lisää kieltoja
lisää kieltoja
Kuulin äsken radiosta, että liikenneministeriö aikoo asettaa rajoitteita gps-laitteiden käytölle ja sijoitukselle autossa.
On se hyvä, että tähänkin asiaan asetetaan kieltoja. Talvi on tulossa, pitäisiköhän myös penkinlämmittäjän käyttö ohjeistaa...
On se hyvä, että tähänkin asiaan asetetaan kieltoja. Talvi on tulossa, pitäisiköhän myös penkinlämmittäjän käyttö ohjeistaa...
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: lisää kieltoja
sehän on ihan selvä juttu. navigaattorit kieltoon vaan. ei tv:täkään saa katsoa autolla ajaessa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: lisää kieltoja
Jotenkin taas niin tyypillistä suomalaista politiikkaa rekka ralli jatkuu ja jonot seisoo, mahdollisesti kasvaa ja tiestö rapistuu, mutta gps:sät, navigaattorit ja yms. ovat SUURI ongelma. Samanlaista puuhastelua, joka saralla voi luoja näitä virkamiehiä, poliitikkoja ja heidän lukuisia avustajia ja hännystelijöitä
#2884
Saabiton
Saabiton
Re: lisää kieltoja
Onhan se paljon turvallisempaa lukea karttakirjaa siinä ajaessa kun kuunnella ohjeita navista...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: lisää kieltoja
Tuli mieleen, että johtuukohan tämä nyt niistä navigaattoriohjelmista, jotka kertovat kameratolppien sijainnin...?
Suomalaiseen virkamiestyyliin näppärä ja ainoa tapa ehkäistä katon vuotaminen on kieltää katon rakentaminen.
Suomalaiseen virkamiestyyliin näppärä ja ainoa tapa ehkäistä katon vuotaminen on kieltää katon rakentaminen.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: lisää kieltoja
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Mini ... 5231290245
Kuulostaa hyvältä idealta taas kerran. Jollei GPSiä voi pitää näkyvillä kojelaudalla, niin sitten sitä voi ruveta pitämään vaikka piilossa penkin alla tai hanskalokerossa ja siinähän se liikenneturvallisuus taas kohenee kun laitetta siellä räplää ja katselee kojelaudan sijasta. Tätä rajoituksilla kai haetaan, jollei laitetta saisi enää kojelaudalla pitää? Tai sitten GPSit kielletään kokonaan, koska ne helpottavat elämää liikaa ja liikenne"turvallisuus"politiikan tavoitteenahan on aina ollut vain ja ainoastaan autoilijoiden v*tuksen maksimoiminenByrokraattiääliö kirjoitti:"Viimeistään vuoden sisällä asiaan täytyy reagoida. On nähtävissä, että navigaattoreista voi tulla liikenneriski. Ajoneuvolaissa on todettu aika tarkkaan, ettei kojelaudalla saa olla esineitä, jotka haittaavat näkyvyyttä"
#1970
Re: lisää kieltoja
"Liikenneriski" - tekosyyltä haiskahtaa. Luulenpa, että todellinen syy on edellisessä viestissä mainitsemani.
Samalla logiikalla lisää uudistuksia, jotka pienentävät liikenneriskejä:
- Suomeen tuotavista ajoneuvoista taustapeili pois. Syy: estää näkyvyyden eteen yläviistoon ja aiheuttaa täten liikenneriskin.
- Suomeen tuotavien ajoneuvojen A-pilareiden oltava läpinäkyviä. Syy: estävät näkyvyyden oikealle ja vasemmalle etuviistoon ja aiheuttavat täten liikenneriskin.
- Suomeen tuotavista ajoneuvoista kaasupoljin pois. Syy: mahdollistaa ylinopeudella ajamisen ja aiheuttaa täten liikenneriskin.
- jne...
Ja kun tätä rataa mennään tarpeeksi pitkälle, niin:
- Suomeen ei saa tuoda ajoneuvoja. Syy: ajoneuvot mahdollistavat niillä ajamisen ja näin aiheutuu useimmissa tapauksissa selvä liikenneriski.
Samalla logiikalla lisää uudistuksia, jotka pienentävät liikenneriskejä:
- Suomeen tuotavista ajoneuvoista taustapeili pois. Syy: estää näkyvyyden eteen yläviistoon ja aiheuttaa täten liikenneriskin.
- Suomeen tuotavien ajoneuvojen A-pilareiden oltava läpinäkyviä. Syy: estävät näkyvyyden oikealle ja vasemmalle etuviistoon ja aiheuttavat täten liikenneriskin.
- Suomeen tuotavista ajoneuvoista kaasupoljin pois. Syy: mahdollistaa ylinopeudella ajamisen ja aiheuttaa täten liikenneriskin.
- jne...
