Romuttaminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Romuttaminen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo kattelin tossa yhtenä päivänä Talousuutisia jossa oli juttua autojen romuttamisesta.

Siinä oli myös OG 900 sellanen valkonen ja viisiovinen.

Pahaa teki katte3lla kun sitä sieltä puristimesta nostettiin pois.

Auto oli ennen sitä aikas hyvännäköinen ja kaikki osat kiinni.

Muutekin oon joskus nähnyt että jopa romuttamoilla tai romutuspiosteissä on aika hyvännäköisiä vahoja SAABeja.

Koettakaa pelastaa nää kaikki.

Samaten ohjelmassa kuulin että autoille joita ei romuteta virallisten pisteiden kautta saatettas määrätä joku maksu.

Sanomattakin on selvää mitä mieltä olen tästä.

Jokkut ihmiset jopa ajaa huomommilla autoilla kuin joskus menee romutettavaksi.
SAAB
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Minullakin nousi tappi otsaan, kun katsoin noita uutisia.
Tuossa taas lähdettiin liikkeelle siitä, että vanha auto = romu, josta pitää päästä välttämättä eroon.
Jotenkin minun on vaikea ymmärtää tällaista kertakäyttökulttuuria ja kaiken uuden ihannointia vain siksi, koska se on uutta ja näinollen automaattisesti parempaa kuin mikään vanha.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos vanha = romu niin sittenhän mulla on kaksi romuautoa jotka lähtee avaimella käyntiin virtalukosta. Pitäisi kysyä sitten joltain "päättäjältä" kuinka tuo on mahdollista?

Anyway ja eipä leipä. Eiköhän se romuauton leima tule silloin, kun auto viedään kierrätykseen ja se ilmoitetaan Akelle romutettavaksi. Tämän jälkeen auton saattaminen liikenteeseen ei taida olla enään mahdollista.

Ja parempaahan on saattaa käytöstä poistettu metalli kierrätykseen kuin jättää se luontoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Eipä noista purkuun tulleista mitään ehditä irti ottaan(Ehkä kolikot tuhkakupista)Raudan hinta sen verta korkealla.Aamulla kattelin ett on viistossa Lamppua huippu heijastin pinnoilla ja vieläpä hyvällä romi maskilla!Itelle otin syksyllä-89i varaosiksi ja täytyy kyllä myöntää,että oli lähes ruosteeton yksilö.Ite tuolta saa käydä ruuvailemassa ja se huomioidaan hinnassa..Huippu kunnossa oleva etulamppu korkeintaan 20-
Koko pirssin saa n.120-(Riippuen raudan kilo hinnasta,10-15 senttiä kilo)
Ei saa enään kilpiin,jos akelle on tehty ilmoitus.
puh.050-3748237
#3078
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tässä tuoksahtaa ja jopa haisee isojen toimijoiden lobbaus. Pienet purkamot ajetaan alalta ympäristösyin, ja yritetään vielä saada vanhan auton omistaminen ja jättäminen omiin nurkkiin, niin ettei sitä toimiteta virallisen jo lähes kartellin hävitettäväksi, rangaistavaksi. Kyseessä on miljoonabisnes näillä nykyisillä teräksen hinnoilla.

Myös vanhemman autokaluston epäsuoraan hävittämiseen tämä järjestelmä on omiaan, meneehän siinä paljon hyvää osaa sulattoon, ja voi vain vertailla pikkupurkamon osan hintaa esim. AVK:n vastaavaan.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos pihassa on vanha auto joka on menossa romuun, ei tarvitse kauaa miettiä niin vienkö sen ilmaiseksi itse trailerilla jonnekin toiselle paikkakunnalle romutettavaksi vai käytänkö itse/myyn osia helposti satkun-parin arvosta jonka jälkeen paikallinen romumies hakee loppuraadon pihasta ja maksaakin muutaman kympin? Minulla ainakin on sellainen käsitys että auto ei kelpaa romuksi viralliseen vastaanottopisteeseen jos se ei ole täydellinen. Tarvitseekohan olla soitin ja kahdet renkaat? :lol:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juuri tuo tuntuu olevan paha asia, että purkaa itse autoansa koska, olikohan se juuri talousuutiset vai mikä mitä katselin myös: "Autoja puretaan pimeästi ja nesteet sekä romut päätyvät hiekkamontuille ja metsiin, ja juuri tällä virallisella purkujärjestelmällä saadaan kitkettyä myös harmaata taloutta."

