Jääneston käyttö?
Jääneston käyttö?
Ystävältä tuli katkera tekstiviesti että auto ei käynnistynyt kun minun kehoituksestani lakkasi käyttämästä jäänestoa .
Lisäksi kun kuvittelin joskus lukeneeni ettei ruiskuautoihin saa laittaa jäänestoa. Vai oliko se katalysaattoriautoihin? valistakaa nyt tyhmää, kun minä ajelen noilla vanhemmilla katittomilla ja ruiskuttomilla ja "estottomilla" siis ilman jäänestoa.
kaverin auto on muuten R19, vm 92, ruiskupeli ja kai siinä katalysaattorikin on, pitääkö mun siis kieltää häneltä jääneston käyttö jatkossakin?
Lisäksi kun kuvittelin joskus lukeneeni ettei ruiskuautoihin saa laittaa jäänestoa. Vai oliko se katalysaattoriautoihin? valistakaa nyt tyhmää, kun minä ajelen noilla vanhemmilla katittomilla ja ruiskuttomilla ja "estottomilla" siis ilman jäänestoa.
kaverin auto on muuten R19, vm 92, ruiskupeli ja kai siinä katalysaattorikin on, pitääkö mun siis kieltää häneltä jääneston käyttö jatkossakin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Jääneston käyttö?
Kattiautoihin on oma jäänestoaine.
Jäänestoa kannattaa käyttää vanhemmissa autoissa.
Samoiten katsastuksen yhteydessä, vähentää kuulemma päästöjä.
Jäänestoa kannattaa käyttää vanhemmissa autoissa.
Samoiten katsastuksen yhteydessä, vähentää kuulemma päästöjä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: Jääneston käyttö?
kun kyseessä on rellu, paras käyttää sitä kesälläkin
olen ymmärtänyt että jos kerran niitä litkuja käyttää, pitää niitä myös sitten käyttää, tai saa varautua ettei matka taitu
olen ymmärtänyt että jos kerran niitä litkuja käyttää, pitää niitä myös sitten käyttää, tai saa varautua ettei matka taitu
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Jääneston käyttö?
muistan kuulleeni tuon monesti, miten tuo riippuvuus voidaan selittää?Jamppa kirjoitti:olen ymmärtänyt että jos kerran niitä litkuja käyttää, pitää niitä myös sitten käyttää, tai saa varautua ettei matka taitu
ymmärrettävää kyllä on että erilainen käyttötapa voi synnyttää tarpeen jäänestolle. itse esim harvoin päästän tankkia bensavalolle asti tyhjäksi, ja ajan paljon joten tankkaan usein täyteen, useammin kuin kerran viikossa. ehkä sen takia säästyn jääneston käytöltä?
tuo päästövinkki on mielenkiintoinen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Jääneston käyttö?
Tuplikseen tuli joskus kylmän kelien aikaan -15---> lisäiltyä masinolia ja ihan ranne mitalla ei nykinyt pakkasessa, kävi ja ei jättänyt tielle, vaikka käytön lopetinkin kelien lämmettyä. Niin ja kattikoneisille tosiaan on sitä omaa pitkäkaulaista(kait vieläkin) jäänestoa.
#2884
Saabiton
Saabiton
Re: Jääneston käyttö?
Jääneston varsinainen tehtävä on sitoa tankissa oleva vähäinen vesimäärä, jota sinne kertyy lähinnä kondensoitumalla lämmönvaihtelujen seurauksena.
Vesi ja bensa eivät sekoitu, mutta vesi sekoittuu kyllä alkoholiin. Veden ja alkoholin sekoitus puolestaan sekoittuu bensaan. Ei kuitenkaan rajattomasti.
Etanolimäärää, joka tarvitaan liuottamaan vaikkapa 0,5 dl vettä 40 bensalitraan en tiedä. Ehkä puolisen litraa?
Nykyiset bensat sisältävät itsessään jo muutaman prosentin etanolia ainakin etelä-Suomessa, joten käsittääkseni jääneston käyttö on aika tarpeetonta.
