Perävaunua ostamassa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Perävaunua ostamassa

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tarttis ostaa perävaunu, kun kuljetustarpeet lisääntyvät kesän myötä, jarruton riittää. Mitä kannattaa ottaa huomioon vaunua hankkiessa ja onko joku merkki osoittautunut hinta-/laatusuhteeltaan hyväksi.
Ilmeisesti kannattaa katsella vain vaunuja, joissa on lehtijouset+iskarit.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Viime syksynä ostettiin tuollainen: http://www.kolumbus.fi/jsimarkkinointi/ ... v(iso).jpg

Mieti koko, kuomun tarve, kipin tarve, laitojen korkeus ja yleinen jämäkkyys. Pelti/muovihimmeleitä ei mielestäni kannata ostaa.

Käytössä on ollut jo useita vuosia myös JSI:n lehtijousitettu venetraileri, sen kokemusten myötä ei paljon tarvinut miettiä.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Itselläni ollut nelisen vuotta JC-trailerin 28tl eli telivaunu lehtijousilla ja iskarilla, kippikin löytyy. Ihan tyytyväinen olen ollut. Kelkan kuljetusta varten saisi olla vähän pidempi, toisaalta kun polttopuita kuljettaa niin tuollakin tekee ylikuorman huomaamatta. Viime viikonloppuna ajoin tuorettta koivurunkoa lavan täydeltä, juuri ei tullut reunoista edes yli mutta puntari osoitti pelkän kuorman painoksi 820 kiloa...Yllätti kieltämättä.
Itse vaunuun, keinuteli on parempi vetää mielestäni kuormattuna, tyhjänä voi ravistaa vähän. Ja keinuteli on karmea käsiteltävä käsin vähänkään pehmeällä alustalla.
****
VAG
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jos haluaa kärryyn enemmän kuormaa, kannattaa miettiä vaihtoehtona jarrullista kärryä, jonka kokonaismassa on 750 kg. Tälläistä kärryä ei tarvitse katsastaa, vaikka siinä jarrut onkin ja B-kortti riittää vetämiseen.

Esimerkki:
Saab 99:lle valmistaja sallii 500 kg jarruttoman kärryn. Jarruttomien omamassa on tyypillisesti jotain 130 kg, eli kuormaa saa ottaa 370 kg. Useinmiten tämä toki riittää.

Samanlainen O1 luokan kärry painaa jarrullisena ehkä 160 kg, mutta koska 99:lle sallitaan 1500 kg jarrullinen kärry, saa tuohon laittaa laillisesti tavaraa 590 kg. Lisäksi samainen kärry kestää yleensä pientä ylikuormaakin ja on huomattavasti turvallisempi vedettävä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Svc kirjoitti:Jos haluaa kärryyn enemmän kuormaa, kannattaa miettiä vaihtoehtona jarrullista kärryä, jonka kokonaismassa on 750 kg. Tälläistä kärryä ei tarvitse katsastaa, vaikka siinä jarrut onkin ja B-kortti riittää vetämiseen.
Taitavat vain karata jarrullisten hinnat siitä hintatasosta, mitä ajattelin. Kortti ei ole ongelma - tuli taannoin haettua pikku-e:kin, kun jakoivat niitä urakalla :lol:
Mimmi kirjoitti:Klubilaiset saavat Farmilta alennusta.
Joo, olen nähnyt. Ja miettinyt, vieläkö rabattia saa, kun postaus on aika vanha. Nyt muuten saisi Farmi Pro 008-vaunun Autokeskuksesta aika sopivaan hintaan. Taitaa olla jopa muutaman kympin halvempi kuin suoraan Farmilta ostettaessa klubialennuksilla.

Muita kokemuksia ? Joku puhu jostain Aku-merkkisestä vaunusta, tunteeko kukaan ? Ja onhan näitä Muulia, Juhtaa ja Veto-juhtaakin.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ostin viime kesänä AKU 265L -kärryn kuomulla ja ihan hyvin se on toiminut pojan karting-auton kuskaamisessa ja lehti/risukuormien kärräämisessä maakaatopaikalle... Kärry ja kuomu maksoivat yhteensä noin 1200 euroa.

