asiallinen myyntitapa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

asiallinen myyntitapa

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Näinpä nettiautossa vanhan 900iTurbon myynti-ilmoituksen, kuvien mukaan näytii 900S:ltä ja laitoin kysymyksen että tokkopa kyseessä on aito 900Turbo vaan matalapaineinen 900S. Sain seuraavan vastauksen, tarkka lainaus: "viiraako sulla päässä? auto on turbolla varustettu! ja piste. olkoon nyt vaikka super, matala,ylipaine,alipaine,miikä v*tun turbo tahansa turbolla kuitenkin!"
Ei tullut aihetta lähteä katsomaan autoa lähemmin. Vastasin hyvän kesän toivotusten lisäksi huoleni myyjän lääkereseptien riittävyydestä.
Lähinnä jo ärsyttää kun näitä og900S:iä kaupataan koko ajan Turbona mitä se ei ole, tai no onhan siinä turbo mutta tiedätte mitä ajan takaa.
Olisi kiva harrastusauto kuitenkin, ei toista Saabbia näköjään muuten saanut hankittua kun sen verran kovasti petyin noihin 9-5wagoneihin mitä koeajettiin. Tuon citikan myötähän nyt sitten on tietenkin ihan uusi maailma edessä ;)

Rami
****
VAG
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuolla kaavallahan ei alkuperäinen 99 turbokaan ole turbo, kun siinä on vain peruspaineet, apc puuttuu sekä ic:stäkään ei ole tietoa.
Perukaamme siis puheet siitä, että saabi olisi jo 70 luvulla tehnyt turboautoja. Vasta 84 jälkeen tuli oikeat turbosaabit T16 tekniikan myötä :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

kaipa ollaan totuttu erittelemään peräkonttitekstin mukaan näitä. Saabcentralin foorumeilla tuntuvat puhuvan turboista matalapaine tai täyspaineversioiden kohdalla. Aeroista SPG:n kohdalla jne.. S on vain mallinimike joka voi jossain muussa maassa merkata jotain muuta. Onneksi en ole omaa autoa myymässä, mutta se on mallinimeltään S ja siinä on tehtaan asentamana APC ja IC. Joku veronkierto tehty varmaan kun auto on otettu linjalta autotehtaan omaan käyttöön.

Ikävä tapa tietysti myydä autoa on purkaa turhautuneisuus ostajan kyselyyn. Kyllä minäkin tämän 900 Turbona tai 900S Turbona möisin jos olisin myymässä. Otsakkeessa saabeja tuntematonkin ostaja saa nopeasti käsityksen että mistä on kyse. Saabistit taas tietävät S:n ja Turbon joten sitä lienee turha myynti-ilmoituksessa on kerrata.
Citroen C5, OG900t16
JoniB
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 22, 2007 22:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JoniB »

Moro.
Itselläni on auto nettiautossa myynnissä seuraavanlaisella otsikolla:

Saab 900
2.0s 16v TiC +++200hp tarvittaessa

Siitä käy saabisteille selväksi että auto on alunperin S eli matalapaineturbo.
Tai no ässähän se on ainavaan vaikka laittaisi chevyn pikkulohkon mutta anyway.

Ja kaikille ei saabisteille käy selväksi että autossa on turbo.

Ja siltikin minun mielestäni vaikka ahtopaineet olisivat 0.1bar niin autoa voi ihan hyvällä omatunnolla myydä turbona.

Tuohon myyjän kommenttiin en taasen löydä jarkeviä perusteluja.
Itse yritän aina parhaani mukaan olla ystävällinen ja asiallinen.
OG900S 239hp/380nm
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Hook kirjoitti:Tuolla kaavallahan ei alkuperäinen 99 turbokaan ole turbo, kun siinä on vain peruspaineet, apc puuttuu sekä ic:stäkään ei ole tietoa.
Perukaamme siis puheet siitä, että saabi olisi jo 70 luvulla tehnyt turboautoja. Vasta 84 jälkeen tuli oikeat turbosaabit T16 tekniikan myötä :lol:
Niin, 900S ja 900Turbo ovat mielestäni kuitenkin kaksi eri autoa, og-malleissa. Uudemmat 900S:t taas ihan oma lukunsa. Ja onhan se vähän ostajan vedättämistä jos matalapaineista kaupataan "aitona" turbona josta useimmilla on mielikuva että olisi se tehokkaampi malli, ajossahan/tehoissa noissa nyt kuitenkin on selvä ero. Viritetyt nyt tietenkin asia erikseen.
Itse nyt ainakin olen vähän turhautunut kun suurin osa näistä nettiauton turboista on juuri noita 900S:iä joista en ole kiinnostunut, yksi sellainen jo perheestäkin löytyy.

