Käyttövoimana paineilma!
Käyttövoimana paineilma!
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Sensaa ... 5233298524
Ei liene maailman turvallisin koppi, esim. nokkakolarissa...
Ei liene maailman turvallisin koppi, esim. nokkakolarissa...
Viimeksi muokannut Ristom, To Tammi 17, 2008 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Polttoaineena paineilma!
puhumattakaan jos ne paineilmapullot räjähtää siinä kolarissa?Ristom kirjoitti:http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Sensaa ... 5233298524
Ei liene maailman turvallisin koppi, esim. nokkakolarissa...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Polttoaineena paineilma!
Aivan, en lähtis kyllä näihin kisoihin..
Re: Polttoaineena paineilma!
Tästä tulikin mieleen, että T-72 taistelupanssarivaunu käynnistetään samalla periaattella paineilmalla (saa sen sähkölläkin käyntiin). Polttoaineena käykin sitten kaikki kerosiinistä bensiiniin..
KTM SD
Re: Polttoaineena paineilma!
Samoin BTR-50.Saapas kirjoitti:Tästä tulikin mieleen, että T-72 taistelupanssarivaunu käynnistetään samalla periaattella paineilmalla (saa sen sähkölläkin käyntiin). Polttoaineena käykin sitten kaikki kerosiinistä bensiiniin..
Mutta jaa. Onko tuo siis joku uusi juttu tuo paineilmalla toimiva auto. Muistaakseni siitä oli puhetta kyllä jo joskus viisi vuotta sitten lukiossa. Ehkä se oli silloin vielä idean tasolla.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Polttoaineena paineilma!
Jaa, taas saan kunnian olla vastarannankiiski.
Minusta tuo idea on loistava, kaupunkiautona olisi aivan ehdoton.
Kaupunkeihin voisi tehtä suuria alueita joihin ei saa ajaa normaaliautoilla, puhumattakaan raskaasta kalustosta.
Tällaisella alueella olisi turvallista ajaa tuollaisella "kipolla".
Minä ainakin voisin kuvitella käyväni kauppareissulla tollasella.
Tuo paineilmapullojen turvattomuus on kyllä pa#¤%&% puhetta.
Sellaisen pullon pitää saada melkoinen tälli jotta se menee rikki, eikä p-ilma siltikään edes räjähdä.
Taas taitaa päästä öljy-yhtiöiden mielipide valta-asemaan.
Minusta tuo idea on loistava, kaupunkiautona olisi aivan ehdoton.
Kaupunkeihin voisi tehtä suuria alueita joihin ei saa ajaa normaaliautoilla, puhumattakaan raskaasta kalustosta.
Tällaisella alueella olisi turvallista ajaa tuollaisella "kipolla".
Minä ainakin voisin kuvitella käyväni kauppareissulla tollasella.
Tuo paineilmapullojen turvattomuus on kyllä pa#¤%&% puhetta.
Sellaisen pullon pitää saada melkoinen tälli jotta se menee rikki, eikä p-ilma siltikään edes räjähdä.
Taas taitaa päästä öljy-yhtiöiden mielipide valta-asemaan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Polttoaineena paineilma!
Teoriassahan tuollainen laite on todella yksinkertainen ja läheistä sukua höyrykoneelle. Eka höyryvoimalla toimiva vaunu keksittiin jo 1600-luvulla...
Re: Polttoaineena paineilma!
Ihan hieno idea. Saattaa vaan käydä niin että öljy sheikit maksavat laitteen keksiöille riittävän ison summan rahaa että kehitys työ hidastuu tai jopa lakkautetaan, ehkä jopa öljy keisarit ostavat koko homman niin onpahan taas öljyn myynti taattua.
Noh en tiedä, mutta hienoahan se olisi tankata auto omalla kompuralla aamulla liikkeelle lähtiessä.
Niin ja ei tuo ilma räjähtäessään kovin vaarallista ole, onhan siinä tietysti paine joka saattaa aiheuttaa vaara tilanteita. On kuitenkin monta monta kertaa turvallisempaa kuin bensa
EDIT: Niin ja jos suomeen tuollaisia saataisiin niin vero olisi jumalaton!! Ilmasta maksettaisiin useamman tonnin verot vuodessa. Noh aika näyttää.
Noh en tiedä, mutta hienoahan se olisi tankata auto omalla kompuralla aamulla liikkeelle lähtiessä.
Niin ja ei tuo ilma räjähtäessään kovin vaarallista ole, onhan siinä tietysti paine joka saattaa aiheuttaa vaara tilanteita. On kuitenkin monta monta kertaa turvallisempaa kuin bensa
EDIT: Niin ja jos suomeen tuollaisia saataisiin niin vero olisi jumalaton!! Ilmasta maksettaisiin useamman tonnin verot vuodessa. Noh aika näyttää.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: Polttoaineena paineilma!
Hesarin otsikointi ('kulkee pelkällä ilmalla') on todella kökkö, energian varastoinnistahan tuossa vain on kyse aivan kuin sähkössäkin. Ja kun sähköautoissa akkujen painot ja kustannukset ovat edelleenkin ongelma, tuossa olisi kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto niille kaupunkiliikenteeseen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Polttoaineena paineilma!
Negre on viritellyt paineilma-autoaan vaikka kuinka pitkään jokseenkin tuloksetta. Hieman ihmettelen että joku ihan oikea autonvalmistaja on nielaissut syötin.
Ituhippeihin ja poliitikoihin paineilma-auto on helppo saada uppoamaan, mutta autotehtaiden tuotekehityksen linjoista päättävät usein ymmärtävät asiasta jotain ja jos eivät ymmärrä niin kysyvät neuvoa sellaisilta jotka ymmärtävät.
