Perävaunua ostamassa
Perävaunua ostamassa
Tarttis ostaa perävaunu, kun kuljetustarpeet lisääntyvät kesän myötä, jarruton riittää. Mitä kannattaa ottaa huomioon vaunua hankkiessa ja onko joku merkki osoittautunut hinta-/laatusuhteeltaan hyväksi.
Ilmeisesti kannattaa katsella vain vaunuja, joissa on lehtijouset+iskarit.
Ilmeisesti kannattaa katsella vain vaunuja, joissa on lehtijouset+iskarit.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Viime syksynä ostettiin tuollainen: http://www.kolumbus.fi/jsimarkkinointi/ ... v(iso).jpg
Mieti koko, kuomun tarve, kipin tarve, laitojen korkeus ja yleinen jämäkkyys. Pelti/muovihimmeleitä ei mielestäni kannata ostaa.
Käytössä on ollut jo useita vuosia myös JSI:n lehtijousitettu venetraileri, sen kokemusten myötä ei paljon tarvinut miettiä.
Mieti koko, kuomun tarve, kipin tarve, laitojen korkeus ja yleinen jämäkkyys. Pelti/muovihimmeleitä ei mielestäni kannata ostaa.
Käytössä on ollut jo useita vuosia myös JSI:n lehtijousitettu venetraileri, sen kokemusten myötä ei paljon tarvinut miettiä.
Itselläni ollut nelisen vuotta JC-trailerin 28tl eli telivaunu lehtijousilla ja iskarilla, kippikin löytyy. Ihan tyytyväinen olen ollut. Kelkan kuljetusta varten saisi olla vähän pidempi, toisaalta kun polttopuita kuljettaa niin tuollakin tekee ylikuorman huomaamatta. Viime viikonloppuna ajoin tuorettta koivurunkoa lavan täydeltä, juuri ei tullut reunoista edes yli mutta puntari osoitti pelkän kuorman painoksi 820 kiloa...Yllätti kieltämättä.
Itse vaunuun, keinuteli on parempi vetää mielestäni kuormattuna, tyhjänä voi ravistaa vähän. Ja keinuteli on karmea käsiteltävä käsin vähänkään pehmeällä alustalla.
Itse vaunuun, keinuteli on parempi vetää mielestäni kuormattuna, tyhjänä voi ravistaa vähän. Ja keinuteli on karmea käsiteltävä käsin vähänkään pehmeällä alustalla.
****
VAG
VAG
Jos haluaa kärryyn enemmän kuormaa, kannattaa miettiä vaihtoehtona jarrullista kärryä, jonka kokonaismassa on 750 kg. Tälläistä kärryä ei tarvitse katsastaa, vaikka siinä jarrut onkin ja B-kortti riittää vetämiseen.
Esimerkki:
Saab 99:lle valmistaja sallii 500 kg jarruttoman kärryn. Jarruttomien omamassa on tyypillisesti jotain 130 kg, eli kuormaa saa ottaa 370 kg. Useinmiten tämä toki riittää.
Samanlainen O1 luokan kärry painaa jarrullisena ehkä 160 kg, mutta koska 99:lle sallitaan 1500 kg jarrullinen kärry, saa tuohon laittaa laillisesti tavaraa 590 kg. Lisäksi samainen kärry kestää yleensä pientä ylikuormaakin ja on huomattavasti turvallisempi vedettävä.
Esimerkki:
Saab 99:lle valmistaja sallii 500 kg jarruttoman kärryn. Jarruttomien omamassa on tyypillisesti jotain 130 kg, eli kuormaa saa ottaa 370 kg. Useinmiten tämä toki riittää.
Samanlainen O1 luokan kärry painaa jarrullisena ehkä 160 kg, mutta koska 99:lle sallitaan 1500 kg jarrullinen kärry, saa tuohon laittaa laillisesti tavaraa 590 kg. Lisäksi samainen kärry kestää yleensä pientä ylikuormaakin ja on huomattavasti turvallisempi vedettävä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Taitavat vain karata jarrullisten hinnat siitä hintatasosta, mitä ajattelin. Kortti ei ole ongelma - tuli taannoin haettua pikku-e:kin, kun jakoivat niitä urakallaSvc kirjoitti:Jos haluaa kärryyn enemmän kuormaa, kannattaa miettiä vaihtoehtona jarrullista kärryä, jonka kokonaismassa on 750 kg. Tälläistä kärryä ei tarvitse katsastaa, vaikka siinä jarrut onkin ja B-kortti riittää vetämiseen.

Joo, olen nähnyt. Ja miettinyt, vieläkö rabattia saa, kun postaus on aika vanha. Nyt muuten saisi Farmi Pro 008-vaunun Autokeskuksesta aika sopivaan hintaan. Taitaa olla jopa muutaman kympin halvempi kuin suoraan Farmilta ostettaessa klubialennuksilla.Mimmi kirjoitti:Klubilaiset saavat Farmilta alennusta.
Muita kokemuksia ? Joku puhu jostain Aku-merkkisestä vaunusta, tunteeko kukaan ? Ja onhan näitä Muulia, Juhtaa ja Veto-juhtaakin.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Ostin viime kesänä AKU 265L -kärryn kuomulla ja ihan hyvin se on toiminut pojan karting-auton kuskaamisessa ja lehti/risukuormien kärräämisessä maakaatopaikalle... Kärry ja kuomu maksoivat yhteensä noin 1200 euroa.
Tuollainen:
http://www.bestnet.fi/haagised/?lisa=ha ... 66&keel=fi
Eski
Tuollainen:
http://www.bestnet.fi/haagised/?lisa=ha ... 66&keel=fi
Eski
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Ite tuossa talonrakennusta vajava vuosi sitten aloittaessani noita tutkiskelin ja päädyin sitten tämmöiseen
http://www.tekno-kouru.fi/?sivu=l13000
Hyvin tuo on palvellut ja kuormaakin on välillä ollut päällä arviolta 3 kertainen määrä sallittuun (saahan sitä nyt omalla kylällä lyhyitä matkoja hiljasen liikenteen aikaan...). Pitempääkin matkaa tuo on ollut vakaa vetää ja kaikenkaikkiaan olen ollut tyytyväinen varsinkin kun koko paketille nokkapyörällä ja korkealla kuomulla varustettuna tuli paikallisesta putiikista hinnaksi alle 1,3kE. Silloin kyselin vastaavia monestakin paikasta ja ainakin täällä seudulla olisi joutunut muista maksamaan ~100 - 300€ enemmän. Mielestäni oli ihan hyvä hinta-laatusuhde kärrylle, jossa lehtijouset, kuomu ja kippi.
Jollakinhan tähän kuitenkin on se "oikea" mielipide omaani vastaan, mutta tosiaan, itse olen ollut tyytyväinen.
http://www.tekno-kouru.fi/?sivu=l13000
Hyvin tuo on palvellut ja kuormaakin on välillä ollut päällä arviolta 3 kertainen määrä sallittuun (saahan sitä nyt omalla kylällä lyhyitä matkoja hiljasen liikenteen aikaan...). Pitempääkin matkaa tuo on ollut vakaa vetää ja kaikenkaikkiaan olen ollut tyytyväinen varsinkin kun koko paketille nokkapyörällä ja korkealla kuomulla varustettuna tuli paikallisesta putiikista hinnaksi alle 1,3kE. Silloin kyselin vastaavia monestakin paikasta ja ainakin täällä seudulla olisi joutunut muista maksamaan ~100 - 300€ enemmän. Mielestäni oli ihan hyvä hinta-laatusuhde kärrylle, jossa lehtijouset, kuomu ja kippi.
Jollakinhan tähän kuitenkin on se "oikea" mielipide omaani vastaan, mutta tosiaan, itse olen ollut tyytyväinen.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Eskin Aku olisi ollut minunkin valinta, mutta sitten sain Muulista niin hyvän tarjouksen, että en voinut vastustaa. Lehtijousitettu Muuli on kulkenut todella vakaasti perässsä niin tyhjänä kuin täytenäkin. Aikasemmat kokemukset Kärpästä vääntösauvajousitukella ei olleet näin positiiviset: kärry otti tyhjänä ylimääräisiä hyppyjä kuoppien jälkeen.
Kuomu on osottautunut todella hyväksi varusteeksi. Ilman ei enää osaisi olla. Samoin nokkapyörä on hyvä olla, kun operoi pelkkää kärryä lastin kanssa.
Muulissa on ollut oikeastaan vain yksi iso heikkous: etu- ja takalaidoissa ei ole saranoita, vaan ne pitää nostaa pois. Halvimman mallin etu...
Muulin minäkin lasken pelti/muovihimmeliksi, mutta kyllä se varmasti satunnaisessa yksityiskäytössä kestää ihan hyvin. Käyttökertoja tulee loppujen lopuksi todella vähän ja omaansa tulee aina vähän varottua, joten kyllä ne muovilokasuojakin hoitaa hommansa. Ammatti- ja vuokrauskäyttö ovat sitten juttu erikseen....
Kuomu on osottautunut todella hyväksi varusteeksi. Ilman ei enää osaisi olla. Samoin nokkapyörä on hyvä olla, kun operoi pelkkää kärryä lastin kanssa.
Muulissa on ollut oikeastaan vain yksi iso heikkous: etu- ja takalaidoissa ei ole saranoita, vaan ne pitää nostaa pois. Halvimman mallin etu...
Muulin minäkin lasken pelti/muovihimmeliksi, mutta kyllä se varmasti satunnaisessa yksityiskäytössä kestää ihan hyvin. Käyttökertoja tulee loppujen lopuksi todella vähän ja omaansa tulee aina vähän varottua, joten kyllä ne muovilokasuojakin hoitaa hommansa. Ammatti- ja vuokrauskäyttö ovat sitten juttu erikseen....
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Sellaista kirousta kuin kumi"jousto"-akseli kärry en toivo kenellekään. Niin järkyttävä vedettävä etenkin kevyellä kuormalla, että huh huh. Jos on vähänkin kuoppia tiellä niin saa pelätä, että hajottaa kuorman vaikka olis jo painoakin päällä. Raskas puukuorma on ollut ainut ok vedettävä. Renkaat joustaa jo tuolloin eikä kuorma ole arka.
Kuomu ja lehtijouset haluan ehdottomasti kun ostan kärryn itselleni. Jarrullisena jos suinkin on rahaa.
Kuomu ja lehtijouset haluan ehdottomasti kun ostan kärryn itselleni. Jarrullisena jos suinkin on rahaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Majavatuotteen Majava kärryistä käyttökokemuksia ja ei mitään valittamista. Omasta mielestä hyvinkin laadukkaita. Lehtijousitus iskunvaimentimilla pienimmästä mallista lähtien.
http://www.majava.fi
Yhdyn myöskin tuohon "kumijousitettujen" kärryjen kommenttiin. Ikävempää vedettävää ei taida olla kuin tuollainen pomppukärry. Aina saa jarrutella hullunlailla kun huomaa vähänkään isomman kuopan/töyssyn, muuten kärry vikuroi ja pomppaa korkealle, varsinkin tyhjänä ja kevyesti kuormattuna.
http://www.majava.fi
Yhdyn myöskin tuohon "kumijousitettujen" kärryjen kommenttiin. Ikävempää vedettävää ei taida olla kuin tuollainen pomppukärry. Aina saa jarrutella hullunlailla kun huomaa vähänkään isomman kuopan/töyssyn, muuten kärry vikuroi ja pomppaa korkealle, varsinkin tyhjänä ja kevyesti kuormattuna.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
-
- "Turbo"
- Viestit: 251
- Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
- Paikkakunta: Oulu -> Espoo
Katso myös, että kärryssä on tarpeeksi pitkä aisa. Lyhytaisaisella kärryllä peruutettaessa palaa kytkin ja hermot. Lyhytaisainen menee huomattavasti herkemmin linkkuun. Kokemusta on. Kuskissahan ei ollut mitään vikaa...
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Jos edullista haluu, ni keltaisesta pörssistä löytyy jt-trailer ilmoitus, 150x300cm, 22 cm laidat, lehtijouset+iskarit, hinta 590 €skoo... firman nettisivu http://www.lakeudenterasrakenne.com/index.html Itsellä ei kokemusta, mut on tullu katseltuu, ku ois tarkoitus hankkii parempi kärri joskus... Saattais olla hinta/laatu kohdallaan 

900 GL 3D -83