Haldex vs. Torsen ja uusi Saab

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Haldex vs. Torsen ja uusi Saab

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tuli tuossa viikonloppuna katseltua Start-ohjelmaa, jossa Juha Kankkunen kertoi kokemuksiaan näistä nelivetosysteemeistä. Kankkusen puheista tuli selkeästi esille, että Torsen on se ainoa oikea nelivetosysteemi. Samassa ohjelmassa koeajettiin Audi S3, jossa on Haldex-systeemi ja kovasti sitä moitittiin. Normaaliajossa se on ihan kiva, mutta silloin kun todella tarvitaan nelivetoa niin sillä ei tee oikein mitään.

Eikös nyt uuteen Saabin ole tulossa Haldex? Miksi?

Itse en tiedä näistä nelivedoista mitään, mutta ymmärtääkseni kalliimmat nelivetomallit esim. Audi käyttävät Torsenia. Ettei vain Saabilla ole valittu muodon vuoksi se halvin vaihtoehto?

Tuli vain tuossa ohjelmaa katsoessa huolestuttua, että miksi ei kerralla kunnon systeemiä?

Tai voihan se Haldexkin toimia....

Kunnon kokemuksia ja keskustelua kehiin :) Itsellä tosiaan näistä ei ole mitään kokemusta.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Onkos se jotenkin niin että torsen olisi suoravälitteinen kun haldex on "variaattorimainen" jolloin kummoisia voimia ei takapyöriltä välitetä ?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Oisko niin että se Haldex on tosiaan halvempi ja sillä päästään pienempään kulutukseen. Eipä mitään ihmeellistä, nykykotterot merkistä riippumatta tuntuu olevan muovista kasattuja himmeleitä joiden ulkonäkö muistuttaa enemmän tai vähemmän letkutonta pölynimuria.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Ja Haldex on ruotsalainen :wink: (oli hieman odotettavissakin että valinta olisi haldex. Ja taitaapi Torsenia olla vain pitkittäiskoneisissa autoissa tällä hetkin?)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

laittaisivat vaan sen subarun nelivedon, kun kerta muutakin yhteistyötä on tehneet...

ei ainakaan tule merkittäviä tehohäviöitä.

nuo "halvat" järjestelmät toimii normaalikäytössä inhimillisemmin
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Aiheesta video (Volvo vs. Subaru):
http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

Kummassakin autossa on automaattivaihteisto ja samanlaiset renkaat. Perävaunussa 200kg lasti. Kommenttien mukaan juttu on lavastettu, tiedä häntä.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Viesti Kirjoittaja mek »

Torsenin ja Haldexin sekä muiden nelivetotekniikoiden eroista voi etsiä faktaa vaikkapa Wikistä http://www.autowiki.fi/index.php/Neliveto tai tuulilasin tekniikkapuolelta http://www.tuulilasi.fi/tekniikka/?subarea=naintoimii
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mek kirjoitti:Torsenin ja Haldexin sekä muiden nelivetotekniikoiden eroista voi etsiä faktaa vaikkapa Wikistä http://www.autowiki.fi/index.php/Neliveto tai tuulilasin tekniikkapuolelta http://www.tuulilasi.fi/tekniikka/?subarea=naintoimii
Ainakin tuossa AutoWikissä on muutamia puutteita...
AutoWiki kirjoitti: Nelivedolla tarkoitetaan vetotapaa, jossa auton kaikki neljä pyörää vetävät. Toisin sanoen auton moottorin tuottamalla voimalla pyöritetään yhtäaikaa kaikkia auton renkaita. Nelivedosta käytetään mm. termejä 4WD (four-wheel drive), 4x4 (four by four) ja AWD (all-wheel drive).
Ei muuten pyöritetä kaikkia pyöriä yhtäaikaa, ellei ole tasauspyörästön (=perä) lukkoja etu- ja taka-akselilla. Ilman lukkoja etu- tai takaperässä, on auto käytännössä kaksivetoinen, eli toinen etu- ja toinen takapyörä vetää. Samalla lailla kuin etuvetoautossa vain toinen pyörä sutii, jos ei ole lukkoa.
Mm. tuo meikäläisen Pajero on käytännössä max. kolmivetoinen, siinä kun ei ole etuperässä lukkoa, takaperässä on kitkalukko :)

