Jääneston käyttö?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ystävältä tuli katkera tekstiviesti että auto ei käynnistynyt kun minun kehoituksestani lakkasi käyttämästä jäänestoa :oops:.

Lisäksi kun kuvittelin joskus lukeneeni ettei ruiskuautoihin saa laittaa jäänestoa. Vai oliko se katalysaattoriautoihin? valistakaa nyt tyhmää, kun minä ajelen noilla vanhemmilla katittomilla ja ruiskuttomilla ja "estottomilla" siis ilman jäänestoa.

kaverin auto on muuten R19, vm 92, ruiskupeli ja kai siinä katalysaattorikin on, pitääkö mun siis kieltää häneltä jääneston käyttö jatkossakin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Kattiautoihin on oma jäänestoaine.
Jäänestoa kannattaa käyttää vanhemmissa autoissa.
Samoiten katsastuksen yhteydessä, vähentää kuulemma päästöjä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kun kyseessä on rellu, paras käyttää sitä kesälläkin :mrgreen:

olen ymmärtänyt että jos kerran niitä litkuja käyttää, pitää niitä myös sitten käyttää, tai saa varautua ettei matka taitu :?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jamppa kirjoitti:olen ymmärtänyt että jos kerran niitä litkuja käyttää, pitää niitä myös sitten käyttää, tai saa varautua ettei matka taitu :?
muistan kuulleeni tuon monesti, miten tuo riippuvuus voidaan selittää?

ymmärrettävää kyllä on että erilainen käyttötapa voi synnyttää tarpeen jäänestolle. itse esim harvoin päästän tankkia bensavalolle asti tyhjäksi, ja ajan paljon joten tankkaan usein täyteen, useammin kuin kerran viikossa. ehkä sen takia säästyn jääneston käytöltä?

tuo päästövinkki on mielenkiintoinen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja K900C »

Tuplikseen tuli joskus kylmän kelien aikaan -15---> lisäiltyä masinolia ja ihan ranne mitalla ei nykinyt pakkasessa, kävi ja ei jättänyt tielle, vaikka käytön lopetinkin kelien lämmettyä. Niin ja kattikoneisille tosiaan on sitä omaa pitkäkaulaista(kait vieläkin) jäänestoa.
#2884
Saabiton
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jääneston varsinainen tehtävä on sitoa tankissa oleva vähäinen vesimäärä, jota sinne kertyy lähinnä kondensoitumalla lämmönvaihtelujen seurauksena.

Vesi ja bensa eivät sekoitu, mutta vesi sekoittuu kyllä alkoholiin. Veden ja alkoholin sekoitus puolestaan sekoittuu bensaan. Ei kuitenkaan rajattomasti.
Etanolimäärää, joka tarvitaan liuottamaan vaikkapa 0,5 dl vettä 40 bensalitraan en tiedä. Ehkä puolisen litraa?

Nykyiset bensat sisältävät itsessään jo muutaman prosentin etanolia ainakin etelä-Suomessa, joten käsittääkseni jääneston käyttö on aika tarpeetonta.
Itse käytän muutaman kerran talvessa lähinnä pitkien leutojen kelien jälkeen.

Kaasutinmoottoreissa esiintyvään kurkun jäätymiseen jäänesto juuri auta, sillä jäätymisen auheuttaa yleensä imuilman mukana tuleva kosteus. Tämä estetään imuilman esilämmityksellä.

Jos vettä on päässyt tankista kaasuttimen uimurikammioon asti, jäänesto estää vesitipan jäätymisen suuttimissa. Kaasutinmoottoreissa bensa ei yleensä kierrä takaisin tankkiin, joten pienetkin vesihelmet kertyvät vähitellen kaasuttimen uimurikammioon.

Ruiskutusmoottoreissa vettä saa olla tankissa paljon enemmän, ennenkuin se alkaa aiheuttaa käyntihäiriöitä. Käytännössä niin paljon, että pumppu imee hetkittäin pelkkää vettä. Pienet vesihelmet saattavat aiheuttaa monipisteruiskussa pientä nykimistä mutta harvoin estävät auton käynnistymistä.

