Ysisatasella Espanjaan!!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Ysisatasella Espanjaan!!

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Arvon kanssa-Saabistit, tarvitsen neuvojanne seuraavassa.

Olen ajatellut ajaa autoni nykyiseen asuinpaikkaani, Espanjan Barcelonaan.

Auto on nyt seisonnassa etelä-suomessa.
Auto meni viime vuoden kats. läpi laakista, ilman yhtään merkintää. Eli auto on kunnossa, ainakin oli alkukesästä kun tänne muutin. Mutta nyt siis seissyt kesäkuusta lähtien.

Nyt olen menossa jouluksi kotiin käymään ja ajattelin otta ajoon autoni tuoksi ajaksi. Mitä kannattaa tehdä kun laitan taas seisomaan ja odottamaan kesää ja ajoa tänne aurinkoon?

Auto on 900-kaasari-vm1988 ajettu 240tkm.

ainoa "vika" on pieni sirinä kytkimestä, joka häipyy kun vähän hipaisee kytkintä, sateella enemmän sirisee, ilmeisesti on painelaakeri, mutta kytkin toimii ja pelaa täysin moitteettomasti.

Mitäs meinaatte, uskaltaisko lähteä, hissukseen ajelemaan, ei moottoriteitä, vaan maaseutua katsellen.

kiitos vinkeistä etukäteen.

saabisti barcasta
Viimeksi muokannut uudestakaupungistasaab, Su Heinä 13, 2008 19:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sobrealimentación es la ostia.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

luette vaan, mutta ette vastaa, onko viestissäni jotain tyhmää jota en huomaa?
Sobrealimentación es la ostia.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kyllä uskoisin sen kestävän tuon matkan, jos vielä pikkuteillä rauhallisella nopeudella meinaat ajaa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5671
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Anna mennä vaan. Hyvä olis ehkä ajaa ensin suomessa vähän jos auto seisoo pitkiä aikoja. Se sirinä on luultavasti painelaakeri, eikä toisin olis vaikee vaihtaa.
Saabit on tehty ajettaviksi. Kyllä mä omalla uskaltaisin lähtee pidemmällekin matkalle. Sehän on vaan auton pidosta kiinni, kuinka hyvin hoivaa ja huoltaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos stekkaa ja vaihtaa jölyt myös lootaan ja katsoo ettei ole normaalit vuotokohdat koneesta hajoamassa eli kampikammion etu ja takapää sekä kansipahvi varulta hattuhyllylle ja laturin hihna niin eiköhän sillä moottoritietäkin pääse oikeaa kaistaa hyödyntäen.
jarrut kannattaa kanssa katsella läpi, epsanjassa ei vissiin oikein ole korjáussarjoja.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

mestari kirjoitti:jos stekkaa ja vaihtaa jölyt myös lootaan ja katsoo ettei ole normaalit vuotokohdat koneesta hajoamassa eli kampikammion etu ja takapää sekä kansipahvi varulta hattuhyllylle ja laturin hihna niin eiköhän sillä moottoritietäkin pääse oikeaa kaistaa hyödyntäen.
jarrut kannattaa kanssa katsella läpi, epsanjassa ei vissiin oikein ole korjáussarjoja.
kiitos neuvoista kaikille!

lisää vaan jos tulee mieleen juttuja.
Sobrealimentación es la ostia.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Sinänsähän tuossa ei mitään mystistä ole, kertyyhän vastaava kilometrimäärä monelle og-saabistille kotinurkissakin ajellessa melko lyhyessä ajassa. Pitkään seisseeseen autoon vaihtaisin ainakin bensasuodattimen ainakin kerran ennen matkaa. Jarrunesteiden vaihto ei ole huono ajatus eikä jäähdytinnesteiden (samalla jäähdytysjärjestelmän huuhtelu).

Ennen matkaa ja toki matkallakin on hyvä seurailla lämpömittarin neulaa, jos tavallisessakin maantie- tai moottoritieajossa nousee yli puolenvälin, saattaa jäähdytin olla tukkoinen tai termostaatti oireilla. Haulla lisää aiheesta.

Kaasuttimen kalvoa (Motonetissä alle 2€) pitäisin kotimaassakin ajellessa mukana, ehkä sytytyksen ohjausyksikköäkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Kiitos kiitos, hyviä neuvoja.

Olispa jo kesö ja pääsis ajelee, on saabia kova ikävä. Oi kuinka nautinkaan kun pääsen ajamaan täällä kaupungissa tasaisia teitä, ovat kuin pöytiä...
Sobrealimentación es la ostia.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Kiitos kiitos, hyviä neuvoja.

Olispa jo kesö ja pääsis ajelee, on saabia kova ikävä. Oi kuinka nautinkaan kun pääsen ajamaan täällä kaupungissa tasaisia teitä, ovat kuin pöytiä...
Sobrealimentación es la ostia.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kannattaa varmaan ottaa selvää siitäkin miten Espanjan lainsäädäntö suhtautuu ulkomaan kilvillä olevaan autoon, kyseessähän ei ole enää kansainvälisten sopimusten mukainen turistiautoilu jos asut siellä.

Eiköhän tuo matka kuitenkin helpoiten mene motarilla, pikkutiet varmaan rasittaa enemmän. Olen joskus kokeillut esim Saksassa ja Ranskassa jotain reittejä pikkuteitä mutta niissä mennään yleensä jatkuvasti taajamien läpi ja liikennettä on paljon niin ajosta ei tule kovinkaan tasaista. Reitti kantsii ehkä valita Saksasta Ranskaan niin ettei mene vuoristoalueille jos haluaa minimoida riskit auton kestävyyden suhteen.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jep, Saksassa ajettiin todella paljon noita pikkuteitä ja taajamien määrä on mieltähämmentävä.
Moninpaikoin oli Taajama xxx päättyy ja Taajama yyy alkaa -kyltit samassa tolpassa... Kepittämistähän sellainen tietää.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ehdottomasti työkalut mukaan ja vähintään kaasarin kalvo ja sytytysyksikkö.


jostain toinen vararengas mukaan tai jopa 2kpl normaalia rengasta.



ja tsekkaa että jarrupalat ei lopu kesken matkan... hmm... lasinpesunestettä mukaan, mikään ei ketuta niin, kun että jos neste loppuu :D

ja varapolttimot jos sammu lyhty pimellä, taskulamppu myös mukaan jossa pattereissa mehua :D

itellä oli taskulamppu mukana kerran, mutta ei virtaa, ketutti :D


en menny kyllä espanjaan.

go 4 it ! and take some fotos, report to us then.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

itse katselisin tuon jäähdytysjärjestelmän kunnollisen toimimisen(meneekö flekti päälle ja missä vaiheessa) ja vaihtaisin termostaatin ja nesteet uusiin kun kuitenkin mennään vähän totuttua lämpimämmille alueille. ja sitten nuo muut hyvät vinkit huomioon ottaen matkaan!
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

heinäkuun alussa olis sitten reissun aika.

nyt on kaverilla ollut auto käytössä kun olen itse täälä epsanjassa oleskellut.

katsastuksessa meni läpi(taas) ilman mitään mainintaa, on se ihme peli.

pitää tarkastaa varmaan joatin ennen matkaa mutta palaillaan siihen kun pääsen luumuni luokse jälleen...
Sobrealimentación es la ostia.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Ysisatasellako Espanjaan?

Viesti Kirjoittaja tema »

Lataussäädin hiilineen mukaan. Onko kaasarissa kipinänvahvistinta?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vastaa Viestiin