Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Yhdistelmäajoneuvon kuljettajalta kortti joutaa ottaa pois.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005681606.html
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005681606.html
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Voinut rekkakuskilla olla välittömästi törmäyksen jälkeen iso toive päässä, että vastapuolen takapenkillä ei ollut ketään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Montakohan pistettä tuollainen auto on saanut kolaritestissä? Vaikuttaa aika heikolta koriltaan.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Paha sanoa mitään puoleen tai toiseen, eikä varsinkaan arvostella ketään. Nimimerkillä ajanut 80kmh rekan perään joka kirjaimellisesti ilmaantui tyhjästä eteen suoralla tiellä. Rekan vauriot oli yksi perävalo hajosi . Isäukon pikku mazda+peräkärry+moottorikelkka, vauriot olivat peräkärryn vetopää vääntyi, kelkka ok, autossa katto takapenkillä rullalla, pelkääjän ovi puuttui, pelkääjän turvavyö poikki!!! (tuo vyö oli hamppuna katkeamiskohdasta, eikä isäukolla mitään jälkiä turvavyöstä) ja hanskalokerostakin puuttui 10cm, konepeltikin jäi ehjäksi. Henkilövahingot, itsellä lasinsiruja hiukset täynnä, isäukolla vieruspenkillä A-pilarin pää raapaisi sitä karvalakin läpi silmäkulmaan naarmun.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8084
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Oisko Nissan, Almera tai Primera vanteista päätellen.viggen kirjoitti:Montakohan pistettä tuollainen auto on saanut kolaritestissä? Vaikuttaa aika heikolta koriltaan.
Eikä taideta kolaritesteissä testata peräänajoa rekka vs. henkilöauto...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Nissan almera lukee kontissa.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Saa siihen yhdistelmän eteen koittaa parkkeerata minkä tahansa merkkisen auton haitari siitä tulee.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Ilmeisesti tämä malli:viggen kirjoitti:Montakohan pistettä tuollainen auto on saanut kolaritestissä? Vaikuttaa aika heikolta koriltaan.
https://www.euroncap.com/en/ratings-rew ... mera/15502
Peräänajoja ei testata kolaritesteissä.
Kuvassa näkyy selvästi, että varsinainen osumapaikka on juuri Nissanin lattian pitkittäispalkkien yläpuolella. Esim vetokoukku näyttää olevan maata vasten. Eihän tuossa ole lattiapalkkien yläpuolella oikeastaan mitään ottamassa vastaan kuorma auton puskuria.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8084
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Juu aika pitkälti sama minkälaisella henkilöautolla tuossa olisi ollut. Rusinaksi olisi mennyt, kun yhdistelmän veturin puskuri on about takalasin korkeudella ja siis kaikkien törmäyspalkkien yläpuolella.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Ei tuossa tosiaan olisi ollut väliä, vaikka olisi ollut kuinka uusi tavallinen henkilöauto kyseessä. Kuljettajan selkä ja niska ovat varmasti olleet kovilla. Osuma on ollut aika raju.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Kova törmäys varmasti, mutta todennäköisesti kuitenkin pehmeämpi, kuin jos osuma olisi tullut lattiapalkkien tasalle.
Tuo on ollut ehkä jopa parempi etupenkkiläisten kannalta, sillä auto on antanut periksi enemmän ja kiihtyvyys eteenpäin jäänyt aavistuksen pienemmäksi.
Takamatkustajille tuo olisi ollut varmasti tappava osuma.
Tuo on ollut ehkä jopa parempi etupenkkiläisten kannalta, sillä auto on antanut periksi enemmän ja kiihtyvyys eteenpäin jäänyt aavistuksen pienemmäksi.
Takamatkustajille tuo olisi ollut varmasti tappava osuma.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Joo, ei siinä kauheesti enää kysellä tähtien perään, kun muutama kymmenen tonnia rullaa koria sisäänpäin. Legendaarinen OG900 combi olisi toki ottanut tuon nätisti niin, että kuormurin keula nousee viistoperää pitkin katolle ja jää sinne hämmästelemään.
Nyt on ihan pakko udella, että miten rekan perä ilmaantuu tyhjästä? Teleportti olisi kova sana patenttimarkkinoilla ja helpottaisi omaakin työmatkaa kovasti, mutta veikkaan kuitenkin pimeätä perää pimeällä tai jotain lumituiskusumua, joka kyllåä tehokkaasti piilottaa objekteja sisäänsä.anv kirjoitti:rekan perään joka kirjaimellisesti ilmaantui tyhjästä eteen suoralla tiellä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Pitempi stoori, mutta mikäpä siinä, voin kertoa. Tapahtui vuonna 1985 tammikuun eka viikolla. Koko suomessa oli pakkasta yli 40 astetta. Oltiin matkalla Mikkelin läheltä pohjoiseen ja matkaa oli noin 750km. Autona isäukon 1.5v 323:n mazda pienimmällä mahdollisella koneella, olisiko ollut 1.3l, perässä kärry ja siinä moottorikelkka. Auto sisältä täynnä tavaraa kun pari viikkoa oltu metsätöissä. Kyseinen yhdistelmä kulki kaasu täysin pohjassa noin 100kmh, joten se ei onnistu. Päätin ajaa mittarinopeudella 85, jolla tuo yhdistelmä kulki järkevästi pintakaasulla ja mikä on jotakuinkin sallittu 80kmh. Rehellisyyden nimissä, jos omalla saabilla olisin ollut ajamassa, vauhti olisi ollut ehkä 100-110kmh.aero kirjoitti:Joo, ei siinä kauheesti enää kysellä tähtien perään, kun muutama kymmenen tonnia rullaa koria sisäänpäin. Legendaarinen OG900 combi olisi toki ottanut tuon nätisti niin, että kuormurin keula nousee viistoperää pitkin katolle ja jää sinne hämmästelemään.
Nyt on ihan pakko udella, että miten rekan perä ilmaantuu tyhjästä? Teleportti olisi kova sana patenttimarkkinoilla ja helpottaisi omaakin työmatkaa kovasti, mutta veikkaan kuitenkin pimeätä perää pimeällä tai jotain lumituiskusumua, joka kyllåä tehokkaasti piilottaa objekteja sisäänsä.anv kirjoitti:rekan perään joka kirjaimellisesti ilmaantui tyhjästä eteen suoralla tiellä.
Pyhäsalmella Vaskikellossa pysähdyttiin kahville ja lähdettiin siitä jatkamaan matkaa. Muutama kilometri siitä tulee lentokoneiden varoitusmerkki, mikä aina jaksaa vähän hymyilyttää. Sen jälkee alkaa peltoaukeat. Siinä pakkasessa tähtitaivas ja muistaakseni myös kuu loisti sen verran että jossain kaukana yli kilometrin päässä on metsäraja. Muuten aukeaa peltoa.
Sitten yhtäkkiä sankka sumupilvi eteen kesken tätä aukeaa. Äkkiä, jotakuinkin samanaikaisesti, jarru pohjaan, tihrustan oikean reunan lähes olematonta lumipenkkaa että pysyn tiellä ja vaihdan lähivaloille. Seuraavaksi näenkin että edessä on kaksi punaista valoa, joiden etäisyys kasvaa järjetöntä vauhtia. Refleksinä äkkiä jarru ylös ja väistö vasempaan. Seuraavaksi luulin etteikö se sittenkään osunut, mutta sitten näin säröytyneen tuulilasi läpi rekan liikkuvan auton edessä. Äkkiä jarru uudelleen pohjaan, jolloin auto pysähtyi.
Tosiaan konepelti jäi suoraksi, oikea etulokasuoja, etuovi ja A-pilari jäi sinne pellolle. Katto takapenkillä rullalla ja hertsyykkeli sentään henkilövahingot olivat itsellä pikku kuhmu keskellä otsaa (peruutuspeilistä) ja isäukolla karvalakin läpi ilmeisesti A-pilarin kattoon kiinni jääneet osat raapaisivat.
Tuota tilannetta jälkeenpäin tietenkin analysoinut kovasti, olisinko jotain voinut tehdä toisin. Esimerkiksi laskin missä minä olen ollut kun se rekka on kääntynyt eteeni. Se ehti ajaa kääntymisen jälkeen noin 150m ja sillä oli piirturin mukaan kolarihetkellä vauhtia noin 30kmh. Voin muistaa nuo metrimäärät sun muut jo väärin, mutta laskin että olen ollut tasaisella 80kmh:n vauhdillä lähes kahden kilometrin päässä kun se rekka on kääntynyt eteeni. Poliisien jarrutusjälkien mittaukset sopivat tasan tähän kertomukseen. Ensin oli jarrutusjälkiä muutama kymmenen metriä, sitten metri ei jälkiä ja sitten jäljet kaartavat tiukasti vasempaan.
Poliisit tulivat lopulta paikalle pakufolkkarilla, jossa oli kaasu jäätynyt pohjaan. Menen sitten heidän jutuilleen että taidatte kaipailla minua kun ajoin tuota pikkuautoa. Olipa näkemisen arvoinen ilme herroilla kun katsoivat vuoron perään minua ja romua. Piti sitten kysyä että pääsiskös sisäpuolelle kun täällä on hiukka kylmä ja saiskos siellä ehkä tupakoida. Päästivät sisään, mutta eivät antaneet laittaa piipuksi, kumma juttu
Ja mitäkö opin tuosta tilanteesta. Pari asiaa ainakin. Rekkakuski sai myös sakot liikenteen vaarantamisesta (mitähän se teki väärin). Minä sain sakot ruumiinvamman tuottamisesta (isäukon naarmu), liikenteen vaarantamisesta ja siitä että isäukko ei ollut katsastanut autonsa vetokoukkua !!!!. 10 päiväsakkoa a´8mk. Rahallisesti ei vituttanut, mutta periaatteellisesti kyllä.
Tuo tapaus onkin sitten ainoa minkäänlainen kolari ikinä ajokorttihistoriani aikana, vuodesta -80.
Sen verran vielä hauskuutta. Olin opettanut pikkusiskoni ajamaan sillä autolla juuri ennen reissua. Välittömästi kun hän ajoi inssin lähdettiin reissuun. Eli, hän ei kerennyt sillä autolla ajaa metriäkään inssin jälkeen, onneksi se inssi meni kerralla läpi
Että silleesti, toi rekka kyllä "teleporttautui" täydellisesti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
No juu, tuollaisessa paikallissumussa kyllä näkyvyys voi yllättää aika rankasti. Hyvä ettei kuitenkaan sen pahemmin käynyt ja isompia henkilövahinkoja tullut. Hyvä näitä juttuja on lukea, aina vähän saa miettimään jos jotain erikoista osuu eteen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Niinpä. Se oli muuten tuon rekan pakokaasupilvi siinä pakkasessa, johon jouduin ja joka esti rekkaa näkymästä koko sen kilometrin matkan, jonka se olisi ollut näkökentässä. Satasen rajoitus, 80 vauhtia, tyhjä tie edessä... öö, mitä v...tua. Oli kyllä sellainen kokemus että huhhuh.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S