http://www.motiva.fi/fi/uutiskeskus/kuv ... oauto2008/
Eipä tuossa paljoa painoteta valmistuksessa tapahtuvia päästöjä. Muutenkin ihmetyttää, että noinkin vanha auto pärjää nyt eikä aikaisempina vuosina.Vuoden 2008 Ekoauto on Toyota Prius
Hybridiauto valittiin nyt ekoautoksi ensimmäisen kerran. Voitto tuli selvällä piste-erolla vertailussa mukana olleisiin dieselautoihin. Hybridi pärjäsi hyvin kulutusmittauksissa, mutta sen erityisenä valttina olivat pienet päästöt niin hiilidioksidin ja kuin muiden päästöjenkin osalta.
Vuoden Ekoauto valittiin nyt 13. kerran. Valinnan suoritti Motiva Oy:n kokoama ryhmä autoalan asiantuntijoita. Mittauksista ja käytännön järjestelyistä huolehti Tuulilasi-lehti.
Ekoautokilpailun tavoitteena on nostaa esiin vähän kuluttavia ja vähäpäästöisiä automalleja sekä lisätä kuluttajien tietoisuutta taloudellisesta ja ympäristöystävällisestä ajamisesta. Auton ostajia – kuluttajia ja yrityksiä – halutaan muistuttaa henkilöautojen polttoaineen kulutuksesta, ja siitä aiheutuvista hiilidioksidipäästöistä. Mitä pienempi kulutus, sitä pienemmät päästöt ja polttoainekustannukset.
Tällä kerralla mukana valinnassa olivat automallit, joiden virallinen hiilidioksidipäästöarvo oli enintään 130 g/km. Tuota lukemaa EU:n komissio on kaavaillut tulevaksi valmistajakohtaiseksi CO2-päästöjen ylärajaksi. Lisäksi testin autojen pituuden piti olla yli neljä metriä.
Ekoauton valinnassa mukana olivat seuraavat automallit:
* BMW 318d
* Citroën C4 1.6 HDi
* Fiat Linea Multijet Diesel
* Ford Focus 1.6 TDCi
* Hyundai i30 1.6 CRDi
* Kia Cee´d 1.6 CRDi
* Peugeot 308 1.6 HDi 90
* Seat Cordoba TDI 70
* Skoda Octavia 1.9 TDI
* Toyota Corolla 1.4 D-4D
* Toyota Prius HSD
* Volvo S40 1.6D
Autot ovat dieselkäyttöisiä lukuun ottamatta Toyota Priusta, jonka käyttövoimana on bensiini. Toyotassa on sähkötoiminen hybridijärjestelmä, joka ottaa talteen jarrutusenergiaa ja varastoi sen akkuun. Sieltä se saadaan tarvittaessa käyttöön, jolloin sähkömoottori toimii joko polttomoottorin rinnalla tai sen asemesta.
Arvostelussa suurin painoarvo eli 50 % annettiin hiilidioksidipäästöihin vaikuttavalle polttonesteen kulutukselle. Haitallisten pakokaasupäästöjen osuus oli 25 %, tilojen ja turvavarusteiden 15 % ja suorituskyvyn 10 % kokonaisarvosanasta.
Ajotapa ja matkojen suunnittelu avainasioita
Energiatehokkaan auton valintaakin tärkeämpää on se, miten autoa käytetään ja matkoja suunnitellaan. Merkittävin säästö polttoaineenkulutuksessa syntyy ajotapoja muuttamalla. Taloudellinen ajotapa on nopein ja kustannustehokkain keino vähentää liikenteen ympäristövaikutuksia. Sillä on helppo saavuttaa noin 10 prosentin säästö polttoaineenkulutuksessa ja kustannuksissa.
Taloudellisen ajotavan top 10 -vinkit:
* Vältä joutokäyntiä.
* Käytä lohkolämmitintä.
* Vaihda ajoissa isommalle vaihteelle; aja isoimmalla vaihteella, jolla moottori vetää hyvin.
* Aja ennakoiden muun liikenteen rytmin mukaan. Vältä turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksia.
* Tarkista rengaspaineet.
* Poista suksiboksi ja kattotelineet käytön jälkeen.
* Käytä ilmastointilaitetta ja sähkölämmittimiä ajatuksella.
* Kiinnitä huomiota reittivalintaan, vältä ruuhkia.
* Vältä suuria nopeuksia.
* Vältä turhaa kierrosten käyttöä.
Vuoden Ekoauton valinta on osa kansainvälistä Ecodriven-hanketta, jossa edistetään turvallista ja taloudellista ajotapaa sekä energiatehokkaiden autojen valintaa ja käyttöä. Euroopan komission Intelligent Energy Europe (IEE) -ohjelmaan kuuluvaa hanketta rahoittavat Suomessa työ- ja elinkeinoministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö.
![]()