Jos jäänestoa pitää käyttää jatkuvasti, on syytä epäillä, että tankkiin pääsee jostain vettä. Esim. vuotava täyttöputki tms.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

En ole koskaan käyttänyt mitään jäänestoa missään autossa, eikä ongelmia. Tankkaan yleensä täyteen kun tankkaan, mutta tuleehan niitä autoja seisotettuakin välillä, vaihtelevissa paikoissa ja vaihtelevilla bensamäärillä.

Ei vaan kuitenkaan ole ollut tarvetta. :roll:
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Älkää ny ihmeessä laittako sitä jäänestoo tankkiin litratolkulla, kahvikupillinen tankilliseen riittää jos sitä välttämättä haluaa käyttää.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Pullon kyljessähän yleensä lukee paljonko sitä pitää laittaa :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jäänestoa, miksi? Ai niin, joo. Eihän Saabiin sellaisia tarvi :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Harvoin tosiaan on oikeaa tarvetta, jos auto on ulkona kokoajan ja tankki ei ole ihan kuivana. Vettä kondensoituu luonnollisesti vain lämpötilan muuttuessa. Mutta esimerkiksi niillä jotka ajavat autonsa päivittäin lämpimään tallliin kovilla pakkasilla jäänesto tulee enemmän kuin tarpeeseen(Toivottavasti kukaan ei ole näin tyhmä). Niin ja tenttua ei voi laittaa "liikaa", ei hajota mitään normaaliajossa, vaikka olisi koko litra tankillisessa bensaa...
Itse laitoin satkuntankkiin masinolia vaikka auto onkin talviseisonnassa kylmässä hallissa. Myös ysivitoseen olen aina loppusyksystä käyttänyt yhden litran masinolia varmuudeksi. Ei varmaan todellista tarvetta ole ollut, mutta siinä samallahan se mukavasti bensan kanssa menee tankkiin...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Eipä ole ollut tarvetta jäänestolle vaikka työpaikalla ajankin auton lämpimään talliin ja kotona säilytän kylmässä autokatoksessa. Enkä ole lämpimästä tallista muutakaan huonoa keksinyt. Jotkut väittää että auto ruostuu, mutta jos ei 13 vuotta vanha Mitsu ole vielä ruostunut sillä menetelmällä 9 vuoden aikana, niin ongelma ei voi olla kovin paha. Nyt olen toki viisastunut ja ajelen Saabilla, mutta edelleenkään ei jäänestoa ja lämmin talli työpäivien ajan.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Svc kirjoitti:Jääneston varsinainen tehtävä on sitoa tankissa oleva vähäinen vesimäärä, jota sinne kertyy lähinnä kondensoitumalla lämmönvaihtelujen seurauksena.

Vesi ja bensa eivät sekoitu, mutta vesi sekoittuu kyllä alkoholiin. Veden ja alkoholin sekoitus puolestaan sekoittuu bensaan. Ei kuitenkaan rajattomasti.
Etanolimäärää, joka tarvitaan liuottamaan vaikkapa 0,5 dl vettä 40 bensalitraan en tiedä. Ehkä puolisen litraa?
Minun käsitys tästä ohjeesta että jos käyttää niin pitää käyttää jatkuvasti:

Vesi ja alkoholi sekoittuvat toisiinsa aina ja kaikissa seossuhteissa. Olisiko niin, että jos jääneston käyttöä on lopettamassa, niin ajatus on se että tankissa on vain vähän jäänestoa ja runsaasti vettä niin tulee niin laiha vesi-alkoholi -seos ettei se pala tai pahimmassa tapauksessa jäätyy. Raaka vesihän pysyy siellä tankissa, mutta tämä laiha seos sekoittuisi bensaan ja sitä kautta pääsisi kiertoon.

Ai niin, yläasteen kemiasta muistelisin, että 50% vesi-alkoholiseos vielä palaa ihan hyvin. Eli näppituntumasi on aika hyvä.

Itse käytän yleensä jäänestoa kerran talvessa, tavallaan huuhtelen ne vedet sieltä pois jos sinne olisi jotain kertynyt. Riittävän tuhti kerta-annos jäänestoa ja se on riittänyt. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia käytön "lopettamisesta".

Ainakin täällä Hämeenlinnassa lämpötila sahaa nollan kahden puolen niin jatkuvasti, että voisin kuvitella tankkiin kondensoituvan vettä. Ainakin kakkosautossa.

Kuinka paljon nykybensassa on etanolia? Pienikin osa riittää tietysti, kun sitä kerran on jatkuvasti.

Lainattu http://www.motiva.fi

"Etanoli

Voidaan käyttää bensiiniin sekoitettuna n. 10 % pitoisuuksiin asti tavallisissa ben­sii­ni­autoissa ilman, että mitään muutoksia tarvi­taan."

EDIT: Shellin ja Teboilin tuotekortista en löytänyt mainintaa alkoholista. Mutta Nesteen tuotekortista löytyi maininta alkoholista. Tosin minimiarvoa ei anneta, mutta se tieto on että etanolia on max 5% tilavuudesta. Mutta tosiaan tämän perusteella ei voi olla varma, että se bensa sisältää alkoholia.

http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelista ... nro=130177#
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

e0000333 kirjoitti:Niin ja tenttua ei voi laittaa "liikaa", ei hajota mitään normaaliajossa, vaikka olisi koko litra tankillisessa bensaa...
jostain luin että yksi katalysaattorin rikkoutumisen syitä voi liian suuri jääneston annostus?!

edit: http://www.fixus.fi/www/fixuswww.nsf/sp ... ntent4F28E
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Jääneston käyttö?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

lucaf kirjoitti:
e0000333 kirjoitti:Niin ja tenttua ei voi laittaa "liikaa", ei hajota mitään normaaliajossa, vaikka olisi koko litra tankillisessa bensaa...
jostain luin että yksi katalysaattorin rikkoutumisen syitä voi liian suuri jääneston annostus?!

edit: http://www.fixus.fi/www/fixuswww.nsf/sp ... ntent4F28E
lainattu http://www.fixux.fi:
Miksi katalysaattori menee rikki ennenaikaisena:

* Moottori ei ole enää säädöissä.
* Palamatonta polttoainetta pääsee katalysaattoriin.
* Öljyä tai jäänestoa pääsee pakoputkijärjestelmään.
* Tulpat vanhat tai vialliset, ei anna kunnon kipinää.
* Happitunnistin (Lambda) ei toimi kunnolla.
* Pakoputken kiinnikkeet ovat pettäneet.


Olisko tuossa nyt mennyt ammattilaisellakin termit sekaisin?

Jäänesto= polttoaineen sekaan laitettavaa (alkoholi)
Pakkasneste= jäähdytysjärjestelmään laitettava (glykoli)

Eihän jäänesto voi päästä katalysaattoriin kuin palamattoman polttoaineen seassa, mikä on tuossa listattu muutenkin omana kohtanaan.

Eli tarkoitettaisiinkohan tuossa jäähdytysjärjestelmästä tapahtuvaa vuotoa?

EDIT: Ja se litra tankillisessahan tarkoittaisi esim. ogsatkussa noin 1,6% seosta, mikä on vasta noin kolmannes siitä määrästä, minkä saatat saada alkoholia tankkiin koska vaan Nesteellä tankatessasi. Tuo aiemmin Motivan sivuiltani lainattu maininta 10% turvallisesta määrästä tarkoittaisi tietysti reilua 6 litraa tankillisessa.

EDIT2: Nyt vielä kun koko jäänestoasiaa mietin, niin ongelmallisin tilanne voisi olla se, että koko talvena ei ole käyttänyt jäänestoa ja tankkiin on jostain syystä kondensoitunut runsaasti vettä, sanotaan vaikka 1 litra. Sitten joku kerta ihan vain varmuuden vuoksi lorauttaa hieman jäänestoa tankkiin, esim 1desi. Silloinhan vesi ja alkoholi sekoittuvat tankissa seokseksi, joka on noin 91% vettä ja 9% alkoholia. Tämä seoshan sekoittuu kyllä bensaan, muttei pala moottorissa. Myös jäätymispiste on aika korkea (vain vähän nollan alapuolella?).

Eli jos sitä jäänestoa sinne jostain syystä päättä lisätä, niin se ensimmäinen annos pitäisi mielestäni olla mieluummin reilu kuin pieni.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin