Hesarin päivitetty autojen vikalista
Hesarin päivitetty autojen vikalista
http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne ... sp?ref=msn
Nyt äkkiä kattomaan onko kaikki viat jo läpikäyty omasta autosta
Nyt äkkiä kattomaan onko kaikki viat jo läpikäyty omasta autosta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tää oli paras:
Saab 9000 (1984-1997):
Takavalojen "lasit" ovat heikkorakenteiset. Kannattaa tarkastaa, sillä usein ainakin toisen puolen "lasi" on rikki. Uusimiseen hupenee äkkiä tonni.
Millä helevetillä saa tonnin tuhlattua takavalojen lasiin? Onkohan lista vielä markka-ajassa?
Saab 9000 (1984-1997):
Takavalojen "lasit" ovat heikkorakenteiset. Kannattaa tarkastaa, sillä usein ainakin toisen puolen "lasi" on rikki. Uusimiseen hupenee äkkiä tonni.
Millä helevetillä saa tonnin tuhlattua takavalojen lasiin? Onkohan lista vielä markka-ajassa?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
En tiennytkään, että jakoketjulle on määritelty vaihtoväli. Tosin aika usein jakopääremonttia tehdään jo huomattavasti aikaisemmin, kuin 200K.Saab 9-5 (1997-2005)
Moottoriviat
* Jakopää on ketjukäyttöinen lukuun ottamatta V6 moottoria, jossa on jakohihnat. Ketjun vaihto 200 000 kilometrissä. Jakohihnan vaihdosta on huolehdittava 90 000 kilometrin välein.
Eski
-
- "Ruisku"
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Saab 9-3 vm.1998-2003
Vaihteiston ja voimansiirron viat
Valmistusvirhe takapyörän laakeriyksikön valmiste-erässä. laakeriyksikkö on vaihdettava. Takaisinkutsu 16.11.2005.
Jarruviat
Viallinen jarrutehostimen alipaineputki takaiskuventtiileineen on vaihdettava. Takaisinkutsu 9.3.2006.
Sekalaiset viat
Etuturvavyön sisäänkelautuminen voi olla puutteellinen. Turvavyöt vaihdetaan. Takaisinkutsu 17.11.2004.
Ei minulle ainakaan ole tämmöisiä kutsuja tullut???
Lisäksi turvavyö ongelma minullla on ja huollossa eivät sitä korjanneet, vaikka siitä mainitsin mielenkiintoista...
Vaihteiston ja voimansiirron viat
Valmistusvirhe takapyörän laakeriyksikön valmiste-erässä. laakeriyksikkö on vaihdettava. Takaisinkutsu 16.11.2005.
Jarruviat
Viallinen jarrutehostimen alipaineputki takaiskuventtiileineen on vaihdettava. Takaisinkutsu 9.3.2006.
Sekalaiset viat
Etuturvavyön sisäänkelautuminen voi olla puutteellinen. Turvavyöt vaihdetaan. Takaisinkutsu 17.11.2004.
Ei minulle ainakaan ole tämmöisiä kutsuja tullut???
Lisäksi turvavyö ongelma minullla on ja huollossa eivät sitä korjanneet, vaikka siitä mainitsin mielenkiintoista...
Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU, Ti Tammi 23, 2007 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
No lueppa listan kootut selitykset:rälläkkä kirjoitti:On tuo lista kyllä aika huvittava. Osa noista "vioista" kun on ihan normaalia kulumista...
Eri automalleissa on kullekin mallille tyypillisiä vikoja. Usein kyseessä on normaali kulumavika, joka kuitenkin tulee tähän automalliin keskimääräistä aikaisemmin.
Eli siis listan perusteella esim. Saab 9000:n takajarrulevyt kuluvat ja ruostuvat keskimääräistä nopeammin. Selkee homma
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Nuo 9-3:n takaisinkutsut koskevat SportSedania, eli ovat väärän mallin kohdalla vikalistalla. Tuolta löytyy oikeat tiedot takaisinkutsuista: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/88107F55 ... CALLM1.pdf
Eski
Eski
TOPPAHOUSU kirjoitti:Saab 9-3 vm.1998-2003
Vaihteiston ja voimansiirron viat
Valmistusvirhe takapyörän laakeriyksikön valmiste-erässä. laakeriyksikkö on vaihdettava. Takaisinkutsu 16.11.2005.
Jarruviat
Viallinen jarrutehostimen alipaineputki takaiskuventtiileineen on vaihdettava. Takaisinkutsu 9.3.2006.
Sekalaiset viat
Etuturvavyön sisäänkelautuminen voi olla puutteellinen. Turvavyöt vaihdetaan. Takaisinkutsu 17.11.2004.
Ei minulle ainakaan ole tämmöisiä kutsuja tullut???
Lisäksi turvavyö ongelma minullla on ja huollossa eivät sitä korjanneet, vaikka siitä mainitsin mielenkiintoista...
Laakerin kohdalla puhutaan erästä, eli ei kaikki ole viallisia. Ei muuta kuin vyönvaihtoa vaatimaan. Toi alipaineputkikin voi olla vain jossain erässä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Ruisku"
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Tarkistinpa listasta mitä omasta on ollut
Ennen syksyä 1988 valmistetuissa turbo-malleissa eivät turbot kestä. Uudemmat turbot ovat nestejäähdytteisiä ja kestävät paremmin.
*ei ole turboa
Moottorin ja vaihdelaatikon öljyvuotoja esiintyy yleisesti. Moottori vuotaa venttiilikopan, sylinterikannen ja kampiakselin tiivisteistä. Vaihdelaatikko vuotaa siirtäjän tiivisteistä.
*check!
Lataussäädinvikoja. Tämä ilmenee siitä, että latausvalo palaa moottorin käydessä.
*check!
Sytytysjohdinvikoja.
*ei
Virtalukkovikoja. Avain ei kierry lukossa.
*ei
Jäähdytinvuotoja.
*check!
Vaihteiston ja voimansiirron viat
Vaihteisto on Saabin heikko kohta. Vaihteiston synkronointi on kulunut. Vaihteiston laakerivikoja. Testaa koeajolla, ettei ajettaessa kolmosella, nelosella tai vitosella kuulu vaihteistosta viallisen laakerin jauhava ääni. Vaihteistoviat alkavat ilmetä 130 000 ajokilometrin jälkeen.
*check! no ei nyt mitään vakavaa mutta perusrutinaa kakkosella jne.
Vetopyörästön laakerivikoja.
*ei
Kytkin luistaa eli se on loppuun kulunut.
*check!
Vetonivelien suojuskumit ovat rikki.
*ei
Jarruviat
Jarruvikoja, palat kuluvat nopeasti. Takajarrusylinterit jumittuvat.
*ei
Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
*ei
Väljää etutukivarsien alapallonivelissä.
*check!
Ohjaustehostin vuotaa ja voi lopahtaa 150 000 ajokilometrin jälkeen.
*ei
Hammastangon suojakumit saattavat olla rikki.
*ei
Ohjauksessa tuntuva ravistus saattaa viitata sisempien vetonivelien kuluneisuuteen.
*ei
Taka-akselin pitkittäistuen helat ovat väljät.
*ei
Iskunvaimentimien kumihelat ovat väljät.
*ei
Sekalaiset viat
Lämmityslaitteen säätöventtiili vuotaa.
*ei
Mittarivalot reistailevat.
*check!
Pakoputkistoviat
Kaasutinmalleissa esiintyy liian korkeita CO-arvoja (hiilimoksidi).
*ruisku
Ruossteviat
Ruostuminen alkaa ovien alareunoista.
*check!
Ei ihan tuulesta temmattu lista mutta miksei mainita bensapumpun ja kannentiivisteen pamahtamista mitkä menee varmaan kaikilta?
**edit siis menee kaikista OG- satkuista
Ennen syksyä 1988 valmistetuissa turbo-malleissa eivät turbot kestä. Uudemmat turbot ovat nestejäähdytteisiä ja kestävät paremmin.
*ei ole turboa
Moottorin ja vaihdelaatikon öljyvuotoja esiintyy yleisesti. Moottori vuotaa venttiilikopan, sylinterikannen ja kampiakselin tiivisteistä. Vaihdelaatikko vuotaa siirtäjän tiivisteistä.
*check!
Lataussäädinvikoja. Tämä ilmenee siitä, että latausvalo palaa moottorin käydessä.
*check!
Sytytysjohdinvikoja.
*ei
Virtalukkovikoja. Avain ei kierry lukossa.
*ei
Jäähdytinvuotoja.
*check!
Vaihteiston ja voimansiirron viat
Vaihteisto on Saabin heikko kohta. Vaihteiston synkronointi on kulunut. Vaihteiston laakerivikoja. Testaa koeajolla, ettei ajettaessa kolmosella, nelosella tai vitosella kuulu vaihteistosta viallisen laakerin jauhava ääni. Vaihteistoviat alkavat ilmetä 130 000 ajokilometrin jälkeen.
*check! no ei nyt mitään vakavaa mutta perusrutinaa kakkosella jne.
Vetopyörästön laakerivikoja.
*ei
Kytkin luistaa eli se on loppuun kulunut.
*check!
Vetonivelien suojuskumit ovat rikki.
*ei
Jarruviat
Jarruvikoja, palat kuluvat nopeasti. Takajarrusylinterit jumittuvat.
*ei
Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
*ei
Väljää etutukivarsien alapallonivelissä.
*check!
Ohjaustehostin vuotaa ja voi lopahtaa 150 000 ajokilometrin jälkeen.
*ei
Hammastangon suojakumit saattavat olla rikki.
*ei
Ohjauksessa tuntuva ravistus saattaa viitata sisempien vetonivelien kuluneisuuteen.
*ei
Taka-akselin pitkittäistuen helat ovat väljät.
*ei
Iskunvaimentimien kumihelat ovat väljät.
*ei
Sekalaiset viat
Lämmityslaitteen säätöventtiili vuotaa.
*ei
Mittarivalot reistailevat.
*check!
Pakoputkistoviat
Kaasutinmalleissa esiintyy liian korkeita CO-arvoja (hiilimoksidi).
*ruisku
Ruossteviat
Ruostuminen alkaa ovien alareunoista.
*check!
Ei ihan tuulesta temmattu lista mutta miksei mainita bensapumpun ja kannentiivisteen pamahtamista mitkä menee varmaan kaikilta?
**edit siis menee kaikista OG- satkuista
900i 2.1 16v -93
Vastaavalla tarkkuudella voi tehdä vikalistan ihan mistä hyvänsä autosta ilman että kyseistä automallia täytyy kertaakaan nähdä muualla kuin kuvassa... eli täysin tuulesta temmattu lista se onEbba kirjoitti:Ei ihan tuulesta temmattu lista mutta miksei mainita bensapumpun ja kannentiivisteen pamahtamista mitkä menee varmaan kaikilta?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5