Lueskelin tuossa Hesarin tallirenkeä, jossa oli kysely siitä, että pitäisikö turbo-autoa tyhjäkäyttää ajon jälkeen.
Mitä mieltä olette tämän asian tarpeellisuudesta Saabeissa?
Itse tyhjäkäytän aina n. 30 sek.
Sitten samassa osiossa oli toinen juttu moottorijarrutuksesta. Autokoulussa aikanaan opetettiin, että moottorijarrutus on parempi alamäissä, kuin vapaalla rullaus. Tämä pätee siis ruiskukoneisiin, jossa polttoaineen syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa. Itse jarruttelen moottorilla varmaan enemmän, kuin varsinaisilla jarruilla. Onko tästä haittaa vaihteistolle?
Tästä on voinut olla aiemminkin juttua, mutta en löytänyt.
Nää on taas vähän tämmösiä bensa/diisel automaatti/manuaali kitkat/nastat juttuja
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Jos autolla on ajettu reippaasti niin käytän hetken tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista mutta muuten ei taida ainakaan näissä uudemmissa Saabeissa olla sille mitään tarvetta
Ei kai tuosta mitään haittaa ole, vähän pakkohan se on noin moottorijarruttamalla ajaa kun automaatti kyseessä? Tokihan se itseksen pienempää vaihtaa sillon tällöin.
Manuaalille ei taida tehdä kyllä hyvää jos 5 vaihteella rullaat vaikka 100 vauhdista siihen asti että auto pysähtyy, laittamatta pienempää vaihetta missään vaiheessa? (ja vapaalla pääsis kyllä paljon pitemmälle)
Sitä vaan joskus miettiny että jos bensankulku katkastaan siinä välillä, sehän ei oikein hyvä taida olla. Pelkkää ilmaseosta koittaa paukutella missä ei ole bensaa juuri yhtään seassa? Vois tokasta että tulpat kuluu (ja pihinä ihmisenä pitäs estää tulppien turha kuluminen)
Jos moottorin sammuttaa, kun turbo on punahehkuinen, on ainakin se öljymäärä, mikä sattuu ahtimeen jäämään valmista tavaraa. Ainakin öljyn ominaisuudet on menetetty. Varsinkin jos tähän käytökseen vielä lisää nuo "longlife" öljynvaihtovälit, ei lopputulos voi olla kovin hyvä öljyjen kannalta.
Hetki tyhjäkäyntiä, että ahtimen nopeus laskee ja tasoittuu. Päällimmäisenä syynä on, että autoa ei sammuteta suoraan, ettei ahdin jää pyörimään ilman voitelua ja jäähdytystä.
En nyt muista mitä se tuossa käyttöohjekirjassa. Olisko ollut jotain 30sek-1min.
dimebak kirjoitti:Hetki tyhjäkäyntiä, että ahtimen nopeus laskee ja tasoittuu. Päällimmäisenä syynä on, että autoa ei sammuteta suoraan, ettei ahdin jää pyörimään ilman voitelua ja jäähdytystä.
En nyt muista mitä se tuossa käyttöohjekirjassa. Olisko ollut jotain 30sek-1min.
Tämä on varmaan aika suhteellinen juttu. Itsellä tuppaa aika usein ne viimeiset ajokilometrit olemaan hyvin rauhallista taajamaköröttelyä - lähes tyhjäkäyntiä vastaavaa, joten en ole tyhjäkäyttänyt. Moottoritieltä poistuessa ja pysäköidessä sen sijaan pitäisi varmaan muistaa käyttää hetki. Yleensä muistankin, mutta toisinaan...
(Pitääkin lukaista vielä ohjekirjasta asian laita.)
Kylläpä se minullakin menee niin, että jos on "rampittanut", niin silloin toki käyttelen tyhjäkäynillä. Mutta normaalista ajosta kun auton parkkiin pöräytän, annan vain ihan hetken käydä tyhjäkäyntiä (jotain öbaut 10 sek.) kun siinä paneelit irroittelee mankasta ja jotain muuta, milloin mitäkin räpeltää. Sammutan kuitenkin silloin, kun alan autosta loikkimaan pihalle...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Jos mielii, että turbo jäähtyy ja jopa öljykin kiertää turbossa jäähdyttelykäytön aikana, niin kierroksia pitäisi olla vähän enemmän, kuin 850rpm. Kovan ajon jälkeen jäähdyttelynä tuommonen hitaampi taajama-ajo lienee ihan paras, puhaltaahan ajoviimakin konetilaan jne.
Minulla on ollut tapana käyttää konetta paikallaan ajon jälkeen semmonen 30sekkaa, ja jos on ihan edellisessä kurvissa vielä pitänyt kenkiä turbo ahtopaineille, niin olen jäähdytellyt ahdinta pitämällä korotettua tyhjäkäyntiä noin minuutin verran ja sitten vähän aikaa vielä tyhjäkäynnillä ennen sammutusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itse kuulun rullailevaan joukkoon eikä moottorijarruttavaan (tietenkin tilanteen mukaan). Huvittavaa istua jonkun kyydissä, joka satasen alueelta aikoo kääntyä pikkutielle ja veivaa joka ikisen vaihteen läpi vitoselta kakkoselle "säästää bensaa pöhkö". Mutta säästääkö kytkintä/vaihteita/kaikkea muuta?
Jokainen tyylillään, mutta itse heitän vapaalle kaksinkertaisen matkan päästä ennen samaa risteystä, paitsi tietenkin jos takana on muita
Itse käytän kyllä moottorijarrutusta, tosin en nyt aina jokaista vaihdetta läpi käy, vaan tosiaankin tilanteen mukaan. Mun mielestä on todella huvittavaa lyödä satasen vauhdista kytkin pohjaan ja rullata vapaalla risteykseen. Jotenkin luonnotonta, mutta jokainen tyylillään.
Tapana on ollut aina hetki (15sek?) käyttää ennen sammutusta, kotiin ajaessa toimii 4km:n hiekkatie jäähdytysmatkana. Jos ihan urku auki ajaa juuri ennen pysähdystä niin olen käyttänyt korkeammilla kierroksilla.
Itse tulee käytettyä turhankin paljon moottorijarrutusta, talvella ehkä vähemmän. Piti itseasiassa ihan katkaista polttoaineen syöttö pirun pienille kierroksille asti ettei aina auto "polpota" moottorijarruttaessa. En tosin tee tuota polttoaineen säästömielessä, ainakaan enää, on vaan jäänyt semmoinen tapa. Vaikka rullaan kytkin pohjassa, tulee silti pilkittyä vaihteet "numerojärjestyksessä" läpi jos vauhti alenee huomattavasti. Aina täytyy pitää "oikea pykälä" silmässä ja kone vetoalueella, eihän sitä tiedä mikä raaseri yrittää ohi...
Onneksi satkun moitteeton ja sulavasti toimiva vaihteensiirto ei ole moksiskaan tuommoisesta jatkuvasta rankkaamisesta!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Itselläni tuo moottorijarrutus on pinttynyt turvallisuuden takia. Siinä kun hiljalleen rullailee risteyksiin, kerkeää näkemään ja ennakoimaan tapahtumia. Lisäksi tuo tapa lisää sujuvuutta, etenkin täällä Tampereella, jossa ihmiset eivät osaa ajaa ainakaan valoissa
Joskus pitää kyllä käydä jarruja polkemassa, ettei ihan ruostumaan pääse
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Moottorijarrutuksessa esim. risteystä lähestyessä on yleensä tapana pudottaa neloselle. Niin 9-5:llä kuin 99turbollakin. Mie en näkisi tuota moottorijarrutuksen käyttöä pelkästään bensansäästönä. Esim. 99:ssä ei syöttö katkea moottorijarrutuksella. Siinä säästyy myöskin jarruja, kun ei tarvii käyttää jarrupoljinta, kuin puolet ajasta. Kokeilkaapa vaikka joskus. Jos painaa kytkimen pohjaan ja haluaa hidastaa vauhtia risteykseen tultaessa, niin tuplat pidemmän ajan joutuu pitämään jalkaa jarrupolkimella. Senverta vielä faktaa jarruista, että kevyt jarrutushan kuluttaa enemmän levyä kuin palaa ja taas ravakampi jarrutus kuluttaa enempi paloja. Eli säästö kohdistuu jarrulevyyn, kun jarruttaa kevyemmän osuuden moottorilla ja vasta lähellä risteystä jarruttaa kovemmin käyttöjarrulla.
Jyrkissä alamäissähän sitten pätee vanha sääntö, millä vaihteella mäki noustaan ylös, niin sen voi laskea samalla pykälällä alaskin. Eipä kohtalaisen jyrkässäkään mäessä tarvitse kokomatkaa polkea jarrua, jos hurauttaa mäen alas kolmonen silmässä. Tämmönen mäki on esim. Kuopiossa, jos laskee alas Puijolta, tai tulee vaikkapa Petoselta poispäin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kovan ajon jälkeen tulee yleensä käytettyä lyhyt jäähdytyskäynti tyhjäkäynnillä (esim. 30 sek). Jos suoraan motarilta ajaisi levähdyspaikalle tms. niin sitten pidempään, minuutti - pari. Jos turboahdin ei olisi vesijäähdytetty, käyttäisin normaalinkin ajon jälkeen ja varmasti pidempään kuin 30 sek.
Ahtimen vesijäähdytyshän tuli Saabin turboihin 1980-luvun loppupuoliskolla (tarkka vuosi riippuu automallista). Ilman vesijäähdytystä olevissa sekä turbon laakerit että öljyt joutuvat huomattavasti kovemmalle rasitukselle kuin näissä uudemmissa.