Fundamental kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta millaista jälkeä tekevät ammattikoulut / aikuiskoulutuskeskukset? Entä missä hinnoissa pyörii?
On omakohtainen kokemus sellaisesta toimenpiteestä. Entisessä autossani oli antenninreikä, joka alkoi kukkia reunoiltaan ja päätin, että paikataan se reikä oikeesti pellillä ja maalataan päälle, eli fixataan niin ettei edes huomaa.
Vein autoni Haarlan mutkassa olevaan nuorten työpajaan, joka on tarkoitettu sellaisille nuorille jotka ovat valmistuneet ammattikoulun autopeltisepän linjalta ja ovat vailla työpaikkaa valmistumisensa jälkeen.
Siellä on opettaja valvomassa työnjälkeä ja neuvoo nuoria miten työ pitäis tehdä.
Kyllä ne sai, etten sanoisi paremminkin kuin tavis (= peltiseppä jota motivoi vain raha) tehtyä homman. Ainoa pikku ongelma niille tuli viimeistelyssä, jossa piti maalata paikka. Autossa oli lakkakerros maalin päällä tai jokin hohtomaali, jonka kanssa uusi maali reagoi sillain, että rajaus tahtoi karata käsistä. Eli raja pakeni sitämukaa, kun uutta maalia ruiskutettiin päälle. Sit ne soitti ja pyysi käymään et mitäs ny tehdään.
Vanhan ja uuden maalin väliin tulisi jäämään mattapintainen raita eli kyse oli vain siitä mihin se raita jätettäisiin eli hukattaisiin. Päätettiin, että tohon vaan ja vedetään teipit päälle, sellaiset vauhtiraidat ettei näkyisi.
Kokonaisuutena työn jälkeä pidin siististi tehtynä, ei ollut hitsaus saumoissa ilmareikiä ja hiontakin tehty viimesen päälle. Johtuu ilmeisesti siitä, että on opettaja joka vaatii tekemään tietyllä tavalla, että päästään hyvään lopputulokseen. Ammattikoulussa olen teettänyt sen jälkeen kaikenlaisia koneistus töitä johtuen em. kokemuksesta.
Sinne autopeltipuolelle on vain tosi vaikea päästä, pitkien jonojen takia.
Veikkaan, että jos tänään käyt kysymässä niin ajan voit saada joskus keväämmällä, ellei mene syksyyn ??
Toisaalta on otettava huomioon, että työt on oppilastöitä joten toimitusajat ovat suhteellisia.