Ja mikäs siinä sitten on vikana... hyötysuhdeppa tietenkin.
Ajatus pienestä polttomoottorinpyörittämästä kompurasta lisäämässä toimintasädettä kertonee aika paljon siitä millaisilla eväillä ollaan liikkeellä.
Ituhippeihin ja poliitikoihin paineilma-auto on helppo saada uppoamaan, mutta autotehtaiden tuotekehityksen linjoista päättävät usein ymmärtävät asiasta jotain ja jos eivät ymmärrä niin kysyvät neuvoa sellaisilta jotka ymmärtävät.
Ja mikäs siinä sitten on vikana... hyötysuhdeppa tietenkin.
Ajatus pienestä polttomoottorinpyörittämästä kompurasta lisäämässä toimintasädettä kertonee aika paljon siitä millaisilla eväillä ollaan liikkeellä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Polttoaineena paineilma!
Loistohomma, mutta miten tuommoista voi enää turbolla ahtaa?
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Polttoaineena paineilma!
Juu sama homma kun vety- ja sähköautoissa, ellei sitten jostain löydetä jotain suurta paineilmaesiintymää. Vetyäkään ei taida hurjemmin löytyä luonnosta sellaisenaan. Tuntuu siltä, että jotkut oikeasti kuvittelevat, että paineilmasta, vedystä, sähköakusta ym. saadaan ulos suurempi määrä energiaa kuin niiden "lataamiseen" äytetään.Juha96 kirjoitti:Hesarin otsikointi ('kulkee pelkällä ilmalla') on todella kökkö, energian varastoinnistahan tuossa vain on kyse aivan kuin sähkössäkin. Ja kun sähköautoissa akkujen painot ja kustannukset ovat edelleenkin ongelma, tuossa olisi kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto niille kaupunkiliikenteeseen.
Eivät ne kompurat ilman sähköä käy, vety taidetaan valmistaa nykyään elektolyysillä sähkön avulla, eikä epäselvää liene, millä akut ladataan. Eli loppujen lopuksi näistä ihmeautoista karkeasti kolmannes käy ydivoimalla, kolmannes fossiilisilla polttoaineilla ja loput vesivoimalla ja muulla uusiutuvalla energialla.
Ei muuta kuin joku fiksu kyhäämään semmoinen vehjes, jossa paineilma pyörittää generaattoria, jonka sähköllä erotetaan vedestä vetyä elektrolyysillä. Siitä sitten saadaan polttokennolla voimaa paineilmakompuran pyörittämiseen.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Polttoaineena paineilma!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Polttoaineena paineilma!
helppo juttu.Ässä kirjoitti:Loistohomma, mutta miten tuommoista voi enää turbolla ahtaa?
Kyllähän ilmanpainetta voi aina nostaa
Pyöritetään ahdinta käytetyllä ilmalla ja nostetaan sen avulla sylinteriin syötettävän ilman painetta
No, joo.
Paineilmaa käytetään myös laivanmoottorien käynnistykseen.
Jussille
mutta hyötysuhdeongelma koskee myös polttomoottoria, ei senkään syötysuhde ole kummoinen, se vaan kompensoidaan syöttämällä enemmän polttoainetta.
Tuon kompuran aspektin ymmärtää jos ajattelee pysähtyvänsä vaikka kahville tai ottamaan fiilistelykuvia.
ja puulle
voisi kommentoida että vetyä löytyy luonnosta loputtomasti, ei tosin sellaisenaan aivan kuten sanoitkin.
sitäpaitsi jos ajatellaan tuota 1/3 ydinvoimalla, 1/3 fossiilisilla ja 1/3 vesivoimalla, niin eikö se kuitenkin ole parempi vaihtoehto kuin 100% öljyllä?
[EDIT]
Tästä voi kehkeytyä yksi parhaista topikeista koko foorumilla
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Polttoaineena paineilma!
Koskee tietenkin myös polttomoottoria ei tässä ole siitä kysymys että nykyisen kaltainen polttomoottori olisi optimiratkaisu.MacTurbo kirjoitti:mutta hyötysuhdeongelma koskee myös polttomoottoria, ei senkään syötysuhde ole kummoinen, se vaan kompensoidaan syöttämällä enemmän polttoainetta.
Tämän paineilma-auton tapauksessa energiansiirtoketjun pituus ja hyötysuhde ovat vain täysin omaa luokkaansa... ensin muutetaan jokin (kemiallinen) energia sähköksi, sähkö muutetaan paineenergiaksi ja paineilmamuutetaan mekaaniseksi energiaksi. Jos verrataan esimerkiksi sähköautoon niin tuossa on yksi muunnos liikaa.
Näin voi ajatella, mutta alkuperäinen ajatushan oli ympäristöystävällisyys. Jos poltetaan litra bensaa polttomoottorissa joka pyörittää kompuraa, varastoidaan paine säiliöön ja pyöritetään säiliössä olevalla ilmalla myöhemmin paineilmamoottoria niin hyötysuhde, ja siten myös päästöt, on huomattavasti heikompi kuin polttamalla litra bensaa moottorissa, joka pyörittää suoraan pyöriä.MacTurbo kirjoitti:Tuon kompuran aspektin ymmärtää jos ajattelee pysähtyvänsä vaikka kahville tai ottamaan fiilistelykuvia.
Käsittääkseni noissa on nykyään vieläpä kompuran kaltainen kampiakselikone paineilmamoottorina kun Negre ei mitä ilmeisemmin päässyt kauppoihin Sanderson enginestä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5