Vanhan saabin turvallisuus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tämän videon järkyttämänä ja Volvolandian keskustelun innoittamana aloin pohtimaan miten myös turvalliseksi mielletyt saabimme selviäisivät 2000-luvun "viiden tähden autoa" vastaan samanlaisessa nokkakolarissa. Veikkaan, että sen paremmin asiat eivät olisi volvoa vastaavassa tonnarissa. Positiivista on ainakin se, että turvallisuudessa autot ovat kehittyneet roimasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Onko olemassa näitä puolivirallisia testejä saabeista olemassa?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kyllähän ne parhaatkin 90-luvun alun henkilöautot taitavat tuota volvon luokkaa olla (siis parhaimmillaan ja vähäruosteisina). Kyseiset koslat on suunniteltu aikana jolloin ei ollut kovin edistyksellisiä tietokoneavusteisia lujuusmallinnuksia eikä ollut tapana käyttää suurlujuusteräksiä tms.
Ehkäpä muotina oli tehdä hiukan pehmeämpiä koreja koska pienemmissä törmäyksissä matkustajaan kohdistuva hidastuvuus oli pienempi (ei airbageja joten tämä oli tärkeämpi juttu kuin nykyään). Isommissa kolareissa pruukasi henki mennä joka tapauksessa joten ei voi mitään...
Pointti on joka tapauksessa se, että kukin Saab-malli saattoi olla yksi turvallisimmista autoista omana aikanaan mutta kehitys kehittyy eli nykyautoja vastaan ei ole mitään jakoa. Ainakin CC-tonnari on ulkomittoihinsa nähden hämmästyttävän kevytrakenteinen auto, joten sen kestävyyttä en tositilanteessa haluaisi kokea. Edellinen lause pätee sitten muuten suurin piirtein kaikkiin muihinkin kyseisen aikakauden autoihin, joten ei herneitä :) Meillä emäntä ja jälkikasvu matkustaa Citikan C5:ssä joka on todettu varsin hyväksi autoksi joutua kolariin. Itse pelaan venäläistä rulettia '86 og900:lla, '87 Audi 80:llä ja '74 Taunuksella eli palokunnan on syytä pitää hydraulileikkurinsa terässä...
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

http://www.asp-seo.com/video-izlesene-3 ... -SUVs.html

Tuolla on jonkunlainen tonnari video.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jossain määrin kyllä yllätyin, tunnustan, mutta olisihan se toisaalta ollut kovinkin surullista todeta jos tulos tuossa tilanteessa EI olisi ollut suurinpiirtein tuo.. :roll: (ensinnäkin sellaista ei oltaisi edes koskaan päästetty televisioon.. :wink:)

Kiinnostavampaa olisi tietysti ollut nähdä miten Saabille, esim. CS-koriselle tonnarille olisi käynyt. Tuntuma kun on että paremmin kyllä, mutta paljonko..? :?
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Muistelisin, että jokin auto-ohjelma (taisi olla peräti kotimainen) järjesti pienen testin, missä törmättiin muutamalla eri merkkisellä vanhalla autolla betoni esteeseen. Mukana oli myös og satku. Satku ei tosin tainnut pysyä kunnolla suunnassa ja testi siltä osin onnistunut täysin.

Löytyy varmaan foorumilta juttua siitä. Saa joku näppärä haun käyttäjä kokeilla etsiä sitä jos haluaa. Minä en rupea, kun en yleensä löydä sieltä mitään mitä etsin...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ohhoh, olipa melkoinen yllätys. Toisaalta eipä mikään ihme sillä nykyautoista nuo pienet on parantunu huomattavasti, jopa verraten isoihin vanhoihin. Tai no, kyllä noista uusista on mikä tahansa parempi kuin vanha. Paitsi se kiinalainen.
Viimeksi muokannut dimebak, Su Loka 07, 2007 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muistaakseni joku vuosi sitten cs tonnaria verrattin nyky autoihin ja se sijoittui yllättävän hyvin olisiko ollut 4 tähteä jopa...?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tuo 'pikkuauto' Modushan on huomattavasti tuhdimpi kuin esim. 80-luvun Micrat tai 90-luvun Cliot.

Itse asiassa taitaa olla suunnilleen OG-satkun painoissa eli ei paljonkaan Volvoa kevyempi.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sittenhän siinä on tietysti sekin asia, että jos 2 tuollaista Modusta ajettaisiin samalla tavalla toisiinsa niin kaikille taitaisi käydä aika huonosti. Sillä tuossahan se käytti myös etupäästä hyvin pehmeää Volvoa "deformationszon":ina.(ei tullut suomenkielen sana nyt mieleen..)
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5170
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Touko 11, 2011 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tri-Lo kirjoitti:Sittenhän siinä on tietysti sekin asia, että jos 2 tuollaista Modusta ajettaisiin samalla tavalla toisiinsa niin kaikille taitaisi käydä aika huonosti. Sillä tuossahan se käytti myös etupäästä hyvin pehmeää Volvoa "deformationszon":ina.(ei tullut suomenkielen sana nyt mieleen..)
Näinpä. En myöskään epäile Moduksen pätevyyttä vanhaa Volvoa vastaan. Matkustamon sisään tunkevan materiaalin määrän ohella myös nopeuden muutos on olennaista, mihin äsken taisit viitata.

Hyvin tuo kuitenkin näyttää pärjänneen betonia (itseään) vastaan myös nopeuden muutoksen osalta, kun nutipäiden värejä katsotaan:
http://www.euroncap.com/tests/renault_m ... 4/201.aspx

Voi jumpe, nyt kyllä meni se ainoa syy ajella kymmenen vuotta vanhalla Aerolla. Ei kun Modusta kehiin :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oulun Teku/yliopisto tms. teki vuosituhannen vaihteen tienoilla tutkimuksen Suomen kolaritilastojen perusteella ja totesi Tonnarin kaikkein turvallisimmaksi autoksi. Ilmeisesti 9-5:stä ei ollut silloin vielä riittävästi dataa.

Yritin tuota taannoin googlailla, mutta en löytänyt.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tässäpä hyvä summeeraus koko videosta juutuubin kommenteista poimittuna:
But isn´t it better to die than drive a Modus?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Henkka #2283 kirjoitti:
Hyvin tuo kuitenkin näyttää pärjänneen betonia (itseään) vastaan myös nopeuden muutoksen osalta, kun nutipäiden värejä katsotaan:
http://www.euroncap.com/tests/renault_m ... 4/201.aspx
Niinpä, mutta tuota kokeilua vastaavalla vauhdilla sitten eri asia..
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tri-Lo kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:
Hyvin tuo kuitenkin näyttää pärjänneen betonia (itseään) vastaan myös nopeuden muutoksen osalta, kun nutipäiden värejä katsotaan:
http://www.euroncap.com/tests/renault_m ... 4/201.aspx
Niinpä, mutta tuota kokeilua vastaavalla vauhdilla sitten eri asia..
Jep, totta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin