Ilmastoinnin hoidosta
Ilmastoinnin hoidosta
Sain Suomen autolehdeltä, http://www.suomenautolehti.fi, luvan laittaa esille ilmastoinnin hoitoa koskevan artikkelin.
Juttu on julkaistu lehden numerossa 6/2003. Ei ihan tuore mutta eipä tuo asia ole mihinkään muuttnut:
Ilmastointi vaatii huoltoa.
Mielestäni jutun voisi laittaa tänne esille ihan pysyvästi.
Juttu on julkaistu lehden numerossa 6/2003. Ei ihan tuore mutta eipä tuo asia ole mihinkään muuttnut:
Ilmastointi vaatii huoltoa.
Mielestäni jutun voisi laittaa tänne esille ihan pysyvästi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Niin sekin nyt riippuu aivan tuurista että mitenkä ilmastoinnin hajoaa.. Olen tänä vuonna tilannut ties kuinka monet kennot ja ilmastoinnin putket kun ovat mennee rikki..9-5T kirjoitti:rahastamaan. Eipä tiedä -91 tonnarin ilmastointi vieläkään kaipaavansa huoltoa, toimii täysin ja suodattimen vaihtohan kuuluu normaaliin auton huoltoon mutta tuon kirjoituksen mukaan se olisi pitänyt huoltaa 9 kertaa.Korjaamoiden aika herätä
Ilmastointien yleistyttyä vasta tuo huolto keksittiin, siihen asti pärjättiin ilmankin eikä Saab ole vieläkään ottanut sitä huolto kohteeksi.
Joku R12 vaatii tosiaan paljon käyttöä ettei aineet lähde karkuun, koska noissa on tiivistymisongelmia.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
SVC:n postaamaan artikkeliin liittyen "ilmastointi vaatii huoltoa", sorvaisin hieman pilkkua. Olikohan tuossa artikkelissa pieni epätarkkuus. Mielestäni laudutin ja höyrystin ovat kaksi eri asiaa, mutta katsokaapa itse (Sivu 1, kohta: "Mistä hajuhaitat johtuvat"):
"...Ohjaamoon tuleva ilma kohtaa kylmän lauhduttimen ja ilman kosteus tiivistyy lauhduttimen pinnalle....llmastoinnin hajuhaitat johtuvat siitä, että auton pysähdyttyä höyrystin on kylmä ja ilman kosteus tiivistyy kylmille pinnoille."
Siis ohjaamoon tuleva ilma kohtaa höyrystimen, eikä laudutinta, eikö? Lauhdutin lienee auton nokalla, eikä sen luulisi aiheuttavan hajuhaittoja sisätiloihin
Noh tää ei kuitenkaan ole mun kirjoitukseni pointti, vain huomio. Älkää ottako herneitä
Mutta asiaan: mielestäni ilmastoinnin huolto ei ole rahastamista vaan oikeasti aiheellinen toimenpide. Täällä, missä lämpötilat ovat reippaasti plussalla vuoden ympäri, on toimiva ilmastointi elinehto liikenteessä. Olosuhteet ovat karut. Aiemmin omistamani Dodge Durangon ilmastointi tuotti oksettavan hajuista ilmaa sisään. Liekö sitten seissyt dealerin pihalla pidempään käyttämättä vai oliko huolto kokonaan laiminlyöty? Puhdistutin sen kolmesti ennenkuin dunkkis lähti. Sen jälkeen huollatin koko järjestelmän puolivuosittain. Vaimon autolla tulee kohta vuosi täyteen ja sen ilmastointi on kohta huollatettava, koska "keittiörätin" dunkkista alkaa jo olla. Kokemus on sen osoittanut, että tässä kohtaa ei kannata säästää, enkä näin tee myöskään vuoden päästä Suomessa vaikka olosuhteet ovatkin toisenlaiset.
Edit: typoja, ja tietäähän sen mistä se johtuu
"...Ohjaamoon tuleva ilma kohtaa kylmän lauhduttimen ja ilman kosteus tiivistyy lauhduttimen pinnalle....llmastoinnin hajuhaitat johtuvat siitä, että auton pysähdyttyä höyrystin on kylmä ja ilman kosteus tiivistyy kylmille pinnoille."
