Talvirengas galluppi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:Syynä miksi kahdet renkaat on kilometrit joilla nastarenkaat ei kestäisi koko talvea ja pelkillä kitkoilla ei viitsi vaarantaa terveyttä etelän jäisillä maanteillä, kitkoilla ei jää yhtään pelivaraa, enkä ole vielä oppinut ennakoimaan hirviä ja muiden mokia.
Voin sanoa tähän 9-5T:lle, että hirveä ei voi ennakoida. Se on yksi metsiemme päättäväisimmistä eläimistä, eli jos se tahtoo tien yli, se tulee tien yli. Sitä ei voi ennakoida, ottaa huomioon. Ainoa hyvä vinkki hirveä varten on, että jos se julmetun kokoinen karvamöykky on tien laidassa syömässä, silloin ei tarvi jarrutella. Jos se silloin tulee tielle, niin se on kuin saisi lottovoiton.

Ja mitä tulee muiden mokiin. Jos muut tien käyttäjät ajaisivat, kuten asiaan tulee. Turvallisuusväli (ei tukita joka rakoa täyteen), riittävä ajonopeus (ajetaan muiden nopeutta, ei yli ei ali), huomioidaan muut (näytetään vilkkua ja vasta sitten painetaan jarrua) ja pelimies luopuu oikeuksistaan oikeassa paikassa (rampista valtatielle ajavaa väistettäisiin vasemmalle kaistalle). Näillä eväillä syntyy mielestäni joustava liikenne, jonne on mukava mennä sekaan liikkumaan paikasta A paikkaan B turvallisesti, ripeästi.

Autokoulun toisessa vaiheessa tein tietokoneella testin. Sen testin mukaan minulla on opastava ja ohjaava ajokäyttäytyminen. Eli esimerkilläni ja liikennekäyttäytymisellä näytän muille mallia, mutta nykyajan liikenteessä sekin alkaa pikkuhiljaa rakoilla. Välissä tulee tunne, että liikenteessä olen ainoa joka välittää edes sentin verran muista ja yrittää huomioida muita. Ja sitten, kun päättää, että ajan tänäpnä niin kuin kaikki muut, saan syyllistäviä ilmeitä.

Yhteenvetona 9-5T:lle, aja sellaisilla renkailla kuin itse haluat. Hirveä ja muita tienkäyttäjiä on kokemuksieni mukaan turha mielistellä. Ja kerranhan tässä eletään, joten ei muuta kuin "Hit pedal to the metal!!!" :twisted:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

Nokian HKP 2 nastoitetut

erittäin hyvä pito, helppo ajaa luisussa, ei pidä kohtuutonta ääntä

tuttavilla on samanlaisia 65-55-srj ja pitävät niistä myös
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Olis tarpeen ostaa uudet talvirenkaat ja koska olen aikaisemmin käyttänyt Nokian Hakkapeliittoja, niin ajattelin ostaa taas sellaiset. Itse olen ollut tyytyväinen Nokian talvirenkaisiin, mutta mua ei kyllä enää saa kirveelläkään ostamaan Nokian kesärenkaita :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Aijaa

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mulla ei ole ollut mitään vikaa Nokain NRZi renkaan kanssa, päin vastoin se on ollut oikeen hyvä kesärengas. Autto vetelyyn. Ainut huonopuoli on että renkaat kuluu. Nooh onneksi ei tarvitse ostaa kun joka toinen vuosi renkaita.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mulla on ollut Nokian kesärenkaiden kanssa jatkuvia tasapainotusongelmia, enkä ole ainoa, joka on niiden kanssa tuskaillut. Niitä ei vaan meinaa millään saada tasapainoon. Siksi vaihdoin Michelineihin ja oon ollut tyytyväinen :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja NG900T »

kari kirjoitti:Moro!

Saabismiin ois talvirenkaiden osto edessä. Mitäs renkaita te käytätte? Merkki? Kitka vaiko nasta?
Mä ostin viimesyksynä goodyear ultragrip 500, siis nastat, eipä moitittavaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Viime syksynä tuli hankittua halvimmat nastat alle mitä löyty(opiskelijapalkka). Löyty Kelly merkkiset nastat 195/60-15 ja olin viimetalven ajan ainakin nastoihin helvetin tyytyväinen... Hyvä pito, mutta hieman lisääntyi rengasmeteli edellisiin Nokialaisiin verrattuna.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ostin keväsellä Ecoturbot just ennen kesärenkaiden vaihtoa. Kerkesin niillä muutaman päivän ajella. Kehuvat että sama kuvio ja sama kumiseos kuin hakkapeliitta 2:ssa. Mitenkähän nastat? Hyvin ne piti mutta aika naisellset ulinat niistä ainakin lähtee...saas nähdä rauhottuuko ne yhtään kun saa pikkasen nastaa ruovitettua...
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: kalluppi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Make kirjoitti:Nastathan ne pitää täällä Lapissa olla..
Heh, ja ukko asuu oulussa.. ;)
No joo, mut täällä lapin etelärajalla ajelen kohta kolmatta talvea GoodYear:n UG500:lla 185/65/15, siis nastalliset tietty. Ovat todella hyvät ja voin kyllä suositella kaikille nastallisia haluaville. Aluksi niissä epäiltiin nastojen pysymistä, mutta vielä ei ole ensimmäistäkään lähtenyt. Pärjäsivät 16/02TM:n (=raamattu minulle) vertailussa voittaen testin.
#1430
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja mikan »

NG900T kirjoitti:
kari kirjoitti:Moro!

