiseksi, soittimen taustavalot punaiseksi jne.
#2633
Tomaatti9000
Tomaatti9000
Yksi vaihtoehto jota kannattaa harkita on tietysti silmien tuunaaminen, jos näkö alkaa heiketä
Meikäläisellä oli lasit ollut jo 25 vuotta ja tänä syksynä viimein kyllästyin heikkoon kaukonäkööni (molemmat silmät oli noin -9) ja menin silmien laserleikkaukseen.
Kolmen kuukauden kokemuksella täytyy sanoa että en ole katunut sijoitustani. Mukava herätä aamulla kun ei tarvitse haeskella ekaksi laseja. Kylpylöissäkin jo nyt miehet ja naiset kauempaakin
Haittapuolena hommassa on hinta eli molempien silmien leikkaaminen maksoi noin 3000e.
-Tommi
Meikäläisellä oli lasit ollut jo 25 vuotta ja tänä syksynä viimein kyllästyin heikkoon kaukonäkööni (molemmat silmät oli noin -9) ja menin silmien laserleikkaukseen.
Kolmen kuukauden kokemuksella täytyy sanoa että en ole katunut sijoitustani. Mukava herätä aamulla kun ei tarvitse haeskella ekaksi laseja. Kylpylöissäkin jo nyt miehet ja naiset kauempaakin
Haittapuolena hommassa on hinta eli molempien silmien leikkaaminen maksoi noin 3000e.
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Re: Silmät ja yöllä ajaminen.
kyllä vaan. muistan kun 25 vuoden iässä mulla oli huippunäkö. 10 vuotta ohjelmistosuunnittelijana on tehnyt tehtävänsä. vapaa-ajalla pakko minimoida näyttöpäätteen katselua. tv-ruudunkin pitkäaikainen katselu on myrkkyä, muistan ajoilta kun olin koukussa playstationiin. pitkän pelisession jälkeen toinen silmä näki kaiken kahtena.Svc kirjoitti: Onkos muilla vastaavia kokemuksia?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tuttu ilmiö tuo häikäistymisen ja silmien väsymisen lisääntyminen.
Varsinkin tänä "talvena", kun tienpinta on ollut kuukausi tolkulla märkänä...
Häikäistymistä on lisäksi pahentanut tuo yleistynyt tapa suunnata sumuvalot väärin ja käyttää niitä muka parantamaan lähivalojen tehoa.
Olenkin ottanut tavaksi valoisalla tai taajamassa laittaa aina pitkätvalot päälle noita sumarisuhareita kohdatessa. Onkohan bemareissa ja tojotissa jotain epäloogisuutta valokatkaisimissa, kun usein juuri kyseiset autot käyttävät tarpettomia häikäisyvaloja säästä riippumatta?
Onneksi tuo night panel -toiminto auttaa hiukan pimeällä ja märillä teillä ajettaessa.
Oma silmien väsyminen on ollut pahinta silloin, kun on yrittänyt edetä pitkiä matkoja aivan rikesakon ylärajoilla ilman vakionopeussäädintä. Katsetta joutuu jatkuvasti "pumppaamaan" mittariston ja tien välillä, joka väsyttää silmät. Kun oppii luottamaan Saabin erinomaisen tarkkaan vakionopeussäätimeen, myös silmien väsyminen vähenää.
Varsinkin tänä "talvena", kun tienpinta on ollut kuukausi tolkulla märkänä...
Häikäistymistä on lisäksi pahentanut tuo yleistynyt tapa suunnata sumuvalot väärin ja käyttää niitä muka parantamaan lähivalojen tehoa.
Olenkin ottanut tavaksi valoisalla tai taajamassa laittaa aina pitkätvalot päälle noita sumarisuhareita kohdatessa. Onkohan bemareissa ja tojotissa jotain epäloogisuutta valokatkaisimissa, kun usein juuri kyseiset autot käyttävät tarpettomia häikäisyvaloja säästä riippumatta?
Onneksi tuo night panel -toiminto auttaa hiukan pimeällä ja märillä teillä ajettaessa.
Oma silmien väsyminen on ollut pahinta silloin, kun on yrittänyt edetä pitkiä matkoja aivan rikesakon ylärajoilla ilman vakionopeussäädintä. Katsetta joutuu jatkuvasti "pumppaamaan" mittariston ja tien välillä, joka väsyttää silmät. Kun oppii luottamaan Saabin erinomaisen tarkkaan vakionopeussäätimeen, myös silmien väsyminen vähenää.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Hyvin sanottu siellä takana. Iteki vaa häijysti ajan pitkät päällä sumuvalourpoja vastaan. Silmät kun on tosi arat varsinkin kun sataa ni ei tarviis enää yhtää lisää valoa sijoille. Ei enää auta reunojen tuijottaminen. Ei se sumuvalojen käyttäminen ilman sumua auta mitää. Huonontaa vaa näkyvyyttä jos tarkkoja ollaan...
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Re: Silmät ja yöllä ajaminen.
Itse pistän vasemman silmän kiinni ja käännän sen verran päätä oikealle että nenä peittää pahimman häikäisyn oikeaan silmään; sitten kun vastaatulija on takana niin pää suoraan ja silmät auki. Toimii ainakin minulla mainiosti.wesku kirjoitti:Onpa taas ihmettelyä. Ei siihen todella auta tuulilasit ja vitamiinit kun näkökyky heikkenee. Rohkeasti vaan rillit päähän, vaikka olisitte tosi miehekkäässä iässäkiin
Jaska