Siis ohjaamoon tuleva ilma kohtaa höyrystimen, eikä laudutinta, eikö? Lauhdutin lienee auton nokalla, eikä sen luulisi aiheuttavan hajuhaittoja sisätiloihin


Mutta asiaan: mielestäni ilmastoinnin huolto ei ole rahastamista vaan oikeasti aiheellinen toimenpide. Täällä, missä lämpötilat ovat reippaasti plussalla vuoden ympäri, on toimiva ilmastointi elinehto liikenteessä. Olosuhteet ovat karut. Aiemmin omistamani Dodge Durangon ilmastointi tuotti oksettavan hajuista ilmaa sisään. Liekö sitten seissyt dealerin pihalla pidempään käyttämättä vai oliko huolto kokonaan laiminlyöty? Puhdistutin sen kolmesti ennenkuin dunkkis lähti. Sen jälkeen huollatin koko järjestelmän puolivuosittain. Vaimon autolla tulee kohta vuosi täyteen ja sen ilmastointi on kohta huollatettava, koska "keittiörätin" dunkkista alkaa jo olla. Kokemus on sen osoittanut, että tässä kohtaa ei kannata säästää, enkä näin tee myöskään vuoden päästä Suomessa vaikka olosuhteet ovatkin toisenlaiset.
Edit: typoja, ja tietäähän sen mistä se johtuu

MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Eipä tiennyt USA:ssa Pennsylvaniassa (lämpöä 25-30 astetta) auton kylmäkone kaipaavansa huoltoa, ennenkuin ajoimme samaisen auton Floridaan, jossa päivälämpötilat alkoivat nelosella. Auto oli vain pari vuotta vanha.9-5T kirjoitti:Eipä tiedä -91 tonnarin ilmastointi vieläkään kaipaavansa huoltoa, toimii täysin ja suodattimen vaihtohan kuuluu normaaliin auton huoltoon...
(Päivä parkkipaikalla nosti auton sisälämpötilan helposti yli 70 asteeseen.)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
En tiedä mitä tekivät, mutta jokaisen kerran jälkeen ilmastointi tuntui tehokkaammalta. Liekö täyttäneet ja puhdistaneet? Kerran mainitsivat evaporaattorin vuotavan hieman. Liekö tarkoittanut höyrystintä vai sittenkin nokalla olevaa lauhdutinta - mene ja tiedä, välillä on vaikea ottaa intianlontoosta selvää
Enpä koskaan vaihdattanut osan osaa koko järjestelmään - tietääkseni

MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kylmäteknisesti 10 % vaje kylmäaine täytössä aiheuttaa käytössä 50 % tehonmenetyksen viilennyksen suhteen..Eli sen takia koppi ei tarpeeksi viilene...9-5T kirjoitti:rahastamaan. Eipä tiedä -91 tonnarin ilmastointi vieläkään kaipaavansa huoltoa, toimii täysin ja suodattimen vaihtohan kuuluu normaaliin auton huoltoon mutta tuon kirjoituksen mukaan se olisi pitänyt huoltaa 9 kertaa.Korjaamoiden aika herätä
Ilmastointien yleistyttyä vasta tuo huolto keksittiin, siihen asti pärjättiin ilmankin eikä Saab ole vieläkään ottanut sitä huolto kohteeksi.
Se perustuu siihen että ex-venttiili saa osan aineesta kaasuna, jolloin se ei pysty hyödyntämään koko tehoa...
Kun viedään vanha auto huoltoon, niin se tuntuu kuin uudelta, koska kaikki tehot on tallella, kunnes piiri taas vajenee...
Vanhoissa ilmastoidussa laitteissa on jäätäri säädetty liian alas eli lähes pakkasen puolelle, jolloin pieneliöitä varmaankin tulee hajun myötä ja toisaaltä melkei kaksikymmentä vuotta vanha höyrystin haiskahtaakin jo vaikkei sille mitään teekkään...
Mutta hyvä bisnes se on niille jotka niitä tekee...vertaa öljyn vaihtoon ...vanhat litkut pihalle ja uudet sisään...kassan kautta ulos...
PS..Allekirjoittanut tehnyt isoja ja pieniä coolereita ja esim..olen tavannut kaupan vehkeissä 25 vuotiaita laitteistoja joihin ei ole mitään ainetta lisätty, vaikka koneet ulkoilman armoilla...ja aineet mitattu kosteuden varalta eikä niissä mitään poikkeavaa ole havaittu...eli kun litkut pysyy sisällä, niin pelit pelaa....
Onkos tuohon jotain näppärää vinkkiä miten/millä kotioloissa tuon saisi hoidettua.Mimmi kirjoitti:Ilmastoinnin huollossa ei puututa "pahanhajuiseen sisäilmaan", koska se johtuu höyrystinpatterin pinnalla mätänevistä pieneliöistä ja sen saa pois ainoastaan joko desinfioimalla tai mekaanisesti puhdistamalla kennon pinnat.
Normi ilmastointihuoltoon tuo ei tosiaan taida sisältyy.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Hmmm, siis vertaatko kauppojen kylmälaitteita ja auton ilmastointia?900 I 16 Kat kirjoitti:PS..Allekirjoittanut tehnyt isoja ja pieniä coolereita ja esim..olen tavannut kaupan vehkeissä 25 vuotiaita laitteistoja joihin ei ole mitään ainetta lisätty, vaikka koneet ulkoilman armoilla...ja aineet mitattu kosteuden varalta eikä niissä mitään poikkeavaa ole havaittu...eli kun litkut pysyy sisällä, niin pelit pelaa....
Mun käsittääkseni noissa kylmälaitteissa on letkusto ihan eri kaliiperia, ainakin niissä mihin itse on joutunut tutustumaan. Autokäytössähän on pakko käyttää moottorin värinän takia kumiletkuja esim.
Viimeksi muokannut HM, To Syys 06, 2007 22:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2274
Väärä ihminen olen tähän vastaamaan mutta höyrystinkennoja on tullut pestyä ihan vedellä törkystä (itikka,lehti/havusotku) ja ainakin autokäyttöön löytyy desinfiointi+hajuste spreitä.tetammi kirjoitti:Onkos tuohon jotain näppärää vinkkiä miten/millä kotioloissa tuon saisi hoidettua.Mimmi kirjoitti:Ilmastoinnin huollossa ei puututa "pahanhajuiseen sisäilmaan", koska se johtuu höyrystinpatterin pinnalla mätänevistä pieneliöistä ja sen saa pois ainoastaan joko desinfioimalla tai mekaanisesti puhdistamalla kennon pinnat.
Normi ilmastointihuoltoon tuo ei tosiaan taida sisältyy.
#2274
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kaupoissa käytetään normi jäykkää kupariputkea.. asennusvirheiden takia putki hinkkaa itsensä rikki, samoin kun autokäytössä alumiiniputki...Moottorin värinä on huomioitu auton kompuran lähdöissä käytettäessä kylmäaineille sopivaa taipuisaa kumiputkea..HM kirjoitti:Hmmm, siis vertaatko kauppojen kylmälaitteita ja auton ilmastointia?900 I 16 Kat kirjoitti:PS..Allekirjoittanut tehnyt isoja ja pieniä coolereita ja esim..olen tavannut kaupan vehkeissä 25 vuotiaita laitteistoja joihin ei ole mitään ainetta lisätty, vaikka koneet ulkoilman armoilla...ja aineet mitattu kosteuden varalta eikä niissä mitään poikkeavaa ole havaittu...eli kun litkut pysyy sisällä, niin pelit pelaa....
Mun käsittääkseni noissa kylmälaitteissa on letkusto ihan eri kaliiperia, ainakin niissä mihin itse on joutunut tutustumaan. Autokäytössähän on pakko käyttää moottorin värinän takia kumiletkuja esim.
Vaikka väitetään, ettei normaali hydrauliputki kestä kylmäaineita, on niitäkin käytetty ilmastoinnin kuntoon saattamiseksi....
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Sehän riippuu siitä paljonko se imee keittiössä käytettävästä paistin rasvasta sisuksiinsa+huoneiston ns.hienojakoisesta pölystä...9-5T kirjoitti:Onko kokemusta kuinka usein ILP vaatii puhdistusta? Autoissa lienee joku juju joka saa kennon haisemaan sillä vajaa 4v/400000km ajettu 9-5 ei haiskahda vieläkään vaikka viimeinen vuosi on kilometrejä tullut vain 6000.900 I 16 Kat kirjoitti:Noita vaahtoavia aineita on tullut kauppoihin..Kannattaa muuten ilmalämpöpumpun sisäyksikön höyrystintäkin joskus putsailla, kun kumminkin kesällä käyttää laitetta viilentämiseen...
Vaikka siinä suodatin onkin, niin osa menee varmasti siitä läpi....
Jos itsellä olisi tarve ilmalämpöpumppuun, niin suhattaisin aineet syksyisin, koska sen kylmäkerroin on paras puhtaalla suotimella + höyrystinosiolla talven koitoksia varten...
Tietenkin jos suodatin pysyy melkein puhtaana aina tarkastettaessa, niin silmämääräinen tarkastus mielestäni riittäisi...