Tuollainen:
http://www.bestnet.fi/haagised/?lisa=ha ... 66&keel=fi

Eski
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Ite tuossa talonrakennusta vajava vuosi sitten aloittaessani noita tutkiskelin ja päädyin sitten tämmöiseen

http://www.tekno-kouru.fi/?sivu=l13000

Hyvin tuo on palvellut ja kuormaakin on välillä ollut päällä arviolta 3 kertainen määrä sallittuun (saahan sitä nyt omalla kylällä lyhyitä matkoja hiljasen liikenteen aikaan...). Pitempääkin matkaa tuo on ollut vakaa vetää ja kaikenkaikkiaan olen ollut tyytyväinen varsinkin kun koko paketille nokkapyörällä ja korkealla kuomulla varustettuna tuli paikallisesta putiikista hinnaksi alle 1,3kE. Silloin kyselin vastaavia monestakin paikasta ja ainakin täällä seudulla olisi joutunut muista maksamaan ~100 - 300€ enemmän. Mielestäni oli ihan hyvä hinta-laatusuhde kärrylle, jossa lehtijouset, kuomu ja kippi.

Jollakinhan tähän kuitenkin on se "oikea" mielipide omaani vastaan, mutta tosiaan, itse olen ollut tyytyväinen.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Eskin Aku olisi ollut minunkin valinta, mutta sitten sain Muulista niin hyvän tarjouksen, että en voinut vastustaa. Lehtijousitettu Muuli on kulkenut todella vakaasti perässsä niin tyhjänä kuin täytenäkin. Aikasemmat kokemukset Kärpästä vääntösauvajousitukella ei olleet näin positiiviset: kärry otti tyhjänä ylimääräisiä hyppyjä kuoppien jälkeen.

Kuomu on osottautunut todella hyväksi varusteeksi. Ilman ei enää osaisi olla. Samoin nokkapyörä on hyvä olla, kun operoi pelkkää kärryä lastin kanssa.

Muulissa on ollut oikeastaan vain yksi iso heikkous: etu- ja takalaidoissa ei ole saranoita, vaan ne pitää nostaa pois. Halvimman mallin etu...

Muulin minäkin lasken pelti/muovihimmeliksi, mutta kyllä se varmasti satunnaisessa yksityiskäytössä kestää ihan hyvin. Käyttökertoja tulee loppujen lopuksi todella vähän ja omaansa tulee aina vähän varottua, joten kyllä ne muovilokasuojakin hoitaa hommansa. Ammatti- ja vuokrauskäyttö ovat sitten juttu erikseen....
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Sellaista kirousta kuin kumi"jousto"-akseli kärry en toivo kenellekään. Niin järkyttävä vedettävä etenkin kevyellä kuormalla, että huh huh. Jos on vähänkin kuoppia tiellä niin saa pelätä, että hajottaa kuorman vaikka olis jo painoakin päällä. Raskas puukuorma on ollut ainut ok vedettävä. Renkaat joustaa jo tuolloin eikä kuorma ole arka.

Kuomu ja lehtijouset haluan ehdottomasti kun ostan kärryn itselleni. Jarrullisena jos suinkin on rahaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Majavatuotteen Majava kärryistä käyttökokemuksia ja ei mitään valittamista. Omasta mielestä hyvinkin laadukkaita. Lehtijousitus iskunvaimentimilla pienimmästä mallista lähtien.
http://www.majava.fi

Yhdyn myöskin tuohon "kumijousitettujen" kärryjen kommenttiin. Ikävempää vedettävää ei taida olla kuin tuollainen pomppukärry. Aina saa jarrutella hullunlailla kun huomaa vähänkään isomman kuopan/töyssyn, muuten kärry vikuroi ja pomppaa korkealle, varsinkin tyhjänä ja kevyesti kuormattuna.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

Katso myös, että kärryssä on tarpeeksi pitkä aisa. Lyhytaisaisella kärryllä peruutettaessa palaa kytkin ja hermot. Lyhytaisainen menee huomattavasti herkemmin linkkuun. Kokemusta on. Kuskissahan ei ollut mitään vikaa...
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

9-5T kirjoitti:Taitaa kokemuksenne perustua 70-80 luvun kumijousiin.
Ainakin minulla. Tampereella mukulakivikadulla tyhjän kärrin pyörät olivat kilometrin matkalla maassa ehkä sellaiset 300 metriä...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Jos edullista haluu, ni keltaisesta pörssistä löytyy jt-trailer ilmoitus, 150x300cm, 22 cm laidat, lehtijouset+iskarit, hinta 590 €skoo... firman nettisivu http://www.lakeudenterasrakenne.com/index.html Itsellä ei kokemusta, mut on tullu katseltuu, ku ois tarkoitus hankkii parempi kärri joskus... Saattais olla hinta/laatu kohdallaan :D
900 GL 3D -83
Vastaa Viestiin