Kylmää kyytiä Saabille
Kylmää kyytiä Saabille
Käykääpä lukemassa Taloussanomien juttu:
http://www.taloussanomat.fi/markkinoint ... 087035/110
Katsokaa myös sivun alalaidasta lukijoiden kommentteja... ei kovin mairittelevia näkemyksiä. Sinne tarvittaisiin varmaankin "muutamia" asiantuntevampiakin kommentteja
http://www.taloussanomat.fi/markkinoint ... 087035/110
Katsokaa myös sivun alalaidasta lukijoiden kommentteja... ei kovin mairittelevia näkemyksiä. Sinne tarvittaisiin varmaankin "muutamia" asiantuntevampiakin kommentteja
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Sieltä voi myös naksutella kommentteja "mitättömäksi" tai "merkittäväksi" mielensä mukaan. Kun jollakin kommentilla on tarpeeksi mitättömiä se menee oletusarvoisesti piilotetuksi kaikilta lukijoilta... Pieneksi vinkiksi vaan. Omia kommentteja voi myös jättää ilman rekisteröitymistä. Mitäpä sitä ei tekisi Saabin hyväksi
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Tämä taloussanomat on oikeasataan vain tälläinen talousjulkaisujen seiska..juttuja dramatisoidaan yliampuvilla otsikoilla ja lööpeillä...Mutta ei siinä mitään ...Tulee näitä luettua kuitenkin ihan siinä missä seiskaa ja iltikssiä..
9-3Aero-01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Kateellisten panettelua
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Ookkei, eli Ruotsissa 1,4% lasku, ja taloussanomissa julmettu lööppi aiheesta..
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Heitetäänpä piänet pekulaatiot aiheesta...
Huulilasissa oli juttu Saabin 9-X -konseptiautosta, ja ny kaikki ruattalaiset orottaa kuola valuen milloin se tulee tuotantoon ja unohtaa samalla ostaa nykyisiä malleja...
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=149122
Eikö oookki yhtä lookista ku toi hallusinaatiosanomien kirjottelu...
Huulilasissa oli juttu Saabin 9-X -konseptiautosta, ja ny kaikki ruattalaiset orottaa kuola valuen milloin se tulee tuotantoon ja unohtaa samalla ostaa nykyisiä malleja...
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=149122
Eikö oookki yhtä lookista ku toi hallusinaatiosanomien kirjottelu...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Kylmää kyytiä Saabille
tnt kirjoitti:Tämä taloussanomat on oikeasataan vain tälläinen talousjulkaisujen seiska..juttuja dramatisoidaan yliampuvilla otsikoilla ja lööpeillä...Mutta ei siinä mitään ...Tulee näitä luettua kuitenkin ihan siinä missä seiskaa ja iltikssiä..
Sama tunne allekirjoittaneella. Aikoinaan kävin tutustumassa Kauppalehden toimitukseen ja luulin saapuvani "talousinformaation" kehtoon. Eikö mitä, täynnä
humanisteja, jotka eivät ymmärtäneet talouden liikehdinnästä mitään....
Btw, en ole tilannut Kl:ää sen jälkeen muuten kuin ilmaistilauksen
En maksa tiedosta joka on jo muualla.
Terv. M.Sc. (Econ.)
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Vielä 1980-luvulla Saab oli edelläkävijä ruisku- ja torbomoottoreillaan ja kaikilla niillä ominaisuuksillaan ja varusteillaan, mitä Saab toi automarkkinoille. Kyseessä oli siis todellinen pioneeri, joita muut automerkit kopioivat ja kadehtivat. Mutta mitä on tapahtunut? Nykyään kylmä tosiasia on, että Saab on jäänyt pahasti jälkeen monessa asiassa. Otetaan ensimmäiseksi nykymoottorit:
Verrataampa vaikka BMW:hen, jolla on tällä hetkellä ehkä edistyksellisimmät moottorit, niin bensa kuin dieselpuolellakin. Otetaan esim. hinnat alkaen 520i, teho 125kW (6700RPM), vääntö 210Nm(4250), huiput 224, 0-100km 8,7, kulutus 9,2 - 5,4 - yhdistetty 6,7 ja auton hinta 44.900€.
Hinnat alkean Saab 9-5 2,0t Linear 4ov: teho 110kW (5500), vääntö 240 (1800RPM), huiput 215, 0-100km 9,8, kulutus 12,6 - 6,9 yhdistetty 9,0 ja auton hinta 37.610€
Dieselpuolella on vastaat lukemat. Saabilla on kyllä hyvin vääntävä moottori jo alakierroksilta saakka, että siinä on kyllä todella hyvin onnistuttu, mutta tuo kulutuslukema ei valitettavasti OLE TÄSTÄ MAAILMASTA!
Sitten kun ottaa vielä huomioon, että Saabin johto on mielestäni aina reagoinut autoilijoiden (ja meidän Saabistien) vaatimuksiin aina joko liian hitaasti tai ei sitten lainkaan. Kauan saimme kuulla Saabin doktriinia, ettäm farmaria ei tarvitse koska 900 Compi Coupe on niin tilava muutenkin. Muut autonvalmistajat tekivät farmareita ja hyvin meni kaupaksi! Saab sanoi myös, ettei dieseleitä kannata valmistaa. Muut autonvalmistajat valmistivat dieseleitä ja hyvin meni kaupaksi! Saab sanoi myös, ettei tila-autoja kannata valmistaa. Muut autonvalmistajat valmistivat tila-autoja ja hyvin meni kaupaksi! Saab sanoi myös, ettei maastureita kannata rakentaa. Muut autonvalmistajat valmistivat maastureita ja hyvin meni kaupaksi!
Jotain on siis Saabin johtoportaassa vikaa jos se vasta 1999 toi markkinoille ensimmäisen 9-5 Wagonin ja vasta 2005 ensimmäinen 9-3 Sport Combin. Ensimmäinen dieselkin vasta 1998. Juna on oikeastaan jo mennyt koska nyt trendi on ollut jo pitkään pois farmareista ja enemmän tila-autoihin ja varsinkin maastureihin. Ihme johtoa yhtiössä jos kuluttajat haluavat, mutta ei ole myydä kuin bensa sedania (ja sekin vanhanaikaisella moottorilla).
Yhtiön nykyiset (volyymi-) mallit: 9-5 ja 9-3 ovat myös auttamattomasti antiikkeja (käytännösä 10 vuotta vanhoja autoja!). Kauanko Saab enää pysyy pystyssä? Onko se vain ajan kysymys milloin viimeinen Saab rullaa olos Trollhättanista? No, ehkä Saabin pelastukseksi koituu sen verrattain hyvä brändi niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin, joten eiköhän GM jollakin konstilla pidä merkkiä elossa - tai ainakin Saab-logon konepellissä, kuten kävi Roverille (Kiinalaiset olstvat merkin ja aikovat tehdä "Rovereita" Kiinassa!) Onko tämä myös Saabin kohtalo?
EDIT: Itse kyllä ostan tulevaisuudessakin Saabin koska olen Saabintoilija (kuten me kaikki), mutta miten on heidän laita, jotka aidosti vertailevat autojen ominaisuuksia, teknistä edistyksellisyyttä ja kulutuslukemia?
Verrataampa vaikka BMW:hen, jolla on tällä hetkellä ehkä edistyksellisimmät moottorit, niin bensa kuin dieselpuolellakin. Otetaan esim. hinnat alkaen 520i, teho 125kW (6700RPM), vääntö 210Nm(4250), huiput 224, 0-100km 8,7, kulutus 9,2 - 5,4 - yhdistetty 6,7 ja auton hinta 44.900€.
Hinnat alkean Saab 9-5 2,0t Linear 4ov: teho 110kW (5500), vääntö 240 (1800RPM), huiput 215, 0-100km 9,8, kulutus 12,6 - 6,9 yhdistetty 9,0 ja auton hinta 37.610€
Dieselpuolella on vastaat lukemat. Saabilla on kyllä hyvin vääntävä moottori jo alakierroksilta saakka, että siinä on kyllä todella hyvin onnistuttu, mutta tuo kulutuslukema ei valitettavasti OLE TÄSTÄ MAAILMASTA!
Sitten kun ottaa vielä huomioon, että Saabin johto on mielestäni aina reagoinut autoilijoiden (ja meidän Saabistien) vaatimuksiin aina joko liian hitaasti tai ei sitten lainkaan. Kauan saimme kuulla Saabin doktriinia, ettäm farmaria ei tarvitse koska 900 Compi Coupe on niin tilava muutenkin. Muut autonvalmistajat tekivät farmareita ja hyvin meni kaupaksi! Saab sanoi myös, ettei dieseleitä kannata valmistaa. Muut autonvalmistajat valmistivat dieseleitä ja hyvin meni kaupaksi! Saab sanoi myös, ettei tila-autoja kannata valmistaa. Muut autonvalmistajat valmistivat tila-autoja ja hyvin meni kaupaksi! Saab sanoi myös, ettei maastureita kannata rakentaa. Muut autonvalmistajat valmistivat maastureita ja hyvin meni kaupaksi!
Jotain on siis Saabin johtoportaassa vikaa jos se vasta 1999 toi markkinoille ensimmäisen 9-5 Wagonin ja vasta 2005 ensimmäinen 9-3 Sport Combin. Ensimmäinen dieselkin vasta 1998. Juna on oikeastaan jo mennyt koska nyt trendi on ollut jo pitkään pois farmareista ja enemmän tila-autoihin ja varsinkin maastureihin. Ihme johtoa yhtiössä jos kuluttajat haluavat, mutta ei ole myydä kuin bensa sedania (ja sekin vanhanaikaisella moottorilla).
Yhtiön nykyiset (volyymi-) mallit: 9-5 ja 9-3 ovat myös auttamattomasti antiikkeja (käytännösä 10 vuotta vanhoja autoja!). Kauanko Saab enää pysyy pystyssä? Onko se vain ajan kysymys milloin viimeinen Saab rullaa olos Trollhättanista? No, ehkä Saabin pelastukseksi koituu sen verrattain hyvä brändi niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin, joten eiköhän GM jollakin konstilla pidä merkkiä elossa - tai ainakin Saab-logon konepellissä, kuten kävi Roverille (Kiinalaiset olstvat merkin ja aikovat tehdä "Rovereita" Kiinassa!) Onko tämä myös Saabin kohtalo?
EDIT: Itse kyllä ostan tulevaisuudessakin Saabin koska olen Saabintoilija (kuten me kaikki), mutta miten on heidän laita, jotka aidosti vertailevat autojen ominaisuuksia, teknistä edistyksellisyyttä ja kulutuslukemia?
Viimeksi muokannut Jeltsin, Ti Maalis 25, 2008 18:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Onnea jos uskot BMW:n kulutuslukemien pitävän paikkansa myös todellisuudessa. Saabin vika lienee siis liian rehelliset arviot kulutuksesta jotka ovat saavutettavissa todellisuudessa ja joiden allekin jopa pääsee.
Jos teho tuntuu matalalta niin laitapa edullinen softaviri siihen 2.0lpt:hen ja mieti löytyykö vastaavaa bemariin.
Jos teho tuntuu matalalta niin laitapa edullinen softaviri siihen 2.0lpt:hen ja mieti löytyykö vastaavaa bemariin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Mikä kulutuslukema? Näin ainakin viime viikon paikallislehdessä:Jeltsin kirjoitti:Dieselpuolella on vastaat lukemat. Saabilla on kyllä hyvin vääntävä moottori jo alakierroksilta saakka, että siinä on kyllä todella hyvin onnistuttu, mutta tuo kulutuslukema ei valitettavasti OLE TÄSTÄ MAAILMASTA!
"Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD on upeakyytinen talousihme
Pihistäjien pihistäjä
...120 heppaisessa myllyssä riittää hyvin potkua ja vääntöä löytyy. Parasta on sen taloudellisuus, 80 km/h vakionopeussäädin päällä ja kutosvaihteella ajettaessa se vei ainoastaan 4 litraa sadalla ja 100 km/h ajettaessa kulutus oli ainoastaan 4,4 litraa. Näin ollen Saab 9-3 on kokoluokassaan suoranainen talousihme."
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Olet, "Tri-Lo," oikeassa, dieseleissä ei ole niin suuria eroja kuin bensamalleissa.
BMW 318d: 105kW(4000RPM), vääntö 300Nm (1750RPM), huiput 210km, kiihtyvyys 9,3s., keskikulutus 4,7.
Saab 9-3 1,9TiD: 88kW(3500RPM), vääntö 280 (2000RPM), huiput 200km, kiihtyvyys 11,5s., keskikulutus 5,4.
Kyllä nöiden hinnat alkaen, alemman keskiluokan dieselautojen moottorivertailukin valitattavasti menee BMW:lle. Kiihtyvyydessä on aika suurikin ero. OK, myönnän, että Saab on perinteisesti vaalinut juuri tuota 80-120km/t ohituskiihtyvyyttä, mutta sitä tietoa minulla ei ole. Siinä Saab saattaisi vetää pidemmän korren. Toivottavasti.
BMW 318d: 105kW(4000RPM), vääntö 300Nm (1750RPM), huiput 210km, kiihtyvyys 9,3s., keskikulutus 4,7.
Saab 9-3 1,9TiD: 88kW(3500RPM), vääntö 280 (2000RPM), huiput 200km, kiihtyvyys 11,5s., keskikulutus 5,4.
Kyllä nöiden hinnat alkaen, alemman keskiluokan dieselautojen moottorivertailukin valitattavasti menee BMW:lle. Kiihtyvyydessä on aika suurikin ero. OK, myönnän, että Saab on perinteisesti vaalinut juuri tuota 80-120km/t ohituskiihtyvyyttä, mutta sitä tietoa minulla ei ole. Siinä Saab saattaisi vetää pidemmän korren. Toivottavasti.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: Kylmää kyytiä Saabille
[Offtopic]
Siis ihan oikeasti, tekeekö joku näin...?
[Offtopic]
Vertaileeko joku uutta autoa ostaessaan vaihtoehtoja kulutuslukemien perusteella? Onko jollekkin valmistajan ilmoittamat lukemat jossain määrin valintakriteeri?Jeltsin kirjoitti:mutta tuo kulutuslukema ei valitettavasti OLE TÄSTÄ MAAILMASTA!
Siis ihan oikeasti, tekeekö joku näin...?
[Offtopic]
#3418
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Sitä en kyllä yhtään epäile, miksei kukaan tekisi..? (tuskimpa nyt esim. Saabin ja BMW:n välillä mutta..)J.N kirjoitti:[Offtopic]
Vertaileeko joku uutta autoa ostaessaan vaihtoehtoja kulutuslukemien perusteella? Onko jollekkin valmistajan ilmoittamat lukemat jossain määrin valintakriteeri?Jeltsin kirjoitti:mutta tuo kulutuslukema ei valitettavasti OLE TÄSTÄ MAAILMASTA!
Siis ihan oikeasti, tekeekö joku näin...?
[Offtopic]
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Saab 9-3 SportCombi1.9 TiDS A Linear PF Diesel 5 39080 € 421 l 6,7 l 110 kWJeltsin kirjoitti:Olet, "Tri-Lo," oikeassa, dieseleissä ei ole niin suuria eroja kuin bensamalleissa.
BMW 318d: 105kW(4000RPM), vääntö 300Nm (1750RPM), huiput 210km, kiihtyvyys 9,3s., keskikulutus 4,7.
Saab 9-3 1,9TiD: 88kW(3500RPM), vääntö 280 (2000RPM), huiput 200km, kiihtyvyys 11,5s., keskikulutus 5,4.
Kyllä nöiden hinnat alkaen, alemman keskiluokan dieselautojen moottorivertailukin valitattavasti menee BMW:lle. Kiihtyvyydessä on aika suurikin ero. OK, myönnän, että Saab on perinteisesti vaalinut juuri tuota 80-120km/t ohituskiihtyvyyttä, mutta sitä tietoa minulla ei ole. Siinä Saab saattaisi vetää pidemmän korren. Toivottavasti.
Saab 9-3 SportCombi1.9 TTiD Linear PF Diesel 5 38420 € 421 l 5,8 l 132 kW
BMW 318d Touring Diesel 5 38000 € 460 l 4,8 l 105 kW
BMW 318d Touring Business Diesel 5 39000 € 460 l 4,8 l 105 kW
Valinta on helppo, TTiD...
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Tuo 318d on kohtuullisen kehno vertauskohde, koska erään lähiaikoina tapetilla olleen tutkimuksen mukaan kyseinen kärry ryysti yli 30% enemmän polttoainetta tehtaan lupauksesta... Ja tämä siis aivan normaaliajossa. Kulutuslukemien vääristelyn/vääristymän lisäksi ei ole BMW:n koneista pahaa sanottavaa.Jeltsin kirjoitti:Olet, "Tri-Lo," oikeassa, dieseleissä ei ole niin suuria eroja kuin bensamalleissa.
BMW 318d: 105kW(4000RPM), vääntö 300Nm (1750RPM), huiput 210km, kiihtyvyys 9,3s., keskikulutus 4,7.
Saab 9-3 1,9TiD: 88kW(3500RPM), vääntö 280 (2000RPM), huiput 200km, kiihtyvyys 11,5s., keskikulutus 5,4.
Kyllä nöiden hinnat alkaen, alemman keskiluokan dieselautojen moottorivertailukin valitattavasti menee BMW:lle. Kiihtyvyydessä on aika suurikin ero. OK, myönnän, että Saab on perinteisesti vaalinut juuri tuota 80-120km/t ohituskiihtyvyyttä, mutta sitä tietoa minulla ei ole. Siinä Saab saattaisi vetää pidemmän korren. Toivottavasti.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -