väärät tiedot kaupanteossa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

väärät tiedot kaupanteossa

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Kun kaikenlaisia huijareita riittää niin rupesin tuossa miettimään mitä hankaluuksia voi syntyä, jos auton omistajan vaihtuessa toinen osapuoli ei toimi rehellisesti.

Jos jää luovarit tekemättä, niin ei saa vakuutusta poikki jos ostaja ei rekisteröi autoa nimiinsä? Pysäköintivirhemaksut karttuvat. Miten on, jos ostaja antaa väärät tiedot ja luovari tehdään? Saako vakuutuksen silti poikki, vai mitä pitää tehdä? Ostajahan voi olla kaupan jälkeen tavoittamattomissa ja jos osoitetiedotkin ovat väärät niin silloin yhteydenotto on mahdotonta. Mitä silloin voi oikeastaan tehdä? Tietysti olisi pitänyt katsoa ostajan henkkarit, mutta tuleeko ne oikeasti AINA katsottua?

Jos myyjä ei olekaan auton omistaja, mutta myyjän paperit jäi tarkistamatta niin rahat meni sen siliän tien ja auto on palautettava omistajalle? Tarkoitan siis jos myyjä on auton ostanut, mutta ei ole rekiseröinyt sitä itselleen. Varastettu auto on sitten eri juttu. Myyjä voi olla tavoittamattomissa kaupan jälkeen. Voiko auto sitten ostaa rekisteriin merkityltä omistajalta, vai voiko myyjä, joka ei ollut rekisteröinyt autoa itselleen, jälkeenpäin tulla vaatimaan autoa itselleen luovarien kanssa?
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

En mä noista tiedä mutta jos epäilyttää niin kannattaa tehdä kaupat "virka-aikaan" vaikka katsastuskonttorilla, pitäisi ainakin olla tiedot ajan tasalla :wink:
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Akelle voi tehdä ainakin ilmoituksen että on myynyt auton, lomake löytyy jostain päin http://www.ake.fi niin saa ainakin jollain aikataululla verot ja vakuutukset poikki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Minä olen teettänyt myös itselleni kopion luovarista vakuutusta varten, silloin harvoin, kun jotain olen ylkipäätään raaskinut myydä pois. Saman olen tehnyt autoja ostaessani myyjälle.
# 419 Vesa Pohjalainen
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

JiiVee:Jos jää luovarit tekemättä, niin ei saa vakuutusta poikki jos ostaja ei rekisteröi autoa nimiinsä?

Jos on kuitenkin tehty kauppakirja , niin sen kanssa katsastuskonttoriin ja pyydät tekemään merkinnät viranomaisrekisteriin auton myymisestä. Itse olen aina käynyt katsastuskonttorilla auton myynnin jälkeen , samana päivänä tai seuraavana, ja pyytänyt em mainittua toimenpidettä. Sen jälkeen on aivan sama minulle , jos vastapuoli ei tee asialle mitään . Vakuutusyhtiöillä on oikeus samaan rekisteriin , joten vakuutus voidaan katkaista osaltani , eivätkä mahdolliset pysäköintivirhemaksutkaan seuraa minua.

Rekisteriin merkitty omistaja ei varmaankaan tule autoa sinulta karhuamaan , jos on aikoinaan auton laillisesti myynyt. Vaikka välimyyjä olisi myynyt sinulle auton rekisteröimättä sitä itselleen,niin sinulla on tarvittavat dokumentit ostoksesi laillisuudesta? Jos myyjä on antanut sinulle väärät tiedot itsestään, niin asiointipaikka on lähin poliisilaitos.
Jos olet ostanut pöllityn auton , niin tiesitkin jo miten käy.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Hankalaksi menee jos unohtaa luovarin

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Onneksi en ole sellaista virhettä tehnyt että olisi luovari jäänyt tekemättä.

Sitten tulee mieleen, että jos ostaja on antanutkin väärät tiedot luovariin. Olen siihenkin törmännyt, että ostaja täyttää rekisteriotteen ilmoitusosan osittain (päivämäärä jne.)täyttää itse sen sitten myöhemmin. Siis vain luovutustodistus täytetään kaupantekotilaisuudessa kokonaan. Jos ostajan tiedot eivät olekaan oikeat niin mitähän silloin tapahtuu? EI ole ollut ongelmia, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Tottakai pitäisi tarkastaa ostajan ja myyjän henkkarit, autosta rungon numero, onko verot maksettu jne.
Jos kuitenkin jotain unohtuu niin olisi hyvä tietää miten huijausyrityksistä pääsee mahdollisimman pienillä ongelmilla.

Pöllityn jos ostaa niin on selvä, että kusessa ollaan.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Vielä täsmennän hivenen.Jos luovutusosa jäi saamatta kaupanteon yhteydessä (eihän näin voi käydä kenellekkään), niin eikö olisi luonnollisin tapa ottaa myyjään yhteyttä ja pyytää sitä?

Pelkällä kauppakirjalla saattaa tulla katsatuskonttorilla ( näin pohdittuani yön yli) ongelmia , mutta sieltä minä lähtisin hakemaan ratkaisua . Tämä siinä tapauksessa ,ettei jostain syystä myyjää enää löydy ( muuttanut ulkomaille , kuollut tms).

Hyvä , että kysymyksesi on teoriaa.
Vastaa Viestiin