Sanamuoto ei varmaan mennyt kirjaimellisesti näin, mutta viesti oli selvä, eli myös itsepurettujen osien myynti ohi "virallisen" kanavan on suuri synti.

Eikä näillä metallin hinnoilla varmasti kukaan rikollinen vie arvotavaraa metsään ruostumaan. Juuri se teräs on se mikä saa näitten isojen toimijoiden silmät kiilumaan, ja syyllistämällä sekä leimaamalla itse autojansa purkavat ja osia hyödyntävät, yritetään saada kartellin kassaan lisää riihikuivaa.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Voihan ne autot siisteiltä näyttää ulkoa mutta tosiasiassa hitsaamista piisaa ja koneessa on läjä öljyvuotoja.

Autotekniikka menee eteenpäin, kannattaa kuluttajankin vaihtaa menopeli ajallaan.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Minuteman kirjoitti: Juuri se teräs on se mikä saa näitten isojen toimijoiden silmät kiilumaan, ja syyllistämällä sekä leimaamalla itse autojansa purkavat ja osia hyödyntävät, yritetään saada kartellin kassaan lisää riihikuivaa.
Teräs ja lisäksi uusien autojen kauppa, ovathan automaahantuojat tässä kartellissa mukana. Mitä enemmän vanhempia autoja saadaan pysyvästi pois rekisteristä, sitä paremmin on markkinoilla tilaa uusille autoille. Ja autojen paalaaminen kokonaisina edistää automaahantuojien tarkoitusperiä, hyvä ja edullinen tarjonta vanhempien autojen käytetyistä osista ei sekään ole eduksi uusien myynnille.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Juha96 kirjoitti:Ja autojen paalaaminen kokonaisina edistää automaahantuojien tarkoitusperiä, hyvä ja edullinen tarjonta vanhempien autojen käytetyistä osista ei sekään ole eduksi uusien myynnille.
Luulisi, että melko harva sellainen henkilö joka ostelee autoonsa käytettyjä osia yksityisiltä ja rakentelee jotain tyypillisessä romutusiässä olevaa autoa, olisi potentiaalinen uuden auton ostaja. Siihen se romutuksen arvosetelikin taisi lässähtää, eli paalikuntoisen auton omistaja tuskin vaurastuu niin paljoa että ostaakin seuraavaksi aivan uuden auton.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Se taisi muistaakseni olla niin, että arvoseteli oli uutta ostettaessa 500€:n arvoinen ja käytettyyn sai 200€:n "alennuksen". Mutta vaikka se ei olisikaan kiinni rahasta, tai niiden pelimerkkien käytön priorisoinnista ja järkevyydestä, niin silti kammottaa hankkia uudempi auto uudempine/hankalampine/kalliimpine vikoineen.

Ja toinen surkuhupaisa juttu koko tässä autokanta- ja autovero- sekä nyt muka ongelmaksi muodostuneessa vanhojen ja runsaspäästöisten ajoneuvojen asiassa on se, että sama valtio ja käytännössä samat puolueiden sätkynuket ovat koko homman aiheuttaneet, ja nyt uuden euroopan häämöttäessä nämä samat itse aiheuttamaansa nykytilaa häpeävät virkamiehet haluavat rankaista kansaa siitä, että kehtaavat sitkeästi vain ajella vanhoilla romuillansa, mokomat. Onhan se nyt noloa pitää "huippukokouksia" kun kansa matelee jaloissa vanhoilla romuilla..

Myös viherporukkaa tällainen kartelli hyödyttää siinä mielessä, että ne joitten on todella pakko romuttaa autonsa rangaistusmaksujen pelossa eikä ole mahdollisuutta hankkia uudempaa autoa tai ylläpitää sitä kalliine OBD- vikoineen tuskin hankkivatkaan yksityisautoa, vaan kulkevat mukisten mutta kulkevat kuitenkin palveluammatteihinsa julkisilla välineillä.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

jatkoa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo kyllähän aina tekniikka menee eteenpäin autoissakin. Mutta esim. SAABhan taas on edellä keskivertoautoja näissä vanhoissakin malleissa.

