Mikäs on autoilijoiden mielipide nyky-autojen elektroniikan vikaherkkyydestä ja takuusta? Yleensä näissä ruottalaisissa "susissa" on takuu 24 kk ja sitten se on % ja kulut tulevat auton omistajan harteille?
Ymmärrän toki kun nivelet kuluu käytön myötä. Ymmärrän myös jotenkuten että ilmamassamittari kuluu käytön myötä.
En ymmärrä alkuunka sitä että jonkin ei-mekaaninen osa voi 3 vuoden iässä hajota ja kulut tulee autoilijan maksettavaksi?!?!
Saabeissa murheen kryyni on di-kasetin kärvähtäminen ja tästä on puhuttu täällä aikansa. Nyt kun olen siirtynyt toiseen uskonlahkoon(=Volvo) on tullut sen paskan elektroniikka vastaan. TUossa cittarit-osiossa jo kirjoittelin DSTC-viasta. Olenpa selvittänyt asiaa ja yleisin vika on keskus-yksikön hajoaminen OVH 1250 euroa... ja volvoilijat käyvät sen kiltisti nurisematta maksamassa. Vikana tuossa boxissa on liitosten irtoilu, korjaantuu muutamalla kolvauksella kun vain jaksaa boxin purkaa.
Onko siis yleisesti hyväksyttävää että muutaman vuoden vanhoissa autoissa elektroniikka boxi sanoo kaput ja autoilija maksaa kaiken?? Onko kukaan selvittänyt kuluttajavalituslautakunnan kantaa tähän? Olisiko tässä paikka joukko kanteelle?
Sähköviat ja takuu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Sähköviat ja takuu.
Lainsäädännössä puhutaan "normaalista kulumisesta" joka on tietysti ihan suhteellinen käsite ja monesti tapaus/osakohtainen juttu. Nämä tyyppiviathan on ihan yleisesti tiedossa näissä kiina-laatu sähkökomponenteissa, saabeissa mm. valo/vilkkureleet ja sid näyttö. Samoja sekundavalmistajia varmaan käyttää myös Volvo, miksipä ei käyttäisi kun halvalla pitää saada.
Kuluttajavalituslautakunnilla on ennakkopäätöksiä mihin varmaan voi tutustua.
Kyllä autoilijat aika lampaita on Suomessa, sen on saanut monesti huomata ja onpa siihen itsekin syyllistynyt.
Kuluttajavalituslautakunnilla on ennakkopäätöksiä mihin varmaan voi tutustua.
Kyllä autoilijat aika lampaita on Suomessa, sen on saanut monesti huomata ja onpa siihen itsekin syyllistynyt.
9000CS 2,3
Re: Sähköviat ja takuu.
Yksi syy on varmaan se, että esim. Suomen Saab-autoilijoista vain murto-osa lukee tätä foorumia. Moderaattorit varmaan suunnilleen näkevät esim. 9-5 palstalle kirjoittajien/lukijoiden määrän ja sen voi sitten jakaa rekisterissä olevien 9-5:sen määrällä. Noin niinku periaatteessa.
Aina kannattaa kysyä toisenkin kerran tiskillä, varsinkin sähköosista
Aina kannattaa kysyä toisenkin kerran tiskillä, varsinkin sähköosista
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Sähköviat ja takuu.
Takuun loputtuahan virhevastuu on silti. eli jonku osan / tavaran voi olettaa toimivan pitempää kuin sen ajan mitä se kohtuuttomasti ei nyt kestänytkään. Tämän nojalla korjauksen hakeminen vaatii sitten varmasti kuluttajaneuvojaa (tms..) yhteydenottoa ja tulkintaa asiasta. kannattaa rajatapauksissa ensin liikkeen kanssa sopia, jos ei niin sitten kuluttajavalitusta kehiin.
Re: Sähköviat ja takuu.
Eräs toisinaan käyttämäni 2004-vuoden Klonkswaagen LT46-kuorma-auto (mittarissa tällä hetkellä 60 tkm) on käynyt puolen vuoden sisään kahteen kertaa hinausautokyydillä VW-korjaamolla polttoainepuolen vikojen takia jätettyään tienpäälle. Ensimmäisellä kerralla vaihdettiin ruiskutuspumppu ja toisella kerralla yksi suutin ja pari johtosarjaa. Viime perjantaina hakiessani autoa tuon suuttimen vaihdosta kysyin korjaamon työnjohtajalta miten on mahdollista, että näin tuore ja tavara-autoksi vähän ajettu peli on näin vikaherkkä, vai onko saksanpoika ruvennut säästämään? Vastaukseksi sain "Pelkäänpä että olet veikkauksesi kanssa hyvin lähellä totuutta"
Samainen auto jätti eilen lukkojen taa, kun auto oli pihalla käynnissä ja joku paiskasi sivuoven kiinni niin, että sisäkahva meni lukitus-asentoon. Saksalaisen logiikan mukaan tämä tarkoittaa sitä, että koko auto menee lukkoon varsinkin kun se on käynnissä. (esim. Saapissa ei pysty samaan, kun nupit nousee ylös)
Samainen auto jätti eilen lukkojen taa, kun auto oli pihalla käynnissä ja joku paiskasi sivuoven kiinni niin, että sisäkahva meni lukitus-asentoon. Saksalaisen logiikan mukaan tämä tarkoittaa sitä, että koko auto menee lukkoon varsinkin kun se on käynnissä. (esim. Saapissa ei pysty samaan, kun nupit nousee ylös)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Re: Sähköviat ja takuu.
Ruiskupumpun tai releen hajoamisen voi jotenkuten hyväksyä kun niissä on mekaanisille kulutukselle alttiita osia. Tietokone-boxisssa ei pitäisi olla mitään mekaaniselle kulutukselle altistavaa?
Vertauksena vaikkapa televisio. Jos 3 vuotta vanha televisio pimahtaa kuka maksaa omasta pussista tuhansia euroja?
Vertauksena vaikkapa televisio. Jos 3 vuotta vanha televisio pimahtaa kuka maksaa omasta pussista tuhansia euroja?
Re: Sähköviat ja takuu.
Onhan nuo sähköviat kurjia. Usein niiden tekniikka on niin ufoa ettei vikaa löydy välttämättä kovin äkkiä ja työ luonnollisesti maksaa, ja huoltokulut voi olla melko ihmeelliset. Se sitten mihin valmistaja vetää omaan vastuunsa lienee tapauskohtainen.
nimim. yhden sähkövian korjasin osan puhdistuksella ja vaseliinilla
nimim. yhden sähkövian korjasin osan puhdistuksella ja vaseliinilla
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001