kehä III: Hermojen raastaja

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
hessu75
"Hirsch"
Viesti:

kehä III: Hermojen raastaja

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Ajan väliä Espoon keskus-Tuupakka-Espoon keskus joka päivä ja niin kauan kuin muistan on liikenne jo ennen seitsemää aamulla kaoottista.

Vaikka sitä itse ajaa piirun verran nopeusrajoituksien yläpuolella on aina joku "kiireinen" aivan takapuskurissa.

Muutamia oikein räikeitä kuskeja on jäänyt mieleen. Eräs "Häkkinen" Bemarillaan tuli toistasataa 80km/h alueella perääni ja kehtaa alkaa vilkuttelemaan pitkiään, koska hänen mielestään pitäisi antaa tietä toiselle, kun hän ajaa pittaamatta liikennerajoituksista ja puhumattakaan muiden turvallisuudesta.
Oman ohitukseni tehtyäni menen normaalisti oikealle kaistalle ja tämä asfalttisoturi hiljentää viereen ja alkaa huutaa omassa autossaan solvauksia ja näyttämään kansainvälistä. Aivan kuin kuulisin hänet liikenteen ja sivulasin läpi. Idiootti!

Toinen ryhmä on ne, jotka eivät osaa antaa tietä liitymäkaistalta tuleville. Ymmärrän silloin tilanteen jos molemmat ajokaistat ovat tukkeessa ja ei voi yksinkertaisesti vaihtaa vasemmalle kaistalle.
Nämä sankarit ajavat vain vierellä ja melkein tuntuu, että painavat kaasua, että et varmasti pääse liikenteen sekaan joutuisasti. Toinen idiootti!

100km/h alueella on meno aivan kuin villissä lännessä, jopa jakeluautot painavat tuhatta ja sataa muun liikenteen seassa. Olkoon sää mikä tahansa on nappi laudassa.
Jos erehdyt ohituskaistalle ( lue: autobahn) on henki herkässä. Merkistä ja auton iästä riippumatta on tahti pulloperse sikamaista!

Näitä vastaavia on tapahtunut muillekin autoilijoille lähietäisyydellä liikenteessä ajaessani.

Te, jotka kaahaatte piittaamatta rajoituksista, ette säästä ajallisesti kuin korkeintaan minuutin, jos sitäkään. Seisotte aina edessä valoissa, jos "vihreä aalto" ei ole päällä.

Mitä hyötyä tästä vuodatuksestani on? Se, että jokainen piston rinnassaan tunteva miettii ennen kuin tekee mitään tyhmää toisten hengen kustannuksella. Monesti olen ajanut surkean liikenneonnettomuuden ohi Kehällä ja se ainakin laittaa ajattelemaan. Puhumattakaan viime ajan surullisen kuuluisasta onnettomuudesta Konginkankaalla.

Missä ovat muut vanhan teiden ritareiden punaisen sulan ylpeät kantajat ja vastaavat osaavat kuskit?
Vaikka Saabistani löytyy muutama heppa, jolla voisi helposti karistaa pahimmat takapuskurin nuuskijat en sitä tee.
Vaikka kuulostaakin tiukkapipoiselta, niin minä ajan nopeusrajoituksien mukaan ja ne jotka minun takanani kiroavat ajaen liikennerajoituksien mukaan saavat odottaa. Liikenteessä on muitakin kuin te IDIOOTIT!

Osaan kuvitella, että te kaaharit olette jonkun yrityksen pikkupomoja ja juuri autoedun saaneita. Palkka menee suoraan veroihin, kun piti ottaa paras Audi, mitä markkinoilta saa, kun firma "tarjoaa". Näinkö te pönkitätte pikkupippeleitänne? Jos teillä on tieraivo, niin hakekaa ammattiauttajan apua.

Ajakaa Saabilla, siinä on munaa, prkl!
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

No nyt lykästiin taas aihe joka saa tunteen kuohumaan, hyvä niin mutta muistutan nyt jokaista että pysytte topikissa ja mietitte mitä kirjoitatte. Aihe menee heti lukkoon jos lähtee rönsyilemään ja solvaavalle linjalle.

Niin ettehän te koskaan tommosta tee mutta jos satutte miettimäänkin niin pitäkää malttinne.

