Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Saappi Kuski kirjoitti: 1. Vitsi k*senhajusta tuli mieleen eräästä Sleepy Sleepersien esiintymisestä jossa vitsailtiin karavaanareista tuohon tyyliin. :wink:
2. "minä olen lomalla" -asenne joka ilmeisesti oikeuttaa olemaan ottamatta ollenkaan stressiä muista liikkujista ja niiden kiireistä. Eipä noista sen enempää, joukossa on paljon erittäin huomaavaisiakin karavaanareita.
3. En tiedä kuvittelenko mutta minusta rekkojen häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt. Ajetaan enemmän ihan edellä ajavan perässä jne.
4. Monikaan ei ymmärrä sitä miten 60t painava ajoneuvo käyttäytyy ja että sillä massalla ei kertakaikkiaan voi nopeasti reagoida mihinkään liikennetilanteiden muutoksiin.
5. Älkääkä herranjestas luottako sokeasti siihen kun rekka antaa vilkulla ns. ohitusmerkin.
Olipas hyvä ettet ottanut herneitä, piti katsoa välillä että minkäköhänlaista kommenttia tulee. Numeroin nuo pari kohtaa kun ajattelin että helpompi kommentoida/jatkaa niistä kun tuli ajatuksia kun luin tuota vastaustasi.
Eli,
kohta 1: Pääsin vuosi sitten kuuntelemaan ekan Sleeppari konserttini Torniossa, hieno kokemus ja hauskaa oli. Tornion kaupungin nettisivulla oli äänestys kumman haluavat esiintyvän, Cowboysien vai sleeppareiden ja ainakin itse olin tyytyväinen lopputulokseen.
2. totesin vaimolle kesälomareissun jälkeen että eipä ole ollut näin rauhallinen olo vielä koskaan automatkan aikana, vaunu perässä ei tullut juurikaan niitä ohitettavia eteen :) mutta totta puhuen ei juuri sitä jonoakaan, ehkä reittivalinta ja ajankohta oli onnistunut, liikennettä oli vähän.
3. olen samaa mieltä, aika paljon tulee ajettua 80km/h alueilla ja monesti myös kärry perässä ja tuo gps:n 86 tuntuu hitaalta kun taustapeilistä ei näe kuin sen Volvon logon (tuli ekana mieleen, onhan niitä muitakin rekkoja)
4. ei tarvi kuin vähän/paljon ylipainoisen puukuorman talvella jarruttomaan peräkärryyn tai ison vaunun perään (kesä riittää tähän) niin tulee näitä ajatuksia että jospa hiljentäisin vähän aikaisemmin tuohon risteykseen.
5. tulee melkein jännäkakat pöksyyn kun näytät ensin vilkulla että mene edelle ja sitten jostain putkahtaakin auto vastaan samalla kun näet peileistä että nyt se takanaroikkuja on melkein vaunun oven kohdalla...kerran kävi tänä kesänä ja riitti, meni pari sataa kilometriä ettei vilkkua juuri tullut näytettyä. Hidasta on muuten yleensä takanatulevien reagointi vilkun käyttöön, hyvä kai se on mutta osa reagoi kyllä todella nopeastikin, yleensä ovat varmaan seuranneet jo vähän taempaa tilannetta ja tulevat jo pikkuvaihteella valmiiksi (tai ahdot kohdillaan).

Rami
****
VAG
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

rmeller kirjoitti: 5. tulee melkein jännäkakat pöksyyn kun näytät ensin vilkulla että mene edelle ja sitten jostain putkahtaakin.....
Saappi Kuski kirjoitti: Älkääkä herranjestas luottako sokeasti siihen kun rekka antaa vilkulla ns. ohitusmerkin. Siitähän se kuljettaja ei todellakaan oikeasti vastaa että ohittaminen on silloin turvallista. Muutaman sydänkohtauksen olen itsekin meinannut saada kun tuli joskus annettua niitä merkkejä vahingossa "vähän löysin perustein". Embarassed
Ohitusmerkkien antamisesta harvemmin on mitään hyötyä, päinvastoin. Erityisiesti ohituskyvyttömien kilometritolkulla perään tunkevien painostaminen ohittamaan antamalla ohitusmerkkejä on todella vaarallista. Sakkojakin niistä voisi jakaa, kyseessähän on aiheeton suuntamerkin antaminen jos ei ole samalla väistämässä pientereelle tai muuten sivummalle tmv.. Eihän koko ohitusmerkkiä ole edes laissa määriteltykään.

Finlex TLL

35 §
Suuntamerkki

Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

wesku kirjoitti: Ohitusmerkkien antamisesta harvemmin on mitään hyötyä, päinvastoin.
Tästä olen vahvasti eri mieltä, useasti on helpottanut omaa ohitusta edellä kulkevan rekan antama merkki.

Rami
****
VAG
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

rmeller kirjoitti:
wesku kirjoitti: Ohitusmerkkien antamisesta harvemmin on mitään hyötyä, päinvastoin.
Tästä olen vahvasti eri mieltä, useasti on helpottanut omaa ohitusta edellä kulkevan rekan antama merkki.

Rami
Jos ohitusmerkki on helpottanut ohitusta ohittaja on syyllistynyt vaaralliseen ohitukseen koska on jollain lailla luottanut ohitusmerkkiin ja antanut jonkun muun kuin oman havainnon kannustaa lähtemään ohitukseen.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Itse kannatan kyllä ohitusmerkin näyttämistä periaatteessa vaikka se ei lakiin perustukaan. Se kuitenkin parhaimmillaan vähäntää jonon muodostumista sinne rekan taakse ja siten aiheuttaa siellä vähemmän vaarallisia ohituksia. Mutta se merkki pitää ymmärtää oikein, eli se on vaan rekan kuljettajan viesti että "nyt voisi minun mielestäni olla hyvä ohituspaikka". Vastuu ohituksesta on edelleen ohittajalla.

Käytännössä kylläkin lopetin niiden merkkien antamisen jossain vaiheessa ihan siitä syystä että ensinnäkin liian moni lähtee aivan päättömästi ohittamaan heti merkin nähtyään ja toiseksi siksi että tuli annettua joitakin merkkejä väärissä paikoissa ja tuli hieman jännittäviä tilanteita. Se tunne kun näkee peilistä että joku on ohittamassa itseä jollain kinnerillä jossain vetoaisan kohdalla ja samalla näkee vastaantulijan lähestyvän on lievästi sanottuna hirvittävä.
Ja suomalainenhan harvemmin ohitustaan keskeyttää kun on sen kerran aloittanut. :roll:
9000CS 2,3
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Wesku: Keväällä omakotiyhdistyksen kokouksessa oli kunnasta joku liikennesuunnittelijainsinööri tmv. esitelmöimässä. Kertoi kuulleensa poliiseilta että koulujen lähellä tutkatessa yleensä hyvin suuri osa sakotetuista on vanhempia jotka ovat kuljettamassa lapsiaan koulumatkalla.

Tai sitten koulun opettajia ...
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

wesku kirjoitti: Jos ohitusmerkki on helpottanut ohitusta ohittaja on syyllistynyt vaaralliseen ohitukseen koska on jollain lailla luottanut ohitusmerkkiin ja antanut jonkun muun kuin oman havainnon kannustaa lähtemään ohitukseen.
Mä en ainakaan ole automaattisesti olettanut että vilkun vilautus olisi mikään "ohitusmerkki" vaan mahdollisesti vain ilmoitus siitä että edellä menijä on havainnut / huomioinut takaa tulevan ajoneuvon ja sen mahdolliset ohitusaikeet :wink:
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Yleensä nuo merkit on luotettavia, mutta silti täytyy itse varmistua asiasta ja nähdä mihin autonsa pukkaa. Vastuu on aina itsellä. Joskus olen ollut tilanteessa että annettu ohitusmerkki ja kuitenkin olen päättänyt varmistaa niin kuinka ollakkaan on auto pyyhkäisyt melkein samantien vastaan. Voi olla että vahingossa painanut vilkkua tai ihan mitä vain, mutta myös ilkeitä on liikkeellä siinä missä muuallakin elämässä kohtaa hulluja, rikollisia jne.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Khyyl se vaan on niin, että keskiverto kuski ei osaa näemmä maantiellä ohittaa. Vedeltiin Pajerolla (1800kg / 82hv) tuossa viikon mittaan reilu 1000km ympäri Suomea ja useamman kerran sai ihmetellä takanaolijoiden toilailuja. Pari "helmeä":

1. Mondeo-mies roikkuu kontissa maantiellä 100km/h alueella useamman kilometrin (Pajatsossa on kasikyNpin lätkä persiissä), kunnes alkaa parin kilometrin mittainen ohituskaista. Muita autoja ei "jonossa" ollut edessä tai takana. Noh, menihän se ohituskaistan aikana ohi, mutta minkä halvatun takia piti säästellä ohitukseen lähtö siihen asti, että ohituskaistaa on enään 200m jäljellä ja paluu omalle kaistalle piti tehdä sulkuviivojen ohi karjapusku...eiku lisävalotelinettä hipoen?

2. Tojota Anjovis piti takana seuraa usemman kymmenen kilometriä rajoituksen vaihdellessa 80-100km/h. Välillä veti aivan tappituntumalle ja välillä jätti vähän hajurakoa. Yritettiin hiljentää hieman ja tarjota tilaa täysin turvallisissa ohituspaikoissa, mutta ei tuntunut olevan kaverilla tarvetta mennä ohi, vaikka takaa tuli tojotamiehestä ja meistä ohi useampikin autokunta. Sitten yhtäkkiä miekkonen lähtee jonkun toisen ohittajan imuun ja tekee vihdoin suht. tiukoille menneen ohituksen.

Molemmissa tapauksissa kuljettajana keski-ikäinen mies, vilkulla ei ole tapana "ohituskehotusta" takanatulijoille jaella.

Toki muutaman kerran takaa tultiin omasta mielestäni "mallikelpoisesti" ohi heti, kun hieman väisti pientareelle ja ohituksen jälkeen morjenstivat vielä kiitokseksi, mutta pääsääntöisesti oli erittäin vaikeaa keksiä, että mitä halvattua siellä takana olevassa autossa kuskin pallilla istuva oikein miettii? Ei ainakaan omaa ja muiden sujuvaa sekä turvallista matkantekoa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

9-5T kirjoitti:
Janza kirjoitti: Mä en ainakaan ole automaattisesti olettanut että vilkun vilautus olisi mikään "ohitusmerkki" vaan mahdollisesti vain ilmoitus siitä että edellä menijä on havainnut / huomioinut takaa tulevan ajoneuvon ja sen mahdolliset ohitusaikeet :wink:
Kyllähän se on selvä merkki että merkin antajan mielestä voit lähteä ohi eikä ilmoitus luulen olettavani sinun haluavan ohi.
Kyllähän se selvää yleensä isompien ajonevojen ja yhdistelmien kohdalla onkin mutta henkilöautojen kohdalla tuntuu käytäntö vaihtelevan (merkin tarvekin onneksi vähäisempi). Lähinnä tossa ajattelin tilannetta jossa esim joku ajaa rekan perässä (ei tappituntumalla) ja vilauttaa takaa tulevalle vilkulla merkin ettei itse ole lähdössä ohittamaan,,, tai noin olen sen ohittajana tulkinnut :roll:.
Mutta ei siihen merkkiin kannata todellakaan sokeasti luottaa, vilkun käyttäjiä ja käyttämättä jättäjiä kun tuntuu olevan joka lähtöön.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

On se kumma, kun sitä ohitus / kaistanvaihtoa ei voi tehdä ajoissa ja asianmukaisesti. Tänäänkin oli läiskähtää golffi etukulmaan. rekan perässä laahas pitkään kaveri ja säihkähti kait pussiin jäämistä. (varmaan kilometrin suoran verran oli aikaa ohittaa se rekka!) nopeutta minulla oli 110km/h 120-alueella kun satoi niin pirusti. pitkän aikaa kaverilla lähteä ohittamaan. sitten siinä juuri kun olen kohdalla. yks väläys vilkkua ja kas tässä tulee.. liinat kiini ja jarrutus 110-80:iin ja töötti pohjaan. ei ollut taas kaukana. Mielestäni olen ennakoitavissa, ajan rajoitusten mukaan ja annan aikaa lähteä ohittamaan. Mikä ihme se on että odotetaan juuri kohdalle ja sitten keulapeltejä hipoen tungetaan pakolla eteen. Näitä vastaavia tapauksia on ollut monta jo parin viikon aikana. edelleen en kaahaa. Annan varmasti tilaa. Jos ei tajuta lähteä ajoissa on sitten parempi odottaa seuraava mahdollisuus tehdä se turvallisesti. Mennään ohi kun tilaa on ja jos ei ehdi tai toisella kaistalla on jo joku niin odottaa sitten. Keräänkö näitä tapauksia jotenkin? Teenkö jotain todella väärin?

Niin ja tuo allekirjoitus on sitten ihan oma tarinansa. Sen voi myös tulkita toisella tapaa kuin kaahailu. Turvavälinhän on oltava vähintään se mitä vapaata näkyvää tietä on edessä, eikös? jos auto tulee perääsi liian likelle turvaväliähän on silloin liian vähän? No on kaksi vaihtoehtoa saada väli oikeaksi. Jättää sitä lisää tai vähäntää nopeutta, jolloin jarrutusmatkaa on riittävästi. No jos joku tulee liian lähelle on jarrutettava, jotta nopeus on riittävän pieni takana olevan turvaväliksi. voi ärsyttää, mutta nopeus kasvaa heti kun välikin.. No joo.. olihan siinä taas viisauksia muiden riesaksi.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

puu kirjoitti:Sama vika täällä. 1600kg painoa ja 70hp tehoa, niin lähes joka ohitus on vaarallinen. Ohituskaistoillakaan ei meinaa päästä ohi, kun ne ovat yleensä ylämäissä ja kaikki kiihdyttävät niissä sen 10-20km/h.
Jooh, mulla ~2000kg ja 80hp (uutena, nyt ajettu yli 540tkm) joten laiska kuin mikä tommonen iso paku. Sillä saa kuitenkin ajaa satasen alueella ihan normaalisti ~110 mittarissa mutta jos joku ajelee edessä yhdeksääkymppiä niin ohi ei pääse kuin kilometrin alamäessä jos siinäkään.

Ja joo, karavaanari on kaikkien kaveri...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

rmeller kirjoitti:
wesku kirjoitti: Ohitusmerkkien antamisesta harvemmin on mitään hyötyä, päinvastoin.
Tästä olen vahvasti eri mieltä, useasti on helpottanut omaa ohitusta edellä kulkevan rekan antama merkki.

Rami

Olen myös samaa mieltä, että ohitusmerkki auttaa ohittajaa. Ja kuten aiemmin sanottua, vastuu silti aina ohittajalla.

Muistakaahan sitten myös kiittää ohitusmerkin antajaa kun palaatte omalle kaistalle, eli vilkun vilautus tai pari. Jos viesti menee perille tulee "Ole hyvä" rekalta pitkien vilautuksella. Ja sitten molemmat on
:D 8)
Muukkonen

Bmw 523 Touring
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Nähtävästi on jäänyt tämäkin tarina kertomatta tältä kesältä. Tuossa kesälomien sesonkiaikana kun itse olin töissä ja ajelin kuorma-autolla mursketta tuli kyllä niin läheltä piti tilanne, ettei välttämättä voi toista tulla. Kuorma-autolla massaa sellaiset ~26t ja vauhtia 80km/h alueella sen mitä kulkee, eli rajoitinta vasten (tässä 88km/h) Katsoin edeltävällä suoralla jo peileihin, että joku roikkuu lähes lavan alla. Tullaan sitten loivasti vasemmalle kaartuvaan mutkaan joka alkaa nyppylän päältä, heti nyppylän jälkeen on risteys ja luonnollisesti keltaiset viivat. Tämä sankari sitten päätti lähteä tuossa ohittamaan ja eikös vastaan tule V70 Volvo. Hyvä, että satuin vilkaisemaan peiliin kun näin Volvon niiavan aika rajusti ja vilkuttavan pitkiä. Samalla löin kuorkin keskipolkimen lattiaan ja voitte arvata paljonko se sitten niiasi. Tunteet oli yllättäen jotakin näiden kahden seutuvilla: 8O :evil:
Sillä ei tuo mitenkään ripeästi kiihdy, vaikka 440hv pitäisikin olla.

Ja selkeästi lomamatkalaisia olivat. Farmariauto täynnä tavaraa ja 4-henkinen perhe + koira autossa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mulle on kerran käynyt rekan kanssa sillä tavalla että oli sellainen puuterilumikeli ja sen alla kunnon jäätikkö ja siinä mielessä paha keli että omista peileistä ei näy juuri muuta kuin lumipöllyä. Minua lähti ohittamaan 240 sarjan volvo. Ollessaan jo vetäjän rinnalla menossa se alkoi heittelehtiä ja suistui penkalle. Katsoin että ajovalot sillä vaan vilisi puolelta toiselle ja sitten auto katosi myräkkään. Ensin mietin että ei ilmeisesti osunut kylkeen kun mitään kolinaa kuulunut. :wink: Sitten tuli tietysti tunne että pitää pysähtyä. No jarruihin ei uskaltanut juurikaan koskea kun aiemmin oli jo todennut kelin sellaiseksi että kun jarrua hipaiseekaan niin kärryn keula niiaa heti ja kurkistaa jommalta kummalta puolelta. Vähänkään pidempi jarrutus olisi siis varmasti aiheuttanut "konginkankaat". Nostin siis jalan jarrulta ja tuota pikaa totesin olevani ainakin kilometrin päässä tapahtumapaikalta. Eihän siihen enää olisi ollutkaan mitään järkeä pysähtyä. Tuli sitten oman firman auto vastaan ja kysyin lällärillä että viitsitkö kertoa mitä siellä tapahtuu kun menet paikalle. Volvo oli kuulemma nätisti lumipenkan päällä ja yleisö yritti autoilijan kanssa kovasti saada kiesiä takaisin tielle. :D
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin