Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2798
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Rattivaihde kirjoitti:Pääkaupunkiseudulla näkyi noita vilkku-kaasu-kytkettyjä busseja vähintään viikoittain. Täällä Tampereella muun liikennekäyttäytymisen synkkyyden keskellä yllättää edelleen totaalisesti joka kerta, kun bussi odottaa pitkiäkin aikoja pääsyä pysäkiltä vilkku päällä.

Ehkä tämän takia TKL:n aikataulut venyvät ja paukkuvat :mrgreen:
Täällä Oulussa tuntuu, että melkein tahallaan odottavat, että ohittava auto on semmoisen autonmitan verran bussin takapuskurista ja sitten vilkkua ja kaasua.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1286
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja anv »

tsaarela kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:Pääkaupunkiseudulla näkyi noita vilkku-kaasu-kytkettyjä busseja vähintään viikoittain. Täällä Tampereella muun liikennekäyttäytymisen synkkyyden keskellä yllättää edelleen totaalisesti joka kerta, kun bussi odottaa pitkiäkin aikoja pääsyä pysäkiltä vilkku päällä.

Ehkä tämän takia TKL:n aikataulut venyvät ja paukkuvat :mrgreen:
Täällä Oulussa tuntuu, että melkein tahallaan odottavat, että ohittava auto on semmoisen autonmitan verran bussin takapuskurista ja sitten vilkkua ja kaasua.
Itse en ole havainnut mitään ongelmaa täällä Oulussa. Toisaalta, eikös tuo ole juuri se oikea tapa lähteä pysäkiltä? Takaa ekana tuleva auto ehtii juuri ohi, mutta sen takana joutuu väistämään.
Antti
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4002
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja VKe »

Pyydän jo etukäteen anteeksi kielenkäyttöni...

No taas joku saatanan kohelo kuorma-auton kuski, joka pitäisi liikenteestä ihan pysyvästi poistaa :
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2018051 ... 0_u0.shtml

Ihan sama oliko kuljetusmattilainen vaiko joku muu, mutta pysyvä liikenteestäpoisto ja syyte vähintään tapon yrityksestä...
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Moni kehä III:sta ajeleva varmaan allekirjoittaa tämän; yhdistelmät ajaa ihan hemmetin pienellä turvavälillä ja pujottelee ohitellen rajoitinta vasten. :evil:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

aero
-
Viestit: 6342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja aero »

anv kirjoitti:Itse en ole havainnut mitään ongelmaa täällä Oulussa. Toisaalta, eikös tuo ole juuri se oikea tapa lähteä pysäkiltä? Takaa ekana tuleva auto ehtii juuri ohi, mutta sen takana joutuu väistämään.
Kaiken taiteen mukaanhan homma menisi niin, että kun bussi haluaa lähteä pysäkiltä, laittaa kuski vilkun päälle. Pysäkin vieressä olevat ajavat pysäkin ohi ja kuten pykälä vaatii, pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettaja tekee bussille tilaa hidastamalla. Silloin kun tämä toiminta onnistuu, kaikki menee jouhevasti, pehmeästi ja tehokkaasti. Tätä kokonaisuutta ei vaan sen enempää suuri osa bussikuskeista kuin niistä pysäkkiä sivuuttavien ja sitä lähestyvien ajoneuvojen kuljettajista tunnu hahmottavan. Eikä sinänsä ihme, kun ei tuota taideta kokonaisuutena opettaa vaan tyyliin "taajamassa bussi saa lähteä pysäkiltä eteen" missä on jo kaksi virhettä - raja ei ole taajama (vaikka se yleinen harhaluulo onkin) vaan 60km/h rajoitus ja bussikuskille kuuluu edelleen paitsi suuntamerkkivelvollisuus, myös suuren varovaisuuden käyttö tilanteessa.
VKe kirjoitti:Ihan sama oliko kuljetusmattilainen vaiko joku muu, mutta pysyvä liikenteestäpoisto ja syyte vähintään tapon yrityksestä...
Eikös tämä ole yksi niitä asioita, joista erottaa ammattilaisen ja puuhastelijan? Ammattilainen (alasta riippumatta) ottaa riskit huomioon ja miettii etukäteen, puuhastelija elää hetkessä ja ennakoitavissa olevia yllätyksiä tuleekin silmille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

opTA
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 19:26

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja opTA »

Kuten myös moni kehä III:sta ajeleva henkilö-/pakettiautokuljettaja varmaan allekirjoittaa tämän; yhdistelmät ajaa ihan hemmetin pienellä turvavälillä kun siihen puskurista metrin eteenpäin on ihan pakko päästä vaihtamaan kaistaa ja jarrua polkemaan kun vain rekan etusäleikkö näkyy taustapeilistä (syystä että; koska rekka on hidas (?) vai onko teillä jokin muu selitys asiaan..?) ja siten rekka pujottelee todellista nopeutta hitaampia ajavia ohitellen rajoitinta vasten jotta oma/lastin aikataulu ei veny lastaus-/purku päässä tai muu mikä tahansa syy.