Saabismiin ois talvirenkaiden osto edessä. Mitäs renkaita te käytätte? Merkki? Kitka vaiko nasta?
Mä ostin viimesyksynä goodyear ultragrip 500, siis nastat, eipä moitittavaa.
Minä ostin myös viime syksynä UG500 ja olen ollut todella tyytyväinen. Nastat ovat pysyneet ihmeen hyvin vanhoihin misukoihin verrattuna. Niin autona reilu 200 heppanen 9000.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

[quote="9-5T]Tottakai ajan sellaisilla renkailla kun haluan, mutta eikö kysymys kuulunutkin millä renkailla ajatte. Kiitos kokemattoman kuljettajan hirvivinkeistä, mutta kun hirven näkee sitä kyllä jarruttaa joka kerta vaikka on jo toinen miljoona kilometriä täyttymässä ja lottovoittojakin on tullut useita. Oikeuksistani olen valmis luopumaan mutta en riko lakia sen takia että rampilta on joku tulossa. Eniten pelottaa että mitä tietokoneen mukaan taitavat autoilijat tekee liukkaalla kun sattuu jotain yllättävää.
t. ilman tietokonetta hommattu A BE CE DE

P.S. Porot on eriasia niiden kohdalla ei taida kannattaa jarrutella.[/quote]

Kyllä, tielle tulevaa hirveä kannattaa aina varoa, ja väistää perseen puolelle. Se, miksi mielipiteeni joustavasta ja sujuvasta liikenteestä ovat niin ehdottomia, johtuu varmaan siitä, että olen kohta kurkkua myöten täynnä suomalaista "etuilevaa" liikennettä. No, minunkin mielestä se tietokoneella tehty testi ajokokemuksesta, -käyttäytymisestä jne. oli "takaloosterista".

P.S. Poron kanssa tilanne vähän 1x2-peliä (vasemmalta, päälle vai oikealta).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on og900:ssa Nokian Hakkapelitta2 195/60R15 renkaat aluvanteilla. Kaksi talvea olen jo ajellut niilla. Noin 25tkm tullut ajettua, ja vaihdoin ekatalvena edessä olleen parin toiseksi talveksi taakse. Näin pintaa on kulunut alkuperäisestä 10mm:stä pois 2mm. Hyvin siis tuntuvat kestävän kulutusta. Hyvät ja hiljaiset renkaat, enkä ole havainnut mitään talvirenkaille tyypillistä resonanssinopeutta.

Edelliset renkaat olivat pinnoitettut Ekoturbot (hakkapeliitta1 kuvio), joissa olisi ollut kuviota, mutta nastat oli kateissa. Pitoakaan ei ollut. Yksi renkaista pullistui ja jouduin vaihtamaan sen. Olen ajellut monenlaisilla talvirenkailla, kitkoilla ja nastoilla. Nämä Hakkapeliitta2 renkaat on tähän astisista ehdottomasti parhaat talvirenkaat, joita olen ajanut. Alussa tuo koko vähän arvellutti, mutta näyttähän tuokin rengaskoko toimivan talvirenkaana. Maantieajo-ominaisuudet +100km/h nopeuksissa ovat hyvin kesärengasmaiset.

GY UG500 renkaillakin kävin pyörähtämässä lenkin. En pitänyt ajettavuudesta, kun olivat niin uraherkät. Tuo on voinut johtua autostakin, koska testiauto oli liikkeestä lainassa ollut Peugeot 405 -90. Muistanko väärin, vai oliko ko. renkaan arvosteluissa moitittu uraherkkyyttä?

ps. En ostais ikipäivänä omaan autooni pinnoitettuja renkaita.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Nokia Q - kit-kat

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Nokian kitkat alla, samoilla kumeilla lähtee 3 talvi ja olen ollut tyytyväinen.
Seuraavaksi ehkä HKP4?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Nastat pyörii autojen alla...mutta henk.koht. pidän itse enemmän kitkoista.

TCS on todella surkea, olkaa tyytyväisiä te jotka ette mokomaa omista. ESP taas toimii Saballa vallan mainiosti.
STCF #3
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Käyttöautona VAG-konsernin kiisseli, ja alla Bridgestone Blizzak kitkat. Enkä vaihda enää nastoihin...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Vastaa Viestiin