Ei kaikki uudet autotkaan niin hyviä oo. Eikä varmaan kaikki yllä edes vanhan SAABin tasolle. Esim. vielä nyt Kiinassakin tehdään autoja jossa kuljettaja kuolee jo 06 km/h törmäyksessä. Kumminkin uusissakin autoissakin on ihan perusvikojakin. Maailmassa taidetaan tehdäkin vieläkin laadlullisesti niin huonoja autoja että esim, mikä tahansa vanha Saab tms. muu laadukas auto olisi parempi sekä ympäritölle että ihmisille.

No joo toi ylläoleva on nyt vähäsen huono esimerkki.

Kumminkin jos ajatellaan ekologisesti niin uusien autojen valmistaminen se vasta energiaa kuluttaakin. Samalla energiamäärällä pystyy taatusti korjaamaan vanhaa autoa pitkäänkin. Samaten ajattelisin että vielä saa ajaa vanhalla autolla aika pitkään ennen kuin uuteen autoon käytetty energia- ja luonnonvarojen määrä tulee käytettyä päästöjen muodossa.

Ei minua se harmita jos ruosteisia ja pahasti viallisia taikka muuten kelvottomia sekä vaarallisia autoja paalataan. Mutta etenkin se harmittaa jos harvinaisia ja koriltaan suhteellisen hyvänkuntoisia autoja paalataan. Samaten autoista pitäisi riisua kaikki käyttökelpoiset osat. Esim. hyvien osien meneminen paaliin on suuri ekologinen rikos. Samaan aikaa ihmiset ostavat esim. vaikka uusia ajovaloja autoihinsa. Näidenkin teko saastuttaa ja kuluttaa luonnonvaroja. Vielä ei oo päästy 100% kierrätysasteeseen.

Mutta juuri niitä B- eli purkuosia käyttämällä pystyttäs säästämään ympäristöä. Samalla säästys myös kukkaro. Tietysti turvallisuuten vaikuttavia taikka kulutusosia ei kannata eikä voi käyttää uudelleen.

Niin että ohjemassa sanottiin että nesteet ja jätteet päätyvät pimeästi sinne minne ei pitäisi. Tälle asialle pitäisi tehdä jotain. Ihmisiä ei nimenomaa saisi rangaista purkamisesta vaan mieluummin jopa palkita. Kunnollinen ongelmajätteiden kierrätys on järjestettävä. Missään tapauksesta ongelmajätteen tuonnista kierrätykseen ei saisi joutua maksamaan, vaan siitä pitäisi maksaa. Pitäisi kehittää panttijärjestelmä, ja esim. uudien autojen hintoihin lisättäisi kierrätysmaksu josta palkkiot maksettaisiin.

Niin mainitsin että jokkut ajaa huonompikuntoisilla taikka huonommilla autoillakin ja jopa korjaavat niitä kuin jotkut jo taas romuttavat. Tämä kyllä johtuu monista eri seikoista, tietysti yhtenä on ihmisen varallisuus. Tämä asia toteutuu jopa toki Suomessa mutta miettikääpä muualla maailmassa.

Miksei vaikka joku järjestö voisi toimittaa autoja tarpeelliseen käyttöön muualle maailmaan. Köyhät ihmset saisivat vaikka ostaa näitä autoja halvalla.

Henkilökohtaisesti aina harmittaa kun SAAB menee paaliin. Jos kaara on tosi huono tuntuu se haikealta ja yhden aikakauden päättymiseltä.

Niin joo kaikilla on varmaan oma tavoitteensa ja näkökulmansta näihin asioihin. Mutta mielestäni tässä järjestelmässä ei ole kaikki ihan kohdallaan.

Talousuutisissahan tämä SAAB oli vain esimerkkinä, ja kyllähän se japanilainen auto sisältä hyviä osia, kuten esim. ajovalot (näytti olevan). Ja kohta taas joku ostaa kaupasta kalliilla rahalla uudet.

Talousuutisten jutun ymmärrän täysin. Jo ohjelman nimi kertoo jutun näkökulman, ja on myös mukavaa että nämäkin näkökulmat ovat nykyisin vihertyneet. Mielestäni olemme tässä kierrätyksessä vähän vaiheessa vielä. Ja sitä etenkin kannattaisi miettiä millä tavalla kierrätys toteutetaan, siis sekä autoilussa ja muussa kuluttamisessa. Siis virallista purkujärjestelmää tulisi kehittää.

