Aiheesta ollut aiemminkin keskustelua, mutta aloitanpa uuden, kun en vanhoista oikein sopivaa vastausta löytänyt.
Ongelmana vino ratti, 5-10 astetta vasemmalle. Saattoi ilmaantua heti talvirenkaiden vaihdon jälkeen. Kesärenkaiden kanssa ei ongelmaa ollut. Voikohan renkailla tosiaankin olla vaikutusta asiaan? Paineet molemmilla puolilla samat, samoin renkaiden kuluma. Vai saattaisikohan aurauskulmat olla p*****ään?
Onko kokemuksia vastaavasta?
Ratti vinossa
Ratti vinossa
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Ratti vinossa
Kävisin ehkä ensikädessä tarkastuttamassa nuo kulmat.
Voi ihan hyvin johtua siitä.
Voi ihan hyvin johtua siitä.
Jos ratti meni vinoon kun renkaat vaihdettiin, niin eiköhän syytä kannata ensiksi hakea niistä, eikä pyöränkulmista. Minulle on sattunut pari eri kertaa, että kotimaista laatumerkkiä edustavat talvirenkaat ovat olleet rikki (runko hajoamassa) jolloin esiintyy juuri tuollaista puoltamista tai tarvetta pitää rattia vinossa että auto kulkee suoraan.
Voi olla! Mulla oli 9-5:ssä yhdessä renkaassa runkovika, joka aiheutti ratin kääntymisen vinoon. Renkaassa ei näkynyt päälle päin mitään, tasainen kuluma, ei pullistumia ja pintaakin n. 7mm. Autossa auraus säädetty ja ehjät puslat alustassa.
Renkaan mahdollista runkovikaa voi etsiä vaihtamalla etu ja takarenkaat keskenään(säilyttäen renkaat samoilla puolilla). Minun autossani näin renkaiden paikkaa vaihtamalla ratti kääntyi yhtä paljon toiseen suuntaan vinoon, koska viallinen rengas ohjaa autoa eri suuntaan eri akselilla.
Renkaan mahdollista runkovikaa voi etsiä vaihtamalla etu ja takarenkaat keskenään(säilyttäen renkaat samoilla puolilla). Minun autossani näin renkaiden paikkaa vaihtamalla ratti kääntyi yhtä paljon toiseen suuntaan vinoon, koska viallinen rengas ohjaa autoa eri suuntaan eri akselilla.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Kiitos vinkeistä. Taidanpa aloittaa vaihtamalla noiden renkaiden paikkoja. Jos ei tilanne muutu, kulmat tarkistukseen.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower