Nopeuden rajoitus?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Nopeuden rajoitus?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No, onneksi kyse on vain yhden Brittiläisen parlamentaarikon haluamisista, Saksa ei tule ikinä tällaista sallimaan.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Europa ... 5228303421

Varsin topakasti Saksan liikenneministeri Wolfgang Tiefensee tyrmäsi moiset haihattelut. :wink:
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ja viherpipertäjät tietysti ensimmäisenä mukana tukemassa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos nuo nopeudenrajoittmet osoittautuu toimiviksi, seuraavaksi niitä voi sitten käyttää myös luotijunissa :roll:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Hahaa, ei hemmetti maailmassa on sekavaa porukkaa :D
Ei voi muuta kuin nauraa :roll:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

En usko että mitään nopeusjarruja tulee...
Mutta...mutta...GPS paikantimet tulee, ja näillähän tuo nopeuden seuranta
on lasten leikkiä.
Ja kun autossa on vielä käyttäjän sirukortti niin enää ei puutu kuin
mittari josta kätevästi näkee kuinka "piikki" kasvaa.

Kätevää.. :x

http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=997317
Viimeksi muokannut 9000CD23T, La Kesä 30, 2007 07:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Joop, tokko tuollaisenaan toteutuu. Mutta kun tarpeeksi tuonkaltaista höpötystä pidetään yllä, vaikuttaa se jo entisestään kieroutuneisiin asenteisiin (yksityis)autoliikennettä kohtaan.

Eipä tuo Saksan nykymallikaan fiksulta vaikuta, valtaosin painetaan motareilla sen minkä polosta lähtee. On muuten oikeasti suht harvinaisia sielläpäin nämä "jokapojan isot bemarit". Täytyy kyllä myöntää, että Porscheja näkyi aika paljon. Jotenkin typerää oli painaa 1.6 Opelista sen minkä lähtee ja silti paku vielä huojui takapuskurissa. Mutta, ei se ainainen kieltäminen ja syyllistäminen ole tuohonkaan ratkaisu...

Ainakin faijan Garmin-gps:ssä on loggeri, mikä automaattisesti kerää tiedot liikutun reitin varrelta (nopeus, suunta yms.). Sen saa toki nollattua halutessaan, mutta liian kätsä tuo silti on vaikkapa virkavallan tsekkausta ajatellen...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

9000CD23T kirjoitti:En usko että mitään nopeusjarruja tulee...
Mutta...mutta...GPS paikantimet tulee, ja näillähän tuo nopeuden seuranta
on lasten leikkiä.
Ja kun autossa on vielä käyttäjän sirukortti niin enää ei puutu kuin
mittari josta kätevästi näkee kuinka "piikki" kasvaa.

Kätevää.. :x
Onneksi ystävämme Saksalaiset toimivat jarruna tässäkin asiassa, ainakin maan liikenneministerin lausunnoista päätellen, että jo nyt ihmisten elämää hallitaan ja tarkkaillaan liikaa.

Vaikuttaa siltä että juuri erityisesti Britit ovat innokkaimpia "Isoveli valvoo"- järjestelmien kannattajia, heillä kun ei ole kokemusta siitä mitä on totaalinen hallinto ja valvonta.

Saksalaiset taas ehkä traumaattisen menneisyytensä vuoksi vierastavat yksityisen ihmisen valvonnan lisäämistä, mikä onkin ihan terve asenne.

Toinen juttu on se, että nämä nopeudenrajoittimet eivät tule menemään läpi koska Saksa suurena EU- maana ja autonvalmistajana on niin vahva vaikuttaja EU:ssa, ja tämänlainen rajoitus voimaantullessaan merkitsisi kuoliniskua maan autoteollisuudelle sekä suurten ja tehokkaiden autojen markkinoille että Sakemannit aivan varmasti tulevat torjumaan tämänlaiset aivopierut.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Minuteman kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:En usko että mitään nopeusjarruja tulee...
Mutta...mutta...GPS paikantimet tulee, ja näillähän tuo nopeuden seuranta
on lasten leikkiä.
Ja kun autossa on vielä käyttäjän sirukortti niin enää ei puutu kuin
mittari josta kätevästi näkee kuinka "piikki" kasvaa.

Kätevää.. :x
Onneksi ystävämme Saksalaiset toimivat jarruna tässäkin asiassa, ainakin maan liikenneministerin lausunnoista päätellen, että jo nyt ihmisten elämää hallitaan ja tarkkaillaan liikaa.

Vaikuttaa siltä että juuri erityisesti Britit ovat innokkaimpia "Isoveli valvoo"- järjestelmien kannattajia, heillä kun ei ole kokemusta siitä mitä on totaalinen hallinto ja valvonta.

Saksalaiset taas ehkä traumaattisen menneisyytensä vuoksi vierastavat yksityisen ihmisen valvonnan lisäämistä, mikä onkin ihan terve asenne.