Itse käytän muutaman kerran talvessa lähinnä pitkien leutojen kelien jälkeen.
Kaasutinmoottoreissa esiintyvään kurkun jäätymiseen jäänesto juuri auta, sillä jäätymisen auheuttaa yleensä imuilman mukana tuleva kosteus. Tämä estetään imuilman esilämmityksellä.
Jos vettä on päässyt tankista kaasuttimen uimurikammioon asti, jäänesto estää vesitipan jäätymisen suuttimissa. Kaasutinmoottoreissa bensa ei yleensä kierrä takaisin tankkiin, joten pienetkin vesihelmet kertyvät vähitellen kaasuttimen uimurikammioon.
Ruiskutusmoottoreissa vettä saa olla tankissa paljon enemmän, ennenkuin se alkaa aiheuttaa käyntihäiriöitä. Käytännössä niin paljon, että pumppu imee hetkittäin pelkkää vettä. Pienet vesihelmet saattavat aiheuttaa monipisteruiskussa pientä nykimistä mutta harvoin estävät auton käynnistymistä.
Jos jäänestoa pitää käyttää jatkuvasti, on syytä epäillä, että tankkiin pääsee jostain vettä. Esim. vuotava täyttöputki tms.
Vesi ja bensa eivät sekoitu, mutta vesi sekoittuu kyllä alkoholiin. Veden ja alkoholin sekoitus puolestaan sekoittuu bensaan. Ei kuitenkaan rajattomasti.
Etanolimäärää, joka tarvitaan liuottamaan vaikkapa 0,5 dl vettä 40 bensalitraan en tiedä. Ehkä puolisen litraa?
Nykyiset bensat sisältävät itsessään jo muutaman prosentin etanolia ainakin etelä-Suomessa, joten käsittääkseni jääneston käyttö on aika tarpeetonta.
Itse käytän muutaman kerran talvessa lähinnä pitkien leutojen kelien jälkeen.
Kaasutinmoottoreissa esiintyvään kurkun jäätymiseen jäänesto juuri auta, sillä jäätymisen auheuttaa yleensä imuilman mukana tuleva kosteus. Tämä estetään imuilman esilämmityksellä.
Jos vettä on päässyt tankista kaasuttimen uimurikammioon asti, jäänesto estää vesitipan jäätymisen suuttimissa. Kaasutinmoottoreissa bensa ei yleensä kierrä takaisin tankkiin, joten pienetkin vesihelmet kertyvät vähitellen kaasuttimen uimurikammioon.
Ruiskutusmoottoreissa vettä saa olla tankissa paljon enemmän, ennenkuin se alkaa aiheuttaa käyntihäiriöitä. Käytännössä niin paljon, että pumppu imee hetkittäin pelkkää vettä. Pienet vesihelmet saattavat aiheuttaa monipisteruiskussa pientä nykimistä mutta harvoin estävät auton käynnistymistä.
Jos jäänestoa pitää käyttää jatkuvasti, on syytä epäillä, että tankkiin pääsee jostain vettä. Esim. vuotava täyttöputki tms.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Jääneston käyttö?
En ole koskaan käyttänyt mitään jäänestoa missään autossa, eikä ongelmia. Tankkaan yleensä täyteen kun tankkaan, mutta tuleehan niitä autoja seisotettuakin välillä, vaihtelevissa paikoissa ja vaihtelevilla bensamäärillä.
Ei vaan kuitenkaan ole ollut tarvetta.
Ei vaan kuitenkaan ole ollut tarvetta.
Re: Jääneston käyttö?
Älkää ny ihmeessä laittako sitä jäänestoo tankkiin litratolkulla, kahvikupillinen tankilliseen riittää jos sitä välttämättä haluaa käyttää.
Re: Jääneston käyttö?
Pullon kyljessähän yleensä lukee paljonko sitä pitää laittaa
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Jääneston käyttö?
Jäänestoa, miksi? Ai niin, joo. Eihän Saabiin sellaisia tarvi
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Jääneston käyttö?
Harvoin tosiaan on oikeaa tarvetta, jos auto on ulkona kokoajan ja tankki ei ole ihan kuivana. Vettä kondensoituu luonnollisesti vain lämpötilan muuttuessa. Mutta esimerkiksi niillä jotka ajavat autonsa päivittäin lämpimään tallliin kovilla pakkasilla jäänesto tulee enemmän kuin tarpeeseen(Toivottavasti kukaan ei ole näin tyhmä). Niin ja tenttua ei voi laittaa "liikaa", ei hajota mitään normaaliajossa, vaikka olisi koko litra tankillisessa bensaa...
Itse laitoin satkuntankkiin masinolia vaikka auto onkin talviseisonnassa kylmässä hallissa. Myös ysivitoseen olen aina loppusyksystä käyttänyt yhden litran masinolia varmuudeksi. Ei varmaan todellista tarvetta ole ollut, mutta siinä samallahan se mukavasti bensan kanssa menee tankkiin...
Itse laitoin satkuntankkiin masinolia vaikka auto onkin talviseisonnassa kylmässä hallissa. Myös ysivitoseen olen aina loppusyksystä käyttänyt yhden litran masinolia varmuudeksi. Ei varmaan todellista tarvetta ole ollut, mutta siinä samallahan se mukavasti bensan kanssa menee tankkiin...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Jääneston käyttö?
Eipä ole ollut tarvetta jäänestolle vaikka työpaikalla ajankin auton lämpimään talliin ja kotona säilytän kylmässä autokatoksessa. Enkä ole lämpimästä tallista muutakaan huonoa keksinyt. Jotkut väittää että auto ruostuu, mutta jos ei 13 vuotta vanha Mitsu ole vielä ruostunut sillä menetelmällä 9 vuoden aikana, niin ongelma ei voi olla kovin paha. Nyt olen toki viisastunut ja ajelen Saabilla, mutta edelleenkään ei jäänestoa ja lämmin talli työpäivien ajan.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Jääneston käyttö?
Minun käsitys tästä ohjeesta että jos käyttää niin pitää käyttää jatkuvasti:Svc kirjoitti:Jääneston varsinainen tehtävä on sitoa tankissa oleva vähäinen vesimäärä, jota sinne kertyy lähinnä kondensoitumalla lämmönvaihtelujen seurauksena.
Vesi ja bensa eivät sekoitu, mutta vesi sekoittuu kyllä alkoholiin. Veden ja alkoholin sekoitus puolestaan sekoittuu bensaan. Ei kuitenkaan rajattomasti.
Etanolimäärää, joka tarvitaan liuottamaan vaikkapa 0,5 dl vettä 40 bensalitraan en tiedä. Ehkä puolisen litraa?
Vesi ja alkoholi sekoittuvat toisiinsa aina ja kaikissa seossuhteissa. Olisiko niin, että jos jääneston käyttöä on lopettamassa, niin ajatus on se että tankissa on vain vähän jäänestoa ja runsaasti vettä niin tulee niin laiha vesi-alkoholi -seos ettei se pala tai pahimmassa tapauksessa jäätyy. Raaka vesihän pysyy siellä tankissa, mutta tämä laiha seos sekoittuisi bensaan ja sitä kautta pääsisi kiertoon.
Ai niin, yläasteen kemiasta muistelisin, että 50% vesi-alkoholiseos vielä palaa ihan hyvin. Eli näppituntumasi on aika hyvä.
Itse käytän yleensä jäänestoa kerran talvessa, tavallaan huuhtelen ne vedet sieltä pois jos sinne olisi jotain kertynyt. Riittävän tuhti kerta-annos jäänestoa ja se on riittänyt. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia käytön "lopettamisesta".
Ainakin täällä Hämeenlinnassa lämpötila sahaa nollan kahden puolen niin jatkuvasti, että voisin kuvitella tankkiin kondensoituvan vettä. Ainakin kakkosautossa.
