Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Huomasin tuossa viime kesän Ruotsin reissulla että tonnarissa kulutus tippui alemmas kuin suomen oloissa koskaan. siinä ajellessa oli sitten aikaa funtsailla asiaa ja miettiä mistä johtuu, samalla kun tuli todettua että onpas täällä (SWE) hyvät tiet, ja on the contrary, onpas meillä suomessa paskat tiet.

No siis, aloin miettiä että oliskohan se vaan sillä tavalla, että meillä on suomessa huonompaa eli jotenkin laimeempaa bensaa kun ruotsissa.

Ruotsin puolella ajeltaessa ajotietokone kelasi nimittäin keskikulutuksen 0,4 litraa pienemmäksi noin 1000 ruotsikilometrin aikana.
huom. trionicin laskureita ei nollattu tähän "testiin"lähdettäessä.
huom2. keli oli helvetin kuuma, 30asteen paikkeilla hela tiden

Mietinpä siis vain, myydäänkö meille ihan b-luokan kuraa täällä? Testin autossa :P oli siis kyse bensa-autosta.

Diisselipuolella eroa on huomattu nesteen ja teboilin diisselien välillä, testiyksikkönä vm. 87 VW LT28 joka rupes ihan voimaan pahoin nesteen dieselistä, tuli käyntihäiriöitä, kävi jotenkin ryskyttäen puoliväkisin. Venäjän aineella eli teboilin diiselillä käy ja kukkuu komeasti :)

Diisel-testistä tulee mieleen että Nestehän mainostaa kovasti olevansa maailman huippua jalostustekniikassa. Ymmärääkseni sillä tarkoitetaan sitä, että raaka-aineesta saadaan mahdollisimman suuri osuus hyödynnetyksi. Vanhemman polven diiselit ei taida tästä LT-kokemuksen perusteella tykätä, kun ovat tottuneet hieman enemmän alkuperäistä fossiililiejua sisältävään aineeseen.

kaikki tyynni: Oliskohan ruotsin puolella bensa parempilaatuista kuin meillä täällä?
tankkauksia suoritettiin ainakin Q8 ja JET asemilla.
Viimeksi muokannut a9000, La Joulu 08, 2007 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No eipä taida olla ruottissa parempaa bensaa. Ruotsalaisetkin itseasiassa pitävät Nesteen bensaa parhaimpana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

jaa no olisko selityksenä sitten tosiaan se, että siellä asfaltti oli ihan silkinsileetä tänne meille verrattuna - ei ollut pomppustakaan niinkun meidän huippulaadukkaat uudet moottoritiet
jcarlson kirjoitti:No eipä taida olla ruottissa parempaa bensaa. Ruotsalaisetkin itseasiassa pitävät Nesteen bensaa parhaimpana.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

ai näinkö on? eikö neste jalostakaan itse omaa dieseliään? tietolähde?
Mimmi kirjoitti:Teboilin ja Nesteen diesel tulee samasta paikasta (eli Venäjältä).
pohjoma
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 23:54
Paikkakunta: Kotka

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja pohjoma »

Jokunen vuosi sitten tuli ahkeraan tankattua Venäjän bensaa, en tosin Saabiin. Ainoa ero minkä huomasin, oli että käyttämääni ylimääräiseen kanisteriin mahtui Venäjän bensaa 25 litraa, mutta Suomen bensaa juuri ja juuri 24 litraa. Tiedä sitten kumpi mahtoi olla laadukkaampaa.. :lol:
9-3 TurboJubilee -02
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

No niin :evil: . Neste jalostaa oman Dieselinsä , kuten myös Teboilin tavaran .
Ja Neste myy bensaa Ruotsiin, 95 ja 98 tavaraa , sekä dieseliä. Siellä on tietysti muuallakin tehtyjä nesteitä kaupan.
95 2,3 vireessä
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

tuota noin, asia 1: oliskohan enneminkin johtunut veli-venäläisen pumppuaseman mittarista? :D asia2: en ole koittanu venäjänbensaa, miten toimi saabissa? mikä saabi?
a9000 kirjoitti:ai näinkö on? eikö neste jalostakaan itse omaa dieseliään? tietolähde?
Mimmi kirjoitti:Teboilin ja Nesteen diesel tulee samasta paikasta (eli Venäjältä).
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

a9000 kirjoitti:asia2: en ole koittanu venäjänbensaa, miten toimi saabissa? mikä saabi?
Siinä se toimii kuin suomalainenkin... ei ne venäläisetkään ajele Saabejaan Suomen puolelle tankkaamaan. Mitään ongelmaa ole kun tankkaa isojen ketjujen asemilta mistä ryssät itsekin tankkaavat parempia autoja :)

Kokeiltu on 900t:ssä, muutamassa 9000:ssa turbolla ja ilman ja 9-5:ssa. Myös Pösö 407 sekä Citroen Xantia ja XMV6 toimivat moitteetta. Ei noilla kymmeniä tuhansia ole millään ajettu ryssän bensalla, mutta jokaisella muutaman kerran vuodessa rajanpinnasta takaisin kumisaapaskaupunkiin.

Paskaa bensaa voi saada rajan tältäkin puolen ja äkkiseltään veikkaisin että venäjällä isojen ketjujen asemilla on keskimäärin uudemmat säiliöt kuin tällä puolen rajaa.

Se että takuut eivät olisi voimassa yms on vain rajaseudun suomalaisten polttoainekauppiaden ja autoliikkeiden propagandaan. Tiettävästi yhdenkään automerkin takuuehdoissa ei kerrota takuun olevan voimassa vain suomalaiselta huoltoasemalta tankattua polttoainetta käytettäessä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja haffu »

Nesteen raakaöljy tulee Nesteelle Venäjältä, josta sitten jalostetaan Porvoossa ja Naantalissa erinäköisiä tuotteita. :roll:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

ihan hypoteettista vaan mutta kuitenkin

Viesti Kirjoittaja a9000 »

no nimenomaan, ja se jalostus onkin tietenkin se mikä tekee bensoihin eroja.

kun luette seuraavaa kappaletta niin taustalla voisi ehkä pitää ajatusta siitä, että bensa/ilma suhdekin vaihtelee koneessa sen mukaan mitä ruuvista säädetään.

se, että neste mainostaa olevansa huippu jalostuksessa, tarkoittaa kääntäen sitä, että raakaöljystä revitään jalostuksessa kaikki irti. ajatukseni oli että jos siitä samalla tulee hiukan litkumpaa latkumpaa tms. - tavaraa joka menee ihan hyvin koneissa läpi, mutta ei välttämättä pidä sisällään niin korkeaa energia-arvoa kun perinteisemmällä tekniikalla jalostettu bensa.

energiantuottokuyky per litra, energia-arvo on (?) "tehokkaimman mahdollisen jalostuksen" johdosta voinut laskea. Auton massan eteenpäin liikuttamiseen tarvitaan kuintekin yhä sama energiamäärä. energia tuotetaan bensalla.

jos "high-tech" bensan energia-arvo olisi alempi per litra, tätä "huipputeknologialla tuotettua" menisi autossa enemmän per kuljettu matka kuin sellaista (esim. ruotsin Q8?) bensaa jossa energia-arvo on (?) säilynyt korkeampana, kun jalostuksessa on käytetty vanhempaa jalostustekniikkaa, jossa niitä öljyn sisältämiä aineita ei pystytä vimpan päälle erottelemaan.

en tiedä nesteen jalostustekniikasta tai bensan jalostuksesta yleensäkään mitään... kunhan tässä koti-insinöörinä funtsailen. jos joku tietää niin valaiskoon minuakin!

ajatuksenani oli: entä jos ns. "tehottomamman" tuotantolinjan bensa onkin lopputuotteena "tehokkaampaa" kuluttajalle korkeamman energia-arvon vuoksi.

jalostustekniikan kehittäminenhän on jalostamoille kannattava, koska raaka-aineen mahdollisimman tehokas hyödyntäminen taloudellisesti järkevää. MUTTA, aiheutuuko siitä myös se, että kuluttaja joutuu tankkaamaan tätä tehobensaa enemmän saadakseen saman energiamäärän tankkiin? Se olisi huippujuttu jalostamoyhtiölle, mutta aika kurja juttu autoilijalle!

Tai sitten se bensankulutuksen lasku johtui siitä että paremmmassa asfaltissa oli pienempi kitkakerroin... 0,4 litraa satasella on vaan aika paljon, noin yht äkkiä, rajan toisella puolella.

kommentteja?!
haffu kirjoitti:Nesteen raakaöljy tulee Nesteelle Venäjältä, josta sitten jalostetaan Porvoossa ja Naantalissa erinäköisiä tuotteita. :roll:
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja vilaho »

En ole huomannut eroja bensoissa tässä rajalla ainakaan. Olen tankannut niin Haaparannan kuin Tornionkin puolella. Ainoa ero minkä olen bensoissa huomannut, että Teboilita tankattu 95E sai edellisen autoni (Audi A4) tuntumaan todella tehottomalta ja laiskalta. Pari tankillista muualta ja kummasti piristi.
Ville Uusitalo #3509
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

eroja voi olla juu. mitenköhän noita bensantoimittajia valvotaan aineen tasalaatuisuuden suhten?

diisselipuolelta tuollasen kommentin löysin volkkariharrastajien parista (puhutaan just siitä aineen energiasisällöstä) http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 5&sivu=165
Olkoonkin miten vain, pointtini oli se että Diesel myydään dieselinä ilman laatua kuvaavaa merkintää kuten bensiinissä. Aine voi siis olla hyvinkin laidasta laitaan paskan ja hyvän väliltä. Itse huomasin auton käytöksessä eroja riippuen mistä tankkasin dieselin, tehoissa oli huomattavissa hienoista nousua. Ero talvi ja kesädieselin välilläkin on käsinkosketeltava ainakin kun kesädieselin energiapitoisuus on suurempi (lisäaineistus talvella heikentää aineen "tehoa").

edit jos aihe kiinnostaa niin tuolta löytyi ihan kiintoisaa luettavaa http://www.nesteoil.fi/default.asp?path ... 63,310,370
vilaho kirjoitti:En ole huomannut eroja bensoissa tässä rajalla ainakaan. Olen tankannut niin Haaparannan kuin Tornionkin puolella. Ainoa ero minkä olen bensoissa huomannut, että Teboilita tankattu 95E sai edellisen autoni (Audi A4) tuntumaan todella tehottomalta ja laiskalta. Pari tankillista muualta ja kummasti piristi.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Mimmi kirjoitti:Teboilin ja Nesteen diesel tulee samasta paikasta (eli Venäjältä).
No just ! Niinhän se öljy tulee kyllä venäjältä, mutta mites se pumpussa oleva kama lisä-aineineen päivineen? Päivän " tehtävä" : Selvitä Nesteen, Teboilin ja Shellin dieselin ja bensiinin reitti öljykentältä Saabin tankkiin. Eipä nyt puhuta siellä höpöjä !
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:Kertoisitko mitä höpöjä puhuin kertoessani dieselin (ja bensan) raaka-aineen tulevan venäjältä? Vai oletko ihan oikeasti kuvitellut Nesteen raakaöljyn tulevan muualta?
Mimmi kirjoitti:Teboilin ja Nesteen diesel tulee samasta paikasta (eli Venäjältä).
Mulle ainakin raakaöljy (raaka-aine) ja aiemmin mainitsemasi diesel (jalostusprosessin lopputuote) on kaksi eri asiaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Mimmi kirjoitti:Kertoisitko mitä höpöjä puhuin kertoessani dieselin (ja bensan) raaka-aineen tulevan venäjältä? Vai oletko ihan oikeasti kuvitellut Nesteen raakaöljyn tulevan muualta?

Sanoit että Nesteen ja Teboiln DIESEL tulee venäjältä, se on eri asia kun RAAKAÖLY !

HetkineHetkinen: Mimmi varmaan voi kertoa että mistä maasta on peräisin Saabissa käytetty rautamalmi, sovitaan vaikka että Saab on siten Nigerialainen auto ! :lol: Ilmankos kaikissa RAP musavideoissa neekerit ajaa Saabilla ja Nigerian hiihtomaajoukkueen on tiedetty antaneen työsuhdeautoiksi kumihuulikuuppia.

Tuossapa olikin sitten ihan yhtä pätevää disinformaatiota ! Napsahtikohan aihe lukkoon ? :lol:
Vastaa Viestiin