Talvirengas galluppi
Re: Talvirengas galluppi
Lamellia on kitkarenkaassa pinnasta huomattavasti isompi osa kuin nappirenkaassa, joihin tuo osittainen lamellirakenne taisi tulla kymmenisen vuotta sitten? Näin ollen suurempi osa nastarenkaan pinnasta on "kovaa" eikä toimi "kitkarenkaanomaisesti". Näin nappirenkaan jääpito ilman nappeja on huonompi kuin kitkarenkaan.
Myös-sana tuli todennäköisesti epähuomiossa tekstiin, ei nappirenkaan ominaisuuden muillakaan pinnoilla sen huonommat ole, kuivala asfaltilla ehkä jopa päinvastoin juuri tuosta edellisestä lamellien vähäisemmästä määrästä johtuen.
Löysyydestä, ainakin contin uusin nappi ja kitka-parivaljakossa (T-nop.luokkaa) kitkarenkaan runko on huomattavasti jäykempi kuin nastarenkaan.
Mulle riittää tuosta huonoudesta muilla pinnoilla, esim. nyt vaikka se märkä, suolattu asfaltti, syyksi pelkkä hiljaisuus.
Kyllä ne pito-ominaisuudet on ihan erilaiset niissä M+S-renkaissa, jotka ex-Jeepissä oli kuin tällaisissa kunnon kitkoissa. M+S-merkintä saattaa löytyä täysin lamellittomasta renkaasta, käytännössä kylmemmän kelin kesärenkaasta. Mikäköhän vaatimus mahtaa olla M+S merkintään riittävä?
Myös-sana tuli todennäköisesti epähuomiossa tekstiin, ei nappirenkaan ominaisuuden muillakaan pinnoilla sen huonommat ole, kuivala asfaltilla ehkä jopa päinvastoin juuri tuosta edellisestä lamellien vähäisemmästä määrästä johtuen.
Löysyydestä, ainakin contin uusin nappi ja kitka-parivaljakossa (T-nop.luokkaa) kitkarenkaan runko on huomattavasti jäykempi kuin nastarenkaan.
Mulle riittää tuosta huonoudesta muilla pinnoilla, esim. nyt vaikka se märkä, suolattu asfaltti, syyksi pelkkä hiljaisuus.
Kyllä ne pito-ominaisuudet on ihan erilaiset niissä M+S-renkaissa, jotka ex-Jeepissä oli kuin tällaisissa kunnon kitkoissa. M+S-merkintä saattaa löytyä täysin lamellittomasta renkaasta, käytännössä kylmemmän kelin kesärenkaasta. Mikäköhän vaatimus mahtaa olla M+S merkintään riittävä?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Talvirengas galluppi
Michelin X-ICE NORTH satsi tuli nyt ostettua. Näkee sitten tuleeko vierotusoireita kun tähän asti ollut lähes poikkeuksetta Nokian Kumitehtaan tuotteita alla talvisin.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Re: Talvirengas galluppi
kaveri kävi ostamassa keväällä uudet _kesärenkaat_ halvat oli, merkki on fate ja kyljessä merkintä M+S eikä tietoakaan mistään lameleista.
#3272
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirengas galluppi
Ei voida, se on fakta (koska niin lukee TM:ssä)9-5T kirjoitti:Voidaanko unohtaa epäilys kitkarenkaiden löllöydestä?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirengas galluppi
Tuon M+S merkinnänhän saa laittaa kuka tahansa auton valmistaja renkaan kylkeen. Ruotsissahan on joku lista mistä löytyy hyväksytyt talvirenkaat. Jos ajaa talvisissa olosuhteissa joillain pilipali M+S-renkailla käpeikköön eikä rengasta löydy listalta niin vakuutusyhtiön ei ilmeisesti tarvitse korvata kurnuakaan.
#3272
Re: Talvirengas galluppi
Ainakin osasta Nangkangin kesärenkaita M+S löytyy.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Talvirengas galluppi
Eilen laitatin alle nokian 4 nastat.
Aika hemmetin huojakkaaksi tuli meno kesärenkaisiin verrattuna.
Mutta nää onkin ruslandiassa valmistetut..
Aika hemmetin huojakkaaksi tuli meno kesärenkaisiin verrattuna.
Mutta nää onkin ruslandiassa valmistetut..
Re: Talvirengas galluppi
Valitettavan paljon huojuu suomessakin tehdyillä HKPL4.lla
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Talvirengas galluppi
9-5T kirjoitti:Voidaanko unohtaa epäilys kitkarenkaiden löllöydestä?
Vaikutuksensa on myös renkaan profiililla, aivan varmasti korkeaprofiilinen ja kapea on löllö, joka ei taas päde näihin omiin 225/45 R17-kokoisiin lainkaan. Erikokoisissa on myös erilaisia painoluokituksia, joten rungotkin lienevät erikokoisissa erilaisia.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Talvirengas galluppi
Löytääkö joku mistä kohtaa laista tai EU-direktiiveistä löytyy nykyään talvirenkaan määritelmä ? Ainakaan Finlaxistä en löytänyt.
Re: Talvirengas galluppi
Nyt on tyypitetty hieman nokian 5. Luulin että nastamelu olisi kovempi, mutta aika hiljaiset nuo on. Yllätti positiivisesti itseni. Lumella pito paljon parempi, kuin edellisissä loppuunajetuissa (luonnollisesti). Perää tarjoaa alta kurvissa helpommin, kun edelliset sitävastoin puski. Semmottisii, saa nähdä miten mieli muuttuu kun saa enempi ajokokemuksia.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Talvirengas galluppi
Näyttäisi löytyvän täältä: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 23:FI:HTML
"3.1.5 talvirenkaiden osalta tunnus "M + S" (tai vaihtoehtoisesti "M. S." tai "M & S");"
(Esim. USAssa ja Kanadassa käytettävää "mountain/snowflake" symbolia ei mainita.)
ETY-tyyppihyväksynnästä siellä mainitaan:
"3.3 Renkaassa on oltava myös osan ETY-tyyppihyväksyntämerkki, josta on malli liitteessä I olevassa 4.5 kohdassa."
----
Talvirengasmääräyksistä eri Euroopan maissa löytyy esim. tuolta http://www.rbi.nl/pdf/wintereur_en.pdf
Suhtautuisin varauksella koska esim Suomen kohdalla väitetään että nastarenkailla olisi määrätty erityisiä nopeusrajoituksia
----
Yleensä ottaen on taas ehkä paikallaan muistuttaa ettei nastarenkaassa ja/tai talvirenkaassa ole 3 millin urasyvyysvaatimusta muulloin kuin joulu- tammi- ja helmikuussa.
"3.1.5 talvirenkaiden osalta tunnus "M + S" (tai vaihtoehtoisesti "M. S." tai "M & S");"
(Esim. USAssa ja Kanadassa käytettävää "mountain/snowflake" symbolia ei mainita.)
ETY-tyyppihyväksynnästä siellä mainitaan:
"3.3 Renkaassa on oltava myös osan ETY-tyyppihyväksyntämerkki, josta on malli liitteessä I olevassa 4.5 kohdassa."
----
Talvirengasmääräyksistä eri Euroopan maissa löytyy esim. tuolta http://www.rbi.nl/pdf/wintereur_en.pdf
Suhtautuisin varauksella koska esim Suomen kohdalla väitetään että nastarenkailla olisi määrätty erityisiä nopeusrajoituksia
----
Yleensä ottaen on taas ehkä paikallaan muistuttaa ettei nastarenkaassa ja/tai talvirenkaassa ole 3 millin urasyvyysvaatimusta muulloin kuin joulu- tammi- ja helmikuussa.
Re: Talvirengas galluppi
9-5T kirjoitti:Ehkä ei olisi syytä muistuttaa tuosta lapsuksesta.wesku kirjoitti:Yleensä ottaen on taas ehkä paikallaan muistuttaa ettei nastarenkaassa ja/tai talvirenkaassa ole 3 millin urasyvyysvaatimusta muulloin kuin joulu- tammi- ja helmikuussa.
Lapsushan on koko talvirengaspakko jos vertaa vaikka siihen että samassa jonossa saa ajella täysin laillisesti raskasta kalustoa 1.6 millin kesärenkailla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Talvirengas galluppi
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/t ... 85279.htmlwesku kirjoitti:9-5T kirjoitti:Ehkä ei olisi syytä muistuttaa tuosta lapsuksesta.wesku kirjoitti:Yleensä ottaen on taas ehkä paikallaan muistuttaa ettei nastarenkaassa ja/tai talvirenkaassa ole 3 millin urasyvyysvaatimusta muulloin kuin joulu- tammi- ja helmikuussa.
Lapsushan on koko talvirengaspakko jos vertaa vaikka siihen että samassa jonossa saa ajella täysin laillisesti raskasta kalustoa 1.6 millin kesärenkailla.
Ja voi, mitä tästä sanookaan ympäristö...?!
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Talvirengas galluppi
Minä olen siirtynyt kolmen rengaspakan systeemiin. Eli kesällä kesärenkaat, syksyllä ja keväällä kitkat ja talvella nastarenkaat. Tiedä nyt sitten, onko järkevää, mutta kokeillaan.
Saab 9-3 vm1999
Saab NG900S turbo vm1997
Citroen C5 HDi A vm 2001
Saab NG900S turbo vm1997
Citroen C5 HDi A vm 2001