Mahtaako ko. päätös alentaa hintoja?
Toivottavasti.
-------------------
EU-komissio poisti kilpailun esteitä autokorjaamoilta
Julkaistu 14.09.2007, klo 15.18
EU:n komissio on velvoittanut neljä autonvalmistajaa - DaimlerChrysler, Toyota, General Motors ja Fiat - lopettamaan omien merkkikorjaamojensa suosimisen ja antamaan valmistamiensa automerkkien kaikki tekniset tiedot myös riippumattomille autokorjaamoille.
Päätös on oikeudellisesti sitova ja perustuu komission vuonna 2004 tekemään selvitykseen. Sen mukaan merkkikorjaamot perivät useissa EU-maissa kuluttajilta huomattavasti korkeampia hintoja kuin riippumattomat. Suurin eri havaittiin Englannissa, missä ero saattoi olla jopa 120 prosenttia.
Valmistajat ovat sitoutuneet noudattamaan komission määräystä ja järjestämään asian niin, että kaikkien automerkkien tekniset tiedot ovat kaikkien niistä kiinnostuneiden saatavissa ilmaiseksi internetissä.
Uutta järjestelmää on jo alettu rakentaa ja sen on määrä olla täysin käytössä vuoden vaihteeseen mennessä. Muiden autonvalmistajien edellytetään noudattavan samaa käytäntöä oma-aloitteisesti.
YLE Uutiset
Autokorjaamoille kunnon kilpailua!
Autokorjaamoille kunnon kilpailua!
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Toivottavasti vaikuttaa hintoihin
Hiukan epäilyttää, että tulevatko riippumattomat korjaamot saamaan tietoja yhtä nopeasti / helposti kuin merkkkikorjaamot.
Pitkällä takuulla saa ainakin varmistettua, että auto käytetään merkkihuollossa takuuajan. Kun vika sitten tulee, se on jo etukäteen maksettu osittain, tai vian kalleudesta riippuen jopa kokonaan huoltojen hinnoissa. Jos hinnat laskisivat järjelliselle tasolle, pitkä takuu olis etu, ei painolasti.
Voisi vaikka harkita pakasta vedettyä menopeliä.
Pitkällä takuulla saa ainakin varmistettua, että auto käytetään merkkihuollossa takuuajan. Kun vika sitten tulee, se on jo etukäteen maksettu osittain, tai vian kalleudesta riippuen jopa kokonaan huoltojen hinnoissa. Jos hinnat laskisivat järjelliselle tasolle, pitkä takuu olis etu, ei painolasti.
Voisi vaikka harkita pakasta vedettyä menopeliä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Jiivee : Pitkällä takuulla saa ainakin varmistettua, että auto käytetään merkkihuollossa takuuajan. Kun vika sitten tulee, se on jo etukäteen maksettu osittain, tai vian kalleudesta riippuen jopa kokonaan huoltojen hinnoissa. Jos hinnat laskisivat järjelliselle tasolle, pitkä takuu olis etu, ei painolasti.
Vuosia sitten tuli päätös Brysselistä , että autojen takuun jatkuminen ei edellytä merkkikorjaamoa !
Huollot on kuitenkin tehtävä valmistajan määräämällä tavalla.
Myssötöntä toi korjaamoiden tuntihinnoittelu. Kallein tuntiveloitus , mitä olen kuullut on volkkarin 100E / h.Länkkärin ottaa 87 E / h.
Miksiköhan käytän autoani huollossa Tallinnassa , jossa tuntiveloitus on 28 E / h -maahantuojalla ???
P.S. bensa on 50 snt (sentaalia ) halvempaa kuin Suomessa .
Vuosia sitten tuli päätös Brysselistä , että autojen takuun jatkuminen ei edellytä merkkikorjaamoa !
Huollot on kuitenkin tehtävä valmistajan määräämällä tavalla.
Myssötöntä toi korjaamoiden tuntihinnoittelu. Kallein tuntiveloitus , mitä olen kuullut on volkkarin 100E / h.Länkkärin ottaa 87 E / h.
Miksiköhan käytän autoani huollossa Tallinnassa , jossa tuntiveloitus on 28 E / h -maahantuojalla ???
P.S. bensa on 50 snt (sentaalia ) halvempaa kuin Suomessa .
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
olisipa mahdollista
En maksa tuollaisia järjettömiä tuntiveloituksia kuin pakon edessä. Ei herätä myöskään luottamusta kun merkkiliikkeessä ei ollut ideoita mistä vikaa hakea. En halunnut jättää autoani ihmeteltäväksi kallilla tuntitaksalla vaan hain vian tämän foorumin ohjeilla ja korjasin itse. Vikakoodien luku oli suurin kustannus (40 euroa). Vikakoodeja ei ollut päällä.
Kun katsoo merkkiliikkeiden palatseja, voi vain miettiä paljonko auton ja sen huoltojen hinnassa on tilojen ym. kustannuksia. Itse voisin ostaa autoni hiukan vähemmänkin leuhkoista tiloista. En tarkoita kuitenkaan mitään kadunvarsijobbareita, joka on toisenlainen tapa nyhtää kulkineesta enemmän kuin olisi kohtuullista.
Mersuani taas säädettiin merkkiliikkeessä, jolloin siitä löytyi lukuisia vikoja, vaikka auto oli katsastettu alle viikko aikaisemmin. Kun mersu hajosi seuraavan kerran, vein kilvet pois mielummin kuin antauduin merkkiliikkeen kusetettavaksi. Kai Lahdesjärvellä olisi vaihdettu tällä kerralla laatikko ja peräkin konevian vuoksi ja taas kysymättä.
Kun katsoo merkkiliikkeiden palatseja, voi vain miettiä paljonko auton ja sen huoltojen hinnassa on tilojen ym. kustannuksia. Itse voisin ostaa autoni hiukan vähemmänkin leuhkoista tiloista. En tarkoita kuitenkaan mitään kadunvarsijobbareita, joka on toisenlainen tapa nyhtää kulkineesta enemmän kuin olisi kohtuullista.
Mersuani taas säädettiin merkkiliikkeessä, jolloin siitä löytyi lukuisia vikoja, vaikka auto oli katsastettu alle viikko aikaisemmin. Kun mersu hajosi seuraavan kerran, vein kilvet pois mielummin kuin antauduin merkkiliikkeen kusetettavaksi. Kai Lahdesjärvellä olisi vaihdettu tällä kerralla laatikko ja peräkin konevian vuoksi ja taas kysymättä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Hah.
Voisihan sitä merkkikorjaamolle vaikka 75 €/h maksaakkin.
JOS, viat vaan saisi korjattua.
mm. Cabbeni on ollut korjaamolla kahdesti, eikä yhtään vikaa ole merkkiliikkeen toimesta saatu korjattua, edes katsastustarkastusta ei saatu tehtyä.
Silti näistä sananmukaisista "valohoidoista" on joutunut maksamaan about 300€.
Sellaista tilannetta ei enää tule, että minun Saabit menisivät paikallisen merkkihuollon halliin
Voisihan sitä merkkikorjaamolle vaikka 75 €/h maksaakkin.
JOS, viat vaan saisi korjattua.
mm. Cabbeni on ollut korjaamolla kahdesti, eikä yhtään vikaa ole merkkiliikkeen toimesta saatu korjattua, edes katsastustarkastusta ei saatu tehtyä.
Silti näistä sananmukaisista "valohoidoista" on joutunut maksamaan about 300€.
Sellaista tilannetta ei enää tule, että minun Saabit menisivät paikallisen merkkihuollon halliin

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."