Asiankohta jota tavan klo.08-16 työtä tekevä ei ymmärrä ja liikenteessä näkee vain kaikki pakuista isommat rekkoina jotka roikkuvat takapuskurissa kiinni ja näiden omassa ajokulttuurissahan ei milloinkaan ole mitään vikaa. (..tästä loppuosuus on sensuroitu).

Nimimerkillä: 18v raskaankaluston ratissa olleena.
#7395
Yamaha Virago 535
Saab 9-3 SC vector 1,9TiDS -08

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä niitä perässäroikkujia löytyy ihan kaikkien vehkeiden ratista. Sitä vaan kuvittelisi että pitkän ja jatkuvan koulutuksen saanut ammattikuljettaja, joka liikkuu työkseen päivittäin liikenteessä, ymmärtäisi turvavälin merkityksen patemmin kuin tavan henkilöautokuski, joka on saanut ajo-opetusta viimeksi edellisellä vuosituhannella.

Itse kuplavolkkarilla liikkuvana ymmärrän tavallaan raskaan kaluston kuskien tuskan. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että kupla kulkee tarvittaessa rajoituksen mukaista nopeutta aina tuonne 100 km/h saakka, vaikkei se valoista lähdekään kuin turbosaappi. Valoista lähdettäessä roikutaan perässä ja lähdetään ohitse, kun ei ole kärsivällisyyttä odottaa että toinen kiihtyy rajoitusnopeuteen. Sitten kun siinä vasemmalla kaistalla vielä ollaan ja rinnalla Kuplakin alkaa saavuttaa rajoitusnopeuden, on vähän niinkuin pakko näyttää että ohi oltiin menossa ja vauhti nousee sakkorajan yli. Ainakin jos oltiin seuraavasta risteyksestä kääntymässä oikealle :roll:

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1286
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja anv »

Näihin muutamaan viestiin kommentoiden sen enempää lainaamatta tai syyllistämättä ketään. Laitampa tässä pari sellaista yllättävää positiivista palautetta sekä "80-lätkäläiselle", että raskaan kaluston kuljettajalle.

Erään kerran ajelin pohjoiseen Pudasjärveltä kohti Ranuaa. Eteen sattui 100:n alueella eteen 80-lätkäläinen. Jäin sen perään kyttäämään hyvää ohituspaikkaa. Tapahtui jotain yllättävää seuraavalla suoralla. Kuski pani ensin vilkun vasemmalle, siirtyi vastaantulevien kaistalle, hiljensi ja kääntyi talon pihaan vasemmalle. Kyseessä siis suora tie, kilometrien näkyvyys eteen. Nostettiin koulukavereiden kanssa hattua että hienoa. Ei olisi paremmin voinut kertoa mihinkähän on menossa. En tietenkään lähtenyt oikealta ohi ennenkuin hän oli jo kääntymässä, mutta hänen aikomuksensa selvisi arvailematta!

Toinen tapaus raskaan liikenteen kanssa, minä liikkeellä taas saabilla. Matkaa sunnuntai-iltana opiskelupaikkakunnalle noin 300km. Yllättävästi sama tieosuus mutta toiseen suuntaan, eli Ranualta Pudasjärvelle. Oli vkonloppuna ollut melkoinen lumimyräkkä ja osa teistä välillä Kemijärvi-Autti-Ranua-Pudasjärvi olivat kokonaan tai osittain auraamatta. Sain kiinni tyhjän tukkirekan jossain 25km ennen Pudasjärveä. Lähdin sitä sen enempää ihmettelemättä ohittamaan. Rekka väisti reunaan ja nosti samalla sellaisen lumimyräkän reunasta, ettei mitään mahdollisuuksia jatkaa ohitusta. Sanoin vielä kavereille autossa, että joskos tuo rekkakuski hokaisi ajaa keskellä tietä niin kauan että saan kelattua vauhtia ja siirtyy reunaan vasta viime hetkellä. No peijooni SE TEKI SEN!. Mutta, siitä nupin ja vasikan välistä nosti vielä sellaisen pilven että keskeytin ohituksen ja päätin että kun pudasjärvelle on enää 20km, en edes yritä enää ja jätin sellaisen puolen kilometrin raon rekkaan merkiksi ei ole tarvetta ohittaa. Mitä tekee rekkakuski... Kurvaa P-paikalle parin kilometrin päässä, menen ohi ja näen peilistä kun hän lähtee ajamaan perään. Eli päästi minut ohitse tuolla tavoin!!!! Satuttiin sitten Pudasjärvellä samalle kahvipaikalle, piti kyllä käydä kädestä pitäen kiittämässä.

Samalla reissulla sattui ennen tuota tapausta Autti-Ranua välillä. Oli yhtäkkiä varoituskolmio tienlaidassa. Hiljensin vauhtia reilusti ja mitä olikaan edessä? Noin kaksi metriä korkea kinos yli tien, jossa oli juuri ja juuri auton mentävä aukko keskellä. Peilit piti säätää uudelleen kun päästiin läpi :lol:

Että kyllä tähän lähes 40v autoilu/motskariuraan mahtuu paljon myös positiiviakin tapauksia kanssa-autoilijoista

EDIT: pitäisikö perustaa threadi positiivista kokemuksista liikenteessä? Vai kuivuisiko se kokoon saman tien :roll:
Antti
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Mono
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Mono »

anv kirjoitti: Että kyllä tähän lähes 40v autoilu/motskariuraan mahtuu paljon myös positiiviakin tapauksia kanssa-autoilijoista

EDIT: pitäisikö perustaa threadi positiivista kokemuksista liikenteessä? Vai kuivuisiko se kokoon saman tien :roll:
Tuo voisi olla ihan hyvä ajatus, kun kaikki on yleensä niin negatiivista..
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

Saabisti99JNS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Syys 29, 2017 19:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Saabisti99JNS »

Miten sillä yhdistelmällä pystyisikään pitämään turvaväliä, kun heti joku omasta mielestään aivan liian tärkeä ja kiireinen henkilöautoilija, joka haluaa just nyt heti päästä sinne omalle kotisohvalle tv:n ääreen, tunkee heti väliin, jos yrittää pitää turvaväliä? Jos oikeasti yrittäisi pitää sen turvavälin, niin pitäisi jatkuvasti hidastaa, että väli edellä ajavaan säilyy, jolloin loputkin autot menee ohi ja pian vauhti on noin 10km/h.
Saab 9-3 Linear Sport Sedan 1,8t vm.-04.
Saab 9-5 Linear Sport Combi 2.0t vm.-07.
Scania 142M vm.-81.

aero
-
Viestit: 6342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja aero »

Jaa-a, ehkä yhdistelmässä on joku taika. Henkilöautolla se meinaan onnistuu yllättävän helpolla jopa aamuisella kehätiellä (jossa niitä sompaajia on muuten pirusti enemmän henkilö- kuin kuorma-autojen ratissa). Takana tulevalla meinaa usein hermot palaa, kun hänen matkansa vissiin hidastuu siitä ettei tartte joka jarrutukseen vetää paniikkijarrua vaan voi toimia vähän pehmeämmin, mutta sen edessä olevan välin väkisintäyttäjiä on yllättävän vähän. Olen silti tyytyväinen, että kehäsompaaminen omalta osaltani loppuu toistaiseksi kuukauden päästä.

Ja joo, kyllä siellä raskaallakin puolella on niitä ihan oikeita ammattikuskejakin, jotka ennakoi asiallisesti ja järkevästi. Ja niitä, joilla on reeni kesken ja kokemus vähissä mutta silti järki päässä. Ne vaan erottuu paremmin, jotka kaahottaa ja hölmöilee. Aika harvoin tähänkään ketjuun tulee uutta tapausta, vaikka jokunen kilometri taitaa raskaalla kalustolla Suomen päivässä pyörähtää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täytyy sanoa, etten yllättynyt, että tässäkin ketjussa joku pahoitti mielensä ammattilaisten puolesta.

Pääsääntöisesti arvostan ammattikuskit korkealle (poislukien pk-seudun taxareista suuri osa). Olen vain pistänyt merkille, että ajotapa ko. ammattiryhmällä on muuttunut ja kiire lisääntynyt.

Olen aina mieltänyt, että sanaan ammattilainen liittyy tietty ylpeys tehdä asiat "oikein", mutta valitettavasti joissain tapauksissa ilmeisesti kuvitellaan, että se on lupa kiertää yhteisiä sääntöjä.

Mutta se joka meistä ei tee virheitä (liikenteessä) voi heittää ekan kiven jne. Toivon vaan, että omat virheet käy korkeintaan omalle lompakolle, ei muiden omaisuudelle tai varsinkaan terveydelle.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4002
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja VKe »

Cona kirjoitti:Moni kehä III:sta ajeleva varmaan allekirjoittaa tämän; yhdistelmät ajaa ihan hemmetin pienellä turvavälillä ja pujottelee ohitellen rajoitinta vasten. :evil:
Saman asian olen havainnut.
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa

wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3562
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ja taas kerran onnettomuus johtui liukkaudesta :)

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005880870.html

”Peräänajo johtui liukkaudesta. Pysäkin edusta ja ajoväylät olivat jäässä. Hetken aikaa keli oli todella paha”, Hietanen kertoi.

wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3562
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

VKe kirjoitti:
Cona kirjoitti:Moni kehä III:sta ajeleva varmaan allekirjoittaa tämän; yhdistelmät ajaa ihan hemmetin pienellä turvavälillä ja pujottelee ohitellen rajoitinta vasten. :evil:
Saman asian olen havainnut.
Nyt kun on tullut jonkin verran ajettua E4 tukholman läpi niin muistelen kyllä Helsingin kehiä melko rauhallisina. Täällä kyllä pujotellaan siihen malliin että ihme ettei ole enemmän onnettomuuksia. Parhaimmillaan neljää kaistaa laidasta toiseen, kaistanvaihtoa joka sadan metrin välein. Ja vaikka 70 rajoituksella saa valita kaistan vapaasti osa porukasta vielä vasemmalla väistelee näitä temppuilijoita.

Vastaa Viestiin