Suojatietä ei ole pakko käyttää
Suojatietä ei ole pakko käyttää
Tuossa lukitussa ketjussa joku väitti siihen suuntaan että ekaluokkalaiset saisivat ylittää teitä vain suojatietä pitkin. Tuskinpa. Ainakin meilläpäin on vähintäänkin kymmeniä taloja joista ei ole mitään mahdollisuutta päästä kouluun ylittämättä tietä muualla kuin suojatiellä. Tien vieressä on kyllä kilometrikaupalla kevyen liikenteen väylää mutta lähimpään suojatiehen on koulun kohdalta noin 3 kilometriä. Eikä ole varmaankaan mikään ainutlaatuinen alue. Olis parempi seurailla niiden ekaluokkalaisten ja muidenkin koululaisten toimintaa muuallakin kuin suojateiden läheisyydessä.
Lisäksi kantsii ottaa huomioon että esim. omakotialueilla ei ole juuri lainkaan suojateitä joten kadut ylitetään sieltä mistä parhaiten sopii.
Lisäksi kantsii ottaa huomioon että esim. omakotialueilla ei ole juuri lainkaan suojateitä joten kadut ylitetään sieltä mistä parhaiten sopii.
Yhtälailla kantsii muistaa että ei sillä jalankulkijallakaan suojatien ulkopuolella mitään väistämisvelvollisuutta ole.akyttala kirjoitti:Ai ai tais tulla taas ketju joka ansaitsis lukotuksen.
Ei ole pakko ei, jos sellaista ei ole, mutta vain suojatiellä autoilijalla on väistämisvelvollisuus. Jos suojatiet on 50m välein ja tie ylitetään siitä välistä, niin melkoisen laiska saa olla.
Ajoneuvon kuljettajalla on varovaisuusvelvollisuus vaikka suojatietä ei olisikaan
TLL 30 §
"Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan
Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.
Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."
Eikös Karpo aikoinaan määritellyt sen tarvittavan etäisyyden lähimpään suojatiehen että voi oikaista suoraan kadun yli,,, muistaakseni kuvasivat kun joku virkamies (liikenneministeriöstä tms?) lähti työpaikalta ja käveli suoraan kadun poikki, mittasivat siitä etäisyyden lähimpään suojatiehen, olisko ollut jotain 20m luokkaa ja totesivat että sen täytyy sitten olla riittävä matka 

9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Jäi eilen pysäyttämättä suojatien eteen pyöräilijän takia.
Aloin reilusti himmaamaan suojatien viereen pysähtyneen pyöräilijän takia, kunnes katsoin taustapeiliin ja näin konttia kohti tulevan mankkaa räpläävän teinin sunnyssään. Pikainen vilkaisu pyöräilijään - ei lähde vielä ylittämään. Lisää kaasua ja eteenpäin. Eipä tarvinnut ottaa Sunnyä konttiin...
Aloin reilusti himmaamaan suojatien viereen pysähtyneen pyöräilijän takia, kunnes katsoin taustapeiliin ja näin konttia kohti tulevan mankkaa räpläävän teinin sunnyssään. Pikainen vilkaisu pyöräilijään - ei lähde vielä ylittämään. Lisää kaasua ja eteenpäin. Eipä tarvinnut ottaa Sunnyä konttiin...
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Se on ihmeellistä, ettei monikaan edes tiedä, että suojatien eteen pysähtyneen auton vierelle tulee pysähtyä.peinu kirjoitti:Jäi eilen pysäyttämättä suojatien eteen pyöräilijän takia.
Aloin reilusti himmaamaan suojatien viereen pysähtyneen pyöräilijän takia, kunnes katsoin taustapeiliin ja näin konttia kohti tulevan mankkaa räpläävän teinin sunnyssään. Pikainen vilkaisu pyöräilijään - ei lähde vielä ylittämään. Lisää kaasua ja eteenpäin. Eipä tarvinnut ottaa Sunnyä konttiin...
Luulis tota seikkaa painottavan enemmän autokoulussa jne, ainakin itse olen nähnyt ton välinpitämättömyyden/tietämättömyyden takia monia vaaratilanteita!
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Ihan totta.Rommitommi kirjoitti: Se on ihmeellistä, ettei monikaan edes tiedä, että suojatien eteen pysähtyneen auton vierelle tulee pysähtyä.
Luulis tota seikkaa painottavan enemmän autokoulussa jne, ainakin itse olen nähnyt ton välinpitämättömyyden/tietämättömyyden takia monia vaaratilanteita!
Jos on yksi liikennesääntö jota 100% noudatan niin se on tämä.
Liian usein näkee todella läheltäpiti-tilanteita kun auto on suojatien edessä pysäköitynä ja toinen paahtaa ihan huoletta siitä ohi.
Muistaakseni tästä oli juttua myös OffTopicissa jokunen aika sitten..
EDIT: Olikin täällä Yleisessä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... =suojatiet
Miten mahtaa tälläisissä tapauksissa joissa jalankulkija yllätten syöksyy tai kääntyy suojatien kohdalla auton eteen...Tälläisiä itsemurhakandinaatteja on joskus talviliukkailla tullut vastaan ja vain hyvällä tuurilla auton on saanut pysähtymään ajoissa.wesku kirjoitti:Yhtälailla kantsii muistaa että ei sillä jalankulkijallakaan suojatien ulkopuolella mitään väistämisvelvollisuutta ole.akyttala kirjoitti:Ai ai tais tulla taas ketju joka ansaitsis lukotuksen.
Ei ole pakko ei, jos sellaista ei ole, mutta vain suojatiellä autoilijalla on väistämisvelvollisuus. Jos suojatiet on 50m välein ja tie ylitetään siitä välistä, niin melkoisen laiska saa olla.
Ajoneuvon kuljettajalla on varovaisuusvelvollisuus vaikka suojatietä ei olisikaan
TLL 30 §
"Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan
Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.
Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."
9-3Aero-01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Tää ehkä poistetaanpade kirjoitti:Ihan totta.Rommitommi kirjoitti: Se on ihmeellistä, ettei monikaan edes tiedä, että suojatien eteen pysähtyneen auton vierelle tulee pysähtyä.
Luulis tota seikkaa painottavan enemmän autokoulussa jne, ainakin itse olen nähnyt ton välinpitämättömyyden/tietämättömyyden takia monia vaaratilanteita!
Jos on yksi liikennesääntö jota 100% noudatan niin se on tämä.
Liian usein näkee todella läheltäpiti-tilanteita kun auto on suojatien edessä pysäköitynä ja toinen paahtaa ihan huoletta siitä ohi.
Muistaakseni tästä oli juttua myös OffTopicissa jokunen aika sitten..

_____________________________________________
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
-------------------------------------------------------------------
niin tuo tummennettu kohta ja vrsinkin se TAI sana aiheuttaa sen, että viereisen auton ei edes tarvitse a) olla pysäytetty viittä metriä lähemmäksi suojatietä, b) olla ylipäänsä edes pysäytetty.
9000CS 2,3
Olivat muuten rakentaneet suojatienkin juuri ennen koulujen alkamista jotta lähiseudun muutamalta kymmeneltä talolta poistettiin koulumatkalta vilkasliikenteisen tien ylitys ilman suojatietä. Mielenkiintoista nähdä mitä siitä seuraa, täälläpäinhän on todettu että monet autoilijat eivät ole ymmärtäneet jalankulkijan etuoikeutta suojatiellä vaan käsittävät asian jotenkin niinpäin että jalankulkija saa ylittää tien suojatiellä mutta ei saa aiheuttaa mitään häiriötä autoliikenteelle. Lapsia opetetaan käyttäytymään suojatielläkin niinkuin ei sitä olisikaan. Ja muutaman vuoden ne lapset ovat jo autojen ratissa. Ja kierre jatkuu.....
Niin sehän on tullut lukemattomia kertoja todettua että monille on täysin yllättävää se että jalankulkija uskaltaa pitää oikeuksistaan kiinni ja kävelee lähestyvän auton ajolinjalle. Ei siinä edes mitään käännöksiä tai syöksymistä tarvita, aivan vakIonopeudella suojatielle käveleminen näyttää olevan monille täysin yllättävää. Useiden sekuntien näköhavainto ja katsekontakti kuljettajaan ja silti luottavat viiime hetkeen asti ettei tuo tuolta uskalla tulla eteen. Ja sitten jarrua niin viime tipassa että perässä kolisee. Parempi pitää ne nopeudet sellaisina talviliukkaillakin ettei tarvitse tuuriin luottaa.tnt kirjoitti: Miten mahtaa tälläisissä tapauksissa joissa jalankulkija yllätten syöksyy tai kääntyy suojatien kohdalla auton eteen...Tälläisiä itsemurhakandinaatteja on joskus talviliukkailla tullut vastaan ja vain hyvällä tuurilla auton on saanut pysähtymään ajoissa.
jJa suojatiekeskusteluun vielä lisäksi yksi valitettava yksityiskohta Helsingin lentokentältä. siellähän on taksikuskeille laitettu oikein stop-merkki suojatien eteen. Todella säälittävää että tuollaista tehdään, luulisi että ammattikuskien pitäisi tajuta suojatien merkitys muutekin. Mutta niinhän se on, monasti asia näyttää olevan toisinpäin. Mitä "ammattimaisempi" kuski, sitä joustavammin ajetaan suojatien yli.
Tuota noin... Muistaakseni autoilijan kuuluu väistää pyöräilijää jos kyseinen suojatie on kevyenliikenteen jatkeena? Eli jos kevyenliikenteen väylän jatkeeksi tulee suoraan suojatie, saa siitä pyöräillä "etuajo-oikeutetusti" yli ja autoilijoiden tulee väistää. Eri asia sitten nämä tiensuuntaisesti menevät joista tulee ikäänkuin T-risteyksenä nämä suojatiet. Mutta joka tapauksessa, ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.Risto kirjoitti: Vielä harvempi tuntuu tietävän, että suojatietä ylittävä pyöräilijä on jo kohta kymmenen vuotta ollut väistämisvelvollinen, ellei autoilijalla ole erikseen liikennemerkillä(kärkikolmio) osoitettu väistämisvelvollisuutta tai autoilija on kääntymässä ja pyöräilijä on jatkamassa suoraan. Mikäli pyörää talutetaan pyöräilijä muuttuu jalankulkijaksi, eli väistämisvelvollisuus on riippuvainen siitä, mitä tienylittäjällä on jalkojen välissä.