http://tinyurl.com/2objv2
Toinen totuudenmukainen kirjoitus oli myös tämän päivän Hesarin autoliitteessä otsikolla "Kulutuslukemia voi helposti kaunistella".
Kerrankin kriittisyyttä diesel-humussa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Kerrankin kriittisyyttä diesel-humussa
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Kerrankin kriittisyyttä diesel-humussa
Diesel-hömppä on Euroopassa karannut käsistä pahankerran. Kiitos poliitikkojen ja asiantuntemattomien (auto)toimittajien.
Mielikuva dieselin ympäristöystävällisyydestä on melko pitkälti luotu vain tutkimustulosten tarkoitushakuisen yksipuolisella tarkastelulla. Mediassa esitetään suurelle yleisölle vain tutkimustulokset, jotka kertovat dieselin olevan ympäristöystävällisempi kuin bensa, ja sivuutetaan kaikki muut tutkimustulokset.
Kansaa ja päättäjiä viedään tässä asiassa kuin mätää kukkoa ja yllättäen taas öljyteollisuuden toimesta. Tynnyrillisestä öljyä saadaan tietty määrä erilaisia tisleitä, ilman tavallista tislaamista monimutkaisempia prosesseja näiden tisleiden keskinäisiä määräsuhteita ei voi muuttaa. Jos kysyntää halutaan muokata vastaamaan sitä mikä olisi jalostuksen kannalta optimi niin ainoa keino on vaikuttaa henkilöautojen kuluttamaan polttoaineeseen lainlaatijoiden kautta. Mitään muuta öljytuotteiden kulutuksen osa-aluetta ei voi yhtä helposti muokata.
Diesel, kevyt p-ö ja Jet A1 ovat siitä mukavia tavaroita että ne syntyvät melko liki toisiaan olevilla lämpötila-alueilla ja tislauslämpötilarajoja voidaan rukata melko paljon, joten niiden kysynnän muutoksia voidaan kompensoida muuttamalla muutamaa parametria prosessissa. Kevyessä p-ö:ssä ja Jet A1:ssä kysyntä ei tule lähivuosina kasvamaan, taloudelliset kysymykset ja tekninen kehitys aiheuttavat ennemminkin niiden kysynnän putoamisen. Tämä kysynnän putoaminen (tai ainakin kasvun hidastuminen) täytyy kompensoida dieselin kysynnän kasvattamisella.
On mielenkiintoista nähdä mitä USA:ssa tulee tapahtumaan. Tähän asti siellä on lentoliikenteen kulutus ollut suhteessa suurempi kuin euroopassa, mikä on taannut riittävän kysynnän ilman autojakin. Kehitys on kuitenkin siellä sama kuin täälläkin ja dieselit tuskin tulevat kovin äkkiä yleistymään henkilöautoissa. Toistaiseksi armeija, laivasto ja ilmavoimat polttavat tämän luokan tisleitä kiitettävissä määrin, mutta sodat tuppaavat aina loppumaan ennenpitkää.
Truth is out there
Mielikuva dieselin ympäristöystävällisyydestä on melko pitkälti luotu vain tutkimustulosten tarkoitushakuisen yksipuolisella tarkastelulla. Mediassa esitetään suurelle yleisölle vain tutkimustulokset, jotka kertovat dieselin olevan ympäristöystävällisempi kuin bensa, ja sivuutetaan kaikki muut tutkimustulokset.
Kansaa ja päättäjiä viedään tässä asiassa kuin mätää kukkoa ja yllättäen taas öljyteollisuuden toimesta. Tynnyrillisestä öljyä saadaan tietty määrä erilaisia tisleitä, ilman tavallista tislaamista monimutkaisempia prosesseja näiden tisleiden keskinäisiä määräsuhteita ei voi muuttaa. Jos kysyntää halutaan muokata vastaamaan sitä mikä olisi jalostuksen kannalta optimi niin ainoa keino on vaikuttaa henkilöautojen kuluttamaan polttoaineeseen lainlaatijoiden kautta. Mitään muuta öljytuotteiden kulutuksen osa-aluetta ei voi yhtä helposti muokata.
Diesel, kevyt p-ö ja Jet A1 ovat siitä mukavia tavaroita että ne syntyvät melko liki toisiaan olevilla lämpötila-alueilla ja tislauslämpötilarajoja voidaan rukata melko paljon, joten niiden kysynnän muutoksia voidaan kompensoida muuttamalla muutamaa parametria prosessissa. Kevyessä p-ö:ssä ja Jet A1:ssä kysyntä ei tule lähivuosina kasvamaan, taloudelliset kysymykset ja tekninen kehitys aiheuttavat ennemminkin niiden kysynnän putoamisen. Tämä kysynnän putoaminen (tai ainakin kasvun hidastuminen) täytyy kompensoida dieselin kysynnän kasvattamisella.