Ja kierrätyksellä ja kestävällä kehityksellähän sitä vasta binestä voisi tehdäkin. Jätteet eivät tule maailmasta loppumaan ja tuskin ne edes vähenevät.
SAAB
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: jatkoa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

kimmoisa kirjoitti:

Talousuutisten jutun ymmärrän täysin. Jo ohjelman nimi kertoo jutun näkökulman, ja on myös mukavaa että nämäkin näkökulmat ovat nykyisin vihertyneet. Mielestäni olemme tässä kierrätyksessä vähän vaiheessa vielä............

Ja kierrätyksellä ja kestävällä kehityksellähän sitä vasta binestä voisi tehdäkin. Jätteet eivät tule maailmasta loppumaan ja tuskin ne edes vähenevät.

Jo ohjelman nimikin todella kertoo sen, mistä on kyse, eli rahasta. Ja nyt tietenkin joku viisas takertuu siihen että tässä rahattomat keskustelevat rahasta...

Mutta miksi nämä pääoman mielipiteet ovat "vihertyneet", selittyy vain sillä, että syyllistämällä ihmisiä ja heidän kulutustottumuksiaan, ja turvallisiksi kokemiaan valintoja (Esim. vanha mutta tuttu auto) keksityillä asioilla kuten "ilmastonmuutos", ja hei, mihinkäs se "otsonikato" muuten jäi, vai eikö sitä tullutkaan, vai torjuimmeko sen?

Ja esim. kotitalousjätteillähän tehdään jo suuren luokan bisnestä, mikä voisi olla ihanampi tilanne kuin se, että ihmiset saadaan uhkakuvilla tonkimaan ja lajittelemaan omat paskansa raaka-aineiden jälleenmyyjien rahanarvoiseksi materiaaliksi..

Sama idea tässä autoasiassa on, eli syyllistämällä maapallon tuhon uhalla saadaan ihmiset luovuttamaan kalliin esim. teräksensä markkinoille fiksumpien käyttöön.
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

dimebak kirjoitti:Jos vanha = romu niin sittenhän mulla on kaksi romuautoa jotka lähtee avaimella käyntiin virtalukosta. Pitäisi kysyä sitten joltain "päättäjältä" kuinka tuo on mahdollista?
Samalla ku kyselet, kysyppäs miks niit "romua" verotetaan hirvellää hinnalla auto nimen verukkeella. Ei kai se voi olla molempia yhtä aikaa, yhtälailla ku ei voi olla opel ja auto yhtäaikaa.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Hessu kirjoitti:Luulisi, että melko harva sellainen henkilö joka ostelee autoonsa käytettyjä osia yksityisiltä ja rakentelee jotain tyypillisessä romutusiässä olevaa autoa, olisi potentiaalinen uuden auton ostaja.
Ei välttämättä. Uusi auto on standardoitu tuote, jossa on pitkä takuu ja vähän käytettynäkin selkeästi määriteltävä arvo. Siksi siihen saa hyvin rahoitusta. Olen pannut merkille, että toisinaan uusia autoja kampanjoidaan jopa täysin ilman käsirahaa tai minimaalisella käsirahalla.

Romutusiässä olevaan autoon ei yleensä saa ainakaan edullista rahoitusta, sen lisäksi plakkarissa pitää olla vähän rahaa korjauksiinkin. Rahattomalle autoa tarvitsevalle, joka ei osaa itse autoa roplata, tuollainen uusi halpa pikkuauto rahoituksella ja pitkällä takuulla voi olla harkinnanarvoinen vaihtoehto. Kuukausierää pitää maksaa, mutta yllättäviin korjauksiin, hitsauksiin, katsastusongelmiin yms. ei tarvitse varautua.

Itse olen aina ostanut autoni käytettyinä käteisellä ja käteisellä maksanut autoiluun liittyvät kulut. Joskus olen leikkispäällä miettinyt, että jos talouteni menisi pahasti kuralle, olisi kai pakko siirtyä uusien autojen käyttäjäksi... (tosin merkki silloin ei voisi olla Saab).
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin