Kysyn tässä kanssasaabisteilta neuvoa auton talvisäiltyksestä (loka-maalis)...
Mikä olisi paras säilytysratkaisu jos autolla ei aja talvella? Varmaan lämmin autotalli, mutta niitä ei ole riittävästi.
Jos autoa pitää esim. ulkona telttatallissa, miten lämpötilanvaihtelut oikeasti vaikuttavat vanhaan autoon joka on viimeiset 18 vuotta ollut ympärivuotisessa käytössä (talvella vain kuivalla kelillä ajettu) mutta majaillut kuitenkin lämpimässä tallissa?
Telttatallin pohjalla on filtterikangas+sora (ei nurmikkoa tmv. kosteaa)?
Toinen vaihtoehto olisi vanhan ladon nurkka, joka on kuiva ja hyvin tuulettuva, mutta kylmä ja altis lämpötilanvaihteluille?
Onko muita ratkaisuja?
Lämmintä tallia sopuhintaan pääkaupunkiseudulla etsien...
Kiitollinen kommenteista...talvi tulee.
Auton talvisäilytys
Auton talvisäilytys
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4
Haku-toiminnolla löytyy jälleen aika paljon infoa!
Tuossa vaikka alkajaisiksi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... s%E4ilytys
Hakusanaksi "talvisäilytys".
Tuossa vaikka alkajaisiksi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... s%E4ilytys
Hakusanaksi "talvisäilytys".
Telttatallissa ruostumisen suhteen auto ei säily sen paremmin kuin taivas-allakaan. Autokatoksessa voi jo olla parempi kun siinä on betoniperustus ja katto joka kenties vähentää veden tiivistymistä auton rakenteisiin tasaamalla lämpötilavaihteluita.
Taivasalle en autoa jättäisi, koska jos autolla ei päivittäin ajeta ei sen rakenteita myöskään tuuleteta ja kaikki kosteuskuorma pääsee tehokkaasti tekemään töitään. Jos joutuisin taivas-alle tai johonkin telttaan auton jättämään yrittäisin järjestää rakenteille mahdollisimman hyvän kosteuseristeen (vaikkapa tukevasti vaseliinia jokapaikkaan). Ja vaikka auto olisi käytössäkin pyrkisin eristämään kosteudelta ainakin semmoiset paikat jotka ei helposti tuuletu ajaessa. tähän vaseliini tai joku riittävän tukeva ruosteenestoaine/ratkaisu hyväksi.
Taivasalle en autoa jättäisi, koska jos autolla ei päivittäin ajeta ei sen rakenteita myöskään tuuleteta ja kaikki kosteuskuorma pääsee tehokkaasti tekemään töitään. Jos joutuisin taivas-alle tai johonkin telttaan auton jättämään yrittäisin järjestää rakenteille mahdollisimman hyvän kosteuseristeen (vaikkapa tukevasti vaseliinia jokapaikkaan). Ja vaikka auto olisi käytössäkin pyrkisin eristämään kosteudelta ainakin semmoiset paikat jotka ei helposti tuuletu ajaessa. tähän vaseliini tai joku riittävän tukeva ruosteenestoaine/ratkaisu hyväksi.
Näinhän se on täälläkin, mutta tilanne ei eroa juurikaan teltassa säilyttämisestä. Lumi pellin pinnalla sulaa päivisin vedeksi ja öisin taas jäätyy joten käytännössä pellin päällä on jonkinlainen kerros jäätä. Mitä kuitenkin tapahtuu auton rakenteissa on että sitä vaivaa aika tajuton kosteuskuorma jota ei tuuleteta aivan samoin kuin on tilanne teltassa säilytettynä. Harva meistä kuitenkaan on huolissaan että kattoon tai konepeittoon tulisi ruostereikä vaan haluttaisiin suojella autoa sen koteloita alustaa ja muita rakenteita mahdollisesti uhkaavalta kosteuskuormitukselta.
En jättäisi autoa telttaan enkä taivasalle talvisäilöön:)
En jättäisi autoa telttaan enkä taivasalle talvisäilöön:)