AutoWiki kirjoitti:Ensimmäiset maastoautoissa käytetyt nelivedot toimivat ilman keskitasauspyörästöä. Tällainen ns. jäykkä neliveto on tarkoitettu maastoajoon ja toimii siellä erinomaisen hyvin. Tällöin etu- ja taka-akselit pyörivät samalla nopeudella, joten rakenne ei sovellu maantieajoon.
No voihan nenä, olen ajanut maantiellä sinne soveltumattomalla nelivedolla :( Pitääpä ensi kerran kun on neliveto päällä ajaa motarilla penkan puolella, että ollaan soveliaalla alustalla. :lol:
Kieltämättä tuo Pajero on selvästi kankeampi peli käännellä nelivedolla kuin takavedolla, mutta ei se nyt mitenkään mahdoton ole.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

V.J.S kirjoitti:
mek kirjoitti:Torsenin ja Haldexin sekä muiden nelivetotekniikoiden eroista voi etsiä faktaa vaikkapa Wikistä http://www.autowiki.fi/index.php/Neliveto tai tuulilasin tekniikkapuolelta http://www.tuulilasi.fi/tekniikka/?subarea=naintoimii
Ainakin tuossa AutoWikissä on muutamia puutteita...
AutoWiki kirjoitti: Nelivedolla tarkoitetaan vetotapaa, jossa auton kaikki neljä pyörää vetävät. Toisin sanoen auton moottorin tuottamalla voimalla pyöritetään yhtäaikaa kaikkia auton renkaita. Nelivedosta käytetään mm. termejä 4WD (four-wheel drive), 4x4 (four by four) ja AWD (all-wheel drive).
Ei muuten pyöritetä kaikkia pyöriä yhtäaikaa, ellei ole tasauspyörästön (=perä) lukkoja etu- ja taka-akselilla. Ilman lukkoja etu- tai takaperässä, on auto käytännössä kaksivetoinen, eli toinen etu- ja toinen takapyörä vetää. Samalla lailla kuin etuvetoautossa vain toinen pyörä sutii, jos ei ole lukkoa.
Mm. tuo meikäläisen Pajero on käytännössä max. kolmivetoinen, siinä kun ei ole etuperässä lukkoa, takaperässä on kitkalukko :)

AutoWiki kirjoitti:Ensimmäiset maastoautoissa käytetyt nelivedot toimivat ilman keskitasauspyörästöä. Tällainen ns. jäykkä neliveto on tarkoitettu maastoajoon ja toimii siellä erinomaisen hyvin. Tällöin etu- ja taka-akselit pyörivät samalla nopeudella, joten rakenne ei sovellu maantieajoon.
No voihan nenä, olen ajanut maantiellä sinne soveltumattomalla nelivedolla :( Pitääpä ensi kerran kun on neliveto päällä ajaa motarilla penkan puolella, että ollaan soveliaalla alustalla. :lol:
Kieltämättä tuo Pajero on selvästi kankeampi peli käännellä nelivedolla kuin takavedolla, mutta ei se nyt mitenkään mahdoton ole.
Ainoa kunnon etenemiskyvyn takaava neliveto on tosiaan joko jäykällä kardaanilla sekä etu- että takatasauspyörästöjen lukolla tai vaihtoehtoisesti myös kardaanin lukolla (keskilukko) varustettu. Etuperän lukitus ei tosiaan ole välttämätön, mutta täysverisissä maastoautoissa sellainenkin yleensä on. Uudemmissa kaikki lukot ovat periaatteessa perinteisiä mekaanisia, mutta toimivat sähköisesti ja lukittuvat erittäin nopeasti myös "katumoodin" nelivedon ollessa päällä. (esim oma jeep) Toki kaikki lukot on alennusvaihteisto päälle kytkemällä mahdollista lukita jo valmiiksi kiinni.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Minäpä laitan pilkkua sillain... :lol:

Kyllä nelivetoinen auto vetää neljällä pyörällä vaikka siinä olis keskitasauspyörästö, sekä tasauspyörästöt molemmilla akseleilla, ja vaikka miissään niistä ei olisi lukitusta. Sutiminen alkaa silloin kun jonkun pyörän alla kitka käy niin pieneksi, että kaikki voima hukkuu sen kautta.

Torsen on väännön tunnistava tasauspyörästö (TORqueSENsing), joka pyrkii välittämään voimaa sille pyörälle, joka vaatii suurimman väännön pyöriäkseen eli pitää parhaiten.

Mutta voikos torsen ja jarruilla toteutettu luistonrajoitin olla samassa autossa...?
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Täällähän on hyvin tähän takatalvisäähän sopiva keskustelunaihe, hih!

Nelivetoasioissa on moooonta eri koulukuntaa. Itse sorruin pari vuotta sitten jättämään 900:eni talviunille ja sen jälkeen kun eka nelivetoauto tuli perheeseen tuli toinenkin... Ja nyt ajellaan ysisatkulla vain "pitävillä kesäkeleillä".

Itse jäin "koukkuun" Audin nelivetoon. Audillahan on tuota edellä mainittua mekaanista torsen-nelivetoa vanhemmissa malleissa kautta koko malliston ja uudemmissa enää "isoissa audeissa". Torsen on mekaanisesti mielettömän hieno systeemi, mutta kallis valmistaa. Se on sikäli ihka-oikea neliveto että sen kautta voima välittyy aina sille pitävämmälle akselille ja voimanjako on oletuksena 50/50. Uusimmissa urheilullisemmissa versioissa on vielä pistetty vähän lisää taka-akselille jolla saadaan "sporttinen käytös".

Torsenista on tosi vähän pahaa sanottavaa. Se on mm. ihan pomminvarma ja tyyppillisesti on se viimeinen osa voimansiirrosta joka hajoaa. On siinä kaksi selvää heikkoutta:

- jatkuva neliveto lisää käytännössä henkilöauton kulutusta likemmäs yhden litran sadalla
- torsen on kallis valmistaa ja sopii luontevasti vain pitkittäiskoneisen jatkoksi

Näistä syistä tuo ruotsalainen Haldex on vallannut markkinaa etenkin niissä automalleissa, joissa neliveto ei ole ollut suunnittelupöydällä "ykkösjuttu". Subarut ja Mitsut ja muutamat muut käyttävät vielä visko- ja muita nelivetotekniikoita.

Minä en ehkä ole ihan puolueeton, mutta olen samaa mieltä Haldexista että se on vähän "köyhän miehen neliveto". Siinä on päästy toteutuksessa halvalla ja helpolla kun tuota sähköistä monilevykytkintä ohjataan elektronisesti ja takapyörät "kytketään mukaan" ns. heti kun luistoa etuakselilla havaitaan.

Tuon tyylin vahvuus on se, että normaaliajossa kulutus ei nouse. Heikkous on se, että kytkin todella vetää vasta kun edessä jo sutii. Se missä Haldex ei ole ollenkaan vahvoilla on "kaasulla mutkissa vedättäminen" (joka on se suurin hupikerroin nelivetoisessa) ja muut sellaiset ajotilanteet, joissa on olennaista auton tasapainoinen ja ennakoitava käytös. Minusta Haldexilla ajossa on ihan outo tuntuma kun neliveto tulee mukaan ennalta-arvaamatta. Fiilis on vähän sama kuin yrittäisi leikkiä autolla jossa on ESP päällä. Toinen huba juttu Haldexissa on se, että se ei kestä kovaa räppäystä: jos vedät sitä kuuluisaa kakkarinkiä muutaman kierroksen nousee haldex-mekaniikan lämmöt ja sen tuloksena elektroniikka tiputtaa nelivedon poies pelistä... Lisäksi Haldex-yksikkö on varaosana tosi pahan hintainen (tuhansia) ja niitä oikeasti laukeaa. Lisäksi haldexin huolto-ohjelmaan kuuluva öljyjen ja suodatinten säännöllinen vaihto maksaa paksun tukun euroja. Torsenille ei ikuna tehdä mitään.

Ilmeisesti Haldexia kehitetään kovaa vauhtia ja aina jokainen vuosikerta on vähän aiempaa parempi. Mun kokemukset on muutaman vuoden vanhoista autoista.

Saabille on ihan "luontevaa" valita nelivedoksi Haldex. Se on ymmärtääkseni "halvin" tapa tuoda neliveto auton mallipalettiin. Se on ihan käypänen tekniikka jos pitää parantaa auton mäkilähtöominaisuuksia tai helpottaa sen irtoamista parkkiruudusta. Markkinoinnissa massoille on ihan sama, millä tekniikalla neliveto toimii. Toki nuo Volvon mäkeenjuuttumisvideot on nöyryyttäviä, mutta ei se suuri yleisö niistä kiinnostu.

En itse siis usko että Saab on lähdössä nelivetosegmenttiin "vakavissaan". Jos tavoitteena olisi tehdä todella huippuajettava joko maastokelpoinen tai törkeän tehokas ohjus, kannattaisi siihen nelivetoonkin satsata enempi. Jos tekeillä taasen on vectra-pohjalevyyn perustuva 200hp perheauto, johon työsuhdeautoilijan iloksi tulee varustelistalle 4x4-optio, passaa Haldex siihen oikein hyvin.

Eli suunnittelun lähtökohdista ja kohderyhmästä se homma on kiinni.

Hih, mä olen niin fiiliksissä tuon mun kohta 20-vuotta vanhan coupe-quattron kanssa. Siitä kun painaa napista taka-akselin lukot päälle nousee se vaikka puuhun. Vaikka Saab on tosi rakas kesäauto, ei talvella tuolle nelivedolle vain ole vastinetta.

AJN:lle tiedoksi: Audi käyttää torsen-quattroissaan EDS-tasauspyörästönlukkoja (jotka uudemmissa on osa ESPiä). EDS tulee sanoista elektronisches differentialsperre, eli sähköinen tasauspyörästön lukko. Audikin "säästi" 2000-luvun malleissaan jättämällä napista päälle menevät mekaaniset lukot taka-akselilta. Tuo EDS toimii siten, että jos joku pyörä sutii, jarruttaa elektroniikka kyseistä pyörää jolloin torsen siirtää voimaa muille pyörille. Systeemi toimii käytännön ajotilanteissa ihan ok. Mutta se pieni ero on, että jos mä ajan uudemman A6:eni puoliksi pöpelikköön, esim toiset pyörät ihan pehmeään hankeen ja teen saman testin vanhalle Coupe Quattrolleni, niin A6 kyllä lähtee hangesta mutta hangen puoleiset pyörät kyllä sutivat jonkin verran tyhjää. Sen sijaan jos coupessa napsauttaa taka-akselin lukon päälle, on koko voimansiirto kuin yhtä puuta ja auto lähtee käytännössä sutimatta mistä vaan.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

No ei taida Saappi-foorumi olla mikään nelivetotekniikan erikois-foorumi :)

Maallikolle suurin ero Torsenin ja Haldexin välillä lienee se että Haldex on sähköisesti ohjattu jolloin voimaa välittyy molemmille akseleilla vain tarvittaessa. Torsen taasen on mekaaninen ja 50/50-jakoinen "aito" neliveto. Voihan se Torsen olla vaikka missä perässä, mutta nyt nelikon yhteydessä oletaan puhuttavan keskitasauspyörästössä olevasta Torsenista.

Torsen Audeja on tullut jonkin verran kengittyä ja mitä nelivetoon tulee niin ei moitteen sijaa. Haldex oli uusi juttu kun olin vielä autoliikkeessä töissä, mutta tuntui toimivan hyvin pienten kokeilujen perusteella. Pyörä ehti pyörähtää noin 1/8-kierrosta ennen kuin mentiin kuin jatkuva vetoinen. Sähköinen ohjaus toimi nopeasti ja muutenkin jäi pätevä vaikutelma. Ihan jotain muuta kuin esim. Hondan avuttomat "tyhmät" monilevykytkin 2+2-vedot.

Haldexista kokemukset on kuitenkin aika rajalliset. Ainakin kaverin porukoiden automaatti Volvo (haldex) on paska vetotekniikan suhteen. Toi video tukee käsitystä. Onkin mietityttänyt onko Haldexin toteutuksessa eroja koska VAG-pohjaisista haldexeista jäi paljon positiivisempi vaikutelma kuin Volvon systeemeistä.

Toisaalta tuskin minkäänlainen osa-aikavetotapa on täysin nelivedon veroinen jos ajettavuutta arvostellaan ralli-kriteerimäisesti.

EDIT: Jouko ehtikin jo aika paljon :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jkuisma kirjoitti:



Tuon tyylin vahvuus on se, että normaaliajossa kulutus ei nouse. Heikkous on se, että kytkin todella vetää vasta kun edessä jo sutii. Se missä Haldex ei ole ollenkaan vahvoilla on "kaasulla mutkissa vedättäminen" (joka on se suurin hupikerroin nelivetoisessa) ja muut sellaiset ajotilanteet, joissa on olennaista auton tasapainoinen ja ennakoitava käytös.
Tämähän on juuri se heikkous jota käsittääkseni ei enää ole tässä uudessa 4:nnen sukupolven Haldexissa. Eli että se ei tarvitse sitä sutimisen tuottamaa nopeuseroa öljynpaineen luomiseen, vaan siinä on sähköinen pumppu luomassa sitä. Lisäksi järjestelmää on mahdollista ohjelmoida enemmän kuin näitä aiempia 2/3-sukupolvia. Ruotsin foorumilta luettua..
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Hieno kirjoitus Jouko, taas kerran! Tuo Nelivetojuttu on tosiaan erittäin mielenkiintoinen seikka. Ja juuri se juttu jota Saabissa kaipaan eniten. Kun on sen mennyt kokeilemaan, niin siitä kyllä aina hieman haaveilee. Etenkin kun tulee harrasteltua semmosia paikkoja joissa sille oikeasti ois aikas usein käyttöä. Ja nuo edellämainitut asiatekstit kyllä vahvistaa omia vaikutuksia, että Haldex on kyllä osittain semmonen "imago" neliveto. Saas sitten nähdä, miten Saab sen hinnoittelee. Toki, erittäin houkuttelevalta tuntuis 9-3SC TD XWD A, sikäli kun se 4-veto tulee tarjolle tehokkaan dieselin kera. Vaikka ei se mulle tuo dieseli mikään välttämättömyys ois.
Neliveto autoista yksi houkuttelevimmista vaihtoehdoista IMO ois Subarun Legacy, ja vielä kun sillä 3,0L koneella. Mutta kyllä kai se kakslitrainenkin bokseri sitä kuljettais. Siinä autossa kun on tosiaan nuo vaikeiden olojen ajo-ominaisuudet aika hyvin kohdallaan mikäli autolehtiä (EVO jne) on uskominen. Oli itselläkin yhtenä vaihtoehtona kun autoa haettiin. Tosin se ei-Saabius vielä karkotti pois, mutta seuraavaa ostaessa voi jo valinta osua toisin. Mutta eipä vielä mitään sanota, odotetaan kunhan pääsee näkemään ja kokemaan 4-vetoSaabin ihan oikeasti. Eihän se eka kerta ois että Saab tekee jonkin asian hieman muita paremmin :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

4-vetoisella jää kiinni paikkoihin mihin 2-vetoisella ei edes pääse.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin