Ylivedettävä suojakumi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Ylivedettävä suojakumi

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Onko kellään kokemusta tollasesta vetonivelen ylivedettävästä suojakumista.
Olis ainakin helpompi laittaa paikalleen kun niveltä ei tarvitsisi irroittaa.

En oo ite koskaan laittanu moista 8O
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ylivedettävä suojakumi

Viesti Kirjoittaja suapas »

Kyseessähän on ns. yleismallin kumi. Laitoin subaruun semmoset sisä- ja ulkoniveleen ja hyvin on kestäny. En kylläkään vetänyt nivelen läpi, vaan purin sisemmän ja sitä kautta "normaalisti". Aika venyvää tavaraa kumet kyllä oli ja huomattavasti ohkasemmat, kuin ns. vakiot. Ne klemmarit oli aika ....tumaiset laittaa tiukalle. Saa nähdä sit kovemmilla pakkasilla miten kestää... Jos tulee.... :lol:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Ylivedettävä suojakumi

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Aeroilia kirjoitti:Onko kellään kokemusta tollasesta vetonivelen ylivedettävästä suojakumista.
Olis ainakin helpompi laittaa paikalleen kun niveltä ei tarvitsisi irroittaa.

En oo ite koskaan laittanu moista 8O
Vetonivelen joudut kuitenkin irrottamaan pyörännavasta. Sen jälkeen nivelen irrottamisesta vetarista menee joitain kymmeniä sekunteja. Lisäksi, jos on ajettu yhtään suojakumi rikki, joutuu nivelen pesemään ja laittamaan uudet rasvat.

Ei minun käsittääkseni ole mitään hyötyä laittaa tuollaista. Lisäksi sopivuus ei ole 100%:a, kuten 'oikealla' suojakumilla.

Kolmanneksi sen venyttäminen nivelen yli on paljon v..mäisempi homma, kuin nivelen irroittaminen.
900C -86
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ylivedettävä suojakumi

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ei minun käsittääkseni ole mitään hyötyä laittaa tuollaista. Lisäksi sopivuus ei ole 100%:a, kuten 'oikealla' suojakumilla.

Samaa mieltä Astechin kanssa,mut sopivuus ei onkelma. Tommonen yl.mallin kortonki "leikataan" sopivaksi nivelen puolelta. Akselin puolen reikä on tarpeeksi pieni joka akselille 8)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ylivedettävä suojakumi

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Olen laittanut noita aika moniin autoihin, mm. molempiin nykyisiin saabeihini ja jokaiseen on sopinut hyvin.

Väittävät noiden yli vedettävien väitetään pysyvän pitempään joustavina kuin perinteiset kumit ja oman kokemukseni perusteella en epäile asiaa.

Kumin päälle laittaminen on todella helppoa. Esim. Biltemasta saa reilulla kympillä kartion, joka on tarkoitettu siihen. Kumi ylösalaisin, kunnolla liukastetta kartioon ja vedetään kartion avulla yli puhdistetun nivelen. Jos niveleen on päässyt likaa, puhdistaminen ei purkamatta onnistu kunnolla, mutta onko nivel enää priima jos on ajettu rikkinäisellä kumilla. Muuta en käytä enää, jos vain ei ole päässyt likaa niveleen.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Ylivedettävä suojakumi

Viesti Kirjoittaja ASTech »

JiiVee kirjoitti: Esim. Biltemasta saa reilulla kympillä kartion, joka on tarkoitettu siihen.
Sopiva kumi maksaa saman tai vähemmän, kuin asennuskartio. Kumin mukana tulee myös kiristyspannat.
900C -86
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ylivedettävä suojakumi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Hätäapuna ihan toimiva. Sitä rasvaa holvata siihen kartioon kunnolla ja voimalla nopeasti sen kartion yli ettei jämähdä. ilman kartiota ihan turha yrittää joku kulma tai terävä osa nii selvä peli. teipata nivelen ulkoreuna jos siinä on vähänkään särmää. varoa ettei sotke rasvaa käsiin, muuten voi olla tuskaa saada yli kun lipsuu. Katsoa että vääntäessä on nurin ja se pitää lopuksi kääntää ympäri nurin. miettiä loppuun asti se laitto ei ole takasin vetoa siinä. venyy ihan uskomattomia semmoinen. Vanhassa autossa tein sillä korjauksen ja hyvin se kesti. Kaikkein paras on tehdä kunnolla uusilla sopivilla osilla, mutta tuokin toimii.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Ylivedettävä suojakumi

Viesti Kirjoittaja LR »

Nuo kumit tuntuu olevan kestävää sorttia... Ei huonoa sanottavaa, ovat todella asiallisen tuntuisia. :wink:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Vastaa Viestiin