Ja kun tätä rataa mennään tarpeeksi pitkälle, niin:
- Suomeen ei saa tuoda ajoneuvoja. Syy: ajoneuvot mahdollistavat niillä ajamisen ja näin aiheutuu useimmissa tapauksissa selvä liikenneriski.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: lisää kieltoja
itse kun en omista moista laitetta ´niin kysyn miksi se tarvitsee olla koelaidan päällä? eikö se kerro monilla kielillä mihin suuntaan käännytään ja mistä? eli laite voisi hyvinkin olla hanskalokerossa,takaluukussa tai muualla pois silmistä kunhan selvät ohjeet kuulisi esim auton omien kaiuttimien kautta!
tyhmänä kyselen..... nimimerkillä itse ongelmissa käyttäessäni laalaapuhelinta autossa..... kesällä autossani oli conrad c-phone laalaa puhelin sellainen vanhan nmt puhelimen näköinen,kyllä luuri ja kaikki.... 3x poliisit pysäytti ku haastelin siihen ja yrittivät sakottaa=eivät onnistuneet koska ei aiheuttanut liikenne vaaraa tai heikentänyt minun ajamistani.
tyhmänä kyselen..... nimimerkillä itse ongelmissa käyttäessäni laalaapuhelinta autossa..... kesällä autossani oli conrad c-phone laalaa puhelin sellainen vanhan nmt puhelimen näköinen,kyllä luuri ja kaikki.... 3x poliisit pysäytti ku haastelin siihen ja yrittivät sakottaa=eivät onnistuneet koska ei aiheuttanut liikenne vaaraa tai heikentänyt minun ajamistani.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: lisää kieltoja
Ruudulla näkyy kartta eikä pelkät ääniopasteet käytännössä riitä, jos on monimutkaisia risteyksiä tai useita käännöksiä peräkkäin.nalleolut kirjoitti:itse kun en omista moista laitetta ´niin kysyn miksi se tarvitsee olla koelaidan päällä? eikö se kerro monilla kielillä mihin suuntaan käännytään ja mistä? eli laite voisi hyvinkin olla hanskalokerossa,takaluukussa tai muualla pois silmistä kunhan selvät ohjeet kuulisi esim auton omien kaiuttimien kautta!
Laitteesta näkyy myös etäisyys seuraavaan kääntymiseen, jäljellä oleva kokonaismatka ym. hyödyllistä tietoa. Ja pieni navigaattori siinä kojelaudalla ei todellakaan haittaa näkyvyyttä eikä keskittymistä, jollei sitä ala keskellä ruuhkaa varta vasten tuijottamaan tai ohjelmoimaan. Siinä, miten laitetta käyttää, on taas kysymys ihan normaalista järjenkäytöstä ja se porukka, jolla ei siihen arviointikyky ja tilanneharkinta riitä, saa kyllä luotua riskitilanteita ilman mitään navigaattorin tai kännykän kaltaisia apuvälineitäkin . Kerran olen ollut kyydissä kehä kolmosen vasemmalla kaistalla, ympärillä vilkas iltapäiväliikennne, lasissa reilu satanen ja kuski lukee samaan aikaan toisella kädellä karttaa, leikkaa toisella kädellä karttaa lukevan käden kynsiä ja ohjaa autoa vasemman jalan polvella . Yhdessä välissä onnistui vielä puhumaan samaan aikaan puhelimeen, puhelin korvan ja olkapään väliin painettuna . Ja tämäntyylinen toiminta oli ko. kaverilla sääntö eikä poikkeus.
Viimeksi muokannut ah79, To Loka 25, 2007 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1970
Re: lisää kieltoja
Liikenne- ja viestintäministeriöön ilmeisesti keskittyy se suurimpien pässinpäiden joukko, joka keksii edes ehdottaa tällaista. Siellä ilmeisesti ajatellaan, että keskikonsolissa tai penkillä oleva navigaattori on turvallisempi käyttää kuin kojetaululla oleva. Itsellä navi on käytössä ja sen paikka on ja pysyy kojetaululla juuri sen takia, ettei katsetta tarvitse nostaa tiestä kun navia käyttää. Itse en käytä niitä ääniohjeita, joten siksikin ainoa kunnon paikka naville on kojetaulun päällä.
Ihan yhtä idioottiehdotus kuin se hf-käyttöpakko. Kukaan ei sitä noudata eikä tule noudattamaan vaikka sakko olisi tonnin. Mitä sellaisilla laeilla tehdään, joita kukaan ei noudata? EI yhtään mitään!
Kauanhan sitten lisäjarruvalo oli Suomessa kielletty kun yksi ministeriön virkamies keksi, että se on vaarallinen kun peräänajossa siitä voi tulla sirpaleita matkustajien niskaan.
Eli navien kanssa on perustelut ihan samaa paskaa, mutta eri pussissa.
Ihan yhtä idioottiehdotus kuin se hf-käyttöpakko. Kukaan ei sitä noudata eikä tule noudattamaan vaikka sakko olisi tonnin. Mitä sellaisilla laeilla tehdään, joita kukaan ei noudata? EI yhtään mitään!
Kauanhan sitten lisäjarruvalo oli Suomessa kielletty kun yksi ministeriön virkamies keksi, että se on vaarallinen kun peräänajossa siitä voi tulla sirpaleita matkustajien niskaan.
Eli navien kanssa on perustelut ihan samaa paskaa, mutta eri pussissa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: lisää kieltoja
Kaverille huomautettiin suomen tarkimmalla( ? ) katsastusasemalla Hakuninmaalla määräaikaiskatsastuksen yhteydessä, kun oli pelkkä navin teline tuulilasin alareunassa... "Ei täälä tämmösiä saa olla...pois heti"
Mitenköhän tämä asia menee muualla maailmassa...meinaan vaan kun kaikissa noissa autonaveissa tuo imukuppisysteemi on mukana
Mitenköhän tämä asia menee muualla maailmassa...meinaan vaan kun kaikissa noissa autonaveissa tuo imukuppisysteemi on mukana
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: lisää kieltoja
Kylhän tuo taas haiskahtaa...mistään mitään tietämättömät byrokraatit taas säätää...jos moinen laki tai asetus tulisi voimaan niin ratkasu vois olla:
GPS -känny. ei oo kojelaudan päällä "estämässä" näkyvvyyttä. Esim Nokian 6110, näyttö tosin on pieni verrattuna varsinaisiin naveihin, mut mulle ainaki riittävän iso.
http://www.nokia.fi/link?cid=PLAIN_TEXT_302014
GPS -känny. ei oo kojelaudan päällä "estämässä" näkyvvyyttä. Esim Nokian 6110, näyttö tosin on pieni verrattuna varsinaisiin naveihin, mut mulle ainaki riittävän iso.
http://www.nokia.fi/link?cid=PLAIN_TEXT_302014
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: lisää kieltoja
No onko tämä mikään yllätys tässä maassa?
Aivan älytöntä pelleilyä
Aivan älytöntä pelleilyä
-
- "Turbo"
- Viestit: 251
- Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
- Paikkakunta: Oulu -> Espoo
Re: lisää kieltoja
Pientä offtopicia tähän väliin: Nokialla on vissiin kaikki mallinumerot jo käytetty, kun otetaan käyttöön viime vuosituhannen lopulla myytyjen mallien numeroita. Ainakin 3110 ja 6110 olen bongannut mainoksista. Viimeksimainittu tosin löytyy itseltäni käytöstä, luurilla ikää 8v 4kk and still going strongSaabisti -77 kirjoitti:Kylhän tuo taas haiskahtaa...mistään mitään tietämättömät byrokraatit taas säätää...jos moinen laki tai asetus tulisi voimaan niin ratkasu vois olla:
GPS -känny. ei oo kojelaudan päällä "estämässä" näkyvvyyttä. Esim Nokian 6110, näyttö tosin on pieni verrattuna varsinaisiin naveihin, mut mulle ainaki riittävän iso.
http://www.nokia.fi/link?cid=PLAIN_TEXT_302014
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: lisää kieltoja
Kukahan se vasta kirjoitteli jossakin että ällistyneenä seisoi jonossa jonkun auton perässä joka oli pysähtynyt keskelle risteystä näpyttelemään navigaattoria.
Olisikohan niin että ollaan jo autoilussa sillä "tasolla" Suomessa että jos ääniopastus loppuu niin autoilija pysähtyy kun ei enää tiedä minne pitäisi ajaa.
Muuten juttelun sävy on taas vanhaa tuttua. Oli kyseessä mikä tahansa asia missä edes asetetaan pohdinnan alaiseksi mikään asia mikä millään tavalla saattaisi rajoittaa autolla ajamisen vapautta niin raati RAIVOSTUU välittömästi ja silmittömästi ja hallitusta syytetään noitavainosta.
Navigaattori autoilijan tunnistaa omien kokemusteni mukaan muuten usein siitä samasta mistä tekstiviestin kirjoittajankin, eli auto menee kaistan laidasta toiseen jos ylipäänsä pysyy omalla kaistalla.
Että taas virkistykseksi tällainen poikkipuoleinen näkökulma, kiitos ja anteeksi.
Olisikohan niin että ollaan jo autoilussa sillä "tasolla" Suomessa että jos ääniopastus loppuu niin autoilija pysähtyy kun ei enää tiedä minne pitäisi ajaa.
Muuten juttelun sävy on taas vanhaa tuttua. Oli kyseessä mikä tahansa asia missä edes asetetaan pohdinnan alaiseksi mikään asia mikä millään tavalla saattaisi rajoittaa autolla ajamisen vapautta niin raati RAIVOSTUU välittömästi ja silmittömästi ja hallitusta syytetään noitavainosta.
Navigaattori autoilijan tunnistaa omien kokemusteni mukaan muuten usein siitä samasta mistä tekstiviestin kirjoittajankin, eli auto menee kaistan laidasta toiseen jos ylipäänsä pysyy omalla kaistalla.
Että taas virkistykseksi tällainen poikkipuoleinen näkökulma, kiitos ja anteeksi.
9000CS 2,3