Aihe on asiallinen joskin hieman provosoiva, mutta monelta kohdalta niin totta eteenkin pääkaupunkiseudulla.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
vanha
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja vanha »

Valitettavan totta veli hessu75 puhuu, monesti henkensä kaupalla saapi ajella. Mutta jokainen menköön itseensä ja pyrkiköön noudattamaan parhaansa mukaan liikennesääntöjä. Jos kaikki saabistit tekisivät näin, ehkä myös joku muu merkkikerho (merkitön kerho tms) jäseniään rohkaisisi lain kunnioittamiseen.....
Liikennekuri on höltynyt uskomattomasti sen 20 vuoden aikana, mitä itse olen Suur-Helsingin alueella sompaillut.... :?

Toivossa on kuitenkin hyvä elää.
Autoton, velaton, estoton ;o)
Amiraali
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Yhdyn täysin Hessun "vuodatukseen" .... Ja yksi asia vielä on "Vanhoilla vihreillä" ... Lue punaisilla ajaminen , joka tuntuu siellä Helsingissä olevan enempi sääntö kuin poikkeus !!
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Muuten yhdyn, mutta kohta:"ajan nopeusrajoituksen mukaan, odottakoon" pistää mietityttämään.

Ei varmaan ole keneltäkään pois päästää takaa tuleva kulkemaan menojaan. Parempi niin kuin että se nostaa omia paineitaan. Ohituskaistallakin kannattaa katsoa peiliin ja vaikka pikkasen nostaa nopeutta, että ohitus sujuu rivakammin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tuomas
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Totta. Mikään ei sapeta niin paljon kuin ne wannabe-poliisit jotka haluavat ojentaa muita autoilijoita ajamalla vasemmalla kaistalla tasantarkkaan nopeusrajoitusta, vaikka näkevät että jollain olisi kiire ja hätä päästä ohi. Kyllä siinävaiheessa minulla on yleensä nyrkki noussut ja pitkiä olen vilkutellut, kun ei anneta ihmisille tietä. Pahimmassa tapauksessa joutuu lyömään tallan pohjaan ja hurauttamaan oikealta ohi.

Itse aina anna tietä jos joku tulee puskuriin roikkumaan ja tahtoo päästä ohi. Vaikka ajaisin kehällä kahtasataa. Jos jollain on isompi kiire, niin tervemenoa. Ei se minun kiireestä ole pois.

Vieläkin olen sitämieltä, että liikenne on yhteispeliä. Ei siellä pärjää jos kynsinhampain pitää oikeuksistaan kiinni. Ostakaa moottoripyörä, ja katsokaa kuin kauan pysytte ehjänä kun ajatte sitä kuin autoa.

-tuomas-
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Toby
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Toby »

Minullekin tuli tuosta ensimmäisenä mieleen oma aamutilanteeni kehä ykkösellä, missä murheet ovat täysin toisen tyyppisiä!

En yhtään vähättele ongelmiasi ja olen jokseenkin samaa mieltä (paitsi että rampilta tulijoissa on nykysin myös paljon assholeja, jotka tuntuvat kokonaan unohtaneen, että tiukassa paikassa HEILLÄ on kuitenkin se kärkikolmio! Annan siis itsekin aina tilaa, jos vain mahdollista, mutta ei rampilta tulija saa olettaa, että väkisin väistäminen on päätietä ajavalle kuitenkaan mikään velvollisuus!).

Mutta silti: koita olla onnellinen siitä, että voit ajaa nopeusrajoituksen mukaan enimmäkseen. Kehä ykkösellä kun saa olla välillä onnellinen, jos hetkeksi voi vaihtaa peräti kakkoselle! Ei siellä paljon nopeusmittaria tarvitse vilkuilla...

Eli kaikesta huolimatta hienoa, jos Kehä III:lla tien kapasiteetti kuitenkin vielä riittää. Niitä pätkiä kun alkaa olla pääkaupunkiseudulla harvassa!
bluewolf
"Turbo"

Re: kehä III: Hermojen raastaja

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

hessu75 kirjoitti:Vaikka kuulostaakin tiukkapipoiselta, niin minä ajan nopeusrajoituksien mukaan ja ne jotka minun takanani kiroavat ajaen liikennerajoituksien mukaan saavat odottaa.
Asiaa...pääpiirteittäin hänen tekstinsä...mutta. Väitän että piirre on yleinen, siis liikennekurin höltyminen. Muistelen aikaa vuonna -97 ja vertaan sitä tähän päivään. Silloin liikuin Eteläsuomessa useinkin ja tuntui että täällähän otetaan vilkku todesta, eli annetaan tietä. Joensuussa jos erehdyt vilkulla ilmaisemaan että olisin menossa toiselle kaistalle niin joku neropatti tukkii reitin vaikka väkisin :) Eli ongelma ja ylinopudet eivät ole Etelän ominaisuus...se tauti on täälläkin.

Sitten toinen juttu...kun, ei siis jos vaan KUN...raskas liikenne kulkee esim. Lpr-Taavetti välillä noin 85 km/h, niin mikä prkl**n tapa se on henkilöautoilla päästä ohi, väkisin, mutta kiire loppuu ja pipp**i pienenee kummasti kun on päästy 22 metrisestä ohi. Jos tämän jälkeen edessä on henkilöauto, niin sen ohittamiseen ei enää voima riitä vaan ajellaan tyynesti perässä nopeuden ollessa noin 76-78 km/h, ja sitten mennään "Pitkälle" kahville tai kuivattelemaan housuja 8O

Aiheesta voisin kirjoittaa vaikka kuinka, miksi juuri ha-kuskit käyttäytyy noin. Surukseni täytyy todeta että siellä on Saabistejakin enemmän seassa kuin luulisi, mutta se siitä.

Sitten kun sanotaan että "...jotka ovat takanani kun ajan rajoitusten mukaan..." Tähän sanoisin että tuolla mentaliteetilla kannattaa talvikelissä seurata pidemmissä alamäissä 8O ja risteysalueilla huolellisesti taustapeilejä. Se kaukana oleva "iso" voi lähestyä tahtomattaan ja silloin pieni nopeuden lisäys olisi paikallaan, :D kaikki liittyy siis ennakointiin ja siihen että tien päällä on aina joku muukin, niin edessä kuin takanakin. Äkkipysäys tappaa ja maailma on kylmä kuten yöt pimeitä myöskin kehäteiden ulkopuolella.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
saab900rs
"Aero"

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Pientä avautumista :lol: kehä III on mun mielestä loistava paikka ajaa lujaa ja varsinkin nyt kun siel on uudet systeemit ja tietyöt niin siellä on hyviä "shikaaneja" :twisted:
Myös kehä I :llä tulee yleensä hyviä tilanteita 8)

Mutta järki matkassa, tottakai :roll: :wink:
-¤Ahdin määrää tahdin¤-

Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Bluewolf:lle ja hessulle pisteet.Asiaa!
Rommitommi
"Hölösuu"

....

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Joo minua kyllä ärsyttää todella paljon sellaiset jotka ajavat vasemmalla kaistalla tarkalleen nopeusrajoituksen mukaan tai alle, vieläpä silloin kun oikealla on tilaa. Surutta lähden ohittamaan oikealta kaistalta ja tietenkin vasemmalla kaistalla ajavan auton kuljettaja ei meinaa kestää millään sitä kun joku menee ohi eli pakko lisätä kaasua vaikka ihan kiusakseen :x

Kerran olen lahden motarilla valoja vilkutellut, kun kaksi autoa ajoivat samaa alinopeutta täysin vierekkäin niin kauan että meni hermot. Ei kyllä sais hermoja menettää :( Tööttiin en sentään ole koskenut tollasissa tapauksissa :)

Kehä III vetää ihan hyvin mielestäni. En kyllä itse viitsi siellä pujotella jos on ruuhkaa, vaan ajan ihan rauhassa muiden mukana ja mielestäni muutkin tekevät aika pitkälti samalla tavalla.
Jos siellä taas on tyhjää niin kyllä yleensä ajan parinkympin ylinopeutta :roll:

Kuitenkin liikenteen pitää olla joustavaa, joten en kyllä tajua mitä kiksejä saat siitä, että "jumitat" ohituskaistalla jos näet jonkun todellakin haluavan ohi. Itse ainakin väistän ihan suosiolla jos jollain on kova kiire :roll:

Kuitenkin tossa liittymisjutussa olen täysin samaa mieltä!
Yleensä kuitenkin pääsee ihan helposti liikenteen sekaan, mutta joskus kohdalle sattuu kusipää. Eihän ole velvollisuus väistää, mutta sekin kuuluu siihen joustavuuteen jolla liikenne saadaan mukavammaksi kaikille :wink:
Helsingissä kyllä annetaan muutenkin ihan hyvin tietä, mutta Mikkelissä tai Savonlinnassa ei voi edes puhua tollasesta. Tietä EI anneta, ihan kuin se olisi itseltä pois :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
MtSound
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Hessu puhuu asiaa, mutta kuten Toby kirjoitti, rampilta tulevilla on lopulta se väistämisvelvollisuus ja ainakin minusta on helpompi ajatella, että tiellä ajava pitää oman nopeutensa vakiona ja rampilta tuleva valitsee, mihin väliin tulee. Ei sitten tule tilanteita, että molemmat jarruttavat lopulta yhtäaikaa ja aiheuttavat mahdollisesti vaaratilanteen takaa tuleville ja toisilleen.