Toinen juttu on se, että nämä nopeudenrajoittimet eivät tule menemään läpi koska Saksa suurena EU- maana ja autonvalmistajana on niin vahva vaikuttaja EU:ssa, ja tämänlainen rajoitus voimaantullessaan merkitsisi kuoliniskua maan autoteollisuudelle sekä suurten ja tehokkaiden autojen markkinoille että Sakemannit aivan varmasti tulevat torjumaan tämänlaiset aivopierut.
toisaalta.. moniko italiaano innostuis Ferrarista huippunopeudella 162km/h ;)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Äänestän puolesta \o

Jos rajoitin on toteutettu fiksun elektronisesti, niin eipä tuon tavan ajamiseen vaikuta. Rajaapa kaikkein kuulapäisimmät pois.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Eipä tuo rajoitus minuakaan haittaisi, kun en ajele yli 160km/h. Ihan hyvä laki olisi, mutten usko että tässä maailmassa toteutuu kun ihmiset ei voi elää enään:=)

Samoin voisi auto maksimipainoksi ilman kuormaa rajata vaikka 800kg. Uskoisin että tämä vauhdittaisi autojen kehitystä melkoisesti. Isot autot eivät häviäisi mihinkään vaan valmistajien on mietittävä muita rakenteita kuin peltikori. Ehkäpä pääsisi eroon ruostuvista peltiautoista. En usko, että tilastollisesti tällä olisi hirveästi vaikutusta liikennekuolemiinkaan. Valmistajat joutuisivat miettimään turvallisuusasioitakin ihan oikeasti.
Citroen C5, OG900t16
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Sami kirjoitti:Samoin voisi auto maksimipainoksi ilman kuormaa rajata vaikka 800kg. Uskoisin että tämä vauhdittaisi autojen kehitystä melkoisesti. Isot autot eivät häviäisi mihinkään vaan valmistajien on mietittävä muita rakenteita kuin peltikori. Ehkäpä pääsisi eroon ruostuvista peltiautoista. En usko, että tilastollisesti tällä olisi hirveästi vaikutusta liikennekuolemiinkaan. Valmistajat joutuisivat miettimään turvallisuusasioitakin ihan oikeasti.
Mitenkäs sitten törmäystilanne vaikkapa 1600 kg painavan citymöhkön ja ei peltikorisen 800 kg auton kanssa? Vai pitäisikö miljoonat nykyautot romuttaa ja poistaa liikenteestä yhdessä yössä siinä vaiheessa, kun uudet keijukaiset astuisivat markkinoille?
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

CC Aero kirjoitti:
Sami kirjoitti:Samoin voisi auto maksimipainoksi ilman kuormaa rajata vaikka 800kg. Uskoisin että tämä vauhdittaisi autojen kehitystä melkoisesti. Isot autot eivät häviäisi mihinkään vaan valmistajien on mietittävä muita rakenteita kuin peltikori. Ehkäpä pääsisi eroon ruostuvista peltiautoista. En usko, että tilastollisesti tällä olisi hirveästi vaikutusta liikennekuolemiinkaan. Valmistajat joutuisivat miettimään turvallisuusasioitakin ihan oikeasti.
Mitenkäs sitten törmäystilanne vaikkapa 1600 kg painavan citymöhkön ja ei peltikorisen 800 kg auton kanssa? Vai pitäisikö miljoonat nykyautot romuttaa ja poistaa liikenteestä yhdessä yössä siinä vaiheessa, kun uudet keijukaiset astuisivat markkinoille?
Citymaastureita olisi pitänyt verottaa raskaasti jo kauan sitten. Nyt joka jampalla alkaa olla noita KIA sun muita citymaastureita ja jostain kumman syystä ihmiset ajattelevat elimellään ostaessaan noita. Mutta pääpiirteittäin 1600kg:n auton törmäyksessä 800kg:n autoon käy varmaan samalla tavalla kuin nykyiselläänkin. Minkäs sille voi jos ihmiset ajavat kolareita ja lähtee henki. Ei sille olla tähän astikaan mitään voitu vaikka haluaisimmekin uskoa turvallisiin autoihin. Ihmiseltä lähtee henki jos se teloo itseään riittävästi. Turha sitä on yrittää estää millään 1600kg painavilla autoilla. Huonosti käy citymaasturillekin jos sillä ajaa rekan tai junan alle.

Mehän ajatellaan just siten, kun meille valmiiksipureksittuna asioita syötetään noissa autoturvallisuustesteissä. Se että tälle tielle on lähdetty ei tarkoita etteikö muita teitä olisi tässä asiassa. Harva ajattelee, että kumpi pysähtyy asfaltilla nopeammin: 800kg vai 1600kg? Tai jos kilpa-autoilija haluaa rakentaa autostaan paremmin kaarteessa pysyvää ja hallittavaa, hyvin luultavasti hän pyrkii pudottamaan autonsa painoa.

Lopuksi vielä esimerkkinä Kubican kolari kanadassa. Uskon täysin, että jos siirryttäisiin peltilehmistä kehittämään henkilöautoa jollain toisella konseptilla on mahdollista miettiä eritavalla myös kuljettajan turvallisuutta. Jos henkilöauton saisi lentoon samoin kuin kubican auton, voi olla että raskaallakaan henkilöautolla ei olisi tuosta selvitty.

Ongelma on vain siinä, että me ihmiset ei haluta tehdä polttoaineen kulutukselle mitään. Mielellämme maksamme kallista bensaa ja veroja ja ostamme uusia autoja harvase vuosi..
Citroen C5, OG900t16
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Ponttini oli lähinnä siinä, että tuntuu aika utopistiselta tehdä mitään noin radikaalia käytännössä. Ajatus on ihan kiva mutta täysin toimimaton todellisessa elämässä.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Turhaan meidän seitsemänhenkisellä perheelläkin oli 240/Caravelle/Pajero, kun olisimme hyvin mahtuneet 610kg:n Suzuki Altoonkin (semmoinen oli myohemmin kakkosautona).

Mutta nuo munanmuotoiset "maasturit" ovat kyllä aivan pelleilyä. Kovin paljon niitä on siihen nähden, että nykyään perheessä on keskimäärin 0,25 lasta.

Tulevaisuudessa kannattaakin sitten ostaa mieluummin kaksi pienempää autoa, kuin yksi iso.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Vastaa Viestiin