Rami
****
VAG
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mun mielestä S:ssä ja turbossa ei ole muuta eroa kuin että ässästä puuttuu IC, APC ja kojetaulusta ahtopainemittari. T16:sta tapauksessa myös ensiövaihde on eri. Molemmat autot ovat samanlaisia turbo malleja edellisillä eroilla. Monissa ässissä edes valmistenumero ei viittaa sen olevan matalapaineturbo, joten jos joku laittaa autoon turbo lätkät, IC:n ja APC:n + mittariston ei sitä erota että onko auto ollut S vaiko turbo. Aito turbo se on oli asia miten tahansa. Ennen ostoa ostajalle varmasti käy selväksi se että onko autossa APC+IC vaiko ei.

Alustan osalta sekä "aidon" turbon voi edellinen omistaja varustaa ässän/ruiskun vakioetujousilla tai päinvastoin. Iskunvaimentimien osalta pätee sama ettet tiedä kummat iskarit autossa on ennen kysymistä. Aidoissa turboissa on käytetty jäykempiä ja ruiskuissa + ässässä vähemmän jäykkiä. Osasta ässiä puuttuu takaa kallistuksen vaimentajatanko, mutta niin puuttuu osasta aitoja turbojakin. Edessähän noissa kaikissa se on.

Vielä jos joku on vaihtanut vaikka ruiskun koriin turbon tekniikan, niin turbona sen möisin ja mieltäisin mieluummin kuin 900i:nä. Niin on täälläkin myyty hienoja T16:sta satkuja saab 900 Turbo16 nimikkeellä joiden kori on aloittanut elämänsä 900i:nä. En näe siinä mitään harhaanjohtavaa.
Viimeksi muokannut Sami, Su Heinä 15, 2007 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen C5, OG900t16
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Itseäni välillä ärsyttää, kun myynti-ilmoituksessa ei mainita, että on matalapaine. Kojelaudan kuvakin on otettu siitä kulmasta, että ratti peittää spivasti mahdollisen ahtopainemittarin.

Onneksi usein on kuitenkin mainittu "vääntävä matalapaineturbo" tai "taloudellinen matalapaineturbo" . :wink:
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Sami kirjoitti:Mun mielestä S:ssä ja turbossa ei ole muuta eroa kuin että ässästä puuttuu IC, APC ja kojetaulusta ahtopainemittari. T16:sta tapauksessa myös ensiövaihde on eri. Molemmat autot ovat samanlaisia turbo malleja edellisillä eroilla. Monissa ässissä edes valmistenumero ei viittaa sen olevan matalapaineturbo, joten jos joku laittaa autoon turbo lätkät, IC:n ja APC:n + mittariston ei sitä erota että onko auto ollut S vaiko turbo. Aito turbo se on oli asia miten tahansa.

Vielä jos joku on vaihtanut vaikka ruiskun koriin turbon tekniikan, niin turbona sen möisin ja mieltäisin mieluummin kuin 900i:nä. Niin on täälläkin myyty hienoja T16:sta satkuja saab 900 Turbo16 nimikkeellä joiden kori on aloittanut elämänsä 900i:nä. En näe siinä mitään harhaanjohtavaa.
Väitätkö sinä ihan tosissasi että autoissa ei ole tehoeroa? Juuri senhän nuo puuttuvat osat tekevät. Eli kärjistäen vapari kaasarikoneella on ihan sama kuin Aero? Vähän vain osia puuttuu, mutta ne kun laittaa niin sama auto on. No onhan se kai sitten niin mutta minulla kun ei ole tarkoituksena ruveta rakentelemaan autoa vaan ajaa sillä silloin tällöin. Eihän tässä mitään ongelmaa olisikaan jos ne 900S:t olisi rakennettu Turboja vastaaviksi mutta kun suurinta osaa ei ole, eikä niissä myynti-ilmoituksissakaan yleensä mainita "vajaatehoisuudesta" mitään. Tätähän minä tarkoitin kai alun perin että myynti-ilmojen otsake ei pidä ihan paikkaansa, jos siihen sen turbo-tekstin laittaa niin laittaisi nyt sitten sen S-merkinnänkin. Ja kun Suomessa ollaan niin voitaisiin noudattaa suomalaisia mallimerkintöjä kun se kuitenkin on tiedossa.

No, tätä tinkaamista kai voi jatkaa miten pitkälle tahansa.

Rami
****
VAG
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

rmeller kirjoitti: Väitätkö sinä ihan tosissasi että autoissa ei ole tehoeroa?
En ole näin väittänytkään. En kuitenkaan sanoisi että ovat "kaksi eri autoa". Tälleen kirjoittelemalla saa väärän kuvan että mitä toinen yrittää sanoa. Sinä näit että kyseessä on kaksi eri autoa joka pomppasi silmään ja minä taas näen molemmat mallit samoina malleina tuolla ahtopaine ja IC erotuksella.

Ostaessa valitsisin parempikorisen olipa kumpi sitten tahansa:) Ja pahoittelen jos tekstini vaikutti väittämiseltä. Ilmoittipa myyjä sitten autosta mitä tahansa niin ostaja kyllä nopeasti saa selville että millä varusteilla auto on. 900 cab malleja on sekä matalapaineisena että IC:llä + APC:lla. Usein se on mainittu ilmoituksessa mutta viimeistään kysymällä tai katsomalla se selviää ennen rahojen antamista. Toki se on harhaanjohtavaa jos omistaja väittää että autossa on IC+APC eikä siinä ole. Tässä tapauksessa myyjä vain ei halunnut sinulle ilmeisesti kertoa että mitä autossa on? Eli ilmeisesti myyjä on uskotellut sinulle auton olevan täysipaineinen turbo tai jättänyt arvailujen varaan että kumpi se on. Siinä tapauksessa onhan se ikävä tapa noin ilmoitella. Kyllä myyjän pitäisi pystyä kertomaan että onko autossa APC ja IC viimeistään ostajan kysyessä.

Se että onko auto alunperin ollut ns. aito turbo vaiko ässä ei ostaja välttämättä saa koskaan selville vaikka ostaisikin auton. Itse ainakin myisin sekä ässän että täysipaine satkun turbona. Toki kertoisin ilmoituksessa auton varusteet ja mainitsisin jos se olisi matalapaineversio APC:n ja IC:n puuttuessa. Tällä turbona myymisenä haluaisin välttää sitä että mahdolliset saabeja tuntemattomat sotkevat sen turbottomaan ng900S malliin tai jättävät otsakkeesta tajuamatta että auto on turbolla varustettu..

Vissiin eri asiasta puhuttiin joten tämäpä tästä:)
Citroen C5, OG900t16
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Onko muuten kyse tästä autosta:

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1390945

Kuvista suoraan näkee että ässä on kyseessä. Se että onko sille jälkikäteen tehty mitään pitäisi myyjän pystyä kertomaan. Jos myyjä ei tunne saabeja niin sitten paikan päällä sen viimeistään näkee että onko tuossa täysipaineisen vaiko matalapaineisen tehot.

Hieno ja hyvinvarusteltu turbosaabbi jokatapauksessa huokealla hinnalla!
Sumuvalojen maininta vähän johtaa harhaan ainoastaan kun näkee ettei autossa mitään sumuvaloja ole, mutta sekin on kyllä pikkuseikka. Tuosta saisi joku hienon auton jos pellit on kunnossa.

Myyjä ei muuten välttämättä itsekään tiedä että toi auto on ässä. Tämä siitä syystä että sitä ei takakontissa lue ja sitä ei myöskään lue rekisteriotteessa. Myyjä on autokauppias ja toden-näköisesti saanut auton vaihdossa. Konepellin alle katsoessa pähkäillyt että turbo saabashan se tässä.
Citroen C5, OG900t16
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Hienosti menee taas. Hirveä meteli siitä onko S-malli turbo vai ei.

Tehdään tämä nyt jokaiselle helpoksi:
1. Jos autossa on varusteena turboahdin, on se silloin turboahdettu (ns. turbo).
2. Jos autossa ei ole turboahdinta, ei se ole turbo.

Lopettakaa nyt tuo kinaaminen, aikuiset ihmiset... Ihme vänkäämistä.

-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Sami kirjoitti:Onko muuten kyse tästä autosta:

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1390945
Onkohan tuo linkki ihan oikein?
Ei varmasti ole turbo. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Zandmann kirjoitti:Hienosti menee taas. Hirveä meteli siitä onko S-malli turbo vai ei.

Lopettakaa nyt tuo kinaaminen, aikuiset ihmiset... Ihme vänkäämistä.

-Janne-
Onhan siinä toki turbo mutta se ei ole sama laite kuitenkaan kuin täyspaineinen. Muutama sata turhaa kilometriä opettaa tarkkuutta tässä asiassa, lähinnä tämä nyt sai alkunsa tuosta myyjän epäasiallisesta vastauksesta sinänsä asialliseen tiedusteluun. Tai myyjä ei sitten tiennyt matalapaineisen ja Turbon eroa.
Itse kun nimenomaan olen vähän toisella silmällä nyt katsellut og Turboja niin kutakuinkin kaikki luetut myynti-ilmoitukset ovat sitten osoittautuneet matalapaineiseksi ja kun minä _en_ halua ruveta sitä rakentelemaan. Tai sitten enemmän tai vähemmän ranetetuiksi. Kyllä minä sen hyväksyn jos auto on orkkisosilla muutettu täyspaineista vastaavaksi mutta ainakin nämä omassa omistuksessa olleet täyspaineiset ja tämä yksi matalapaineinen OG900S kulkivat eri tavalla.

Tuossa toisessa vastauksessa ollut linkki avasi jonkin Civicin ilmoituksen, ei ollut se kyseessä. Itse kun en päällisin puolin muuten erota 900S:ää ja täyspaineista kuin juuri tuosta S-merkinnästä ja ahtopainemittarista niin siksi nämä joskus vähän harmittavat. Ja kuten tuossa jo todettiin niin yllättävän usein se sisäkuva on vielä otettu niin ettei sitä ahtopainemittarin paikkaakaan edes näy.
Joskus on kiva vängätä :) kun itse joutuu työnpuolesta sitä kuuntelemaan, ja kuten aina niin eihän tätäkään väittelyä yksin saa aikaiseksi ;) .
****
VAG
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Zandmann kirjoitti:Hienosti menee taas. Hirveä meteli siitä onko S-malli turbo vai ei.

Tehdään tämä nyt jokaiselle helpoksi:
1. Jos autossa on varusteena turboahdin, on se silloin turboahdettu (ns. turbo).
2. Jos autossa ei ole turboahdinta, ei se ole turbo.

Lopettakaa nyt tuo kinaaminen, aikuiset ihmiset... Ihme vänkäämistä.

-Janne-
Niin tähän vielä, Saabillahan on ymmärtääkseni olemassa mallimerkintä 900 Turbo jolla tarkoitetaan eri autoa kuin 900S. Näin siis Suomessa, ulkomaalaiset merkinnät eivät nyt ole tämän keskutelun aiheena.
****
VAG
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tuossa ylemmässä linkissä oli alunperin vm.91 kolmiovinen 900S jota myytiin nimikkeellä saab 900i turbo (ei oltu eritelty 8V vai 16V). Nyt siihen samaan id:hen on vaihtunut tuo Honda Civic ja kyseinen saab on kadonnut nettiautosta. Sama myyjä kuitenkin. Näköjään myyjä editoi ilmoituksiin uuden auton eivätkä tee uutta ilmoitusta eli ilmeisesti myyty. Harmi homma olisin itse voinut käydä tuon ostamassa:

900S kolmiovinen 91 ABS jarruilla, sähkökattoluukulla, sähköikkunoilla ja peileillä - 1300e.

Täytyy kuitenkin huomenissa soitella tuolle myyjälle, että menikö auto (ilmeisesti meni kun ovat samalle ilmoitus id:lle laittaneet toisen auton)

Pahoittelen häiriötä jos joku otti tän kinaamisena tai ihme vääntämisenä:)
Citroen C5, OG900t16
Vastaa Viestiin