Vinkuvat jarrut
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Vinkuvat jarrut
Niin mikä sen nyt aiheuttaa, että jarrut vinkuvat, kuin sikaa sahattais elävältä kahtia tylsällä rautasahalla. Takajarrut vinkuu toisessa ja etuset toisessa autossa. Mitäs niille voi tehdä?
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Vinkuvat jarrut
99:ssä sain vinkumisen loppumaan, kun otin palat pois ja vaihdoin ne levyn puolelta toiselle. En tiedä, mikä niitä riivasi, mutta ongelma loppui. Paitsi, että jonkin aikaa tempun jälkeen ne vinkuivat, kun jarrutti peruuttaessa... Että semmosta.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Niin mikä sen nyt aiheuttaa, että jarrut vinkuvat, kuin sikaa sahattais elävältä kahtia tylsällä rautasahalla. Takajarrut vinkuu toisessa ja etuset toisessa autossa. Mitäs niille voi tehdä?

Noissa etukäppärimallin jarruissa on takasatulaa rempatessa muistettava laittaa männät oikeaan asentoon. Ainakin korjaamokirjasta löytyy kuva, jossa on kerrottu se männässä olevan koneistuksen oikea asento. Luulenpa, että tällä seikalla voi olla jotakin tekoa myös jarrujen vinkumisen kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Vinkuvat jarrut
EBC:n vuoden ajetut levyt ja Green Stuffit vinkuivat minulla vielä kuukausi sitten. Loppui kun asennettiin kitinän "vaimennuspalat". Eli Motonetistä sellasta halpaa tarraa, joka leikattiin kaikkien palojen muotoon. Vinkuminen loppui siihen. Hiottiin myös kaikki palojen kontaktipinnat satuloissa puhtaiksi +kuparitahnaa palojen ylä- ja ala- "hakasiin".
Asentajan mukaan vinkuminen johtuu 2:sta asiasta. Palat pääsevät liikkumaan ja liike varsinkin kohdassa, jossa mäntä osuu palaan.
Asentajan mukaan vinkuminen johtuu 2:sta asiasta. Palat pääsevät liikkumaan ja liike varsinkin kohdassa, jossa mäntä osuu palaan.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Vinkuvat jarrut
OK, tutkitaan tilannetta.
Cabbessa vinkuvat etujarrut ja Volvossa takajarrut.
Aikoinaan satkussani vinkuivat etujarrut tarvijepalojen asentamisen jälkeen, mutta loppui vinkuminen kymmenen vuoden kuluessa
On muuten pieniruokainen peli tuollainen kaasarimalin satku. Tankkausväli näytti olleen jokseenkin tarkalleen vuoden mittainen.
Cabbessa vinkuvat etujarrut ja Volvossa takajarrut.
Aikoinaan satkussani vinkuivat etujarrut tarvijepalojen asentamisen jälkeen, mutta loppui vinkuminen kymmenen vuoden kuluessa

On muuten pieniruokainen peli tuollainen kaasarimalin satku. Tankkausväli näytti olleen jokseenkin tarkalleen vuoden mittainen.

# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Vinkuvat jarrut
Vinkuva ääni syntyy, kun jarrupala pääsee värähtelemään. Ääni tulee yleensä palan ja jarrummännän välistä. Pitkään vinkuneista jarruista löytyy usein kiillottunut kosketuspinta. Ensiavuksi riittää usein palan ja männän kosketuspinnan voitelu kuparitahnalla.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Niin mikä sen nyt aiheuttaa, että jarrut vinkuvat, kuin sikaa sahattais elävältä kahtia tylsällä rautasahalla. Takajarrut vinkuu toisessa ja etuset toisessa autossa. Mitäs niille voi tehdä?
Värähtelyn syy onkin sitten ihan toinen juttu. Perussyy on aika usein jarrulevyn ja palan yhteensopimattomuus tai kuluneet satulat tai lasittuneet levyt. Mitään yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Vinkuvat jarrut
Tässä pahimmassa vinkujassa kaikki mainitut osat ovat ihan uusia.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Vinkuvat jarrut
tarvike palat syy vinkumiseen. orkkikset ei vingu. tässäkin asiassa huomaa sen että köyhän ei kannata säästää. 

Re: Vinkuvat jarrut
Vinkumiseen ja kitinään vaikuttaa tosiaan moni asia. Ilman kosteutta myöten.
Lucas:in tarvikepaloissa jarrupalan selkään on valmiiksi liimattu kitinänvaimennuspinnoite. Jonkinlainen kumimainen kangas. Kitinänvaimennuslevyinä myydään yleensä jonkinlaisia teflon tai grafiittipinnoitettuja levyjä.
Epäilen, että vanhempien satkujen ja tuplisten originaaliosatkin ovat nykyään jonkun valmistajan re-label tuotteita. Aivan alkuperäisen speksin mukaisia osia ei välttämättä enää valmisteta, sillä valmistussarjat ovat varaosille aika paljon pienempiä jä kysyntäkään ei ole ihan yhtä tasaista.
Lucas:in tarvikepaloissa jarrupalan selkään on valmiiksi liimattu kitinänvaimennuspinnoite. Jonkinlainen kumimainen kangas. Kitinänvaimennuslevyinä myydään yleensä jonkinlaisia teflon tai grafiittipinnoitettuja levyjä.
Epäilen, että vanhempien satkujen ja tuplisten originaaliosatkin ovat nykyään jonkun valmistajan re-label tuotteita. Aivan alkuperäisen speksin mukaisia osia ei välttämättä enää valmisteta, sillä valmistussarjat ovat varaosille aika paljon pienempiä jä kysyntäkään ei ole ihan yhtä tasaista.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Vinkuvat jarrut
Niin, eikä asbestipalojakaan enää ole saatavilla...Svc kirjoitti:Vinkumiseen ja kitinään vaikuttaa tosiaan moni asia. Ilman kosteutta myöten.
Lucas:in tarvikepaloissa jarrupalan selkään on valmiiksi liimattu kitinänvaimennuspinnoite. Jonkinlainen kumimainen kangas. Kitinänvaimennuslevyinä myydään yleensä jonkinlaisia teflon tai grafiittipinnoitettuja levyjä.
Epäilen, että vanhempien satkujen ja tuplisten originaaliosatkin ovat nykyään jonkun valmistajan re-label tuotteita. Aivan alkuperäisen speksin mukaisia osia ei välttämättä enää valmisteta, sillä valmistussarjat ovat varaosille aika paljon pienempiä jä kysyntäkään ei ole ihan yhtä tasaista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vinkuvat jarrut
Originaalit kyllä vinkuvat. Harvemmin varmasti siihen kuntoon menevät kuin perus tarvikkepalat. Aivan järkyttävä vinkuminen takaa kun peruuttaa. Muussa tilanteessa ei vinku. Siis se ääni on niin raastava että välillä on lopetettava peruuttaminen kun sattuu. Alkavat palat olla lopuillaan.
Re: Vinkuvat jarrut
Sen verran täytyy näsäviisastella?, että jarrujen vinkuminen johtuu aina jostakin välyksestä joka saa aikaan erittäin korkeataajuisen värähtelyn joka inehmon korvaan kuuluu vinkumisena. Se on sitten toinen juttu missä se välys, tai vaikkapa sattumoisin väärä osien sovitus ja/tai toleranssi uudehkossakin autossa on..
OT:nä, noista asbestipaloista tuli mieleeni eräs lehtimainos 40-50 luvun lehdestä jonka näin erästä taloa purkaessani, jossa mainostettiin "Tupakointivarmoja verhoja, pöytäliinoja, sekä vuodevaatteita".. Asbestikuituseosta tietenkin. Köh köh..
OT:nä, noista asbestipaloista tuli mieleeni eräs lehtimainos 40-50 luvun lehdestä jonka näin erästä taloa purkaessani, jossa mainostettiin "Tupakointivarmoja verhoja, pöytäliinoja, sekä vuodevaatteita".. Asbestikuituseosta tietenkin. Köh köh..

Re: Vinkuvat jarrut
Juuri näin. Ja valitettavasti tästäkin syystä minulla vaihtui orkkikset EBC:n settiin (oli kyllä vähän hilloakin PCS:llä sisällä). Mutta niin sairaasti jo ärsytti orkkisten vinkuna, että terve menoa.Mimmi kirjoitti:Orkkispalatkin vinkuvat orkkislevyjen kanssa.Turbo S kirjoitti:tarvike palat syy vinkumiseen. orkkikset ei vingu. tässäkin asiassa huomaa sen että köyhän ei kannata säästää.
Saas nähdä kauanko kestää TarOx-miesten vinkunan alkaminen..
Edit: Minäkin haluan vähän näsäviisastella.. Tuosta säästämisesti Turbo S, tiedätkö paljonko on hintaeroa orkkisten ja EBC:n "tarvikkeiden" välillä? Monta sataa euroa..
Re: Vinkuvat jarrut
Mulla oli 99:ssä jotkut fucking Woking merkkiset palat edessä ja vinkui aika armottomasti. Ne saivat surmakseen sitä kovaa ajoa ja loppuivat ylipäätään melko lyhyeen, joten velipoika otti vaihtoi ne uusiin. Merkkiä en muista mutta ne eivät vinkuneet lainkaan. Levyt oli/on Brembon tekemät tarvikelevyt.
Turboon laitatin TRW/Lucaksen palat ja levyt. Palat vinkui uutena mutta sekin loppui melko äkkiä.
Jos pitäis vikaa veikata niin epätasaisesti kuluneet palat. Itse asiassa vasta säädin yhdet nestejarrut. Jarrut oli tosin pyörässä mutta pakko ne oli uusien palojen sisäänajon jälkeen keskittää uudestaan, kun sivulliset häiriinty.
Turboon laitatin TRW/Lucaksen palat ja levyt. Palat vinkui uutena mutta sekin loppui melko äkkiä.
Jos pitäis vikaa veikata niin epätasaisesti kuluneet palat. Itse asiassa vasta säädin yhdet nestejarrut. Jarrut oli tosin pyörässä mutta pakko ne oli uusien palojen sisäänajon jälkeen keskittää uudestaan, kun sivulliset häiriinty.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Vinkuvat jarrut
tiedän kyllä no yksi vaihoehto autaa 200 lasiin ja jarrut pohjaan . siellä rupeaa vinkuminen loppumaan ja tarvike palat. 

Re: Vinkuvat jarrut
Juu varmasti auttaa.Turbo S kirjoitti:200 lasiin ja jarrut pohjaan . siellä rupeaa vinkuminen loppumaan ja tarvike palat.
Ja tällaisia vinkkejä sain myös kun aloin valittelemaan ekan kerran orkkisten vinkumisesta. Että: "Kyllä ne siitä muokkautuu" ja "Jarruja pitää käyttää eikä mitään pintahissuttelua". Kai se ois varmaan pitäny käydä vetää toi 200, mutta sain paloista kuitenkin sen verran käytettynä että turhaa olisi ollut käydä "hioututtamassa".
Ja toi toinen pintahissuttelu... Minä ainakin käytän nimenomaan pintajarrua, se on ajomukavampaakin kuin semmoinen pumppailu. Sitäpaitsi voimakas käyttö syö bensaakin enemmän (stagethan vaan säästää sitä