Kuinka paljon nykybensassa on etanolia? Pienikin osa riittää tietysti, kun sitä kerran on jatkuvasti.
Lainattu http://www.motiva.fi
"Etanoli
Voidaan käyttää bensiiniin sekoitettuna n. 10 % pitoisuuksiin asti tavallisissa bensiiniautoissa ilman, että mitään muutoksia tarvitaan."
EDIT: Shellin ja Teboilin tuotekortista en löytänyt mainintaa alkoholista. Mutta Nesteen tuotekortista löytyi maininta alkoholista. Tosin minimiarvoa ei anneta, mutta se tieto on että etanolia on max 5% tilavuudesta. Mutta tosiaan tämän perusteella ei voi olla varma, että se bensa sisältää alkoholia.
http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelista ... nro=130177#
Re: Jääneston käyttö?
jostain luin että yksi katalysaattorin rikkoutumisen syitä voi liian suuri jääneston annostus?!e0000333 kirjoitti:Niin ja tenttua ei voi laittaa "liikaa", ei hajota mitään normaaliajossa, vaikka olisi koko litra tankillisessa bensaa...
edit: http://www.fixus.fi/www/fixuswww.nsf/sp ... ntent4F28E
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Jääneston käyttö?
lainattu http://www.fixux.fi:lucaf kirjoitti:jostain luin että yksi katalysaattorin rikkoutumisen syitä voi liian suuri jääneston annostus?!e0000333 kirjoitti:Niin ja tenttua ei voi laittaa "liikaa", ei hajota mitään normaaliajossa, vaikka olisi koko litra tankillisessa bensaa...
edit: http://www.fixus.fi/www/fixuswww.nsf/sp ... ntent4F28E
Miksi katalysaattori menee rikki ennenaikaisena:
* Moottori ei ole enää säädöissä.
* Palamatonta polttoainetta pääsee katalysaattoriin.
* Öljyä tai jäänestoa pääsee pakoputkijärjestelmään.
* Tulpat vanhat tai vialliset, ei anna kunnon kipinää.
* Happitunnistin (Lambda) ei toimi kunnolla.
* Pakoputken kiinnikkeet ovat pettäneet.
Olisko tuossa nyt mennyt ammattilaisellakin termit sekaisin?
Jäänesto= polttoaineen sekaan laitettavaa (alkoholi)
Pakkasneste= jäähdytysjärjestelmään laitettava (glykoli)
Eihän jäänesto voi päästä katalysaattoriin kuin palamattoman polttoaineen seassa, mikä on tuossa listattu muutenkin omana kohtanaan.
Eli tarkoitettaisiinkohan tuossa jäähdytysjärjestelmästä tapahtuvaa vuotoa?
EDIT: Ja se litra tankillisessahan tarkoittaisi esim. ogsatkussa noin 1,6% seosta, mikä on vasta noin kolmannes siitä määrästä, minkä saatat saada alkoholia tankkiin koska vaan Nesteellä tankatessasi. Tuo aiemmin Motivan sivuiltani lainattu maininta 10% turvallisesta määrästä tarkoittaisi tietysti reilua 6 litraa tankillisessa.
EDIT2: Nyt vielä kun koko jäänestoasiaa mietin, niin ongelmallisin tilanne voisi olla se, että koko talvena ei ole käyttänyt jäänestoa ja tankkiin on jostain syystä kondensoitunut runsaasti vettä, sanotaan vaikka 1 litra. Sitten joku kerta ihan vain varmuuden vuoksi lorauttaa hieman jäänestoa tankkiin, esim 1desi. Silloinhan vesi ja alkoholi sekoittuvat tankissa seokseksi, joka on noin 91% vettä ja 9% alkoholia. Tämä seoshan sekoittuu kyllä bensaan, muttei pala moottorissa. Myös jäätymispiste on aika korkea (vain vähän nollan alapuolella?).
Eli jos sitä jäänestoa sinne jostain syystä päättä lisätä, niin se ensimmäinen annos pitäisi mielestäni olla mieluummin reilu kuin pieni.