Katalysaattorista?
Katalysaattorista?
Meilläon vuoden -91 9000 Saab. Siinä on katalysaattori a ollaan käytetty polttoaineena 98, tosin venäjän bensaa. Miltä kuulostaa? Kestääkö katalysaattori sen? Onko muilla kokemuksia. Suositus lienee 95?
Re: Katalysaattorista?
Ei merkitystä onko 98 vai 95:sta kunhan on lyijytöntä, meinaan vain että jokunen vuosi sitten tuli luettua jokin (olikohan Tuulilasissa vai TM
) testi noista itänaapurin bensoista niin muutaman "lyijyttömän" polttoaineen seasta löytynyt lyijyllistä menovettä... eipä sitä aina tiedä mitä sieltä pumpusta tulee.
En tankkaisi autooni noita ryssänbensoja.

En tankkaisi autooni noita ryssänbensoja.
Re: Katalysaattorista?
Kiitos vastauksesta! Ei ole ollut nyt kyllä ongelmia, mutta huolestutti vaan kun lukasin jostakin että katalysaattori voi hajota jos laittaa 98 bensaa. Se kuitenkin on sitä parasta mitä sieltä saa, joten ei sitten vaihdeta.
Re: Katalysaattorista?
Ruohonleikkurikin käy nätimmästi 98:lla, sitä meilläkin käytetään.
Aikaisemmin käytin 95:ttä autonrutkuissa, mutta toisessa pihalla seisovista autoista alkoi ilmetä kenguru-ilmiötä joten piti alkaa käyttämään 98:ia ja kengurut pääsivät vapauteen tankista.
Tonttuihin on aina tankattu 98:ia, kerran tankkasin nuukuuksissani vähän 95:ttä ja kyllä se jo aiheutti pientä nykimistä ja entistä hitaampaa kiihtyvyyttä.
Aikaisemmin käytin 95:ttä autonrutkuissa, mutta toisessa pihalla seisovista autoista alkoi ilmetä kenguru-ilmiötä joten piti alkaa käyttämään 98:ia ja kengurut pääsivät vapauteen tankista.
Tonttuihin on aina tankattu 98:ia, kerran tankkasin nuukuuksissani vähän 95:ttä ja kyllä se jo aiheutti pientä nykimistä ja entistä hitaampaa kiihtyvyyttä.
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Katalysaattorista?
Jaa ? Huomioiden suurimman osan ruohonleikkureiden mooottoreista olevan Manuelin ( laiton siirtolainen Meksikosta ) kasaan ruuvaammia ihan siellä suuressa Ameriikassa, niin en ihan ymmärrä tuota 98okt keskustelua.
Re: Katalysaattorista?
Vanhalle B&S sivuventtiilimoottorille kelpaisi käsittääkseni jopa 87-oktaaninen.
Itse ajelin viime kesän pienkonebensalla, joka tuntui olevan selvästi parempi vaihtoehto kuin autobensat. Käytin aiemmin 98:a kun sitä on tallissa aina kannullinen.
Oktaaniluku sinänsä ei vaikuta katalysaattoriin. Teoriassa liian matalaoktaaninen bensa nakuttaessaan voi rikkoa esim sytytystulpan jolloin katalysaattoriin pääsee palamatonta bensaa.
Venäjän bensojen ongelma ainakin vielä pari vuotta sitten testien mukaan se, että ne ovat vähän mitä sattuu. Liekö tilanne yhtään parantunut parin vuoden aikana. Viipurin ympäristössä taisi vain Nesteeltä ja Lukoililta saada joka kerta luvatun mukaista tavaraa. Huonoimmillaan pistooli taisi luvata 98 lyijytöntä ja tavara oli 90 okt lyijyllistä (Tuulilasi/VTT 2004(?). Kaupungeista ja rajalta sai yleensä ihan käyttökelpoista tavaraa. Kauempana pääteilltä laatu vaihteli enemmän.
Iso maa, isot toleranssit...
Jotkut venäläisjakelijat käyttävät oktaaniluvun kohottamiseen joitain rautayhdistettä, jonka oksidit värjäävät tulpat ja katin punaiseksi. Rauta ei varsinaisesti myrkytä kattia mutta heikentää kyllä sen toimintaa kunnes rautaoksidi on palanut pois. Ainakin ennen katsastusta kannattaa ajaa pari tankillista varmasti hyvälaatuisella bensalla
Vanhemmalle, ilman kattia olevalle, kalustolle Venäjän bensa menee yleensä ihan täydestä jos vaan oktaaniluku on lupauksen mukainen.
Itse ajelin viime kesän pienkonebensalla, joka tuntui olevan selvästi parempi vaihtoehto kuin autobensat. Käytin aiemmin 98:a kun sitä on tallissa aina kannullinen.
Oktaaniluku sinänsä ei vaikuta katalysaattoriin. Teoriassa liian matalaoktaaninen bensa nakuttaessaan voi rikkoa esim sytytystulpan jolloin katalysaattoriin pääsee palamatonta bensaa.
Venäjän bensojen ongelma ainakin vielä pari vuotta sitten testien mukaan se, että ne ovat vähän mitä sattuu. Liekö tilanne yhtään parantunut parin vuoden aikana. Viipurin ympäristössä taisi vain Nesteeltä ja Lukoililta saada joka kerta luvatun mukaista tavaraa. Huonoimmillaan pistooli taisi luvata 98 lyijytöntä ja tavara oli 90 okt lyijyllistä (Tuulilasi/VTT 2004(?). Kaupungeista ja rajalta sai yleensä ihan käyttökelpoista tavaraa. Kauempana pääteilltä laatu vaihteli enemmän.
Iso maa, isot toleranssit...
Jotkut venäläisjakelijat käyttävät oktaaniluvun kohottamiseen joitain rautayhdistettä, jonka oksidit värjäävät tulpat ja katin punaiseksi. Rauta ei varsinaisesti myrkytä kattia mutta heikentää kyllä sen toimintaa kunnes rautaoksidi on palanut pois. Ainakin ennen katsastusta kannattaa ajaa pari tankillista varmasti hyvälaatuisella bensalla
Vanhemmalle, ilman kattia olevalle, kalustolle Venäjän bensa menee yleensä ihan täydestä jos vaan oktaaniluku on lupauksen mukainen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Katalysaattorista?
Pienkoneet ( 4t ) eivät yleensä vaadi kovinkaan kummoista oktaania. Itsessään pienkonebensa taasen on alkylaattibensiiniä. Se on koostumukseltaan
samanlaista kuin tavallinen bensiini, mutta on
vähemmän haitallista ihmisille ja luonnolle. Se ei
sisällä lyijylisäaineita, oksygenaatteja (alkoholeja
ja eettereitä), alkeeneja eikä bentseeniä.
2t-koneet sitten ovat ihan oma maailmansa.
samanlaista kuin tavallinen bensiini, mutta on
vähemmän haitallista ihmisille ja luonnolle. Se ei
sisällä lyijylisäaineita, oksygenaatteja (alkoholeja
ja eettereitä), alkeeneja eikä bentseeniä.
2t-koneet sitten ovat ihan oma maailmansa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24624
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Katalysaattorista?
silloin ku rajan takana tankkasin niin
og900 vm86 kaasari tankkiin 92:sta kulki n.1l/100km pienemmällä kulutuksella .
og900 vm91 ruisku ja katti niin ihan 95e heti puomin takaa. ei ongelmia.
og900 vm86 kaasari tankkiin 92:sta kulki n.1l/100km pienemmällä kulutuksella .
og900 vm91 ruisku ja katti niin ihan 95e heti puomin takaa. ei ongelmia.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659