On mielenkiintoista nähdä mitä USA:ssa tulee tapahtumaan. Tähän asti siellä on lentoliikenteen kulutus ollut suhteessa suurempi kuin euroopassa, mikä on taannut riittävän kysynnän ilman autojakin. Kehitys on kuitenkin siellä sama kuin täälläkin ja dieselit tuskin tulevat kovin äkkiä yleistymään henkilöautoissa. Toistaiseksi armeija, laivasto ja ilmavoimat polttavat tämän luokan tisleitä kiitettävissä määrin, mutta sodat tuppaavat aina loppumaan ennenpitkää.
Truth is out there

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Kerrankin kriittisyyttä diesel-humussa
Minä kirjoitin ainoalle henkilökohtaisesti tuntemalleni kansanedustajalle välittömästi veropäätöksestä kuultuani pitkähkön sähköpostin aiheesta - Päästöt - Diesel - Hiukkas-suodatin - Co2 jne. Epäkohtia löytynee!
Että siellä kun veroja päättelevät, niin asiaa tulisi miettiä ja tarkastella mahdollisimman monelta kantilta sekä pyrkiä käyttämään kaikki mahdollinen tieto/asiantuntemus jota tarjolla on. Näillä veropäätöksillä on kauaskantoiset seuraukset. Täysi Poliittinen* vastuuhan asiasta on helppo kantaa...
* Tarkoittaa, ettei vastaa asiasta rahallisesti, henkilökohtaisesti eikä näinollen millään muullakaan tapaa!
Että siellä kun veroja päättelevät, niin asiaa tulisi miettiä ja tarkastella mahdollisimman monelta kantilta sekä pyrkiä käyttämään kaikki mahdollinen tieto/asiantuntemus jota tarjolla on. Näillä veropäätöksillä on kauaskantoiset seuraukset. Täysi Poliittinen* vastuuhan asiasta on helppo kantaa...
* Tarkoittaa, ettei vastaa asiasta rahallisesti, henkilökohtaisesti eikä näinollen millään muullakaan tapaa!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kerrankin kriittisyyttä diesel-humussa
Niinpä, mikä on poliittinen vastuu, en ole bielä sellaiseen törmännyt.Marko A kirjoitti:Täysi Poliittinen* vastuuhan asiasta on helppo kantaa...
* Tarkoittaa, ettei vastaa asiasta rahallisesti, henkilökohtaisesti eikä näinollen millään muullakaan tapaa!
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Kerrankin kriittisyyttä diesel-humussa
Kyllä, kaitpa se totuus on tuolla ulkona, kun sitä kaurapuurostakaan ei kerran löytynyt, mutta tiesit varmasti itsekin minkä maan armeijoista ja laivastoista sekä ilmavoimista puhutaan nytJussi kirjoitti: Toistaiseksi armeija, laivasto ja ilmavoimat polttavat tämän luokan tisleitä kiitettävissä määrin, mutta sodat tuppaavat aina loppumaan ennenpitkää.
Truth is out there

No, kuitenkin nyt uusimpien uutisten mukaan Brasilia on ilmoittanut löytäneensä aluevesiltään suunnattoman öljyesiintymän, esiintymän jonka muistaakseni ja ilmeisesti Kansallinen yhtiö "Petrobras" ilmoittaa olevan vähintäänkin Persianlahden valtioitten luokkaa.
Enpä ihmettelisi jos "yhtäkkiä" havaittaisiin että Brasiliakin elää "Diktatuurin" alla, ja maa täytyisi "Vapauttaa".
Suunnattomalla tahdolla ja mahdilla, sekä tiettyjen piirien median hallinnallahan tämä viimeisinkin sekasotku saatiin aikaiseksi.
Sotiahan saadaan kuin apteekin hyllyltä, mutta paljonkos tällä uusimmalla Bush- versiolla on vielä kautta jäljellä, eli montakohan Sotaa tässä on vielä odotettavissa?
Kärjistettyähän tämä, mutta ehkäpä totuus löytyy sitten loppujenlopuksi sieltä kärjistäen pohjaanpoltetusta kaurapuurosta, sitten kun on jo liian myöhäistä ja jonkun täytyy vielä yrittää tiskata kattila.
Re: Kerrankin kriittisyyttä diesel-humussa
Ainakin USA:n päästövaatimukset kirittävät valmistajia parantamaan diesel moottoreita.