Hessun tekstistä ymmärsin, että Peinun kritisoima nopeusrajoituksen mukaan ajaminen tarkoitti lähinnä ohitustilannetta, jossa itse ajat hienoista ylinopeutta ja takaa tulee kuumakalle "kortti pois" nopeudella. Ei minunkaan mielestä ole mitään tarvetta nostaa nopeutta yli rikesakon. Itse väistän heti ohituksen jälkeen hitaalle kaistalle ja päästän muut menemään. Eri asia sitten on, jos turhaan jää ohituskaistalle roikkumaan. Se saa monen kuskin hermot kireelle.

Liikenne on kuitenkin yhteispeliä ja ennakointia. Kovasti toivon vaan ymmärrystä kaikille, ja itsehillintää. :)
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
hessu75
"Hirsch"
Viesti:

Tarkennusta

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Hienoa nähdä, että asia on muitakin autoilijoita närkästyttänyt ja ihmetyttänyt.

Haluan omaan viestiini lisätä sen verran, että tarkoitan nopeusrajoituksia noudattamisellani juuri sitä, että osaan ohittaa ripeästi ja tarpeen tullen osaan sitä tietä näille suurille ihmisille antaa.
Itse sorrun lievään ylinopeuteen silloin tällöin, niin kuin jokainen teistä.
En ainakaan oman mielen mukaan ole tien tukkeena.

Niin kuin eräs kirjoittaja huomautti, että 85km/h jyristävä yhdistelmä 80km/h: n alueella ei riitä, niin käy myös Kehällä. Jos ajat normaalia 80km/h tai 100km/h olet auttamattomasti tiellä.

mitä taasen rampilta ajo muun liikenteen sekaan; olet aina väistäjä, se on totta. Kuitenkin sitä suvaitsevaisuutta saa olla, vai mitä.

Ei tarvitse rattia puristaa niin että silmät punottaa...

-Ensio Itkonen-

Älä aja sataa ku sataa, nii. Se o kauheeta
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Myös itseäni ärsyttää ne jotka eivät voi antaa tilaa, mutta ei toki häiritse, jos haluavat ajaa hiljempaa, kuin minä.

Rampeistahan pitää tulla niin reippaasti, että ei tule ongelmia päästä sinne sekaan. On tullut huomattua, että vaikka itse yritän olla kohtelias liikenteessä, niin kun itse sitä kohteliaisuutta tarvitsisi törkeys on usein paras valtti.
STCF #3
9kTA
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Tekisi monelle hyvää käydä ajelemassa vaikka pari viikkoa saksassa autobahneilla niin voisi vaikka oppia ennakointia ja muitten huomioon ottamista.
Esimerkiksi siellä on todellakin vilkaistava peiliin ennen ohituskaistalle siirtymistä ettei pamahda joku urheiluauto kahtasataa takapenkille. Samoin ohituskaistalla ei todellakaan kannata turhaan nyhjätä samasta syystä ja taustapeilille on käyttöä, siellä huomautetaan kyllä jos olet muitten tukkeena.
Toinen minkä siellä hyvin nopeasti oppii on ennakointi. Iltasella kun ajelee sen minkä vuokra-golf kulkee (~160 km/h) ja huomaa, että edessä kulkeekin yhtäkkiä kaksi rekkaa vierekkäin niin nopeutta on syytä pudottaa ripeästi - toinen rekka kulkee todennäköisesti noin 80 km/h ja toinen 83 km/h eli ohitus kestää hieman kauemmin kun henkilöautolla.
Ainut mitä sikäläisestä liikennekultturista ei kannata tuoda tuliaisena on turvavälit. Minua ainakin hirvitti välillä kun ajettiin sataakuuttakymppiä samalla turvavälillä kun kaupunkinopeuksissa...
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
Vastaa Viestiin