Kemialliset ruosteenpysäyttäjät

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Kemialliset ruosteenpysäyttäjät

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tervehdys!

Tossa kattellu ja kokeillu noita kekmiallisia ruosteenpysäyttäjiä. Niitähän on erimerkkisiä, ainakin Noverosxia, Mastonia ja Biltemaa löytyy.

Kaikissa on kutakuinkin samat ohjeet, eli hangataan 7 raavitaan irtoruoste pois ja levitetään ainetta päälle, tämän jälkeen uusi käsittely ja sen jälkeen maalaus.

Mutta tekeekä näillä aineilla mitään? Ja mihin niiden teho perustuu?

Ite oon näihin vielä uskonut, tossa pihassa on piha-autossa ollut aineella käsiteltyjä ruostekohtia eikä oo enää ruostunut.

Vähän vaan mietityttää että mitä nää aineet on.
SAAB
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Luulisin että ovat laimennettua, ja mahdollisesti käsiteltäväksi hyytelöityä fosforihappoa. Tätä luuloa tukisi sekin että ruostuminen pysähtyy ilmeisesti teräksen fosfatoituessa? En tiedä, joskus reilu vuosikymmen sitten tuli lääsittyä Amazoniin juuri Bilteman silloista tuotetta, mutta auto ehti romuttua eli jatkoseurantaa ruosteen uudelleenkukkimisesta en voinut tehdä.

Kiinnostaa myös jos joku tietää varmaksi mitä nuo aineet ovat ja onko eri merkeissä eroa, mitkä toimivat ja mitkä eivät?
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Laimennettua fosforihappoa joo.

Itsellä ainakin huonoja kokemuksia Mastonin tuotteesta, yhteen projektiin piruuttani kokeilin ja aivan yhtä tyhjän kanssa..vaan kenties son pitoisuudesta kiinni? Annitrolia joku joskus kehui, oiskos se sitten stydimpää ku nää muut.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hyviä kokemuksia on seuraavanlaisesta "halpis" yhdistelmästä: ruosteista suht. puhtaaksi harjatulle pellille Noverox (kahdesti levitettävä), päälle sinkkispray jonka päälle pintamaali (tämäkin oli kili-koli pullosta). Kokonaisuuden viimeistelee alustamassa. Tällä reseptillä on ainakin kaasarisatkuun tehdyt takapyöräkoteloiden paikkaukset kestänyt kaksi talvea ilman, että olisi alkanut juurikaan rusehtamaan.
Sen sijaan Mastonin Rost-Stop, jonka päälle vedelty Maston Hammer (+tietysti massa) oli aivan karmeeta huttua. Yhden talven jälkeen tarttee käydä uudestaan läpi kaikki noin käsitellyt ulkopinnat (pyöräkotelot, oven pohjapellit).

Nyt on Pajeron paikkaukset vedelty Rostex Super + Hammerite yhdistelmällä, käyttökokemuksia katsellaan sitten talven suolaliemikylvyn jälkeen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Annitrolia joku joskus kehui, oiskos se sitten stydimpää ku nää muut.
Tuo on laimennettua fosforihappoa ja tehty nimenomaan ruosteen poistoon, pidemmän päälle syövyttää metalliakin. Aine pitäisi ohjeen mukaan huuhtoa pois huolellisesti.

Noveroxissa sun muissa on kyllä jotain muutakin fosforihapon lisäksi, liekö sitten joku neutraloija joka neutraloi hapon kuivuessaan.
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Jos siis alustan suojauksesta puhutaan, niin itse tehnyt AINA puhtaan pellin päälle Ferrex - "lyijymönjä", vuorokauden kuivatus jonka päälle pensselillä levitettävä alustamassa.Sillekin vuorokauden kuivatus jonka jälkeen kovaa ajoa, eikä yksikään paikka ole alkanut kukkimaan.

Tietysti tämä ei päde näkyvään paikkaan...tai pätee, mutta jälki ei kestä aurongonvaloa :lol:
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ennen vanhaan Ferrex todellakin sisälsi lyijyä ja purkissa luki 'lyijymönjä'. Vaan nykyään myyvät Ferrexin nimellä jotain ihan muuta, koska lyijyn käyttö on kielletty.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Punainen Ferrex kestää noin 1-2 vuotta ennenkuin ruoste tulee taas pintaan asti. Tai riippuen paikasta, voi olla ruosteessa jo ihan talven jälkeen.

Nyt on kokeiluvuorossa sinkkispräy.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

TuuSaR kirjoitti:Punainen Ferrex kestää noin 1-2 vuotta ennenkuin ruoste tulee taas pintaan asti. Tai riippuen paikasta, voi olla ruosteessa jo ihan talven jälkeen.

Nyt on kokeiluvuorossa sinkkispräy.
Pistäkää ny ihmeessä joku pintamaaliki...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Niinno pintamaali tietysti myös, kyllähän se Ferrex joissain korin paikoissa kestää ihan ok mutta yleisesti ottaen luottamus on mennyt autokäytössä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ei ole vielä sellaista ainetta tullut vastaan, joka olisi alkaneen ruostumisen pysäyttänyt - siis pysyvästi.
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Mimmi kirjoitti:Eikös masuuni pysäytä aika tehokkaasti alkaneen ruostumisen :lol:
Ei kai masuuni ei ole aine, vai onko muka?
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Suosittelen käyttämään Googlea tuntemattomien termien kohdalla

http://images.google.com/images?gbv=2&s ... rch+Images
http://fi.wikipedia.org/wiki/Masuuni
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

en ole koskaan kokeillut tällaisia, joten en tiedä niiden toimivuudesta.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Jope kirjoitti:Suosittelen käyttämään Googlea tuntemattomien termien kohdalla
Itse asiassa masuunin merkitys oli minulle selvä jo ennestään, jäipähän vain hymiö pois kun periaatteen vuoksi piti niuhottaa Mimmin kommentista. Ja eiköhän Mimmilläkin ole tieto, mitä masuuni tarkoittaa.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Vastaa Viestiin