Autoilijat verolle km:n perusteella?
Autoilijat verolle km:n perusteella?
Ainakin vähemmän ajaville/harrasteautoilijoille hyvä idea, mutta tuo reaaliaikainen kontrolli nostaa niskakarvat pystyyn jo ihan periaatteesta.
Tosin suunnitelmista ei useinkaan ole toteutettaviksi.
Ja MIKSI Suomessa aina etsitään jotain utopistista ratkaisua ongelmiin?
Nykyinen autoverotus on syvältä, mutta helpompiakin ratkaisuja lienee olemassa. Kaikki eivät kuitenkaan voi olla tyytyväisiä oli ratkaisu mikä tahansa.
--------
Autoilijat verolle kilometrien perusteella?
Julkaistu 25.04.2007, klo 10.35
Suomalaiseksi tiemaksumalliksi suunnitellaan kilometripohjaista verotusta, kirjoittaa tamperelainen Aamulehti.
Lehden mukaan liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee selvitystä, jossa tarkastellaan liikenneverotuksen muuttamista muun muassa uutta satelliittipaikannus- ja matkapuhelintekniikkaa hyödyntämällä.
Aamulehden mukaan ministeriö tutkii mallia, jossa jokaisen autoilijan liikkumista tarkkailtaisiin reaaliaikaisesti ja euroja kertyisi maksettaviksi ajettujen kilometrien mukaan.
Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys tienkäyttömaksuista julkaistaan ensi kuussa.
Tosin suunnitelmista ei useinkaan ole toteutettaviksi.
Ja MIKSI Suomessa aina etsitään jotain utopistista ratkaisua ongelmiin?
Nykyinen autoverotus on syvältä, mutta helpompiakin ratkaisuja lienee olemassa. Kaikki eivät kuitenkaan voi olla tyytyväisiä oli ratkaisu mikä tahansa.
--------
Autoilijat verolle kilometrien perusteella?
Julkaistu 25.04.2007, klo 10.35
Suomalaiseksi tiemaksumalliksi suunnitellaan kilometripohjaista verotusta, kirjoittaa tamperelainen Aamulehti.
Lehden mukaan liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee selvitystä, jossa tarkastellaan liikenneverotuksen muuttamista muun muassa uutta satelliittipaikannus- ja matkapuhelintekniikkaa hyödyntämällä.
Aamulehden mukaan ministeriö tutkii mallia, jossa jokaisen autoilijan liikkumista tarkkailtaisiin reaaliaikaisesti ja euroja kertyisi maksettaviksi ajettujen kilometrien mukaan.
Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys tienkäyttömaksuista julkaistaan ensi kuussa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Nythän ollaan puuhaamassa perintöverovapautta yrityksille ja maatiloille. Kunhan käy ilmi että näiden takana olevat ihmiset alkavat tosissaan siirtää kaiken mahdollisen omaisuuden ja varat yritystensä taakse niin verotuloihin tulee sellainen kuoppa että sen täyttämiseen tarvitaan aikamoiset tietullit ja kilometriverot. Mutta maksajiahan meillä riittää..
Vapautetaan tietulleista ja kilometriveroista kuitenkin vielä yllättäen tämän hallituksen aikana maatilat ja yrittäjät, ihan "tasapuolisuuden vuoksi" ja siksi että "tuetaan suomalaista omistusta" niinkuin Vanhanen julistaa. "Suomalaista omistusta"han ei ole mikään tavallisen palkansaajan omistama tietenkään.
Ps. Minua **tuttaa
Vapautetaan tietulleista ja kilometriveroista kuitenkin vielä yllättäen tämän hallituksen aikana maatilat ja yrittäjät, ihan "tasapuolisuuden vuoksi" ja siksi että "tuetaan suomalaista omistusta" niinkuin Vanhanen julistaa. "Suomalaista omistusta"han ei ole mikään tavallisen palkansaajan omistama tietenkään.
Ps. Minua **tuttaa
9000CS 2,3
Verottaa...
Morjens!
Eikö kannattaisi siirtyä suoraan hevosvoimaveroon kuten muinaisessa Galliassa tehtiin aikoinaan, siitähän se shitikan 2CV jne. juontaa juurensa. Sehän se vasta olisikin tasapuolista, raskaat rekat ja kuormurit, jotka rasittavat raskaasti teitä ja ilmaa jopa 550-650 hevosen tehoilla maksaisivat eniten ja litraiset 3-pyttyiset korealaiset vähiten. Tehohan synnytetään vielä näinä päivinä enimmäkseen fossiileja polttelemalla ja mitä enemmän tehoa tarvitaan, sitä enemmän fossiileja hikoilee...
Tätä samaa kaavaa noudatellen päästään vanhojen autojen maksujen kohtuullistamiseen. Vaikka sama määrä fossiileja lasketaan tuttuakin tutumman V4-krematorion läpi, ei tuloksena ole kuin reilusti ääntä ja ominaistuoksua, useimmiten tehoilla retostelu on turhaa. Ne, joilla on varaa ostaa uusi ja suuritehoinen auto, joutaisikin maksamaan enemmän veroja kuin vanhan ja vähävoimaisen kulkineen omistaja, tämmöinen verotus vasta olisikin reilua ja tasapuolista vai mitä?
teevee P:n Vee
Eikö kannattaisi siirtyä suoraan hevosvoimaveroon kuten muinaisessa Galliassa tehtiin aikoinaan, siitähän se shitikan 2CV jne. juontaa juurensa. Sehän se vasta olisikin tasapuolista, raskaat rekat ja kuormurit, jotka rasittavat raskaasti teitä ja ilmaa jopa 550-650 hevosen tehoilla maksaisivat eniten ja litraiset 3-pyttyiset korealaiset vähiten. Tehohan synnytetään vielä näinä päivinä enimmäkseen fossiileja polttelemalla ja mitä enemmän tehoa tarvitaan, sitä enemmän fossiileja hikoilee...
Tätä samaa kaavaa noudatellen päästään vanhojen autojen maksujen kohtuullistamiseen. Vaikka sama määrä fossiileja lasketaan tuttuakin tutumman V4-krematorion läpi, ei tuloksena ole kuin reilusti ääntä ja ominaistuoksua, useimmiten tehoilla retostelu on turhaa. Ne, joilla on varaa ostaa uusi ja suuritehoinen auto, joutaisikin maksamaan enemmän veroja kuin vanhan ja vähävoimaisen kulkineen omistaja, tämmöinen verotus vasta olisikin reilua ja tasapuolista vai mitä?
teevee P:n Vee
Re: Verottaa...
Eikös se mene juuri noin nykyään - polttoaineveron muodossa.P:n Vee kirjoitti:Morjens!
Eikö kannattaisi siirtyä suoraan hevosvoimaveroon kuten muinaisessa Galliassa tehtiin aikoinaan, siitähän se shitikan 2CV jne. juontaa juurensa. Sehän se vasta olisikin tasapuolista, raskaat rekat ja kuormurit, jotka rasittavat raskaasti teitä ja ilmaa jopa 550-650 hevosen tehoilla maksaisivat eniten ja litraiset 3-pyttyiset korealaiset vähiten. Tehohan synnytetään vielä näinä päivinä enimmäkseen fossiileja polttelemalla ja mitä enemmän tehoa tarvitaan, sitä enemmän fossiileja hikoilee...
Tätä samaa kaavaa noudatellen päästään vanhojen autojen maksujen kohtuullistamiseen. Vaikka sama määrä fossiileja lasketaan tuttuakin tutumman V4-krematorion läpi, ei tuloksena ole kuin reilusti ääntä ja ominaistuoksua, useimmiten tehoilla retostelu on turhaa. Ne, joilla on varaa ostaa uusi ja suuritehoinen auto, joutaisikin maksamaan enemmän veroja kuin vanhan ja vähävoimaisen kulkineen omistaja, tämmöinen verotus vasta olisikin reilua ja tasapuolista vai mitä?
teevee P:n Vee
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Polttoainevero
Jaa-a, enpä ole saanut vanhaan vähävoimaisempaan bensaa halvemmalla kuin tuoreempaan ja riskimpään, vaikka saman annoksen ainetta vaativatkin peninkulmalle, mutta jospa se tulisi vielä mahdolliseksi. Hyvä päivä siis vielä edessä, vai? Nythän on ajoneuvoissa tai niihin läheisesti liittyneenä ainakin autovero, käyttövoimavero(/maksu?), polttoainevero ja tilapäinen käyttömaksu. Niin vanha en ole, että jaksaisin muistaa, että tuliko autoverokin aikoinaan väliaikaiseksi siirtymäajan maksuksi, mutta perinteeksihän tuo on muodostunut. Tuskin näistä kaikista kuluista koskaan päästään eroon ja saadaan kuluja kaikille tasapuolisesti, mutta eteenpäinhän se olisi, vaikka vain turvalleen kaatuisi, sanotaan.
P:n Vee
P:n Vee
Juu, kyllähän se taitaa olla ihan sama, että keneltä sitä rahaa siirretään ja kenelle, niin aina joku ruikuttaa. Vaikeita asioita nuo verottamisen muutokset. Pääsääntöisesti voidaan kuitenkin nyrkkisääntönä pitää, että mitä varakkaammilta/päätäntävaltaisemmilta yritetään verotuksella varallisuutta pois siirtää, sitä epätodennäköisemmin se tulee onnistumaan.
Yleensä sitten ei tehdä mitään ja asiat junnaa paikallaan.
Kilometrimääräinen verotus olisi varmaan aika rasite pohjoissuomessa.
Etelän vetelät ei ehkä aina hoksaa, että julkista liikennöintivaihtoehtoa ei aina ole.
Yleensä sitten ei tehdä mitään ja asiat junnaa paikallaan.
Kilometrimääräinen verotus olisi varmaan aika rasite pohjoissuomessa.
Etelän vetelät ei ehkä aina hoksaa, että julkista liikennöintivaihtoehtoa ei aina ole.
Herää kysymys että miksi pitäisi verottaa tehoja ennemmin kuin kulutettua polttoainetta. Enemmän hukkaa ja saastetta syntyy vanhassa huonossa moottorissa joka polttaa tehottomasti ja epätäydellisesti verrattuna huipputehoiltaan suureen nykymoottoriin jota kuitenkin käytännössä ajetaan suurimman osan ajasta matalalla kuormituksella, kulutuksella ja päästötasolla. Tämähän pätee etenkin turboautoissa ja on ollut jo pitkään Saabin filosofia. Tehon verottamiselle kulutuksen ja päästöjen sijaan ei ole minun nähdäkseni mitään järjellistä perustelua.
Mun puolesta saa saastuttavat ja tehottomat vanhat rotiskot kärrätä paaliin, kunhan harrasteautoilun helpottamiseksi annetaan toimiva mahdollisuus päivittää vanhojen autojen moottoreita modernimmiksi niin että samalla myös verotus kevenee. Saksassahan tämä taitaakin olla jo mahdollista.
Vaikkapa og900:n t16-moottorin ja sitä uudemman saa modernimman moottorinohjauksen avulla päivitettyä käytännössä yhtä vähäpäästöiseksi kuin aivan uudetkin autot. Massaakin on vähemmän joten päästöt ja suorituskyky voivat olla jopa paremmat. Tinkimään joutuu sitten vain ehkä hiukan turvallisuudesta ja mukavuudesta, mutta sehän ei harrasteautoilussa haittaa.
Mun puolesta saa saastuttavat ja tehottomat vanhat rotiskot kärrätä paaliin, kunhan harrasteautoilun helpottamiseksi annetaan toimiva mahdollisuus päivittää vanhojen autojen moottoreita modernimmiksi niin että samalla myös verotus kevenee. Saksassahan tämä taitaakin olla jo mahdollista.
Vaikkapa og900:n t16-moottorin ja sitä uudemman saa modernimman moottorinohjauksen avulla päivitettyä käytännössä yhtä vähäpäästöiseksi kuin aivan uudetkin autot. Massaakin on vähemmän joten päästöt ja suorituskyky voivat olla jopa paremmat. Tinkimään joutuu sitten vain ehkä hiukan turvallisuudesta ja mukavuudesta, mutta sehän ei harrasteautoilussa haittaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saappi kuskille vielä sen verran, että tuleeko tuo perintäverosta vapauttaminen sitten ihan kaikille yrityksille ja maatiloille vai tuleeko siihe jokin kokoraja?
Mikäli tulee esimerkiksi vain pienemmille maatiloille, niin ymmärrän kyllä hyvin. Nykyään, kun paljon pieniä tiloja on pantu pois aktiivisesta tuotannosta EU:hun liittymisen jälkeen, on paljon pienehköjä metsäalueita, jotka siirtyy perintönä lapsille, kun lapset ei enää tilaa jatka. Muu kampe lopetetulla tilalla tahtoo olla enemmän tai vähemmän arvonsa menettänyttä tai jo aikaisemmin poismyytyä.
Ajattelin vain, että voi olla aika masentavaa maksella perintöveroa metsäalueista, joista on muutamia kymmeniä vuosia perijän vanhemmat maksaneet veroa sen vuosittaisen kasvun mukaan (vaikka puuta ei olisi myyty kuutiotakaan). Nyt kun verotus muuttui kasvukuutioiden määrästä myyntiverotukseen, ovat teoreettiset vanhemmat maksaneet myydessään veron toiseen kertaan, 29%.
Nyt jos perijä maksaa periessään veron vielä kolmanteen kertaan, niin voi hiukka vituttaa. Varsinkin, jos perit nuorta tai vasta hakattua metsäaluetta. Vielä jos perijä on työtön tai pienituloinen, voi siepata aikalailla ajatella asiaa!
Kannattaa myös muistaa, että jos joku omistaa "metsää", niin se ei aina tarkoita, että hakkaamalla ne olet upporikas. Kasvaminen kun tahtoo kestää sen noin 3 sukupolvea...
Ei oo tarkotus vittuilla nyt. Lähinnä sitä meinaan, että joiltain osin on kyllä turha olla kateellinen.
Mikäli tulee esimerkiksi vain pienemmille maatiloille, niin ymmärrän kyllä hyvin. Nykyään, kun paljon pieniä tiloja on pantu pois aktiivisesta tuotannosta EU:hun liittymisen jälkeen, on paljon pienehköjä metsäalueita, jotka siirtyy perintönä lapsille, kun lapset ei enää tilaa jatka. Muu kampe lopetetulla tilalla tahtoo olla enemmän tai vähemmän arvonsa menettänyttä tai jo aikaisemmin poismyytyä.
Ajattelin vain, että voi olla aika masentavaa maksella perintöveroa metsäalueista, joista on muutamia kymmeniä vuosia perijän vanhemmat maksaneet veroa sen vuosittaisen kasvun mukaan (vaikka puuta ei olisi myyty kuutiotakaan). Nyt kun verotus muuttui kasvukuutioiden määrästä myyntiverotukseen, ovat teoreettiset vanhemmat maksaneet myydessään veron toiseen kertaan, 29%.
Nyt jos perijä maksaa periessään veron vielä kolmanteen kertaan, niin voi hiukka vituttaa. Varsinkin, jos perit nuorta tai vasta hakattua metsäaluetta. Vielä jos perijä on työtön tai pienituloinen, voi siepata aikalailla ajatella asiaa!
Kannattaa myös muistaa, että jos joku omistaa "metsää", niin se ei aina tarkoita, että hakkaamalla ne olet upporikas. Kasvaminen kun tahtoo kestää sen noin 3 sukupolvea...
Ei oo tarkotus vittuilla nyt. Lähinnä sitä meinaan, että joiltain osin on kyllä turha olla kateellinen.
Sama juttu pätee pienillä maitotiloilla. Eipä ole Suomen tilakoot ja maataloustuotteiden hintatason huomioon ottaen tosiaankaan mitään rahakasta hommaa josta kannattaisi tavallisen palkansaajan (joka todennäköisesti tienaa huomattavasti enemmän ja omaa paljon enemmän vapaa-aikaa) olla kateellinen, vaikka joku kärjistettynä ne parikymmentä lehmää, vanhan navetan ja pari vanhaa traktoria perisikin ilman veroa. Minusta vain hyvä asia, jos sillä tavalla muutama tila säilyykin hengissä eikä autioidu kannattamattomuuteensa. Melko lailla kutsumusammattihan tuo maatilan pitäminen näillä leveysasteilla alkaa olla.
Mutta tämä tästä. Keskusteluhan taisi olla autojen verotuksesta.
Mutta tämä tästä. Keskusteluhan taisi olla autojen verotuksesta.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Verotetaankos Saksassa autoja tehojen mukaan?
Jos tehojen verottaminen tulisi myös Suomeen, niin alkaiskohan olemaan suosiossa sellaiset autot, joissa on ostaessa tehoja hiukan vähemmän, mutta joista saa virittämällä tai vaikka vain joitain kuristuksia poistamalla lisää tehoa?
Sitä nyt tuskin tulee koskaan, että katsastuksen yhteydessä auto dynotetaan ja ollaan käsi ojossa sitten vailla tuloksen mukaan
Menee aika töiseväksi.
Jos tehojen verottaminen tulisi myös Suomeen, niin alkaiskohan olemaan suosiossa sellaiset autot, joissa on ostaessa tehoja hiukan vähemmän, mutta joista saa virittämällä tai vaikka vain joitain kuristuksia poistamalla lisää tehoa?
Sitä nyt tuskin tulee koskaan, että katsastuksen yhteydessä auto dynotetaan ja ollaan käsi ojossa sitten vailla tuloksen mukaan

Menee aika töiseväksi.
Hienosti hoidettu valtion puolelta, eli kytkemällä valvontajärjestelmän käyttöönotto verotukseen ja rahaan saadaan ihmiset riitelemään rahasta ja heidän huomionsa siirretyksi pois pääasiasta, joka on totaalinen valvonta- ja reittitietojen tallennusjärjestelmä joka koskee jokaista autoilijaa.
Toki tässä maassa on ikävän paljon ihmisiä jotka kuuliaisuutensa ja kansalaiskuntonsa osoittaakseen antavat ilomielin viranomaisten tutkia vaikka hanurinsa, mutta näin ei onneksi näytä olevan Saabistien joukossa, ainakaan tuon Gallupin mukaan: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44682
Toki tässä maassa on ikävän paljon ihmisiä jotka kuuliaisuutensa ja kansalaiskuntonsa osoittaakseen antavat ilomielin viranomaisten tutkia vaikka hanurinsa, mutta näin ei onneksi näytä olevan Saabistien joukossa, ainakaan tuon Gallupin mukaan: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44682
Onhan tuo aihe ollut jo aiemminkin esillä, on vain vaipunut unohduksiin. Kaikkialla muualla kuin päättäjillä.
Jos tuollaiseen verotukseen päädytään, nostetaan käyttömaksu ja muistetaan ettei se dinomehu suinkaan halpene - tulee ainakin mulle eteen tilanne että tämä päivittäinen 100km työmatka tulee mahdottomaksi. Pitänee sitten koettaa hankkia Hyvinkäältä duuni että voi fillarilla sotkea.
Jaa, miksi en kulje julkisilla? Helppoa... koettakaas päästä järkevissä matka-ajoissa Hyvinkäältä Vantaalle Tuupakantielle. Ei tule tapahtumaan... Minä, kiitos vain, en kasvata päivittäistä työmatka-aikaani yli 3h/pvä.
-Janne-
Jos tuollaiseen verotukseen päädytään, nostetaan käyttömaksu ja muistetaan ettei se dinomehu suinkaan halpene - tulee ainakin mulle eteen tilanne että tämä päivittäinen 100km työmatka tulee mahdottomaksi. Pitänee sitten koettaa hankkia Hyvinkäältä duuni että voi fillarilla sotkea.
Jaa, miksi en kulje julkisilla? Helppoa... koettakaas päästä järkevissä matka-ajoissa Hyvinkäältä Vantaalle Tuupakantielle. Ei tule tapahtumaan... Minä, kiitos vain, en kasvata päivittäistä työmatka-aikaani yli 3h/pvä.
-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
Ekan viestin uutinen on sitten vain uutinen. Selvitysryhmä aloittaessaan selvityksen törmää jo heti teknologiapuolella ongelmaan, että GPS vastaanottimia on helppo pitää "seisonnassa" vain blokkaamalla antenni peltilevyllä ja myöskin kaupunkiympäristössä saattaa maksuperusteet olla vähän hataralla pohjalla aika-ajoin.
Toteavat, että mahdottoman ja alkuajatukseltaan toimimattoman teknisen alustan rakentaminen tämmöiseen maahan on sen verta mittava projekti, että parempi on katsoa, että miten muut maat ovat vastaavia asioita hoitaneet (vaikkapa singaporen RFID tagit tietulleissa yms..)
Kilometripohjaiseen laskutukseen ei ihan meidän ajokorttien voimassa ollessa vielä kuitenkaan mennä, ellei sitten järjestetä joka autoilijalle laitteistoja valtion rahoituksella..
Toteavat, että mahdottoman ja alkuajatukseltaan toimimattoman teknisen alustan rakentaminen tämmöiseen maahan on sen verta mittava projekti, että parempi on katsoa, että miten muut maat ovat vastaavia asioita hoitaneet (vaikkapa singaporen RFID tagit tietulleissa yms..)
Kilometripohjaiseen laskutukseen ei ihan meidän ajokorttien voimassa ollessa vielä kuitenkaan mennä, ellei sitten järjestetä joka autoilijalle laitteistoja valtion rahoituksella..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Niin sen verran vielä tuohon perintövero asiaan että en tiedä ketä tai mitä se tulee koskemaan, lakiahan ei vielä ole olemassa.
Mutta sen lupaan että otan asiasta tarkkaan selvää ennen kuin omat vanhempani alkavat tehdä kuolemaa jos itse täällä vielä silloin heilun hengissä.. tiedä vaikka heistäkin tulisi YRITTÄJIÄ vanhoilla päivillään
Perinnöissä puhutaan sen verran isoista summista että kyllä siinä yksi tai kaksi pöytälaatikkofirmaa kannattaa perustaa.
Tai on meillä 3 hehtaaria hakattua metsääkin maalla. Pannaan lakimies selvittämään onko kyseessä metsätila tai vastaava vanhasen suosikki pläntti jonka kautta omaisuutta kierrättämällä voisi välttää perintöverot. Kyllä ne keinot löydetään, kele.
Mutta sen lupaan että otan asiasta tarkkaan selvää ennen kuin omat vanhempani alkavat tehdä kuolemaa jos itse täällä vielä silloin heilun hengissä.. tiedä vaikka heistäkin tulisi YRITTÄJIÄ vanhoilla päivillään

Perinnöissä puhutaan sen verran isoista summista että kyllä siinä yksi tai kaksi pöytälaatikkofirmaa kannattaa perustaa.
Tai on meillä 3 hehtaaria hakattua metsääkin maalla. Pannaan lakimies selvittämään onko kyseessä metsätila tai vastaava vanhasen suosikki pläntti jonka kautta omaisuutta kierrättämällä voisi välttää perintöverot. Kyllä ne keinot löydetään, kele.
9000CS 2,3